Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ85 90:n valot hukassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Typ85 90:n valot hukassa

    Searchilla löytyi jotain neuvoja asiaan mutta en oo saanu vielä toimimaan.

    Ongelma on se että ajovalot, pitkät ja lyhyet, eivät syty ollenkaan. Vain parkit syttyy palamaan. Valokatkaisijaan tulevan liitin on näköjään aijemmin sulanut ja se on korvattu monella pienellä apiko-liittimellä. Päällisin puolin valokatkaisijan seutu on ok.

    Kun laittaa valokatkaisijan asentoon 2, mitä luultavammin ajovalojen rele napsuu. Rele on konepellin alla olevassa boxissa edestä katsottuna vasemmassa alakulmassa.

    Eikö tuolta releeltä pitäis olla aika suora matka tuonne ajovaloille? Sulakkeet eivät ole palaneet.

    Mitenkäs on, pitäisikö pitkien valojen toimia silleen hetkellisesti tuossa mallissa jos virrat eikä valot ole päällä? Joissain autoissa pitkiä pystyy vilkuttelemaan vaikkei olis virrat / valot päällä. No joka tapauksessa pitkät ei syty oli virrat/valot päällä tai ei.

    Ois ihan kiva saada valot toimimaan näin pimeimpänä vuoden aikana - onneksi sumarit toimii.

  • #2
    Oon ymmärtäny et missään audeissa ei ois valoreleitä vakiona. Jos on näin, meinaa sitä että joku on releyttäny sun valot. Kun rele kerta naksuu, niin ohjausvirran se saa. Mielestäni ainoa vaihtoehto on että releelle ei tule akulta valoille menevää virtaa tai rele on kaputt. Suoraan akulta pitäisi tulla virta muistaakseni nastaan 30, jos on releytetty taiteen sääntöjen mukaan. Naputteleeko se kokoajan valojen ollessa päällä vai kuuluuku vain yksi naksaus ku kääntää vivusta?

    Eli jos on yleismittaria/virtakynää käytössä, niin kato että yhteen nastaan tulee virta sillon ku valot ei oo päällä ja kun ne on päällä ni pitäs tulla kahteen nastaan. Noin ensimmäiseksi.

    Comment


      #3
      Rele naksuu kun kääntää valot päälle ja pois, pitkien valojen vaihdolla ei ole mitään eloa.
      Pitää tässä joulun pyhien aikana testata tuo rele ettö onko se älyissään. Releessä ei ole mitään merkintää päälläpäin (mikäli taskulampulla pimeässä oikein katsoin) joten saattaapi olla jälkiasennus. Tuossa autossa näyttää olevan enemmänkin noita jälkiasennus juttuja joten saattapi olla mahdollista että niin myös tämäkin.
      Kuvaa nyt ei oo antaa tuosta releestä mutta joka tapauksessa se on keulasta katsottuna lähin vasemman puoleinen rele (releet kahdessa rivissä).

      Tuo on seissy vähän aikaa tuo auto joten en tiedä onko se ollu miten pitkään rikki. Vaihdoin siihen virtalukon, mutta en usko että vika on siinä koska tekee samaa vanhallakin virtalukolla.

      Comment


        #4
        Valonvaihtajassa on kärjet, siis vilkun/pitkien viiksikytkimessä jonka kautta sähkön pitäisi kulkea. Ei olisi ensimmäinen kerta kun olisivat luopuneet täällä päivävalojen luvatussa maassa. Jos valokatkaisija on jo sulanut, kannattaa kokeilla vaikka hyppyjohdoilla katkaisijan ohittamista kokeilumielessä. Usein se vika on siellä piilotellut.

        Comment


          #5
          Kiitoksia oliver erittäin täsmällisestä vian paikantamisesta!

          Otin viikset irti ja mittailin johtavuudet eri asennoissa ja sieltähän löytyi elämää. Mietin että vikahan ei voi olla siinä ja laitoin kiinni. Sim-Sala-Bim ja valot alkoi toimimaan.

          Ilmeisesti olin jotenkin huolimattomasti asentanut sen liittimen tai jotain vastaavaa. Pääasia on kuitenki että valot TOIMII nyt eikä tarttee ajella enää "vaistojen varassa".

          Hyvää joulua kaikille!

          Comment


          • #6
            Jos valokatkaisija on jo sulanut, kannattaa kokeilla vaikka hyppyjohdoilla katkaisijan ohittamista kokeilumielessä.
            Parempi olis oikeestaan rakentaa sinne relehässäkkä joka saattaa hoitua ihan varaosaliikkeestä ostettavalla valmiilla sarjalla, jos ei itse onnistu ostamaan valmiita osia ja tekemään vähän töitä.
            Plussana tulee se, että valokytkimelle jäävä jännitehäviö (luokkaa alle 1V) ei enää häviä sinne, vaan saat sen käyttöön kirkastuneena valotehona.
            Toki siis tuo hyppylankasysteemi ohittaa myös katkaisijan, mutta näin se tulisi kunnolla tehtyä.

            Comment


              #7
              Hyppylanka on ainoastaan vika-analyysiin ja matkalta kotiin pääsemiseen tarkoitettu. Ainoa oikea tapa toteuttaa ajovalojen kytkentä on reletys. Automerkistä ja mallistakin riippuen olen mitannut yli 2 voltin jännitehäviöt. 80-90-lukuisten autojen ongelma on valokatkaisijoiden sekä johdotusten alimitoittaminen kustannustehokkuuden nimissä. Vain scandianviassa ja suomessa on keksitty päiväajovalopakko teoreettisen turvallisuuden nimissä. Koittakaapa löytää vaikka Mazdaan tai Hondaan ehjä valokatkaisija käytettynä, yhtä helppoa kuin löytää neitsyt lääkiksen opiskelijabileistä.
              Jatkuva valojen polttaminen höystettynä yli-ikäistyvillä liittimillä, kytkimillä ja johdoilla sekä upeimmillaan ylikokoisilla polttimoilla johta kuorman kasvuun siinämäärin radikaalisti että jokin kohta antautuu. VAG:n antautuminen tapahtuu kytkimissä, ranskalaisista sulaa liittimet ja japseista häviää johdot.

              JOS HÄLUAT NÄHDÄ (ja näkyä) RELETÄ JOHDOTUS!

              Comment

              Working...
              X