Tuli tossa huomattua jo talvella että takajarrut ei toimi oikein, vähän laahaa mutta ei saa lukkoon vaikka miten polinta painaisi.No kuvittelin että sieltä on kengät lopussa tai automaattisäätö on juminut mutta ei.Jarru kengissä on vielä reippaasti kulumisvaraa ja automaatti säätö on maksimissaan ja männät liikkuu. eli missä voi olla vika.voiko olla rumpu kulunut liikaa? vai onko entinen omistaja kasannut jarrut vääristä osista?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
80 TDI -92 rumpujarrut
Collapse
X
-
-
Takapyörien ei oikeastaan kuulukaan mennä lukkoon. Siellä pitää olla riittävä jarrutusteho, mutta ne eivät saisi lukittua, koska pitävät auton linjassa.
Yleensä takajarrut kämmätään käsijarrun väärällä säädöllä. Jos on epäillyksiä, että jarrut eivät toimi oikein, niin kannattaa tarkistaa, että käsijarruvivut pääsevät palautumaan kunnolla, että ei vipuja ole vaijerin liiallisella kiristämisellä vedetty jo puoleen väliin niiden liikematkaa.
-
Voi. Pystyy, jos ei ole ihan entinen.
Tarkista liikkuuko mäntä ja jos ei, niin sitten purkaa männän/t pois ja katselee, kaipaako se putsausta enempää. Jarrukumirasvalla olen mäntiä voidellut.
Jos uusii venttiilin, niin jarruputket kannattaa melkeinpä vaihtaa samalla ja jossain tapauksissa letkutkin. Jos letkut on peltiklipseillä kiinni, niin niitä klipsejä löytyy yleensä varaosaliikkeen hyllystä.Viimeksi muokannut audiq; 14.4.2011, 20:38.
Comment
-
Kyllä niitten takajarrujenki kuulus mennä lukkoon kun oikeen kunnolla polkasee. En tiedä onko tommosessa 80 audissa semmosta venttiiliä, mutta jumiin se voi mennä jos siellä semmonen on. Sitä voi koittaa elvyttää ihan jumppaamalla edestakas. Myös jotain voiteluu voi koittaa antaa ulkopuolelle. Käsijarrujen säätöjen ei pitäs vaikuttaa jalkajarrun toimintaan vaikka olis vaijereista säädetty pieleen ja se vipu olis siellä pielessä.
Comment
-
Puhehan oli siitä että vaijerit olis säädetty liian tiukalle ja se kengässä oleva käsijarruvipu olis jo vähän vedettynä kokoajan. Sehän vaikuttaa ainoastaan käsijarrun tehoon eikä jalkajarruun koska mäntä tulee kuitenkin aina kiinni kenkään. Jos taas kengät kengät ei ole säädetty riittävän lähelle rumpua niin sehän tietysti vaikuttaa myön jalkajarrun tehoon. Ja tarkotin siis alunperin vaan vaijerin säätöä.
Comment
-
Tämä meinaa mennä jankuttamiseksi, sori.
Ymmärsimme tarkoituksesi ja juuri tämä vaijerilla kiristäminen aiheuttaa sen että automaattisäätö ei toimi, männät kyllä ovat kiinni kengissä mutta kengät ovat kaukana rummusta eikä jarruja juuri ole. Automaatti säädön tarkoitus on pitää kengät mahdollisimman lähellä rumpua ja näin ollen vaikuttaa sekä käsijarrun että jalkajarrun toimintaan. Automaattisäädön tarkoitus ei käsittääkseni ole että käsin säädetään kengät lähelle.
Comment
Comment