Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6:sen olka-akseli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B6:sen olka-akseli

    Rupesin vaihtamaan madaltavia jousilautasia Audiin ja se kuuluisa ylätukivarsienpultti vääntyi ja katkesi kantapuolelta poikki.
    Pelkään pahoin, että se pultin irrotus operaatio päättyy huonosti, joten kysymys kuuluukin, että käykö etuvetoisten olka-akselit quattro-malliin?
    Autona siis Audi A4 Avant 1.8tq B6 vm. 2004 ja se olka-akseli on siis alumiininen.
    Myös vinkkejä otetaan vastaan tuohon pultin irrotukseen ja hyväkuntoista/edullista olka-akselia voi tarjota.

  • #2
    Kyllä se sieltä lähtee poralla kunhan olet tarkkana ja poraat suoraan.

    Comment


      #3
      Itse sain oman pultin irti sahaamalla kannan poikki, jonka jälkeen mutteria kiristämällä vedin pultinpätkän läpi. Pultti oli sen verran tiukassa, ettei lähtenyt pyörimään, vaan tuli nätisti ulos. Välillä laitettiin prikkoja jne väliin että sai ruuvattua kokonaan läpi. Niin, ja sitten kun ei mahtunut enää kiertämään pulttia, niin se olikin jo niin ulkona että lähti helposti vasaralla lyömällä.

      Ja tämä tuli testattua molemmilla puolilla, kumpikaan ei lähtenyt pyörimään. Kyseessä oli '04 A6.

      Comment


      • #4
        Muistaakseni joku toinenkin oli tehnyt tuon kyseisen toimenpiteen, eli mutterin puolelta vedettiin pultti läpi laittamalla mutterin alle prikkoja ym roinaa. Lyöntituurna ja leka;)

        Entisessä autossa jätin tuon pitkän pultin rauhaan ja irrotin tukivarret sieltä iskarin yläpäästä. Hieman vaikeammassa paikassa mutta helpommin lähtee irti iskaripaketti, jos sattuu olemaan tuo pitkäpultti hieman jumissa.

        Comment


        • #5
          Pitääpä yrittää saada se pultti irti mutterin ja rikkojen avulla ja jos ei muu auta niin sitten kokeilla tuota poraamista.
          Tuossa jälkimmäisessä toimenpiteessä joutuu tekemään huomattavasti isomman työn, kun pitää saada koko olka-akseli irti.

          Mutta jos homma menee perseelleen niin onko kenelläkään tietoa käykö tuo etuvetoisen osa tuohon quattroon?
          Olisi tuossa pari etuvetoisen osaa tiedossa, ihan vaan varmuuden vuoksi.

          Comment


            #6
            Olka-akselin sopivuudesta en tiedä, luulisi sopivan jos suurinpiirtein sama vuosimalli & kone, jotta laakeri on samankokoinen. Mutta kokeile tuota mutterilla läpi vetämistä, itsellä se onnistui tosi kivasti loppujen lopuksi, eikä lainkaan lähtenyt pyörimään, oli sen verran mutkalla ja hapettunut. Uusi pultti (Normi M10x100 muistaakseni) menikin reikään sitten ihan suurinpiirtein painamalla.

            Comment


              #7
              Mjoo, kyllä se albumin ja meikäläisen tulkkaustaitojen mukaan sama nilkka olisi neli- ja vajaavetoisessa 2004 A4:ssa (osanumero: 8E0 407 253 C (vasen) tai 8E0 407 254 C (oikea).

              Comment


              • #8
                Tuossa autossa (alumiinitolpassa) se pultti taitaa olla niinpäin että sitä ei saa kokonaan vedettyä läpi mutterin puolelle. Valurautaisissa olen niin tehnyt, ja yleensä se tulee aika hyvin ulos. Kunhan ei riko kierteitä, eikä väännä kerralla liikaa että pultti katkeaa mutterin päästäkin.

                Comment


                • #9
                  Tuo pultin katkeaminen juurikin pelottaa tuossa hommassa.
                  Kantapuolelle on nyt hitsattu ns. uusi kanta paksusta rikasta, joten autolla pystyy ajamaan tällä hetkellä.

                  Mitenkähän tuo hitsaus on vaikuttanut tuohon pultin kestävyyteen?
                  Ja kärsiikö tuota alumiinia lämmittää?

                  Porasitko Okkim sen pultin pois pylväsporakoneella vai mikä tuossa oli tekniikkana?

                  Mistä te katsotte noita osien sopivuuksia eri autoihin?
                  Onko tuo albumi joku ohjelma vai sivusto?

                  Comment


                  • #10
                    Porasin sen käsiporalla. Ensin pienellä terällä, ja sitten vähän isommalla. Tarkkana pitää olla ettei poraa ohi. Yleensä se sitten lähtee lyömällä kunhan sitä on tarpeeksi porattu.

                    ETKAsta näkee osien sopivuudet. (Haku ja Google kertoo lisää). www.vagcat.com auttaa myös.

                    Comment


                      #11
                      Alumiinitolpasta ei tosiaan saa pulttia kokonaan vedettyä mutterilla läpi, mutta siinä vaiheessa kun alkoi tulemaan ahdasta niin pultti poikki, ja sitten se onkin jo niin ulkona että se tuli suht kivuttomasti lyömällä loput.

                      Kyllä sitä alumiinia uskaltaa lämmittää, tarkempaa on tukivarsien pallonivelien kanssa notta ne ei saa liikaa lämpöä.

                      Comment


                      • #12
                        Tuossa alutolpassa on myös se hankaluus ettei sinne mutterin puolelle saa (ainakaan kunnolla) pulttipyssyä. Käsipelin se tietty onnistuu kiintoavaimella, mutta tulee hiki.

                        Comment


                        • #13
                          Moro..

                          jos löytyy paineilma laitteet, niin on helppo homma sen jälkeen. Pienellä "painevasaralla" ja tapilla painaa sen pois sieltä, kestää n.10s. Vaikka monet sanoo että joutuu poraamaan sen pois.:)

                          Comment


                          • #14
                            Ei se lähde silläkään jos ei ole lähteäkseen, menee vaan lyttyyn. Kokemusta on siitäkin.

                            Comment


                            • #15
                              joillakin korjaamoilla on spesiaali puristin/prässi juurikin näitä jumittuneita/katkenneita vw/audin tukivarsienpultteja varten. Meinaan että ei varmaan maksa paljoa jos pyytää vaan irrottamann ja vaihtamaan pultit ja jatkaa vaikka sitte ite kun kerkiää niin ei ainakaan tule tuhottua mitään.

                              Comment


                              • #16
                                klann:lla oma työkalu tuohon, maksaa jotn 500?

                                Comment


                                • #17
                                  Täällä suunnalla myös kokemusta pultin jämän pois poraamisesta alumiiniolkavarresta :( Mutta helposti lähti rosteri terällä ja leikkuu öljyllä. Tuota paineilmavasaraa koitin, mutta turhaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vihdoin ja viimein pääsin kaverin talliin vaihtamaan jousilautasia ja irrottamaan tuota katkennutta ylätukivarsienpulttia.

                                    Kyllä meinasi välillä hermot mennä ja kirosanat loppua tuossa taistelussa, mutta lopulta se sieltä irti lähti, kiitos hyvien neuvojen ja vinkkien.

                                    Porasin pulttia vähän matkaa, että sain sen vääntyneen kohdan pois sieltä. Mutteria kirimällä ja rikkoja lisäämällä pultti tuli puoleen väliin matkaa, kunnes kierteet korkkasi. Pultti ei vielä siinä vaiheessa lähtenyt liikkeelle lyömällä vaan piti hitsata mutteri kiinni, että pääsi pyörittämään pulttia.
                                    Sen jälkeen pultin pätkä tuli ihan kevyesti naputtamalla pihalle.

                                    Ne ylätukivarret tuntuivat olevan myös melko tiukassa siinä olka-akselissa kiinni. Jotain erikoisia ulosvetäjiä nähtävästi olisi tarvinnut, että ne olisi irti saanut.

                                    Tulin siihen tulokseen, että tuota pulttia en enää irrota jos ei pakko ole.
                                    Etutolppia irrottaessa päästin tukivarret irti sieltä tolpan puolelta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itse sain kyllä väsyttämällä tuon yhdyspultin irti. Molemmilta puolilta toinen ylätukivarsi lähti parilla kirosanalla, mutta toinen vaati rälläkkää, lekaa, ulosvetäjiä ja kaikkea mitä kuvitella saattaa. Uusiks meni lopulta kaikki ylemmät tukivarret.

                                      Vajaa puoli vuotta myöhemmin kun irrottelin tuon yhdyspultin uudestaan molemmilta puolilta, niin ei siellä siinä vaiheessa ollut mitään jumitusta, vaan lähti ihan vetämällä pois. Sama homma ylätukivarsien kanssa. Olin toki jotain liukkaria sinne siltä varalta laittanutkin kesällä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Heittäkääpä neuvoja miten tästä tilanteesta jatketaan. Eli pitkäpultti on nyt moskalla hakattu mutteripäästä niin, ettei sitä enää pysty takomaan. Kierrettäessä tuo on yhtä jämähtänyt kuin alussakin, vaikka sinne on litratolkulla ruosteen poistajaakin ruiskittu.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #21
                                          Siis se on kuitenkin noin hyvän matkaa ja tullut? Hylsyllä, pyssyllä tai lukko-/putkipihdeillä vetkuttamaan eestaas. Tunnin - kaksi kun nylkyttää eestaas molempiin suuntiin, niin kyllä sen pitäisi sieltä heräillä. Ainakin näin itsellä B5:sta ja B6:sta.

                                          Eikä siinä vielä kaikki, vaan parin tunnin tappelun jälkeen voit vielä kauemmin joutua väsyttämään noita ylätukivarsia irti. Ainakaan itse en saanut yhtäkään ehjänä irti ja yhden jouduin jopa rälläkällä pilkkomaan. Eivät siis todennäköisesti ihan niin herkästi irtoa kun voisi olettaa.

                                          Tsemppiä ja hyvää viikonloppua näiden parissa!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kiitos, tietääpä mitä sitä tekee viikonlopun prkl. Ja jos oisin tuon tiennyt, että vetari mahtuu lähtemään tuota irroittamatta, en olisi tuohon koskenut ollenkaan. Vähän pakko oisi saada tuo pitkäpultti vaihdettua uuteen, koska moskalla heiluessa meni mutterin puolelta jengat osittain lyttyyn. PRKL!!!

                                            Muistaakseni tuolla olkavarressa ei ole jenkaa tuolle pitkälle pultille? Eli pyörii nihkeästi edelleen, eikä etene mihinkään päin.

                                            Nuo ylätukivarret on pari vuotta sitten itse vaihtamani, joten ehkäpä ne sieltä nousee nätisti pois, jahka tuon perkeleen pultin saisi pois edestä. Toiselle puolelle tein kesällä vetarirempan ja sieltä puolelta ei vastustanut pitkäpultti, eikä nuo tukivarretkaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei ole jengaa, joten ei muuta kun vedät vaan pultin pois. Jos tosissaan pyörii, niin sitten vetkuttelet vaan kärsivällisesti edes takas.

                                              Itsellä 8v vanhat tukivarret piti tosiaan irroittaa väkivalloin ja vuoden perästä kun otin vuoden vanhoja irti, niin kyllä niitäkin jonkin verran piti suostutella. Lähtivät sentään ehjinä irti. Tämä ei tosiaan ole mikään kaikista herkullisin työmaa. Aika monta kirosanaa tuo pultti yleensä vaatii ennen irtoamista.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja protoni Näytä viesti
                                                Aika monta kirosanaa tuo pultti yleensä vaatii ennen irtoamista.
                                                Tai reilun neljä sataa euroa rahaa mutta siinä tuleekin sitten alustasarjan asennus ja pyöriensuuntaus kaupan päälle ;)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei ole jengaa, joten ei muuta kun vedät vaan pultin pois.
                                                  Joo eihän se ole kun nyppästä :D Milläpä tuota ees pystyis vetämään? Ei millään! Tuntuu vaan niin toivottomalta että pultin pyörittely jotain auttaisi. Ei kai sillä ole väliä pyörittääkö sitä eri suuntiin, samaan suuntaan olen sitä veivannut tuntitolkulla.

                                                  Ja yks kirous on nuo ns pienet kaasutohot, eli kynän kokoiset kaasupillit jotka toimii butaanilla. Eihän sinne mene täyttöpullosta kuin vähän. Prkl 10 sek ja liekki sammuu, miten nuokin pitäisi täyttää, ei voi käsittää... Lämmittäessä ne ylätukivarren kumit kyllä saattaa sulahtaa, sehän olisi kiva yllätys. Jos vaan tuon pultin nyt saisi irti niin en kyllä välttämättä lähde noita ylätukivarsia irti repimään. Jos siis vetarin saa vielä takaisinkin noin miten se irti lähti.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    oikeastaan lämmityksellä ei ole vaikutusta, koska pultinreiässä on oksidoitunutta alumiinipaskaa. pultin pituussuuntaan iskuvasaralla pulttia nykimällä ja samalla mutterin päästä jenkatangoilla painamalla se pultii lähtee. eli vaatii joko virallisen työkalun tai omat patentit

                                                    jos sitä pulttia menee pulttikoneella pyörittämään liikaa, että se lämpenee ja "hirttää" kiinni, on peli oikeastaan pelattu. eli vähänkään kieron pultti on helvetin vaikea saada ehjänä pois. itsellä meni tuossa vanhemmassa b6:ssa pultin irrotukseen pari iltaa per puoli. perkeleitä tuli monta, mutta lähti kuitenkin. eli kärsivällisyys on poikaa tuossa hommassa.

                                                    @ Ruka

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jos sulla on pulttikone niin kokeilepa sellaista että otat tuon pultin avainväliä pienemmän kiintoavaimen jolla painat pulttia ulospäin kannan "takapuolelta" samalla kun pyörität ja sitä liukastetta vaan edelleen. Tuolleen lähti omasta ja pari viikkoa sitten kaverin autosta. Voihan sinulla olla tietysti vielä tiukemmassa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Noniin, jumiutunut pultti vei sitten voiton. Ei jaksanu enää perkelettä takoa ja räikätä, useita tunteja tuli tuon kanssa telkuttua kädet mustelmilla ja kroppa täysin jumissa. Löin tuon pultin takaisin ja rälläköin pienen pätkän lytistyneestä päästä pois niin sai mutterin takaisin paikalleen, olkoon nyt noin. Jos ja kun joskus täytyy ko. pulttia irroitella, voisi melkeinpä käydä sen homman hoitamassa jossain pajalla. Liekkö marmorilla oma työkalunsa tuohon? Lähteehän se varmaan jos lämmittäisi punahehkuun, mutta samalla sulaa sitten ylätukivarsien kumitkin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Olmi Näytä viesti
                                                          Liekkö marmorilla oma työkalunsa tuohon? Lähteehän se varmaan jos lämmittäisi punahehkuun, mutta samalla sulaa sitten ylätukivarsien kumitkin.
                                                          Eiköhän. Nastolan MR-Auto Bosch Car Servicessä sellasella speciaali ulosvetäjällä otti mun autosta noi pultit pois. Pyysin nähdä sitä työkalua ja se oli sellainen olkavarren ympärille tuleva...noh, erikoistyökalu. Mulla varattiin noi ylätukivarret valmiiks siltä varalta että ois joutunu lämmittämään tota pulttia, kuulemma ois rasvat kiehunu pois sieltä pallonivelistä joten ois menny ylätukivarret vaihtoon. Mutta onnistuipa homma sillä ulosvetäjällä, hyvä niin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alustasarjan vaihdon yhteydessä kiristysvaiheessa olka-akselin yläpäässä olevien ylätukivarsien takimmaisen tuen kiinnitys katkesi. Kyseessä on a4 b7 siis alumiininen olka-akseli. Oletteko hitsailleet näitä? Jos jollakin on ylimääräisenä ko. osa niin olen potenttiaalinen ostaja.

                                                            Comment

                                                            Working...