Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Aluvanne suoraksi.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Aluvanne suoraksi.

    Viikko sitten iltapäivän ruuhkassa, töistä kotia jonossa ajellessa, täräytin viittäkymppiä jyrsityn asfaltin kanttiin. Ei sentään rengas mennyt, mutta "hieman" ketutti kun heti alkoi kunnolla täristämään ohjausta.

    Ajonopeus oli rajoituksen mukainen, mutta tosiaan älyttömästi liikaa moiseen kynnykseen ajamiseen kun vanne on 18" ja profiili 40. Kävelyvauhtikin tuntuu kovalta.

    Jos nyt välttämättä pitää vanhaa asfalttia jyrsiä uuden päällysteen laittamiseksi, laittakaa nyt "asfalttihemmot" kunnon siirtymäluiskat jyrsityn alueen loppuun, jotta ei mene vanteet "solmuun" #??@!

    No rauhoituttuani luin foorumilta, että vanteen voi kohtuukustannuksin oikaista asiaan erikoistuneissa rengasliikkeissä. Otin sitten yhteyttä Järvenpääläiseen Amrif:iin ja eikun sinne kiireesti. Vanteesta löytyi sisäkehältä reilun sentin lommahdus, joten eipä ihme jos täristi.

    Parin tunnin kuluttua vanne oli taas kunnossa ja kustansi rengastöineen 70 ?. Hieman pidin hintavana, mutta kuten aina -elämä on.

    Tais mennä takavannekin -kolahduksia oli kaksi ;(

    #2
    Ja lasku tienpitäjälle ainakin jos ei ollut tietyömerkkejä.

    Comment


    • #3
      Ymmärtääkseni JOS paikalla on ajettu annettujen ohjeiden mukaan (paikalla olevat liikennemerkit) täysin lainvoimaisella ajoneuvolla (renkaat & vanteet leimattu) niin ongelmia ei voi sattua.
      Jos ovat jyrsineet liian jyrkän reunan ja siihen ajetaan laillisella autolla sääntöjen mukaan niin työnsuorittaja (urakoitsija, tielaitos tms.) joutuu vastaamaan aiheuttamansa vahingot.
      Tässähän ei ole kyseessä olosuhteiden aiheuttamat syyt (eli jääurat etc.)

      Tästähän on keskusteltu enemmänkin esim hidasteiden osalta. Mielestäni enemmänkin periaatteellinen kysymys, eli kannattaa ruveta selvittämään. Kerro toki kuinka asia etenee.

      Comment


      • #4
        Ehdottomasti lasku tiemestarille. Kannattaa ottaa valokuvat vahinkopaikalta ja mitata reunuksen korkeus.
        Tuo olisi ehkä kannattanut heti tapahtuman jälkeen ilmoittaa tiemestarille, nythän tämä voi väittää, että vaurio on tullut aikaisemmin ja että se laitetaan tienpitäjän piikkiin.

        Comment


        • #5
          Kyllä siellä oli tietyömerkit ja 50 rajoitus (Keravantie Lahden moottoritien liittymän kohdalla), joten omaa varomattomuutta tuo haaveri osittain oli. Edellä ajanut paku-Vivaro ajoi jarruttelematta ko. pykälään ja niinpä tein perässä minäkin. Oli tietty renkaissa vähän eroa.

          On muuten aivan hirveä paikka vanteille edelleen... mm. liittymissä sivulle käännyttäessä on siinä viiden sentin korkuinen terävä reuna vastassa. Tekee mukavan skarvin helposti vanteen reunaan.

          Reilun viikon on tie nyt ollut tuossa kunnossa. Ajelen mieluummin kiertotietä vaikka 5min. kauemmin meneekin.

          Comment


            #6
            Huonoa säkää. Mulle sattunut toisella autolla vastaavanlainen tapahtuma, vauhtia silloin 80km/h ja merkkaamaton routakuoppa.

            Kyllä vanteen tosin pitäis kestää tollaset kolahdukset vielä. Nuo jyrsityt reunat on tosi inhottavia.
            Itse jarruttelen kyllä niihin.

            Ehkä tulit hieman vinosti jo meni sisäreuna vain soikeeksi.
            Korvausta en kyllä kovin helposti odottaisi. Eikös tollasissa tilanteissa pitäis kutsua poliisi paikalle kun sattuu vahinko?

            Comment


              #7
              Noista vanteen korjausfirmoista, löytyykö kokemuksia. Googlettamalla juurikin Amrif korjailee ja sitten Tampereella Sunila. Hinnat vaikutti Sunilalla nettijuttujen perusteella selkeästi halvemmilta. Omissa Porchen jaolla olevissa vanteissa kaikissa pikkasen pystyheittoa, mitä ei pelkällä puntituksella saa kuriin. Kiinnostaisi olisko järkevä vaihtoehto uusille vanteille? Tuleeko pysymään suorana, ilman "törmäilyjä", kun nyt mitään teräviä "painumia", ei ole vaan heitot on "laajemmalla" alalla. Tai jos jollakin tarjota hyviä/suoria vanteita profiilin mukaiseen kulkineeseen, niin kiinnostaa.

              Comment


              • #8
                Amrif = Firma ;) suosittelen!

                Comment


                • #9
                  Minkä merkkiset ja malliset vanteet ovat ? Aavistelisin että laatuvehkeet kestää paremmin.

                  Comment


                    #10
                    Mille Migliat nuijittiin puukapulan avulla silmämääräsesti suoraksi, oli tullut tasanen kohta. Talvirenkaita kun laitettiin päälle ei erotettu mikä oli ollut soikea. Sisäreuna siitäkin mennyt.

                    Tuo sisäreuna menee tietenki helpommin kun siellä puolella ei ole mitää tukea. Ulkoreuna on melkein aina vahvempi puolien takia.

                    Comment

                    Working...
                    X