Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 4F takajarrulevyn vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 4F takajarrulevyn vaihto

    Autoni takajarrulevyt ovat huvenneet 9 mm paksuiksi ja ne pitäisi vaihtaa. Jotta jarrulevyn saa pois jarrurunko pitää irroittaa. Jarrurungon alimmainen kiinnityspultti on mahdottoman hankalassa paikassa ja korjaamokäsikirjan mukaan niiden avaamiseen tarvitaan erkoistyökalu T40065 (vasen) ja T40066 (oikea). Ovatko nämä erikoistyökalut ainoa mahdollisuus vai oletteko onnistuneet irroittamaan jollain kiinto/lenkkiavaimella?

  • #2
    T40065 näyttää tältä:

    https://erwin.volkswagen.de/workshop...al/h146402.htm

    Comment


      #3
      Sen lisäksi tarvitset VCDS:n että saat servomoottorit alkuasentoon.

      Eipä noita 18mm:n lenkkiavaimiakaan jokaisessa pakissa ole.

      Comment


        #4
        Juuri äsken renkaiden vaihdon yhteydessä tuli kokeiltua miten takajarrulevy lähtee irti kun oli tarkoitus vaihtaa jarrupalat. Ensin VCDS:llä käsijarru aukiasentoon, sitten alemman liukutapin pultti (13mm kanta) irti ja ylempää löysälle niin jarrumännän rungon saa käännettyä ylös pois edestä ja jarrupalat irti, sitten jarrulevystä torx-ruuvi (muistaakseni T30) irti ja levy pois. Ei tarvittu erikoistyökaluja eikä koko jarrurungon irroitusta.

        Vai onko niin että uusi levy paksumpana ei mahdu tuolla lailla takaisin paikoilleen? Mikä muuten on takajarrulevyn paksuuden vaihtoraja?

        Comment


        • #5
          16" (302 mm) takajarrulevyn paksuus uutena 12 mm ja vaihtoraja 10 mm.
          17" (330 mm) takajarrulevyn paksuus uutena 22 mm ja vaihtoraja 20 mm.
          (314 mm etujarrulevy vastaavasti 25/22 mm ja 321 mm etujarrulevy 30/27 mm)

          Korjaamokäsikirjan ohje irroittaatakaa jarrurunko näillä erikoistyökaluilla koskee vain näitä 16" takajarrulevyjä. TPL, oliko sinulla 16" (koodi 1KD, 2ED varustelistassa) vai 17" levyt (koodi 1KW, 2EE varustelistassa)? Itse en edes yrittänyt irroittaa levyjä ilman jarrurungon irroitusta kun uskoin käsikirjaa, saattahan olla että menee takaisinkin alkeperäismitoissaan ilman irroitusta.

          Comment


            #6
            Paksuuden perusteella mulla on nuo pienemmät levyt takana. Palatkin ovat pienemmät kahdesta vaihtoehdosta.

            Comment


            • #7
              Kiitokset vastaukseta TPL, ehkäpä jarrurunkoja ei sittenkään tarvitse irroittaa vaikka korjaamokäsikirja niin väitti. Kerron miten kävi kunhan ehdin askartelemaan auton kanssa.

              Comment


                #8
                Vaihdoin äsken uudet jarrulevyt ja palat taakse ja ainakin noiden pienempien levyjen vaihto onnistuu todella helposti, ilman erikoistyökaluja. Olisi ollutkin aika huonoa suunnittelua jos noin perushuoltoa varten tarvitsisi irroittaa jarrurunko jollain erikoistyökalulla.

                Comment


                  #9
                  Olisi ollutkin aika huonoa suunnittelua jos noin perushuoltoa varten tarvitsisi irroittaa jarrurunko jollain erikoistyökalulla.
                  Todella monessa autossa tarvii irroittaa se jarrurunko, onneksi ei audeissa. Niissä kun on kuusiokolo kantaiset pultit, niin sen tietää miten käy jos niitä yrittäisi availla.

                  Comment

                  Working...
                  X