Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajo ilman pohjapanssaria, aiheuttaako harmeja?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ajo ilman pohjapanssaria, aiheuttaako harmeja?

    Käytin pohjamuovin pois. Irrotus kävi aika helposti kun oli enää kahdella ruuvilla kiinni. Viime kerralla niitä oli sentään vielä viisi. Nyt ei arvaa enää laittaa takaisin ennen kuin saa lisää kiinnikkeitä.

    Aiheuttaako konetilan paskaantumisen lisäksi mitään muuta murhetta? Offroadia ei ole tarkoitus harrastaa ja mahdolliset irtolumet saan sulatettua päivittäin lämpimässä tallissa.

    #2
    Mulla ei oo useampaan vuoteen ollu urssissa paikallaan. Muuta vaivaa en ole huomannut kuin aavistuksen lisääntyneen likaantumisen.

    Comment


    • #3
      Itse olen tarvittaessa laittanut nippusiteillä kiinni ja hakenut motonetistä uudet kiinnikkeet tilalle. Helpompihan se on kiinnikkeet vaihtaa, kun ei tarvi muovia askarrella takaisin paikoilleen. Ikävä homma monella nosturillakin saati ilman.

      On vähän sellainen "menossa korjaukseen" fiilis, kun ilman osia ajelee, mutta se ei liene uutta :)

      Comment


        #4
        Kummastakin autosta olen nyppässyt "panssarin" pois ja eipä se nyt oikeestaan edes paskaa konehuonetta ihmeemmin. Tuntui että enemmän keräsi lunta kun pohjamuovi oli paikallaan.

        Comment


          #5
          Nippareita ensin harkitsin mutta oman luonteen tuntien patentteja ei tuu korjattua ennenkuin on pakko ja sitten seuraavalla kerralla se homma olisi taas edessä kun pohjamuovi jostain syystä on irrotettava. Saako niitä orkkismallisia kiinnikkeitä moponetistä?

          Comment


            #6
            Moponetistä niitä löytyy. Mä kyllä heivaisin koko muovirimpulan mäkeen, ja laittaisin jotain tukevampaa tilalle ;)

            Comment


              #7
              Kyllähän siitä monenlaisia harmeja syntyy. Kuten lisääntynyt polttoaineen kulutus kun auton pohjan aerodynamiikka menee persiilleen ja syntyy haitallisia turbulensseja. Samoista ilman pyörteilyistä aiheutuu korvia riipivä humina tai pahimmassa tapauksessa vinkuna kuten kovalla tuulella. Toisaalta taas auton etuakselimassa pienenee ja Audeille tyypillinen puskeminen vähenee.

              Voihan se toki olla ettei noita asioita edes huomaa..

              :)

              Comment


              • #8
                Aerodynamiikan kannalta tilanne on vastaava, kuin ajelisit ilman konepeltiä, voi olla jopa pahempi. Itellä lähti yhestä Passatista pohjamuovit peruttaaessa, eikä niitä tullu ikinä takas laitettua. Toimiihan se ilmanki, mutta onhan se vähän tarpeetonta tuuletusta ja jäädytystä varsinki näin talvisin.

                Comment


                  #9
                  Itsellä on kyllä pohjapanssari säästänyt ainakin yhden kerran puskurin hajoamisen. Kun se on oikein ja kunnolla kiinni, niin toimii tukena myös puskurille (ainakin omassa ässässä).

                  Comment


                    #10
                    mutta onhan se vähän tarpeetonta tuuletusta ja jäädytystä varsinki näin talvisin.
                    Päinvastoin. Moottori/moottoritila jäähtyy paremmin, kun pohjamuovi on paikallaan. Pohjamuovi muodostaa yhdessä puskurin, maskin ynnä muiden ilmanohjainten kanssa "tuulitunnelin" jossa ilma kulkee suunniteltuja reittejä pitkin, esim. syylärin ja välijäähyn läpi eikä ohi. Jos pohjamuovi puuttuu, pyörii ilmavirta miten sattuu eikä välttämättä mene sinne minne pitäisi.

                    Malliesimerkki tästä on c4-korin turboviitosella varustetut mallit, joissa välijäähdytin on sijoitettu toiseen etunurkkaan suurin piirtein 45 asteen kulmaan maanpintaan nähden. Välijäähdyttimessä itsessään on ilmanohjain kolmella sivulla ja sen neljännen sivun muodostaa pohjamuovi. Jos muovi on paikallaan, tulee ilma sisään puskurin aukosta ja virtaa coolerin läpi jäähdyttäen ahtoilmaa. Jos muovi puuttuu, pääsee ilma virtaamaan suurelta osin coolerin alta ja jäähdyttää huonommin.

                    Comment


                    • #11
                      Erikoinen aloitus. Puhutaan pohjapanssarista, mutta tarkoitetaan muovia. Vaparissahan tuo oikean pohjapanssarin puute kyllä jäähdyttää konetta tehokkaasti pakkasilla. Itse ainakin havaitsin sen, kun termari lisäksi falskasi. Ajon jälkeen kone pysyy pitempään lämpimänä ja ei ehkä tarvitse käynnistää aivan kylmällä koneella esim. asioidessa kaupungilla.

                      Comment


                        #12
                        Eikös se "pohjapanssari" ole ihan arkikieleen jurkoontunut käsite vaikka olis vanerista tehtynä.

                        Comment


                        • #13
                          Dieselissä ei ainakaan mitään vaikutusta. Turha lärpäke, aina vain haitolla eikä saa enää kunnolla paikalleen kun erehtyy irrottamaan. Eikä muuten kestänyt nippusiteet kovin kauaa kiinnikkeinä...

                          Comment


                            #14
                            Jaa. Mul on kyl ihan toisenlaisia kokemuksia diiselista. Ilman pohjapanssaria auton lämpenempinen kestää huomattavasti pidempään + jäähtyy nopeemmin.

                            Comment


                            • #15
                              Itsellä putosi A4:sesta moottorin alapuolella oleva pohjamuovi, mutta vaihteiston alapuolella oleva muovi jäi vielä paikalleen. Siitä aiheutui sellainen ongelma, että vaihteiston alapuolella oleva suojamuovi toimi ikäänkuin ohjurina mm. kiville jotka lensivät vaihteiston kannattimen väliin, josta aiheutui kauhea tärinä. :) Kun vaihteiston alla olleen suojamuovin irrotti, ei tätä ongelmaa enään tullut. :)

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                Eikös se "pohjapanssari" ole ihan arkikieleen jurkoontunut käsite vaikka olis vanerista tehtynä.
                                Taitaa olla joo, samoin kuin "lastutus". Itsellä menee tuohon teräspanssarin moottorille ja vaihdelaatikolle irroitukseen kymmenisen minuuttia, joten ei nyt hirveästi häiriöksi ole. Aikaisemmassa kärryssä irtosi tuo muovihärpäke, kun edessä ajavalta tukkirekalta tippui gröönlannin kokoinen jääkimpale tielle. En voinut väistää vastaantulijoidenkaistalle ja hankeenkaan en halunnut ajaa, joten keskeltä yli. Härpäke lensi pois ja vähän sai moottoritila siipeensä. Yli 900€:a oli lasku, mutta kun oli liisari alla niin siitä vaan. Ei ole tarvinnut enää talvisin jännittää, kun tietää mikä siellä alla suojaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7
                                  Itsellä menee tuohon teräspanssarin moottorille ja vaihdelaatikolle irroitukseen kymmenisen minuuttia
                                  Mulla on Sheriffin teräspellit koneen ja laatikon alla ja niiden irrottamiseen ei kyllä mene juuri minuuttia enempää. Tietty jos ei ole työkaluja ja silmät on kiinni ...

                                  Comment

                                  Working...
                                  X