Eli mitä suosittelisitte normaali 18" (235/35 Continental) renkaisiin rengaspaineita radalle? Tai mikä olisi ns. toimintapaine, kun painehan tietenkin nousee renkaan lämmetessä? Renkailla ei muuten mitään väliä vaikka (tai kun) sulavat, mutta jotain vinkkiä mistä lähtee liikkeelle tämmösissä normaali siviiliauton renkaissa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Rengaspaineet radalla?
Collapse
X
-
Alastarossa tuli viimeksi pullalla kokeiltua pudotusta edessä 2,8 bar --> 2,5 bar ja takana 2,6 --> 2,2 bar. Taittui pienemmillä paremmin mutkaan, varsinkin kostealla radalla.
Rengaskoko 225/45/17, Michelin PilotSport. Auton omapaino 1430 kg.
Comment
-
Ok, näin kylmiltään olisin itsekkin heittänyt lähelle tuota 2 kiloa. Ihan eri asia, mutta esim kisa slickseissä (Formula luokat) me käytetään yleensä jotain 1.5 silloin ku rengas toimii ja lähtöpaineet ovat yleensä lähellä 1. Jotenka siitä vähän päättelinki, että tuskin noi siviilirenkaatkaan toimivat normaali 3 kilon paineilla.
Onko tuo 1.8-2.2 (tai arton 2.5/2.2) siis lähtö- vai tulopaine?
Comment
-
Olin reissuun lähteissäni laittanut reilusti ilmaa, että varmasti on tarpeeksi. Auto tuntui kovin puskevalta kostealla radalla, joten pudotin ensimmäisen mutaman kierroksen jälkeen paineita. Edellä mainitut lukemat siis mittarin näyttämiä paineita pudottaessa. Näytti muuten PilotSportkin taittuneen noilla paineilla, ainakin edestä. Rata toki kuivui päivän mittaan.
Tuli muuten edettyä pari kertaa kohtuullisessa sivuluisussa nopeissa mutkissa ja taisinpa pyörähtääkin kerran. Perä siis tahtoi välistä karkailla, eli jotain muutoksia noihin olisi varmaan ollut hyvä vielä tehdä.
Comment
-
Aikanaan kun RS2-4-6 -kalustolla kiertelin rataa, niin en koskenut rengaspaineisiin. Joskus jopa nostin painetta tuon renkaan taittumisongelman takia. Aina se olka silti tapasi kulua.
Nykyään kiertelen rataa urheiluautolla, ja siinä paineita pitää tiputtaa radalla. Katurenkaalle (ei cup-rengas) toimiva metodi tuntuu olevan, että ottaa kylmän renkaan paineesta 0.4-0.5 bar pois heti alkuun. Sitten ajaa muutaman nopean kierroksen, ja tarkastaa paineen. Tavoitteena on pitää renkaan lämmin paine tehtaan ohjearvossa. Aina varikolle tullessa laskee painetta pois, jos on menty yli.
Suosittelen kokeilemaan tuota myös Audeissa. Se renkaan olan kuluminen johtuu varmaan suurelta osin pyöränripustuksen ja korin ominaisuuksista. Ylitäysi rengas saattaa jopa pahentaa sitä, kun rengas taittuu alle (geometriasyistä) ja lisäksi paineen takia rengas on "pullukka", ja rullaa herkemmin reunalleen.
Comment
-
Enpä koskaan kommentoinutkaan kuinka kävi noilla Continentaleilla Ahvenistolla. Koko ajan sai tiputella paineita ja aina kun nousi lähelle kolmea, niin ei mitään pitoa ja rengas meni ihan puuroksi. Ei kahtaa nopeaa pystyny vetään, kun ilman lämpötila oli varmaan 30C. Enempää ei pystyny testaamaankaan/tiputteleen, kun sähköinen vesipumppu sano sopimuksen irti. Mutta ihan pelleilyä näköjään vetää tuollaisilla siviilirenkailla radalla. Tietenki varmaan myös vaikuttaa se vauhti millä ajelee ja aina kun radalle pääsee, niin ei tapana ole kyllä säästellä, kun tulee jotenki luonnostaan :) Ahvenistollaki on takana aika monta kisalähtöä ns. oikeilla kisavehkeillä. No mutta nyt on katuslicksit hommattuna, tosin yks rengas pitäs vielä jostain löytää käytettynä (17-235-45), joten saa tarjota jos pyörii ylimääräisiä tallin nurkissa..
Comment
-
Mitkä Contit?
Noissa aiemin mainitsemissani Michelineissä oli kupeessa PS2-merkintä, josko sitten olivat PilotSport 2:t.. Kemorassa oli viime kesänä se ~30 astetta lämpöä ja A3 taipuili oikein kivasti mutkiin, eikä renkaatkaan menneet rakoille. Näihin kokemuksiin pohjaten uskaltaisin melkein todeta Misukan olevan helvetin hyvä tassu, jos meinataan käydä radalla samoilla renkailla, kuin liikenteessä vedetään. En keksi mitään pahaa sanottavaa noista. Ne ei olleet uudet, kun minulle tulivat auton alla. Itse ajoin nillä varmaan ~20 tkm ja se sisältää ainakin kolmet ratapäivät pätkääkään pihistelemättä. Ei ne ihan loppu olleet, kun auto minulta lähti, mutta ei niillä paljoa enää ajanut. Kestossakaan ei suuremmin valittamista siis.
Comment
-
PS2 on todellakin hyvä ratarengas, mutta vähän kummalliselta tuo kokemus silti tuntuu. Aika moni täällä ajelee tyytyväisenä S4:llä rataa normirenkaalla. Varmaan kuuma päivä vaikutti osaltaan, ja ehkä maxpress on tottunut parempaan pitoon.
Katuslickseissä toki pitoa on enemmän ja kestävät lämpöä eli ajamista paremmin. Mutta ne S4:n muut rata-ajoon vähemmän soveltuvat komponentit eivät siitä parane, eli mitään 24h vetoja ei varmaan tarvitsee ajaa cuppirenkaallakaan.
Comment
-
No siis eihän tässä mitään kilpa-autoa olla tekemässä, siviiliauto on aina siviiliauto, mutta jos nyt renkaat kestäis edes sen 5 kierrosta kerrala, niin olis ihan jees (tosin nyt muu auto ei kestäny :-D). Ja voi olla että ne rengaspaineet vaan oli lähtöjään liian kovat ja niin kuin sanoin se vaikuttaa aika lailla, että mitä vauhtia siellä radalla pitää. Esim. T5 Vulva katuslickseillä jäi koko ajan, mut se oliki volvo ;)
Ja onhan sitä tietenki tottunut parempaan pitoon kun näillä on ajanut, mutta en nyt tietenkään odotakkaan että ässällä pitäisi samaan pystyä.
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=mvYCOfh-Uek"]http://www.youtube.com/watch?v=mvYCOfh-Uek[/ame]
Comment
-
Samalla Contin SC3 rengastuksena Ahvenistolla ajoin toissa kesänä ja täysin samoin tuloksin. Aamupäivällä kun oli vielä joku 25 lämmintä niin kolmekierrosta kesti (yksi lämmittely). Päivällä ulkoilman ollessa 30 ei kestänyt edes kahta kierrosta kun pito oli ihan kuin laakereilla ajaisi, rupesi sortamaan todella pahasti.
Comment
Comment