Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 (B5) ABS ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 (B5) ABS ongelma

    Mistähän lähteä etsimään vikaa kun -98 A4:en absit temppuilee... ABS tuntuu ruksuttavan vastaan jo ihan kevyellä pintajarrutuksella ja samalla kabiiniin kuuluu jostain sirinää kun ABS työskentelee (perus ABS-ruksutuksen lisäksi).

    Aiemmin sytytteli myös ABSin merkkivaloa, mutta tänään puhaltelin napojen sisälle paineilmalla ja naputtelin VAG-COM:in ilmoittamaa anturia syvemmälle -> valo ei enää syty, mutta tuo ylempänä kuvaamani ongelma on velä päällä.

    Hitaammassa nopeudesssa ABS ei välttämättä ihan heti kevyellä painalluksella ruksuttele, vaan toimii kohtuu normaalisti. Jarrut myös puoltavat kuivalla asfltilla voimakkaasti oikealle.

    Jatkokysymys: miten vanhassa VAG-COM:ssa nollataan vikakoodit?

  • #2
    Oliko vikakoodeja? Pitäs olla, jos valokin on syttynyt.
    Luultavasti joku anturi liian kaukana tai takavetarin pulssikehä poikki.

    Comment


    • #3
      Antoi vikakoodin vasemmasta etuanturista silloin kun sytytteli sitä merkkivaloa. Naputtelin anturia hieman syvemmälle ja puhaltelin paineilmalla suurimmat roskat pois niin ei enää sytyttele sitä merkkivaloa.

      Pitää vielä lukea vikakoodit uusiksi mutta kun en osaa nollata niitä =) Olisi helpompi aina tulkita että mitkä koodit ovat uusia... Käytössä VAG-COM 311-2 -versio.

      Mitään kuvaavaa ilmoitusta ei aiemminkaan tuosta etupään anturista antanut, ainoastaan tämän:

      "1 Fault Found:
      00283 - Front Left ABS Wheel Speed Sensor (G47)
      35-00 - -"

      Voiko jokin pulssikehistä olla rikki vaikkei sytyttelisi vikavaloa?

      Comment


      • #4
        Eikö sieltä ihan jokin Clear codes -nappi pitäisi löytyä kun olet koodit lukenut.

        Comment


        • #5
          Olikos se niin, ettei rekisteröimättömällä vag-comilla saanut nollattua?

          Comment


          • #6
            Sain koodit nollattua, ko. toiminto löytyy näköjään jokaisen moduulin takaa erikseen -> olen sitä etsinyt aina tuolta automaagisen vikakoodien lukunäytön takaa...

            ABS ei jätä minkäänlaista vikakoodia pienen koeajolenkin perusteella, mutta ABS tosiaan ruksuttaa ihan kevyellä jarrun pintapainamisella ja jonkin tuolloin samaan aikaan myös sirittää kabiinissa.

            Jarrut myös puoltaa kovassa jarrutuksessa oikealle -> vasemmalla puolella ei varmaankaan ole jarrut ihan ajan tasalla?

            Comment


            • #7
              Anturisignaalin mittaus oskilloskoopilla antais varman tuloksen anturien oikeesta toiminnasta.

              Comment


              • #8
                Veikkaan että se vasen anturi vaatii vielä yhden pikku kopauksen niin loppuu turhat raksuttamiset.


                Jarrujen puoltamiseen löytyy helpotus jarru rempasta, taitaa satulat hieman jumia.

                Comment


                • #9
                  Jesh, pitää vielä hienosäätää tuota vasenta anturia.

                  Jarrut kävin läpi vasta tammikuussa, joten siellä tuskin männät jumittaa.

                  Comment


                  • #10
                    Hammaskehä jos on poikki, tulee pintajarruraksutusta kun puuttuu käytännössä hampaita välistä ja virheellistä signaalia ja siitä ei tule vikakoodia.

                    Comment


                    • #11
                      osuipa sopivasti. Vaihdoin vetarin kumin ja puhdistin tuon abs hammaskehän. Kaikki hampaat näytti olevan tallella. Nyt satunnaisesti ruksauttelee abs:ää viimeisen puoli metriä ennen pysähtymistä kevyellä jarrutuksella. Ei tule vikavaloa. Eli edellisten viestien perusteella vika voisi olla siinä että olen tölvässyt anturia aavistuksen liian kauas?

                      Comment


                      • #12
                        Jep, siltä vaikuttaa.

                        Comment


                        • #13
                          Kai se on uskottava, yhden anturin irroitusyrityksen perusteella luulin että kaikki ovat kiinni kuin valettu. Miten tuo säädetään oikeaan etäisyyteen?
                          Tarvitsee varmaan tavata manuaalia. Yksi takavasemmalta tullut veikkaus on että olisi jäänyt metallilastu tms joka häiritsisi anturia. Kerta kaikkiaan mystistä koska en tee virheitä.

                          Comment


                          • #14
                            Työnnät ensin kiinni kehään ja sit milli ulos.
                            Kerta kaikkiaan mystistä koska en tee virheitä.
                            Juu, tiedän tunteen, mäkin kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin :)

                            Comment


                            • #15
                              Jep, ongelma oli että anturi oli liian kaukana kehältä. Nyt toimii.
                              Uskon että vaimo on käynyt tönimässä sitä kahvitauon aikana.

                              Comment


                              • #16
                                Itsellä oli samanlaista oiretta, loppuratkaisuna molempien takarengaiden ABS-hammaskehä oli hapettunu/murtunu/hampaita puuttui... Ebaystä löytyi uudet hammaskehät, parikybää tsibale.

                                Comment


                                • #17
                                  ABS-anturi löysä!!

                                  Jatkampa tähän aiheeseen...
                                  Eli jotakuinkin samanlainen auto kyseessä, ja oikea taka ABS-anturi ei pysy paikallaan.
                                  Olin huomaavinani että anturin "pesässä" on joskus ollut joku holkki. Pitääkö paikkansa?

                                  Anturi on uusi mutta se ei millään pysy aloillaan ja sytyttää merkkivalon ja ABS ei toimi...

                                  Mikä neuvoksi?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Havaitsin itse saman asian myöskin oikeaa taka-anturia vaihtaessa. Vanha anturi irtosi noin 2mm kokoisina palasina ja samalla meni lihoiksi myös anturin ympärillä ollut kuparinen holkki (liekö edes alkuperäinen?). Kokeeksi tilkitsin anturin liimamassalla aukkoonsa, mutta en sitten tiedä johtuiko siitä virityksestä vai muista syistä, että ABS-valo syttyy nykyisin yli 90km/h nopeuksissa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tosiaa yläpuolella oli holkin jämä paikallaa mut alapuolelta oli karannut. Tosiaan kuparinen tämäkin..! Ja vaikutti sen muotoselta ettei välttämättä ole mikää sätöstely...

                                      Ite keksin taitella alumiinifoliosta millin paksun suikaleen ja muotoilin sen reikään ja jätin päästä lipareen ulkopuolelle ja taitoin alas, ettei anturi työnnä sitä mennessään. Sen jälkeen anturi perään.
                                      Yltä luin jonkun neuvon että aluksi pohjaan ja milli ylös... Tuntus äkkiseltää toimivan ainaki näi 600km jälkee, mut ei toki ole pysyvä ratkasu mikäli jostain löytyy uusi holkki...

                                      Edelleen kysymysmerkkinä!!!?!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tietääkö kukaan saako niitä abs kehiä quattroon suomenmaalta mistään, vai onko vaan ebaysta tilattava?

                                        Comment


                                        • #21
                                          http://speed-autoteile.fi/index.php?...roduct_id=2021

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuolla hinnalla saa jo melkein koko nivelen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              No on hinta kohillaan. Ilmeisesti marmorilta tai varaosaliikkeistä ei siis löydy? Kiirus ois saada, mutta kai se on ebayhin kallistuttava.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ite löysin Joensuun AD'lta 36e.
                                                En pitäny sitä pahana kun sai seuraavaks päiväks tilattua ja onpahan ainakin oikee osa, tai jossei oo ni senkun vie takas..

                                                Comment

                                                Working...