Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ44, 200 20v ja ABS

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    typ44, 200 20v ja ABS

    Tuossa eilen tuli huomattua jonnin moinen vika ABS järjestelmässä. Valo syttyi käynnistyksen yhteydessä ja jäi palamaan. ABS nappulaa painamalla sammuu hetkeksi ja syttyy taas uudelleen. Vikadiagnostiikkaa ABS:lle?

    En tosin vielä ehtinyt tarkistamaan sulaketta...

    #2
    Sulake ok. Nyt aamulla ryhdyin tutkimaan ko. vikaa, alkuun kaikki pelittää normalaisti, kunnes ehkä noin 1km ajon jälkeen valo syttyi. Ja aina kun koitin painaa ABS nappulasta päälle ja pois, sammui, ja n. samantien syttyi taas. Anturivika? Mutta, ilmeisesti ei ole vikadiagnostiikkaa ko. systeemille?

    Mitenkä arpoa oikea ABS anturi, että saisi uutta osaa mahd. pian tilaukseen...

    Comment


      #3
      Luultavimmin et tarvii mitään uutta osaa. Joku antureista ei vain ole kohillaan. Tuon aikakauden diagnostiikka ei osaa kertoa mikä anturi vittuilee.

      Comment


        #4
        Sain korjaamolla vinkin testaamiseen: auto nosturille, itse sisään ja vaihde silmään. Diagnostiikalla tutkitaan renkaiden pyörimisnopeuksia. Kuulemma näyttäisi mikä antureista ei futaa.

        Comment


          #5
          Onko mitään sopivaa vinkkiä, miten nuo anturit saisi mitattua kaikki samalla kertaa? Vika kun tosiaan ilmaantuu vasta pienen ajon jälkeen..

          Anturit eivät kaiketi ihan helpolla irtoa. Eli säätö taitaa olla vanhan irroitus väkivalloin ja uusi tilalle?

          Comment


            #6
            Itse itselleni vastaten.. s4rules:n vinkki taitaa olla järkevin.. Eli aikaa tilailemaan huomenissa.

            Comment


            • #7
              Väittäisin että 95%:lla varmuudella jotain pyöräanturia pitää vain työntää vähän lähemmäksi vetarissa olevaa hammaskehää. Tuo on helppo homma, jos pääsee auton alle ei tarvitse muistaakseni edes pyöriä irrottaa.

              Comment


                #8
                Väkivaltaa niiden säätämisessä ei todellakaan pitäisi tarvita, hieman CRC:tä ja odotusta korkeintaan.

                Comment


                  #9
                  Kyllä ne ihan oikeasti voi olla niin jumppasessa ettei ehjänä poistu mutta ei liene ihan yleistä.

                  Comment


                  • #10
                    Coupessa oli ainakaan matkustajan pulen etupyöräanturilla tapana tehdä samaa. Muistaakseni anturi piti kääntää oikeaan asentoon aina säännöllisin väliajoin, kun ABS -valoa ei muuten saanut sammumaan. Taisi lopulta korjaantua, kun laitoin äkkipikaliimaa anturin juureen.

                    Comment


                      #11
                      Väliaikatietoja..

                      ABS valo palaa edelleen, ja katsastus lähenee.

                      Anturien singnaalit ok. (mittailtu osaavassa korjaamossa...) Oikean etupyörän anturi kuulemma antoi AAVISTUKSEN heikomman singnaalin... Saakohan se aikaan vian?

                      ..vai olisiko potentiaalinen vikapaikka muualla? Esim ABS ohj. laite takapenkin alla? Kenelläkään ylimääräistä kokeiltavaksi?

                      Comment


                      • #12
                        Tämä voi olla kaukaa haettua, mutta mahdollinen vikakohde kumminkin.
                        Noissa quattroissahan tasauspyörästön lukkojen kytkeminen sammuttaa ABS:it. En tiedä, onko Torsenissa ollenkaan lukkoja, mutta viallinen lukkojen anturi tai hankautunut johto voi antaa ABS:lle vikainformaatiota, ja se potkii itseään pois. Kokemukseni kun rajoittuvat tuohon omaan -85 malliin, joka on tavallisella laatikolla keski- ja perälukkojen kera.

                        Comment


                          #13
                          Pihkura, Timstyr sulla oli hyvä ajoitus. Tänään kokeilin lukkoja ihan puolivahingossa, ja kappas, abs:t alkoivat toimimaan.. prkle. Tosin en kauaa ajellut tuossa... voipi olla vain hetkellinen mielenhäiriö. Lukot eivät kuitenkaan olleet aiemmin päällä..

                          Comment


                          • #14
                            200 20V:ssä on perässä lukko jonka saa lukittua alle 25km vauhdissa. Mutta mä havaitsin viime talvena sellaisen ettei lukon kytkentä aina kytkenytkään abs pois. Ja sit kerran kävi niin et ainakin konsolin nappuloitten valot sammui(kun meni sulake,kun meni multisensorin piuhat "oikoseen"), jolloin ei myöskään abs toiminut. Tästä mitään apua kyllä Simulalle ollut : ) Kuhan kirjasin ylös.

                            Comment


                              #15
                              Ja pikaisesti pariksi päivää korjaantunut vika palasi. Vinkkejä vianhakuun otetaan edelleenkin vastaan. Onkos tuolla anturia tms. perän lukolle esim. missä? Vinkit edelleen otetaan vastaan kiitollisena..

                              Comment


                                #16
                                Perälukon boksin vois koittaa irrottaa. Jos ei tuon pois ollessa kytkejä abseja pois, voi vika olla siinä. Jos taasen se irtonaisena absit on pysyvästi pois, on vian hakua jatkettava muilla keinoilla.

                                Comment


                                  #17
                                  Jarkolle virtuaalinen olut. Perän lukon purkki irti, ja abs pelittänyt ainakin tän päivän ongelmitta!

                                  Comment


                                    #18
                                    Vianhakuun jatkossa: perämurikan kyljessä lukon aktuaattorin välittömässä läheisyydessä (ei tarkempaa tietoa, Bentley ei ole käsillä) on erillinen lukon päälläolon tunnistin. Tarkista se, että se antaa oikean tiedon lukon vivun asennosta, myös se, että vipu liikkuu koko matkan! Ovat joillakin joskus käytön puutteessa jumitelleet. Ei siis välttämättä ole lukon ohjuupurkki viallinen.

                                    Comment


                                      #19
                                      Huomasin saman ongelman vähän käänteisenä. ABS:it on aina päällä, paitsi silloin kun perälukko on kytkettynä.

                                      Ongelmana on että kojelaudan napista absit poistuvat hetkeksi, mutta sitten vaihtelevan ajan kuluttua 5s-2min kytkeytyvät takaisin. Mitään vakavaa tämmöinen ei aiheuta, mutta välillä on tilanteita jossa tekee mieli kytkeä absit pois.

                                      Comment


                                        #20
                                        Vika palaili, saattaa olla oma osansa sillä että tuli ajeltua hieman heikompaa mökkitietä, eli olisiko tärinä kenties saanut jotain aikaiseksi? Perän lukon purkki vieläkin irti:) Pitäisi siihenkin paneutua..
                                        Kotiin tullessa ABS valo vain päätti syttyä, ja valo syttyy, kun "sammuttaa" abs:n napista ja laittaa uudelleen päälle, toimii jokusen metrin ja (absit toimii myös tällöin) sitten syttyy uudelleen.

                                        Pitänee nyt perehtyä noihin antureihin, Tepon neuvon mukaisesti.
                                        - Miten tuon "oikean" etäisyyden saisi parhaiten säädeltyä?

                                        Haulla löytyi myös ohjeita antureiden mittaamisesta yleismittarilla abs boksilta.. pitää sekin kokeilla jos ei muu auta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jep jep, täällä painitaan juuri saman ongelman kanssa. Kaikki alkoi keväällä kun ajeli huonosti
                                          lanattua tietä ja pariin otteeseen tärähti ihan nätisti -> valoa. Häipyi pariksi viikoksi ja tuli takasin eikä vieläkään ole sammunut.

                                          Mittaukset sain vihdoinkin suoritettua eilispäivänä 40km/h nopeudessa.

                                          Takaa molemma 2.0V~ ja edestä tuli 1.5/1.6V~

                                          Eli eli, nyt tarvitaan vain jostain joku henkilö joka vahvistaa sen että 0.5 on liian suuri ero
                                          etu vs. takapää...

                                          Comment


                                            #22
                                            Edelleen käänteinen ongelma, mutta ratkesi kun purkin kytki irti -- absit _eivät_ ole päällä. :) Ja heti seuraavalla kauppareissulla joku törmäsi pögötillä eteen ja jättää tuo tonnikeiju kunnon mustaa rainaa jarrutettaessa kun peräloosissa on toistakymmentä säkkiä saumaushiekkaa á 25kg.

                                            Comment


                                              #23
                                              Minulla koetteli ABS:it -87 Coupessa vajaan vuoden. Kopeloidessa retumeja, havaitsin yhden anturin hajoneen, jonka korvasin uudella (löytyi Bosch-kauppiaalta). Tämän jälkeen ABS:it pelitti taas viikon verran. Etäisyyden säätöä, ruosteiden poistoa jne. ja aina vaan lamppu syttyi.
                                              Varmantuntuinen syylinen vaikutti olevan nuo takapyörän pulssi/kehäanturit, jonka hampaat olivat kuluneet, syöpyneet ja ruostuneet lähes kadoksiin. Rautasahan terällä uraa syvemmäksi, mutta
                                              sitten loppui säätövara antureista.

                                              Pulssi/kehäantureitakaan ei enään ollut saatavissa ko. malliin, joten eikun purkuun koko ABS.
                                              Katsastussetä antoi ohjeet ja toimin sen mukaan. Nyt romppeet lojuu ylimääräisinä autotallin hyllyllä, eikä ABS-häiriöt kiusaa enään yhtään!

                                              Comment


                                                #24
                                                Takaa molemma 2.0V~ ja edestä tuli 1.5/1.6V~

                                                Eli eli, nyt tarvitaan vain jostain joku henkilö joka vahvistaa sen että 0.5 on liian suuri ero
                                                etu vs. takapää...
                                                Uskoakseni noin ei ole. Tiedustelin asiaa ammattilaiselta, ja kuulemma ei tuon luokan ero signaalissa vaikuta millään tavoin.

                                                Onko kenelläkään pinnijärjestystä tms. tuosta ABS ohjaimen liittimestä, helpottaisi anturien mittailua.
                                                http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...&highlight=abs
                                                Vika katosi taas, ja myöhemmin ilmeni uudelleen. (Lämpö vaikuttaa?) Eli olisi hyvä jos saisi mitattua anturit silloin kun tuo vika on ns. päällä. Ilm. jossain anturissa katkos..? Bosch lafkassa tuollaisesta abs systeemistä saa ilm. leditesterillä jotain koodeja, mutta ilmeisesti systeemissä ei ole vikamuistia joka kertoisi jos systeemissä on ollut vikaa.. Mutta samakait tuo on itsekin anturit mittailla, säästöä sekin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Itselläni oli vika anturin johdossa. ABS-valo ja punainen huutomerkki ilmestyivät jyrkemmin oikealle käännyttäessä tai isossa kuopassa. Varoitusvalot sammuvat vasta kun käyttää virtoja pois, vaikka signaali olisikin ollut kadoksissa vain hetken. Oikean etupyörän anturin johto oli siis murtunut siitä mistä se pyörän liikkuessa aina taipuu. Ei muuta kuin uutta johtoa 10 cm tilalle, ja taas toimii.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mittailinpa tuossa kesämökillä ollessa nuo abs anturit vihdoinkin.. Vika nyt viimeaikoina on ollut päällä jatkuvasti. Vika siis pahentunut jatkuvasti..

                                                    Edestä mittailin ~3V 60km/h nopeudella.. (eli oikea ja vasen)
                                                    Takaa sain saman, toisesta anturista 3V, toisesta ~3,7V. (myös 60km/h nopeus)

                                                    Eli mietin myöskin, voisiko tuo ero signaalissa olla liian suuri.. Muistaa pitänee vissiin sekin, ettei normi yleismittari kerro kaikkea..

                                                    Eli Abs valo syttyy suunnilleen heti kun ajaa autolla suuntaan taikka toiseen hetken..

                                                    Voisiko siis toinen taka-anturi olla liian lähellä!? Lisää vinkkejä kaipaillaan...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Yleensä jos anturi on liian lähellä eli herkällä, niin voi tulla muitakin oireita. Esim. abs toimii jarrutuksen loppuun asti, abs täryyttää myös taaksepäin ajaessa heti lähdön jälkeen ja poljin voi myös muuttua kovaksi ja auto ei jarruta heti käynnistyksen jälkeen taaksepäin lähdettäessä.

                                                      Olen jo vähän miettinyt että pitääkö piruvie hankkia joku 200€ oskilloskooppi jotta pääsee tutkimaan abs signaaleja. ABS valoa tykkää poltella omakin kosla.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jup. Mulla tosiaan ei ole ollut mitään noita Hannun mainitsemia oireita. Jarrut pelanneet aina kuten pitääkin, ja kun abs:t toimii, niin ne on myös toimineet..

                                                        Noh, jos tuota anturia saa irti helpolla.. niin äkkiäkös tuon testaa. Sitten alkaa omat ideat oleen vähissä. Ellei sitten lainaile oskilloskooppia joltakin ja jatka tutkimuksia sen avulla.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ei se ABS osaa sieltä pyöräanturista päätellä mihin suuntaan auto liikkuu.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Maadoitus asiaa;

                                                            SJM:n sivuilta "ground connections are usually to the body near the battery location and can get corroded and cause the ABS light to stay on when the engine is started."

                                                            Itse en kuitenkaan ko. maadoitusta pikaisella silmäilyllä löytänyt. Onko kenelläkään muistikuvaa ko. ABS purnukan maadoituksen sijainnista? - Ei kuitenkaan olisi iso vaiva tuotakin tarkistaa.

                                                            edit: Vai onkon tuossa kyse siis koko akun maadoituksesta?!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X