Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Renkaat humisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Renkaat humisee

    Moi, omistamani Audi 80 vm. -94 alkaa humista/vinkua, kun nopeutta noustaa yli 50. Kuulostaa siltä että ääni kuuluisi renkaista, mutta ei ole varma. Voisiko joku pyörälaakeri olla rikki? Kun tunkkasin auton joka kulman ylös ei laakereissa tuntunut olevan väljyyttä, voisiko silti olla mahdollista, että joku pyörän laakeri olisi rikki?. Tutkin renkaita ja huomasin, että vänkärin puolen eturengas oli kulunut siten, että sisäsyrjä oli kulunut ihan nahkakaljuksi ja näytti, että olisi voinut hagata jonnekkin.

    Auto oli jokin aika sitten korjattava, siihen vaihdettiin kuskinpuolen ulompi vetonivel, koiranluut ja molemmin puolin alatukivarren puslat. Kun auto haettiin korjaamolta, siinä oli ratti vinossa ja puolsi oikealle. Piti kolisevaa ääntä. Vein auton takaisin korjaamolle ko. syystä, jossa ilmeni, että iskunvaimentimen alapään paikkeilla olevat 3 mutteria, jotka ovat kiinni alatukivarressa, olivat jääneet kiristämättä loppuun asti. Kun ne kiristettiin ratin asento tuli normaaliksi, ei puoltanut eikä kolissut enää. Remonti jälkeen eturenkaat on vaihdettu, kun vänkärin puolen rengas kului sisäsyrjältään. Olisiko kenelläkään tietoa mistä tämä ääni voi johtua ja liittyykö se aikaisempaan remonttiin?

    #2
    Eli siis remontin jälkeen vaihdetut renkaat tai rengas on kulunut nahalle sisäreunalta?
    Jos näin, niin taisi aurauskulmien tarkistus ja säätö jäädä tekemättä remontin jälkeen.
    Ääni tulee kuluneesta renkaasta melko 100 varmasti.

    Comment


    • #3
      ääni jatkuu

      humina jatkuu vaikka eturenkaat on vaihdettu.

      Comment


      • #4
        Omassa kulkunevossani sama vika nyt on molemmat etupyöränlaakerit vaihdettu ja ei auttanut mitään.

        Pyöriä pyöritelty ei välystä ja ei pahempaa ääntäkään kuulunut mutta ajaessa sama humina.

        Täytyy vaaan toivoa että vika on takapyöränlaakereissa eikä vaihdelaatikossa.
        Vuos sitten korjattiin ääntävä laatikko. Piti enemmin vikumista kun huminaa.

        Huomenna vaihdan takapyörien laakerit niin voin ilmotella auttoko mitään kuulostaa vika hyvin samalta.



        Vika löydetty vasemmassa etupyörän laakerissa valmistus virhe.
        No nyt on sitten kaikki pyörän laakerit vaihdettu. Rupes melkei masentamaa ku luulin että taas vaiheloota rikki.


        Laakerista ei kuulunut käsin pyörittelemällä mitään ääntä mutta kun laittoi nosturilla ollessa auton käyntiin vaihe päälle ja kädellä kokeili jousta niin hyvin huomas. (näin ei kannata tehdä veikkaan että ei ole mukavaa pyöriä pyörän ympärillä, jos hiha tai joku vappaa vanteeseen kiinni tai jne...)


        Eli Laakeri voi olla rikki vaikka ei ole välystä ja on uusi.
        Viimeksi muokannut _RiKu_; 20.8.2010, 20:37.

        Comment


        • #5
          Voiko tässä mallissa olla mahdollista, että navat on väännetty liian tiukalle? Itsellä on yksi uusi etupyöränlaakeri pettänyt ko. syystä.

          Comment


          • #6
            Kiitti

            Kiitos tiedoista, Riku. Sulla oli hyvä idea nostaa se pyörä ilmaan, kokeilen itse samalla lailla (mutta lyhyt hihainen t-paita päällä :), ei jää hihat väliin). Viitsitkö tarkentaa, mitä tarkoitit kun kirjoitit - jousesta kokeilemalla sen huomasi- tarkoititko, juuri sitä että laakeri on rikki? Kuuluiko autosta samallalailla ääni, kun nostit sen ilmaan ja annoit vapaasti pyöriä? kiitos vielä erittäin tarpeellisista tiedoista.

            Comment


              #7
              jousesta kokeilemalla sen huomasi- tarkoititko, juuri sitä että laakeri on rikki? Kuuluiko autosta samallalailla ääni, kun nostit sen ilmaan ja annoit vapaasti pyöriä?
              Tuo jousesta kokeilu perustuu siihen että rikkinäinen laakeri saattaa resonoida niin että sen huomaa jousesta. Ja jos laakeri on kunnolla rikki niin rengasta pyörittämällä sen kyllä kuulee.

              Comment


              • #8
                Kokeilin sitä kaverin ehdottamaa hommaa ja nostin vasemman etupyörän ylös maasta tunkin avulla, menin autoon ja panin auton käyntiin, vaihteen päälle. Alkoi välittömästi kuulua metallinen, laahaava ääni. Annoin kaasua kolmos ja nelosvaihteella 60-80 km/tunnissa. Meteli oli todella paha ja tuntui, että auto tärisee ja leviää siihen paikkaan. Nyt täytynee jo viimeistään uskoa, että siitä on hajonnut se vasenmman etupuolen laakeri. Hieman aikaisemmin autoon vaihdettiin juuri tämän vasemman puolen etummainen vetonivel , joka oli tiensä päässä. Autoon vaihdettiin myös alatukivarsien puslat ja vänkärinpuolelle koiranluu. Olisiko mahdollista, ehkä sellainen juttu, että olisi laakerin sijaan mennyt kuskin puolen sisempivetonivel? Nivel ei kuitenkaan pidä mitään ääntä suoraa ajaessa tai kumpaakaan suuntaan kääntyessä, ei edes jyrkissä käännöksissä. Eikö sen luulisi pitävän samanlaista rallatusta kuin etummaisen vetonivelen hajotesssa?. Onko kellään kokemusta audi 80 2,0 e -sisemmästä vetonivelestä, meneekö niitä kuin tupakkia?

                Kiitos taas vastauksista, uusia odotellen.

                Comment


                  #9
                  Mikäköhän siinäkin on, että se on just se vasemman etupyörän laakeri. Itellä on sama homma. Sellainen pyörivä ja yhdessä kohdassa kehältään heittävä ääni jolloin siitä muodostuu humina. Youtubesta löytyy muutamia videoita kun on tuota pyöränlaakerin ääntämistä kuvattu ja aivan samanlainen ääni kuuluu. Resonoi lepuutustukeen asti vaikka renkaassa ei ole klappia.

                  Comment


                  • #10
                    vanha topic mutta itsellä sama ongelma tällä hetkellä:

                    laahaava ääni alkanut kuulua omassa b4q:ssa. jarrut herkistelin, mutta eipä ollut vaikutusta. Itse epäilen sisempää vetoniveltä, koska mulla oli koko vetoakseli irti ulomman vetonivelen vaihdon aikana. Takaisinlaitto oli hiukka huolimaton ja vetari pääsi irtoamaan vaihdelaatikosta...

                    Siitä harmistuneena vein sitten audin ihan korjaamolle nivelen takaisinlaittoa varten. Korjaaja soitti ja sanoi että nivelen hampaat aivan päästä oli saanut vähän siipeensä ja tämän takia nivel ei mene sisään. Hän sai kuitenkin viilattua hampaat sen verta suoraksi, että vetari saatiin sisälle. nivel ei nakuta tai ala rääkymään kovassa kiihdytyksessä

                    toinen vaihtoehto on vaihdelaatikko, koska öljythän tuli ulos nivelen irtoamisen jälkeen... Kuinka hyvin tuommoinen laatikko kestää ilman öljyjä, koska en heti tajunnut mitä tapahtui ja yritin ajaa eteen päin. Noin 5m ajoin...

                    kolmas vaihtoehto pyöränlaakeri, mutta ääni kuuluu myös suoraan ajaessa... täytyy huomenna nostaa koko auto ilmaan ja laittaa auto käyntiin kokeillakseni tossa ylhäällä mainittua kikkaa. Pyörän laakerit on kaikki uusia

                    millä vetonivelen tai vaihdelaatikon voisi varmistaa että onko niissä vikaa? uutta niveltä ei kuitenkaan vielä huvittaisi ostaa ennen kuin oon varma...

                    lisätään nyt vielä että audi on seissyt reilu puolivuotta (tällä viikolla laitettiin ajokuntoon)

                    Comment


                    • #11
                      päivitystä:

                      Tänään oli auto ilmassa ja käynnissä samaan aikaan. Ulkopuolella ei kuulu mitään ylimääräistä, mutta sisällä sama laahaava/ujeltava ääni veto päällä. Aloin sitten tarkistelemaan alustaa päälle päin, ja huomasin että oik. vetarin pultti oli jäänyt löysälle(rengas liikkui sentin verran edes takas). Kiristin pultin, mutta eipä silläkään saatu toivottua tulosta..

                      Ääni on hyvin lähelle sama kuin rikkinäisessä pyöränlaakerissa, mutta ääni kuuluu jatkuvasti myös suoraan ajaessa.

                      Comment


                      • #12
                        Oikeanpuolen laakeri on sitten ainakin vaihto kunnossa kerran on ajettu pultti löysällä.

                        Comment


                          #13
                          Ei paljoa tarvi ihmetellä mistä vika johtuu, jos kerran on löysällä napapultilla ajettu XX määrä.

                          Comment


                          • #14
                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...t=poskilaakeri

                            Tämöstäkin on tapahtunut, mutta tiedä sitten.

                            Comment


                            • #15
                              Täytyy vaihtaa tuo pyöränlaakeri pääsiäisen jälkeen ja toivoa että vika olisi siinä. Jousessa ei kuitenkaan tuntunut mitään epämääräistä, kun kokeilin sitä auton ollessa ilmassa eikä ääni muutu miksikään rattia kääntelemällä ajossa. Voisiko se silti olla laakeri?

                              Comment


                                #16
                                Kierot levyt? Omassa S4 meinaan ujeltaa jarrut (ainakin sellaiseen tulokseen olen nyt tullut), levyt aavistuksen kierot ja palat ei palaudu riittävästi, joten pitää ujellusta ajossa. Laakerit kanssa uusin just, kun luulin äänen tulevan sieltä, mutta kas kas eipäs tullutkaan. Seuraavaks levyt ja palat vaihtoon, jos sillä lähtis ääni pois...

                                Comment


                                • #17
                                  Jarrut herkisteltiin ennen ajoonottoa, enkä usko että levyt olisivat kieroutuneet audin seistessä. Toisaalta mistäs sitä näistä vehkeistä tietää :-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Päivitetään nyt tätäkin jos joku täällä seurailee:

                                    Tänään huomasin, että ehkä sittenkin ääni voimistuu vasemmalle kääntyessä, jolloin pyöränlaakeriteoria voisi toimiakin. Eikös silloin oik.puolen laakeri olisi rikki? Kuitenkin vasemmalla puolella oleva navan pultti oli jäänyt löysälle(eikä oikea kuten aiemmin valehtelin)... Toisekseen oik.puolen laakerilla on ajettu vasta n.100km ja ääni alkoi vasta tuon 6kk seisomisen jälkeen.

                                    Tänään soitin korjaajalle ja sain hommattua ajan ens.viikon tiistaille. Ehkä sitten selviää lisää

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jesh. Pyöränlaakerihan se oli..Pelkkää rengasta pyörittämällä sitä ei oikein saatu paikannettua,että oliko se pyöränlaakeri vai laatikko. Irroitettiin vetari ja jarrut tieltä, jolloin laakerin vika paljastuikin heti.

                                      Kiitokset kaikille vastanneille!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itse olin jo melkein lähössä laakerikaupoille, kun talvirenkailla (Hakka5) humina kuului häiritsevästi ja vieläpä koveni aina kun käänteli oikealle, eli veikkaus vas etulaakeri. Kesärenkaita vaihtaessa pyörittelin rengasta ja koitin saada jousen / muun tuennan kautta tärinää havaittua, mutta ei. Kesärenkailla huminat loppuivat vaikka kuinka kääntelee rattia vauhdissa. Joku muukin joskus vissin huomannu että Nokialaiset nastarenkaat osaa olla melko ärsyttävän ääniset tieyissä nopeuksissa? Nythän ne huminat ja vollotukset korostuu kun tiet paljaat ja lämpötilat nousee.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X