Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pieni ihana tarina alusta projektista B5 quattro.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pieni ihana tarina alusta projektista B5 quattro.

    Pakko kyllä nyt jakaa tämä teidän muiden kanssa harrastajien kanssa :) Ostin tossa audiin alusta sarjan ja aloin sitä asentamaan. No heti alkuunsa homma venyi sen verran, että maalasin jarrusatulat. No ei se vielä mitään..
    Viime kesänä, kun kävin eräällä pätevällä nelipyöräsuuntausta tekevällä ukolla, hän sanoi, että takana oikealla on jonkin verran välystä jossain alatukivarren puslassa..tämä asia kaiveli päätä aikalaillakin, kun kuitenkin olen taas menossa suuntaukseen alustasarjan vuoksi. No tilasin powerflexin puslat taka ala tukivarteen sisemmän ja ulomman. Vänksläsin tukivarren auki puslien kohdalta ja sain aika kivuttomasta sen pienemmän puslan pois ihan vaan kampeamalla meisselillä. Viritin m12 kierretangosta ja hylsyistä vekottimen, jolla sain sen pienemmän puslan väkisin väännettyä paikoilleen ja jo heti silloin silmään otti, että olisi liian paljon ulkona tuo pusla...ja eihän se sitten todellakaan enään paikalleen mennet...no keskityin sitten siihen isompaan puslaan ja sehän on metalli holkilla varustettu versio eli sitä ei ihan heti sitten enään meisselillä kammetakkaan..Ei siis todellakaan ja kun oli vielä ihan kunnossa.

    Ajatetlin, että hitto otan koko tukvarren sitten pois ja käyn jossain prässäyttämässä tai sitten vetelen lekalla puslat kuntoon. No tuossa kulkineessahan on jarrulinjat kiinni tuossa varren kyljessä ja ja jokainen liitin on niin jumissa, että aina vaan pyörähti pultti pyöreämmäksi. Meinasin jo katkaista järkevimmästä kohtaa jarruputken ja sitten tehdä sille uuden liitoksen mutta tässä vaiheessa tuli tuska liialliseksi ja vähän veistelemällä väkisin jo asennettu powerflex puslallinen varsi kiinni (siis vain yksi uretaanipusla) ja pikkuhiljaa takaisin kasaan päin, kun homma vain paisui ja paisui. Meni jo liian hankalaksi, ei ollut enään riittävästi työkaluja ja koneita. Nyt asennan vain tuon alusta sarjan ja käyn säädättämässä kulmat niin hyviksi kuin voi ja joskus uudella tarmokkuudella ja kentiäs kunnon välineillä loput kuntoon.

    Mikähän mahtoi olla tuon powerflexin sopimattomuuden syy? Entäs voiko jarrulinjan ihan vaan poikkasta kupariputken kohdalta ja tehdä siitä taas eteenpäin uusilla hiluilla. Siis samaan tapaan, kuin normaalia vesikupariputkia...siis perjaatteessa?

    Oli jo pakko jakaa vähän tätä harrastamisen hauskuutta :)

    #2
    B5 quattrossa on takatukivarsissa vain etummainen ja takimmainen pusla. Ei sisempi ja ulompi.
    Molemmissa siis etummaisisssa ja takimmaisissa on metallinen ulkokehikko orkkis puslissa. Etummaiset orkkis puskat lähtevät meisselillä vääntämällä pois paikoiltaan kun ovat loppuun kuluneet. Kuitenkin metallinen ulkokehikko jää tukivarteen kiinni. Se pitää ottaa pois ennen puslien asennusta.

    En ole koskaan kuullut ongelmista noissa joten olet jotain väärin tehnyt.

    Comment


    • #3
      Pusla meni kyllä sisään mutta sen huulet jäivät liian paksulti ulos..no täytyy katsoa joskus oikein kunnolla tämä asia kuntoon.

      Comment


      • #4
        Jarruputkea voi jatkaa, mutta käsittääkseni katsastusmiehen hyväksymä se ei enää sen jälkeen ole.

        Comment


        • #5
          Todennäköisesti sinulla on syöpynyt/ruostunut se vanhan puslan ulkokehikko sinne sisään ja siksi ei uusi käynyt. Btdt. Tuon kun huomasi urssissakin, niin helpottui kummasti vaihto. Keskiosa tosiaan lähtee ruuvarilla, mutta tunkkia tms. apuvälinettä kannattaa muuten käyttää.

          Comment


          • #6
            Omasta mielestäni siellä ei kyllä ollut ulkoholkkia enään mutta jos te kerran niin sanotte niin se kyllä selittäisi paljon :) Tossa oli jo semmonen tatti otsassa että ei ihme jos jo tuli tehtyä tyhmyyksiä..

            Miten porukat ovat availleet jumittuneet jarruputket ja letkut. Eivät aunneet sitten millään..ainakaan perus jutulla. Siis, että mites pitäisi toimia, kun täytyis vaihtaa esim satula, jos vaikka ilmausruuvi korkkaa? Vähinkin enemmän, kun sai pitoa niin jo lähti silti pyörimään.

            Niin ja tuohon vielä, että kyllä tuo pusla remontti on todellakin sellainen, että tukivarsi kokonaan käteen ja prässi. En ainakaan itse ala enään ilman sitä. Mutta tässäkin taas, että miten saan varren prässiin, kun jarruputket ja letkut ovat siinä kiinni... Ei ole helppoa tämä elämä aina :)

            Comment


              #7
              Kannattaa kuumentaa pillillä niitä jarrunippoja ja putkia (kierteitä). Sillä pitäisi aueta.

              Comment


              • #8
                Tohon jarruputken kiinnityksen on olemassa näköjään semmonen kiintoavain jonha leuat ylettyvät pidemmälle ympäri mutterin ja näin ollen pito on varmaan ihan eri luokkaa.

                Comment


                  #9
                  Joo niin on, mutta ei se auta jos ne on kunnolla jumissa. BTDT.

                  Comment


                  • #10
                    Voiko tuon tehdä niin, että katkaisee putken juuri siitä kiinnityskohdan vierestä ja tekee siihen uuden liitoksen? Eihän semmonen ole ns. laiton?

                    Comment


                    • #11
                      Juu, ainakin motonetin jarruputkiavaimet on aivan hanurista. Leuat antaa periksi. Kunnon pienet putkipihdit auttaa aika monesti noissa. Pitoa on ihan eri tavalla ;)

                      Comment


                        #12
                        Voiko tuon tehdä niin, että katkaisee putken juuri siitä kiinnityskohdan vierestä
                        Putki poikki liittimen vierestä jonka jälkeen pääsee liittimeen kunnollisella hylsyllä. Tuo n.18 cm pätkä jarruputkea joka tuhoutuu maksaa tarvikeliikkeessä noin 3 euroa liittimineen.

                        Sitten kun saat nuo jarrulinjat irti niin käsijarruvaijerien kimppuun. Ihanan suuritöinen on tuo B5q:n alatukivarsi.

                        Comment


                        • #13
                          Nyt kun kävin katsomassa sitä pienempää sisempää alatukivarren puslaa niin kyllähän se nyt tietenkin vaikuttaa siltä, että siinä on se ulkokehäkin ollut :) oli kyllä aika hyvin kasvanyt varteen kiinni, ihme, että sain uretaanisen edes jotenkin paikallee. On kyllä niin idiootti olo nyt kun on jo vähän rauhottunut. Noh..aina oppii. Täytyy paneutua tuohon jarruhommaan kyllä vielä enemmän, kun se on kumminkin pian edessä.

                          Comment

                          Working...
                          X