Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

200sen ABSit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 200sen ABSit

    Kävin tuossa vähän hiekkarännissä kiusaamassa lötköä, ja huomasin että kun on tiukkoja jarrutuksia niin kojetauluun syttyy jarrun valo ja summeri alkaa tööttäillä. Ei siis käsijarrun merkkivalo, vaan siihen tietokoneen näytön yläpuolelle. Tilanne menee ohitse samalla kun tienpäällä oleva tilanne hellittää eli nostaa jalan jarrulta. Onko tuo ihan normaalia herjaa liian suurista tilannenopeuksista vai ilmoittaako se jostain viasta?

    Toinen juttu on ABSin merkkivalo. Se palaa kun virrat päällä ja sammuu heti kun starttaa. Uudemmissa VAG tuotteissa olen tottunut että se palaa hetken/vilkahtaa startin jälkeen jolloin "aivot" tarkistaa järjestelmän. Jos tuo heti startissa sammuminen on normaalia, niin kuinkas sen katsastajalle sitten selittää, kun nehän on tottuneet juurikin siihen startin jälkeen vilkkuviin ABSin ja airbagin valoihin ja kyttäävät noita juttuja aika ahkeraan...

    #2
    Jarruhälytys matalasta hydraulinestetasosta, matalasta jarrunestetasosta, jarrupalahäly (jos keltainen), tai sitten pommi on kuollut (etsi lisätietoja).

    ABS valo kuuluu toimia näin näissä vanhoissa pskoissa.

    Comment


    • #3
      Missäs vaiheessa se katsastaja sen auton sammuttaa?? Kyllä sen noin kuuluu toimia. Pysyykö pommissa paineet, onko poljin ok kun jarrutat useamman kerran peräkkäin kunnolla? Ja kun painelet sitä moottorin ollessa sammuksissa. Pitäis polkimen pysyä "kovana" ainakin toistakymmentä painallusta, muuten paineenvaraaja(pommi) kaputt.

      Comment


      • #4
        Ajaa halliin ja kattoo päästöt, auto sammuksiin ja nivelien ravistus&alustan tutkiminen, auto käyntiin ja rullille/iskaritestiin, auto sammuksiin ja valojen tarkistus&paperityöt. Asiakas siitä sitten pihalle jne.
        Näin tuossa paikallisessa vakkaripaikassa. Siellä tosin on tuttua porukkaa töissä joten "näin sen kuuluu vanhoissa paskoissa olla" selitys voi jopa mennä läpi ilman mukinoita...

        Mutta pääasia että noin sen kuuluu olla. Tuo pommi-juttu on mulle ihan uutta. Täytyypä kokeilla tuota polkimen painelua ja kattella söörtsillä lisää. Varmaan löytyykin keskustelua, mutta onko kallis paukku jos pommi posahtaa? :)

        edit: punainen hälytys

        Comment


          #5
          Kätevä jätkä poraa pienen reiän alempaan pallonpuoliskoon ja hitsaa siihen sisäkierteisen holkin ja siihen sitten täyttöventtiili hytikkakaupasta. 70 bar typpeä sisälle ja voila.

          Itselläni moinen käytössä. Sähköliiman kanssa vaan en oikein tule toimeen niin ko. homma piti ulkoistaa :)

          Comment


          • #6
            Lainataan topiccia sen verran että pystyykö tuota absin toimintaa säätämään jollain tavalla? Ainakin ton oman kulkineen absit on ihan totaalisen virattomat jos renkaiden alla on yhtään soraa. Tuntuu että vauhti vaan kiihtyy kun jarrua polkee. Onneksi on kuitenkin se katkaisija että saa koko systeemin pois päältä, mutta ei sitäkään aina muista painaa.

            Comment


              #7
              En tiedä auttaako asiaa, mutta. Vetarien suojakumeja vaihtaessa huomasin, että ne navan puoleisessa päässä olevat urat (tai miksi niitä nyt sanoisi) olivat osin likaiset ja osin korroosion syömät. Ne olisi silloin varmaan pitänyt putsata oikein kunnolla. Jotenkin tuntuu, että jos ne kolot on täynnä moskaa, niin ABSit ei toimi niinkuin pitäisi. Seuraako siitä mainitsemasi ilmiö, en tiedä.

              Comment


                #8
                Kyllä kait näissä wanhoissa on tuo ABS-logiikka niin hidasta, ettei se saa otetta sorapinnasta. Aivan sama ilmiö on ultraliukkaaseen risteykseen jarruttaessa: säätää ja säätää vain, mutta ei ymmärrä sallia auton pysähtyvän lainkaan. Sormea off-napille vain.

                Comment

                Working...
                X