Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C4 keula kolisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 C4 keula kolisee

    Eli kolahtaa lähes aina jarruttaessa ja kääntäessä. Kiihdytyksissä en ole huomannut että kolisisi. Vikaa en enempää ole etsinyt että ei tule turhia osteltua. Mielestäni on juuri oikea kulma kun kolisee. Ei kolahda aina jarrutuksissa, mutta lähes aina kääntäessä ääriasentoon. Ei kolise kun paikallaan kääntää. Vain ajaessa. Oliskohan pallonivel väljistynyt? Jossai ehdoteltiin myös iskarin yläpään löysyyttä tai laakeria?

  • #2
    Tai tukivarsi.

    Comment


    • #3
      Eikös kun ostaa tukivarren niin tule mukana yleensä pallonivelet ja helat? Paljonkohan semmoisen vaihto maksaa vai onko helppo itse tehdä tunkin ja perustyökalujen avulla? Aurauskulmat voi mennä pieleen mutta se ei paljoa maksa

      Comment


      • #4
        Tukivarsi tai iskarin yläpää uskoisin.
        Ei ole vaikee tehä ite, aurauskulmatkaan ei välttämäti mene vituralleen.

        Comment


        • #5
          Mikä tuossa iskarin yläpäässä voisi olla ?laakeri rikki vai vaan löysässä pultit?

          Comment


          • #6
            Selviää varmaan parhaiten kolinan aiheuttaja, kun ottaa sorkkaraudan käteen ja lähtee pihalle vääntelemään niveliä. Sama niiden löysien pulttien tarkistaminen kanssa. Ei täällä kellään kristallipalloa ole. :)

            Comment


            • #7
              Ei tuota voi tietää kuin tutkimalla. Itsellä oli alapallonivel jäänyt kolisemaan aiemmalta
              omistajalta (oli vaihtanut pultin, jossa kierteetön osuus liian pitkä) ja vaikka oli loppuun kiristetty
              jäi kolisemaan. No katsastuksessa pomppas tuosta syystä ja piti vaihtaa pultti oikean pituiseen. Kallistuksen vakaajan puslat myös yksi vaihtoehto noiden monien muiden lisäksi, mutta ei tosiaan tutkimatta selviä...

              Comment


              • #8
                Juu täytyy lähteä huomenna ottamaan rengasta pois tieltä ja kokeilemaan missä löysää.

                Comment


                • #9
                  Alapallonivel on paras tutkia rengas paikoillaan ja paino navalla, eli renkaalla. On silloin siinä kuluneimmassa asennossa. Oikeastaan sama homma alatukivarren puslien kanssa.

                  Comment


                  • #10
                    aijaa, selvä homma, pittää huomenna kokeilla.

                    Comment


                      #11
                      Ja tässä jarpalen näkemys asiasta.

                      Comment


                      • #12
                        Satunnaisia kolahduksia voi myös aiheuttaa katkennut etujousi, kun sopivasti murtuu.
                        Aikaslailla ns. tyyppivika.

                        Comment


                        • #13
                          Selvä, enpä ole kuullut että tuollaist paljon tapahtuu. Pitää jousi katella sitten läpi kanssa. Juu ja aika satunnaisia kolahdukset tosiaan ovat, eivät jokakerta kääntämällä tai jarruttamalla ilmene. Iskarin yläpään kiristys ei ainakaan löysässä ollut.

                          Comment


                          • #14
                            Vähän päivitystä. Ite en huomannut juuri välystä missään. Oli muuternkin hankala väännellä niveliä auton ollessa maassa omalla painollaan. Nykyään kolahdus kuulunee suurinpiirtein joka tai joka toinen kerta kun kääntää vasemmalle hieman jyrkemmin. Jarrutuksissa ei kolahtele niin usein kuin kääntäessä. Samantien jos uusii oikealta puolelta alatukivarren kannattaa varmaan uusia myös raidetangonpää sekä etuvakaajan helat ja alatukivarren helat?

                            Comment


                              #15
                              Etutukivarren mukana tulee kallistuksen vakaajan helat. Tukivarsi sisältää alapallon. Sanoin sisäpään hela on valmiiksi asennettuna.

                              Kun ensimmäistä kertaa aletaan alustan osia vaihtamaan, kannattaa tehdä koko apurunko kerralla. Ovat kuitenkin kokolailla tasalaatuista kamaa ja kumiosat alkavat olla tämän ikäluokan autossa valmiita joka tapauksessa. Apurungon pudotus on siinä määrin iso operaatio, ettei sitä viitsi ihan joka renkaan vaihdon yhteydessä olla tekemättä, vaikkei mikään amerikan temppu olekkaan.

                              Vaihtoon siis apurungon etummaiset ja takimmaiset tukikumit, samalla kun uusii tukivarret. Iskarien yläpäät voi vaihtaa sitten joskus, kun tarvetta ilmenee, jos eivät siis ole jo vaihtokunnossa. Raidetangonpäät on hyvä hankkia uudet jo ihan siitä syystä, ettei niitä todennäköisesti saa liikkeelle, kuin ruuvipenkissä tai kovalla lämmityksellä, eli hajoavat varmaan irrotuksessa. Edellä mainitut siis omaan kokemukseen, kahden yksilön osalta, perustuen.

                              Febi/Bilstein -valmisteiset tukivarret maksaa vähän alle 150 € kappaleelta, apurungon etupuslat pari kymppiä ja takemmat vähän enemmän. Ihan niitä halvimpia E-bay-osia saa muutamasta kympistä alkaen, mutta ne jättäisin laittamatta. Raidetangonpäät oli jotain 15 € luokkaa kappaleelta. Kaikkiaan hintaa säätöineen tulee joku alle 500 € itse tehtynä.

                              Comment


                              • #16
                                Ja korjaamolla hinta varmaan helvetisti enemmän. Pitää silti kysyä, koska itselläni ei kunnon tiloja oikein ole, tietysti jos hinta kirvelee niin kaverin pajalle menen niitä laittamaan jollei ole vaikea homma? On tuo kolahtelu kyllä niin ikävän kuuloista että piakkoin sen haluaisin pois alta. Joo kattelin jo että motonetin osilla pääsis paljon halvemmalla... tukivarretkin vain 70e/kpl... 230€ olis siellä kaikki osat, eli voisi varmaan 500 e selvitä jos veisi korjaamolle noilla osilla? (ei siis mihinkään merkkikorjaamolle).

                                Vetonivelet tuosta tuskin onneksi ei ole paskana kun ei mitään kolise kiihdyttäessä, pitää pienen kolauksen (samanlaisen kuin jarruttaessa) mutta ei mitään naputusta.

                                Comment


                                • #17
                                  Etsi se kolinan aiheuttaja. Hölmöä vaihtaa vielä ehjiä osia auton alta pois, kun kelvollisia osia ei enää juurikaan valmisteta. Kumit on vähän rajatapaus, että onko 25 vuotta vanha ja 500tkm ajettu alkuperäinen parempi kuin paras kaupasta uutena saatava, ehkä ei, mutta nivelien kohdalla etenkin, niin muutama tippa öljyä alkuperäiseen ja välyksettömään niveleen, niin se kestää saman kuin kottikärryllinen Motonetin Italy-niveliä. Jos haluat uusia nivelet, niin sitten jotain ihan oikeita niveliä tilalle. TRW:tä tai vastaavaa. Kyllä niitä voi Motonetistakin löytyä, mutta niitä pitää osata kysyä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Selvä homma, voishan tuon viedä kaverille nostimelle niin etitään vikaa ja ellei löydy niin vien korjaamolle etittäväksi. Puslat vaihdan kyllä kaikki keulasta kun eivät paljoa maksa. Ja opiskelijana ei tosiaan viitsi kaikkea uusia. Kiitos vastauksista!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos apurunkoa tai vakaajaa lähdet irroittelemaan niin multa löytyy pultit.
                                      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...31&postcount=1
                                      (Meni jo)
                                      Viimeksi muokannut sukramair; 26.12.2013, 22:05. Perustelu: Voi vaikka poistaa

                                      Comment


                                        #20
                                        Se on vähän arpapeliä mimmosen osan saa halvimmalla hinnalla saa. Joskus voi käydä tuuri ja osa kestää pari vuotta. Mulla kesti motonetin halpa alatukivarsi kaks vuotta ja ~60tkm.

                                        Kuten kaikissa vanhoissa autoissa nuo alustan osat saattaa kaivata lämmittämistä, että saa ne irti.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nonii tänää nosteltiin autoa ja näyttäisi siltä että alatukivarsi olis vähän väljä, ainakin oli enemmän liikkumavaraa kuin oli sillä puolella mikä ei kolahda. ja nuo apurungon puslat näytti kanssa molemmat aika aikansa eläneiltä, oli hiukan rappeutunut. Eli ne pitääpi sitten vaihtaa ja toivotaan että kolina loppuu.
                                          Viimeksi muokannut kalleppi3; 27.12.2013, 14:01.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X