Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 100 jarrurummun irroitus / laakerin vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    C4 100 jarrurummun irroitus / laakerin vaihto

    Jarrurumpu ei ole itselleni kauhean tuttu, joten jymähdettiin sitten irroitus vaiheessa kuvan osoittamaan kohtaan.

    Pitäisikö tuon lähteä nyt tuosta ihan vain vetämällä vai pitääkö vielä jotakin irroittaa? Jos tuon tuosta nyt pitäisi lähteä irti niin onko mitään muuta kikkaa kuin lekaa/ulosvetäjää?
    Attached Files
    Viimeksi muokannut 54mmy; 11.10.2013, 18:51.

  • #2
    Varmaan kulunut rumpu ja kengät kanittaa. Oletko vapauttanut automaattisäädön, sen pitäisi todennäköisesti helpottaa irroitusta. Tulee se siitä nahkoineenkin yli, mutta turhaa runnomista.

    http://koti.mbnet.fi/crn/Valokuvia/Audi/Takarumpu.jpg

    Pultin reiästä ruuvarilla painat kiilaa ylöspäin(näkyy kuvassa, mistä lähtee jousi kohtisuoraan alaspäin)
    Viimeksi muokannut janskuman; 7.10.2013, 16:13. Perustelu: kuva

    Comment


      #3
      Kuinkas tuo automaattisäätö vapautetaan?

      Comment


      • #4
        Just tuolla kiilalla on säätö.

        Comment


          #5
          Eli ymmärsinkö oikein, että tuolla ympyröidyllä vapautetaan säätö? Koitin sitä sörkkiä, mutta ainoa mitä sain aikaiseksi niin tuo jousi lähti siitä irti...

          Voiko se vain olla, että tuo on niin pirun tiukassa, että pitää ulosvetäjällä irroittaa?
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Kyllä kiilaa ylöspäin kampeamalla. Voihan se olla tiukassakin, jos laakeri leikannut tms.

            Comment


              #7
              Vihdoin saatiin rumpu irti ja huomattiin, että tuo kiila on hävinnyt johkin rummusta?!

              Nyt pitäisikin laakeri vaihtaa. Onko vinkkejä kuinka tuolta saa nuo entisen laakerin jämät irti?
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Sauma tuohon ulkopuolelle, niin eiköhän se siitä lähde :)

                Comment


                  #9
                  Nii siis mihin miten? Tällä hetkellä työkalut ovat Bachon työkalusarja + 1,5kg:n moska, niillä tuota ei kait saa tuosta irti? Eli käytännössä mitä työkaluja mun pitäs käydä ostamassa?

                  Comment


                  • #10
                    No itse siis ehdotin tuohon laakerin jäljellä olevaan osaan ulkopuolelle hitsisaumaa, jolloin lämpö auttaa/laajentaa ja irrottaa.
                    Jos vehkeitä ei tuohon ole, niin joku parin kympin dremelisarja, jolla tuon ajaa auki yhdeltä reunalta ja loput sitten vaikka meisselillä?

                    Comment


                    • #11
                      Onko tuo sylinteri märkä CRC:stä vai jarrunesteestä? Vähän turhan reilusti läträtty CRC:llä, jolla ei tee tuossa hommassa muutenkaan mitään. Turhaan kengät pilattu.

                      Comment


                        #12
                        CRC:stä on märkänä, ja kyllä sillä vaan jotain teki kun ei ilman sitä irronnut. Kenkien pilaamistakaan en oikein käsitä kun tietääkseni ainakin Bräkleen on olemassa?

                        Pitää varmaan joku pieni dremeli käydä hakemassa jos ei nyt muuta keksi tuohon irroitukseen... Hitsi vehkeetkin olisi, mutta sinne on matkaa n.100km eikä tuolla nyt paljoa ajella :D.

                        Comment


                        • #13
                          Vähän pikaisesti katsoin kuvaa. Eihän sinulla olekaan kovin märät kitkapinnat. Kuitenkin, turhaan ei kannata jarrukenkiä kylvettää öljyssä. Jarrukliinerillä ei puhdistu kuin pinta ja öljy imeytyy kitkapintaan syvemmälle. CRC on hyvää lumelääkettä tuollaisissa jutuissa, mutta rakenne huomioiden, niin käytännön apua siitä ei mielestäni voi olla. :)

                          Comment


                            #14
                            Tuossa oli ilmeisesti tuo taaempi laakeri jotenkin jumissa, mutta kuitenkin kun sinne sitä CRC:tä ruiskutettiin niin sen jälkeen vasta lähti irti ja silloinkin vain kauhealla moskalla takomisella.

                            Comment


                            • #15
                              Stefa siellä on laittanut hanttiin, kun sisäkooli on jumissa akselilla. Ohutta peltiä se stefan kuori. Kampeamalla rumpua lähtee stefa irti tai rullat tulee stefan läpi. Itse olen saanut ihan käsin rummusta kiskaisemalla stefan pettämään. Toki jos on kaulusta rummussa, niin kengät saattaa ottaa lisäksi kiinni. Sinulla tuskin näin, jos kiila puuttui ja kengät on kaukana rummusta.

                              Kannattaa ehkä pikkaisen pyyhkäistä hienolla hiekkapaperilla napatappia, että ei jymähtäisi noin kovaa enää sisäkooli kiinni. Kerran vuoteen kun nuo pitäisi muutenkin avata, niin ei ole sitten stefa aina paskana.

                              Comment


                                #16
                                Joko haet levyjarrulliset navat, kaljapäkkiä vastaan saa käydä irrottamassa :)

                                Comment


                                  #17
                                  Taidan nämä koittaa saada kuntoon kuitenkin. Parempi käsijarru mekanismikin kun ei tarvitse parin vuoden välein satuloita vaihdella ;).

                                  Comment


                                    #18
                                    Laakeri lähtee akselitapista vallan mainiosti myös kulmahiomakoneella ja millin laikalla

                                    Comment


                                      #19
                                      Kuinkas tuo napatappi lähtee irti tuosta? Mitä välineitä tarvitsee ja kuinkahan kauan about menee? Ja käyhän levyjarrullisen tappi myös rumpujarrulliseen?

                                      Pitäisi käydä yhdestä autosta irroittamassa tuohon omaan tuo tappi niin tietää mihin varautua ajallisesti + mitä välineitä ottaa mukaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Noilla tapin juuressa näkyvillä pulteilla. 10 minuutin juttu.
                                        Samaa tappia näyttää katalookit.

                                        Comment


                                          #21
                                          Nyt on "uusi" tappi tulossa ja mietinkin, että voinko tuon heittää nippuun ilman tuota automaattisäädön jousta ja kiilaa vai joudunko nyt vaihtamaan tuonne vielä nuo kaikki jouset ja kengätkin? En vaan voi käsittää, että mihin se kiilaa sieltä hävisi kun se sielä kuitenkin oli...

                                          Comment


                                            #22
                                            "Vähän" venähti tämä projekti muiden kiireiden takia, mutta nyt olisi uusi laakeri "uudella" napatapilla paikallaan. Jouduttiin uusi mutterikin hakemaan tuohon napatapin päähän.

                                            Nyt sitten koeajolla huomattiin, että aluksi käsijarrut pitivät, mutta vähän ajan kuluttua ei enää pitänyt ollenkaan. Mitään vaijerin katkeamisen ääntä en huomannut, mutta aika löysä tuo käsijarrun kahva on. Voiko tuo automaattisäädön kiilan + jousen puuttuminen toiselta puolelta vaikuttaa noin? Tuo kiila löytyi kenkien seasta, mutta se oli irronnut jostain kohtaa, kuuluuko sen edes irrota?

                                            Pääseekö tässä mitenkään fiksusti katsomaan, että onko vaijerit ehjät?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei kuulu kiilan irrota ja vaikuttaa asiaan.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kiilahan taitaa vaan sen pienen nipukan avulla vetää kenkiä kireämmälle, joten periaatteessahan se ei ole kunnolla edes missään kiinni. Nyt kun tuo selvisi niin rumpu taas vaan auki ja kiila paikoilleen niin pitäisi käsijarrun toimia.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X