Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tehostin vuotaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    tehostin vuotaa?

    Pumppu on joko 200tq:n tai 100td:n(tekniikanvaihto sekasikiö).150bar lukee kyljessä.Pumppu vuotaa lohkojen välistä.Onnistuuko korjaus vai onko helpompaa metsästää uusi/käytetty.

    Ja jos jollakulla on ylimääräinen,niin saa tarjota.

    #2
    Korjaus on mahdollista eikä edes mahdottoman vaikeata. Itse ostin LMS:ltä tiiviste sarjan. Pitkittäiset pultit avatessa pumppu katkea. Siivapyörä on irroitettava ja se on todellakin piukassa (hyvä ulosvetäjä ja hitsipilli laajentamaan siivaa).

    Comment


      #3
      Välttämättä ei tarvitse edes sitä pumpun nokka-akselin stefaa vaihtaa jos ei vuoda. Pelkillä o-renkaiden vaihdollakin onnistuu (6+1kpl). Samalla toki kannattaa vaihtaa ulkokuoren tulppien o-renkaat. Helppo homma.

      1. Purista ruuvipenkkiin kiinni sopivasti ja löysää kaksi kuusiokolopulttia pumpun päästä, jotka pitävät lohkot kiinni toisissaan (löysää siis vain vähän pultteja). Tämä kannattaa tehdä ihan ensiksi sillä kyseiset pultit voivat olla melko tiukassa.

      2. Naputtele taltalla tai vastaavalla ulkokuoren tulpat löysiksi. Tulpat (8kpl) yksi kerrallaan pois ja alta järjestyksessä mäntä, jousi ja männänkuppi. Kannattaa varmuudeksi numeroida jokaisen tulpan alta löytyneet osat ja laittaa samoille paikoille takaisin. (Ei niissä tosin tainnut eroavaisuuksia olla eri tulppien kesken).

      3. Kuusiokolo pultit pois ja lohkot erilleen. Sisältä paljastuu 6kpl pienempiä ja yksi isompi o-rengas sekä nokka-akseli. Nokka-akselin edessä on prikka sekä akselin päällä kaksi holkkia sisäkkäin (ei voi erehtyä niiden järjestyksestä).

      4. Putsaile pumppu, anna kuivaa ja lopuksi ohjaustehostin öljyn kera o-renkaat paikoilleen.

      5. Kiristä lohkot yhteen pulteilla ja lopuksi naputa tulpat hiluineen paikoilleen. Muista vaihtaa myös tulppien o-renkaat.

      Lisää saksankielellä löytyypi tuolta:
      http://www.audi100-online.de/Technik...ulikpumpe.html

      Artikkelissa olevassa kuvassa osa 7 tarkoittaa nokka-akselin prikkaa joita on siis kaksi kappaletta, yksi molemmin puolin akselia.

      Purettaessa voi irroittaa myös paineventtiillit (pienellä kuusiokolo avaimella), mikäli lähtevät ilman kannan pyöristymistä. Voipi ainakin rautalangalla kokeilla avautuuko venttiili.

      Comment


        #4
        Mulla ohjaustehostin rupesi vuotamaan kuin seula. 100 km matkalla oli jo vähentynyt säiliön max -> alle min rajan, vaikka käytin audin omaa vihreetä kallista litkua. Öljy vuotaa tehostimen kyljessä olevan tulpan välistä. Ajattelin, että otan tulpan auki ja pistän jotain kamaa siihen tiivistämään ja takaisin kiinni.

        2. Naputtele taltalla tai vastaavalla ulkokuoren tulpat löysiksi. Tulpat (8kpl) yksi kerrallaan pois ja alta järjestyksessä mäntä, jousi ja männänkuppi. Kannattaa varmuudeksi numeroida jokaisen tulpan alta löytyneet osat ja laittaa samoille paikoille takaisin. (Ei niissä tosin tainnut eroavaisuuksia olla eri tulppien kesken).
        Kuulostaa helpolta, mutta!!! Miten ihmeessä oot saanut nuo ulkokuoren tulpat auki! Onko ne vastakierteellä? ei varmaankaan, koska ei ole mitään tarvetta vastakierteelle... Eilen väsäsin useamman tunnin ajan taltan ja vasaran kanssa, eikä se yksi, jota naputtelin auennut. Jos ei muu auta, niin pitää varmaan hitsata pultti kiinni tohon tulppaan ja vääntää se auki? vai onko jotain muita ehdotuksia?

        Comment


          #5
          Aukeaa ne. Usko oli itselläkin aivan aluksi koetuksella. Terävä taltta ja kunnolla aivan kehältä lekaa talttaan mahdollisimman paljon pyörimissuuntaan. Normaalit kierteet niissä on. Ja taltalla pitää siis tehdä sopiva lovi kehälle.

          Vaihda suosiolla uudet o-renkaat ja tiivistelakkaa vielä varmuudeksi.

          Comment


            #6
            Siihen kun ihan oikeasti lyö, niin se kovettunut o-rengas joustaa ja lakka murtuu. Minulta aukesivat sitten lopulta ihan kevyellä voimankäytöllä.

            Comment


            • #7
              Tossa olis vanha ketju, jossa asiaa sivuttiin hammastangon rempan yhteydessä.
              Erityisesti huomioisin sen "ylimääräisen" O-renkaan ja hakisin kyllä tiivistekeskuksesta kaikki renkaat.

              http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...ghlight=pumppu

              Comment


                #8
                Yhä itsellä tiivistämättä pumpun lohkot. Jos loppuviikosta saisi itsestä irti sen verran, että hakisi tiivisteet ja laittaisi kasaan.

                Lievä väkivalta todella on tarpeen ensimmäisellä avauskerralla, myös lohkon pulteissa.

                Comment


                  #9
                  Yritin eilen uudestaan, tällä kertaa hieman paremmilla tuloksilla:

                  -irroitin pumpun ja pistin kiinni ruuvipenkkiin
                  -löin kovasti vuotavan tulpan kantaan kohtisuorasti
                  -löimme isojen ruuvimeisseleiden avulla kaverin kanssa yhtä aikaa X-kannan molemmilta puolilta ja sitten se aukesikin
                  -O-renkaassa oli selvä syöpymä, mistä öljy pääsi paineen alla suihkuamaan
                  -vaihdoin O-renkaan ja tulppa kiinni..

                  En vaihtainut vaihtamaan muita tiivisteitä, kun eivät vuotaneet. Mitäpä sitä ehjää korjaamaan... *kosh* Voipi olla että pitää tässä vuoden sisällä avata uudestaan, mutta sittenpä on paljon viisaampi...

                  kaadoimpa varmuuden vuoksi säiliöön vihreän litkun joukkoon myös purkillisen Bilteman ohjausservon tiivistysainetta --> katotaan onko positiivisia vaiko negatiivisia vaikutuksia

                  Suuret kiitokset kaikille auttaneille... audini on taas ajettavassa kunnossa =)

                  Comment


                    #10
                    Mulla pumppu vuotaa akselin juuresta, onko siellä jonkunlainen stefa? Ja vielä jos jollakulla tiedossa kyseisen stefan varaosanro, olisin hyvin kiitollinen

                    Comment


                      #11
                      Stefa siellä on, prässi missä on sopivat vastinlevyt, niin se akselin päässä oleva junapyörätiukkuudessa oleva laippa lähtee irti.

                      Stefan koko näyttäisi olevan 16x28x7. Ainakin osaset ketjun kautta saa Topranin valmistamaa (pussittamaa) tiivistesarjaa pumpulle, jossa on pumpun kaikki tiivisteet.

                      Tuotenumero 107 356 016, vastaa VAG numeroa 026 198 049B, hintaa viime talvena ollut 28,80?.

                      Comment


                        #12
                        Mistäs Osasetistä olet tuon sarjan saanut, täällä pk-seudulla ei löydy mistään.

                        Comment


                          #13
                          Lappeenrannasta, siitä torin laidalta. Tiskin takana alkavat tuntemaan audin osia ja palvelua on kymmenellä pojolla.

                          Tuota lähdettiin alunperin metsästämään VAGin orggisnumerolla, vai olisiko ollut Febin numerolla ja muutaman käännöksen jälkeen tuli tuo Topranin tiivistesarja.

                          Voithan soittaa tuonne (05) 627 7700, alkuvuodesta tuon satsin tilasin. Löytyy varmaan hyvinkin vielä muistista.

                          Comment


                            #14
                            Lemförderiltä löytyy tuo sarja:

                            part info

                            * assembly group:
                            o Gasket Set, hydraulic pump
                            * supplier: LEMFÖRDER info
                            * packing unit : 10


                            replacement for/substituted by
                            10019

                            ZF Trading compare numbers
                            # LEMFÖRDER 617 800 005
                            # 617 800 070

                            Sopii kaikkiin 44-korimalliin, sekä D1:seen.

                            manufacturer compare numbers
                            # AUDI 026 198 049
                            # 026 198 049 B

                            Comment


                            • #15
                              tehostin

                              Noiden ristiproppujen avaukseen löysin GEDOREN valikoimista ison lattapää hylsyn.
                              Malli: Hylsy GEDORE IS 19 18x2,5 eli (18mm x 2.5mm)

                              Itse ostin hylsyn Työkalutuonnista hinta 14.10?

                              Työkalutuonti
                              Muonamiehentie 7
                              PL 15, 00390 HELSINKI
                              Tel. +358 9 348 422
                              www.tyokalutuonti.fi

                              Tiiviste sarjan ostin Malmin Osaset liikkeestä ( Pihlajamäen varaosa )
                              Valuraudantie 3, 00700 Helsinki,
                              puh. (09) 3873 104,
                              AVOINNA ark. 8-18, la 9-14

                              www.tiivistekeskus.fi

                              6kpl 10,5x2mm
                              1kpl 36x2mm
                              1kpl 28x2mm
                              8kpl 17x2mm

                              Ainut ongelma on että en saa millään vuotoa loppumaan ! Nyt on aukaistu ja purettu/kasattu jo kolme kertaa. Näyttisi aina vaan tulevan joko lohkojen välistä tai alimmista tulpista alapuolelta .

                              Comment


                              • #16
                                Päteekö tässä mainitut asiat '97-mallisen S6 Plus:n ohjaustehostimen pumppuun? Pumpun osanumero on 054 145 165 LX.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuskinpa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Löytypä vanha threadi.

                                    Mulla vuotaa 7a-ohjaustehostimen pumppu akselin stefasta. Uusin siis kaikki tiivisteet pumppuun, mutta alkoi vuotamaan tuosta akselilta - onnistunut asennus siis. Sama pumppu on ilmeisesti myös muissa 20v-malleissa ja s2:ssa.

                                    Onko tuo yllä mainittu stefakoko pätevä myös tähän pumppuun? 16x28x7

                                    edit -> on sama stefa!
                                    Viimeksi muokannut rsroope; 5.8.2009, 09:03.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vuoto alkoi :(

                                      Niin se ohjaustehostimen öljy alkoi vähentymään omassakin A6:ssa.
                                      Osaisiko kukaan arvioida, mistä vikaa kannattaisi alkaa etsimään, kun välillä tulee ajaessa öljyn käryä sisään? Vuotokohta saattaisi siis olla jossain pakosarjan lähellä?

                                      Comment


                                        #20
                                        =>yhfgdgtdgd

                                        Omassa satkussa vuoti aikoinaan ohjausvaihde joka ruikki nesteet katalysaattoreiden päälle aiheuttaen välillä melkoiset käryt.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jaahas, tehostin vuotaa ja reilusti ...

                                          Oiskohan varaosanumeroa esim. koivuselle tai infoa mistä kannattaisi tilata? Koko tiivistesarja.

                                          UrS4 4.2 ABH -93

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja wallu200tq Näytä viesti
                                            ...8kpl 17x2mm...
                                            Ei oikein tunnu saavan täysin tiiviiksi yhtä korkkia. Alkuperäisellä O-renkaalla hieman kostui korkin ympärys ja uudella O-renkaalla oli tullut jo 1000km ajolla leveä pisara korkin viereen.

                                            Kävin hakemassa O-renkaita vanha mallina.
                                            Myyjä mainitsi, että alkuperäinen O-rengas saattaa olla 90:n. Googlen perusteella hän tarkoitti ilmeisesti NBR 90sh O-rengasta.
                                            Normaali varaosaliikkeen hyllytavara on kai NBR 70sh.

                                            Tiivistekeskuksen sivuilla on mainittu lisäksi viton O-rengas.

                                            Omaani laitoin alkuperäisen O-renkaan takaisin, koska siinä ei silmämääräisesti tarkasteltuna mitään vikaa tuntunut olevan. Kaveriksi laitoin hydraulilukitetta, jonka pitäisi jo pelkästään tiivistää kierre. Tosin käytännössä niin ei kyllä korkin melko harvalla kierteellä tapahdu.

                                            Nyt vuotanut ja pois vaihdettu O-rengas oli lukitteen kanssa laitettu 70sh.

                                            Mikähän tuossa nyt mahtaa olla homman nimi. 70sh pitäisi kestää 150:n baarin puolellakin juuri ja juuri ja jos kerran kahdeksan mäntää on ohjaustehostimen puoli pumpusta ja paine 75 baaria, niin ei tuon nyt noin haastava tiivistettävä luulisi olevan. Ja lisäksi uusi O-rengas ja lukite on kaksinkertainen varmistus. -Mutta ei, vuotaa.

                                            Ei viitsisi 2006 valmistettuun pumppuun kuitenkaan tehdä pitävää "O-rengasta" hitsauskoneellakaan.

                                            Onko tuohon 70sh ja 90sh asiaan mielipiteitä tai muuhun aiheeseen liittyvään.

                                            Comment


                                              #23
                                              Onko korkeapainepuolen mäntä? Eli kapealla jousella/tapilla? Luultavasti.

                                              Olen itse miettinyt samaa, että miksi ne vuotavat. En oikein keksi muuta kuin:
                                              a) o-rengas ei puristu tarpeeksi eli tulppa ei kierry tarpeeksi syvälle -> liian syvä o-rengasura
                                              b) tulppa kiertyy auki ja puristus löystyy -> liian harvat kierteet, lukitus todella vaikeaa
                                              c) o-rengas leikkaantuu terävään uran reunaan -> loppujen lopuksi ei todennäköistä
                                              d) uran/tulpan pinnat naarmuutuneet, varsinkin ulospäin viettävät urat -> ei tiivisty ilman koneistusta

                                              Epäilen eniten oikeastaan a:n ja b:n yhteistyötä eli liian harvat kierteet, jolloin puristusvoima jää kiristettäessä liian alhaiseksi. Samoin löystyy helposti.

                                              Aukikiertymistä olen havainnut melkein aina. Vuoden päästä viimeistään voi kiertää melkein jokaista tulppaa lisää kiinnipäin.


                                              Mersun 80-luvun alun kuorma-autojen v8-moottoreissa on muuten vähintäänkin yhtä outo o-rengasongelma. Siinä on yksi öljykanava naftapumpun pintojen välissä. Lohkon pinta on avoin puoliympyrä ja pumppu siihen tasaisesti istuva vastakappale. Keskellä pintoja on kooltaan 3-4mm öljyreikä/kanava, jonka ympärillä lohkopuolessa o-renkaan ura. Pumpussa ei uraa vaan sileä pinta reiän ympärillä. Kaiken järjen mukaan, jos pinnat ovat sileät ja ura ei ole liian syvä, o-rengas pitäisi tiivistää hyvin. Tuota ei kuitenkaan saa tiiviiksi ei millään. Ihan sama mikä o-renga, ihan sama mitkä kemikaalit väliin vaikka koko tasopinnalle. Aina vuotaa. Vehon 30v asentajankin neuvo oli laittaa rätti imemään vuodot :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kyseessä on siis se +-kantainen korkki, joita taitaa se 8kpl:ta pumpusta löytyä.

                                                Tuli tuossa mieleen sama asia, että O-rengas ei puristu tarpeeksi. Silloin voisi olettaa, että kovempi O-rengas puristuisi tiukemmin. Mutta kirjoituksestasi päätellen, kovempia O-renkaita on jo kokeiltu.

                                                Kahdessa Audissa on vuoto-ongelma vieläpä tuossa samassa korkissa. -Erikoista. Toisesta Audista hitsasin korkin kevyesti heftillä kiinni, kun se kiertyi aina vuoden välein auki. Saa nähdä, miten jatkossa.

                                                Olettaisi, että tehdasuudessa pumpussa olisivat tiivistepinnat melko hyvät. Mutta toisaalta, jostain syystähän tuo kuitenkin vuotaa.
                                                Täytyy varmaan vielä tilailla toisenlaisia O-renkaita, koska ei nyt oikein muitakaan vaihtoehtoja tunnu olevan. Samoin voisi pelkän uuden korkin hommata.

                                                Korkin tiivistämisen jälkeen ilmeni vielä jarrupuolella paineongelmaa. -Paineet eivät nousseet, vaikka kuinka käytteli konetta ja sammutti moottorin välillä. Piti ottaa painevaraajalle menevä banjoliitin auki ja käydessäkään sieltä ei tullut nestettä.
                                                Mutta hetken aikaa kun liitin oli moottori sammuksissa auki, niin nestepinta oli noussut banjoliittimen reiän tasolle ja sen jälkeen, kun laittoi liittimen kiinni ja auton käyntiin, niin nestepinta alkoi vajoamaan säiliössä. Sen jälkeen myös jarrutehostin alkoi taas toimimaan.

                                                Henkimaailman vehkeitä...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Selvittelin asiaa. O-renkaan (70sh) välys pesäänsä pitäisi olla 0.18 mm. 90sh:lla välys saa olla 0.40 mm. Puristuman pitää olla 20 prosenttia molemmilla O-rengastyypeillä. Silloin painekestävyydeksi luvataan 70 baaria.

                                                  Eli noissa asioissa joku ilmeisesti mättää. Puristuman mittaamiseen en keksi oikein muita konsteja kuin laakereiden välyksen mittaamiseen tarkoitettu massa.

                                                  Omassa autossani homma jatkuu varmaankin uuden korkin hankinnalla. Samalla sitten voi tarkistella noita välyksiä ja puristumisia.
                                                  Viimeksi muokannut audiq; 6.10.2010, 17:41.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Itse laitoin nyt yhden sellaisen banjoliittimen ruskean orkkis-o-renkaan yhden tulpan alle. Hyllyssä oli yksi ja koko passeli. Luulisi ainakin olevan kestävä.

                                                    Periaatteessahan nuo voisi valaa kokonaan umpeen. Tarve avata ne on aika olematon. Stefan ja muut o-renkaat saa nimittäin muistaakseni vaihdettua tulppiin koskemattakin.

                                                    edit: Itseasiassa en ole sen enempää special o-renkaita kokeillut. Tiivistekeskuksesta ottanut aina keskihyvät, spessurenkaat nimittäin maksaa mansikoita.
                                                    Viimeksi muokannut jasso; 6.10.2010, 17:51.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jonkinlainen special vaihtoehto olisi ilmeisesti tuo 90sh O-rengas. Mutta tosiaan, siitäkään ei hyötyä ole, jos puristuminen on väärä.

                                                      Ymmärsin kuitenkin, että paineiden puolesta tuo paikka ei ole O-renkaalle edes vaativa, jos aiemmin mainitsemani välykset ja puristumiset ovat oikein mitoitettu. Heftillä minä kyllä tulpat edelleen varmistaisin, koska se harva kierre ei vaikuta kovin sopivalta kyseiseen paikkaan.

                                                      Valaminen tai tinaaminen tietysti yksi vaihtoehto, mutta periaatteessa homman pitäisi kyllä toimia ilmankin, kun nuo perusasiat on kunnossa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        0,5mm paksumpi o-rengas ja Loctiten hydrauliikan asennusliima. On ainakin toiminut tähän asti.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sama lukite käytössä, mutta tuo 17 x 2.5 mm O-rengas ei jostain syystä toisessa Audissa pitänyt. Muistaakseni sama korkki pullautti kaksi O-rengasta ulos. -Toisen vain muutama päivä asennuksen jälkeen. Ilman lukitetta tosin silloin kokeilin.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Lainaillaas sopivaa topikkia oman ongelman kanssa.

                                                            Elikkäs taloon tuli 90 audi jossa on ohjaustehostin ohitettu (???) tehostimen vuotamisen takia. Tarkoitus olisi palauttaa tehostin toimimaan ja nopealla etsimisellä löyty motonetiltä tiivistesarja tuohon tehostimelle.

                                                            Hammast korjaussrj A80/Passat 17-9013 90 Tehostetun ohjausvaihteen hela+tiivistesrj
                                                            Onkohan tuo vastaava sarja kuin tuo edellä mainittu VAG numero 026 198 049B.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X