Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44 takajousien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ 44 takajousien vaihto

    Terve!

    Omassa vuoden 89 satasessa alkaa perä roikkumaan ( ja auto on ajettavuudeltaan jo vähän turhankin lötkö) jo siihen malliin että olisi aika saada autoon ryhtiä hieman takaisin. Mitä huoltomanuaaleja lueskellessani ja auton alla oleskellessani olen katsonut niin vaikuttaa, että asia ei ole mikään läpihuutojuttu.

    Eli onkos kukaan täällä niitä jousia vaihdellut ja jos on niin, miten olette siinä onnistuneet?

  • #2
    On ainakin täälläpäin vaihdeltu ja onnistuttu siinä. Ei ole mitenkään kummallinen operaatio lötköön. Yläpäästä 3kpl 13mm mutteria irti ja sitten alapultti pois, sen jälkeen tolppa putoaa kokonaisena syliin.

    Yläpään mutteri kannattaa löysätä tässä vaiheessa, kun jousi tuo jännitystä tolppaan. Joskus on tullut vastaan apinanraivolla kiinni vedettyjä iskarin muttereita, jotka eivät lähde kunnolla auki edes pulttipyssyllä. Tuon mutterin avauksessa pulttipyssy on hyvä olla kaverina.

    Jos ja kun saat mutterin aukeamaan vähän, niin puristimilla jousi kasaan ja eikun mutteri pois ja lautanen yms hilkkeet pois. Osien järjestystä ei kannata sotkea. Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Kuvia ei valitettavasti ole laittaa.
    Viimeksi muokannut Härski; 5.7.2012, 21:07.

    Comment


    • #3
      Tarvitseeko tuo taka-akseli jotenki tukea, ettei se ns " tipahda" kun nuo tolpat irrottaa auton takapää ylhäällä? Ainakin huoltomanuaali varotteli jarruletkujen hajoamisesta, jos tuo taka-akseli roikkuu ilman tukea.

      Comment


      • #4
        Sinulla olikin etuveto, siitäpä ei ole omakohtaista kokemusta. Tiedä sitten, miten paljon se toinen pää putoaa alaspäin, kun toisella puolella on tolppa paikoillaan. Mutta ei varmasti ole pahitteeksi laittaa vaikka puupölliä taka-akselin alle, jottei putoa liian alas ja riko letkuja.

        Comment


        • #5
          Joo jotain vastaavaa mietin itsekin. Noh ensi viikolla pari päivää taas vapaata ni eikun kosla ylös ja hommiin niin vähenee tuo letukkamaisuus..

          Comment


          • #6
            Onnistuin vaihtamaan autoon lopulta takajouset, ei ollut mitenkään erityisen vaikeatakaan, mutta mutterit olivat todella vittumaisesti ruostuneet ja aiheuttivat paljon ongelmia.

            Auto tuli hieman ryhdikkäämmäksi, mutta oikealla takaa ilmeisesti tolpan yläosa jollakin tapaa kolisee. Joustintukilaakerissa oli pientä kulumaa, mutta voiko se sitten tehdä tommosta pientä kolahtelua?

            Comment

            Working...