Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Renkaiden mitoitus ja vanteiden korjaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Renkaiden mitoitus ja vanteiden korjaus

    Moi,

    Mulla on A1:ssä 215/40R17 rengastus ja toi on ihan järkyttävä kivireki ajaa Sport-alustalla.

    Olen miettinyt rengaspäivitystä, mutta meneekö 224/45R17" jo överiksi, tuo nykyinen on siis Audin suosituskoko. Tällä upgradella kehä kasvaisi lähes 4cm. Onko tuo jo liikaa?

    214/45R17" lienee parempi, mutta pelkään senkin olevan vielä liian kova.

    Toinen juttu. Mulla on yhdessä vanteessa noin 40mm leveä ja 5mm syvä, rosoinen kanttariosuma. Saakohan noin isoa vammaa korjattua vielä kunnolla ja mistäköhän kannattaisi kysellä kohtuuhintaista korjausta. Vielä parempi, jos joku tietäisi Vaasta tai lähialueelta hyvää ja kohtuuhintaista korjaajaa.

  • #2
    Kaveri veteli kanttareihin vanteitaan aika radikaalisti ja korjautti sitten Espoossa olevalla Ko-Met firmassa. EI ole lähellä Vaasaa mutta halvaksi tulee vaikka joutuisi lähettämäänkin :D Hintaa nyt en muista, mutta kaveri kuvaili järkyttävän halvaksi :D

    Comment


    • #3
      Kiitos! Pitääpä laittaa kuvia tuonne ja kysellä, onnistuuko korjaus. Kiitos vielä kerran!

      Comment


      • #4
        Jos mukavuutta hakee, niin voi olla että siirtyminen tuumaa pienempään vannekokoon on helpoin tapa.
        Toinen voisi olla toisentyyppiset jouset. En tiedä minkälaiset noi sport-alustan jouset on, mutta jos on kovin pintakovat, niin voi tuntua kovilta.

        Comment


        • #5
          Mitkä paineet sinulla on renkaissa? Pienellä rengaspaineen muutoksellakin saa aika paljon muutettua tuntumaa. Tietysti, niissä rajoissa mitä on ilmoitettu. 0,2-0,3 baria paineen alennus pehmentää aika paljon. jos esimerkiksi liikkeessä laitettu jonnekin 3 bar tienoille niin ihan varmasti paukuttaa käsille.

          Comment


          • #6
            Laitoin tonne jo joku aika sitten myyntiinkin nuo ja juuri ajatuksella siirtyä tuumaa pienempii, kuten talvinakitkin ovat.

            Toisaalta noi on vaan niin pirun hienot vanteet ja sopii tuohon autoon, ettei malttaisi luopuakaan niistä ja onhan se paljon näyttävämpikin noilla 17" vanteilla.

            Pitääpä koittaa kikkailla noilla paineilla. Ei mitään käsitystä, paljonko ovat nyt.
            Noista Ambition sport-jousista, vai lieneekö jopa iskaritkin jotkut toiset vs normialusta. Ovat tosiaan suht pintakovat. En tiedä sit, mikä olisi parempi jousi. Ehkä se Attractionissa tuleva "normijousi".

            Ebaysta bongasin useammankin myyvän noita "V-mallin" A1:n vanteita ja jopa ihan kohtuuhintaan. Jos vaikka kokonaan uuden ostaisi ja jättäs ton yhden korjaamatta.

            Comment


            • #7
              Makuja on toki monia. Minkä kukanenkin kovaksi kokee. Minusta tuo koko ei ole mikään äärimmäinen ja toiseksi pieni muutos profiilissa tai tuuman ero ei vielä ihmeitä tee. Enemmän saat vaikutusta paineilla. Itse olen pitänyt (255/35r19) 2.8 bar edessä ja takana 2.6bar. Suhteellisen pienet paineet näille renkaille. 17" kun oli toisessa A5 niin pidin 2.6/2.4 bar paineita. Sinulla on kevyempi auto ja eri painojakaumakin varmasti, mutta suuntaa antavasti voisi kokeilla. Tarkista nyt ihan ensimmäiseksi ne paineet. En ihmettele yhtään, jos tuntuu kovalta. Monesti itsellä on ollut liikkeen jäljiltä paineet nostettu lähemmäs 3 baria. Liian kova paine tekee ajon hakkaavaksi ja pienetkin epätasapainot renkaista korostuu tuntuvaksi. Liian pienellä alkaa taas tulla mutkissa huilailua ja suoralla vetelyä. Audit mitä omistanut, niin ovat olleet todella herkkiä rengaspaineille. Tarkistaessa paineita kannatta hommata vaikka joku halpa digimittari biltemasta/motonetistä tms. ja katsoa sillä. Monella huoltoasemalla näyttävät ihan mitä sattuu nuo mittarit.

              Comment

              Working...
              X