Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarruletku on murtunut, onko vaarallista?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarruletku on murtunut, onko vaarallista?

    Kävinpä tossa rekisteröintikatsastuksessa torstaina ja katsastusmies sano että vasemman puoleinen etujarruletku on murtunut ja että auto pitäisi hylätä mutta päästi läpi??

    Hyvä homma tietysti mulle mutta millasesta ongelmasta oikein on kyse, voiko mulla hävitä jarrut koska vaan ajossa? Ja paljonkohan tollanen remppa yleensä maksaa?

    Ja asiasta vielä kolmanteen rekisteröintikatsastus tehtiin
    Herttoniemen autokatsastuksessa ja hintaa tuli kaikkineen n. 230e. Aluksi hinta oli 260e mutta sitten kun pyysin maksuerittelyn ni putosi hinta 32e! Palvelu muutenki tosi tylyä että en suosittele paikkaa kenellekkään.

  • #2
    On ja ei oo paha. Perjaatteessa on olemassa riski että letku pamahtaa kun tulee äkki jarrutus.

    Eikä tuo mikään kovan hintanen hommakaan ole, pistä yv:tä jos haluut kohtuu hinnalla sen kuntoon ;)

    Comment


      #3
      Hyvillä työkaluilla ja oikealla osalla vartin/puolentunnin homma.
      Jos olis tosi huono kuntoinen, ei olisi pitänyt päästää läpi.

      Comment


      • #4
        No jos sinne pääsee kosteutta ni näillä pakkasilla aivan varmasti letku pamahtaa :D

        Comment


        • #5
          Kävin katsastutksessa tänään ja molemmat etujarruletkut menee vaihtoon.
          Kävin läpi vanhoja huoltokuitteja ja alkuperäiset kesti 6 vuotta ja nämä melkein 9 vuotta.
          Jokaiseen omistamani audiin on etujarruletkut vaihdettu, ja ilmeisesti kulutustavaraa.
          Miten muuilla foorumilla?, pystyykö niitä "huoltamaan" muulla tavoin kuin vaihtamalla jarrunesteet parin vuoden välein?

          Comment


          • #6
            Vaihda ne tuollaisiin, niin ei enää kumit haperru.

            Comment


            • #7
              Onko kukaan teettänyt tuolla Landen Dunlop Hiflex Oy:llä mitään letkuja? Päällystettyä teräspunosletkua ja saa kuulemma ihan millä liitoksilla haluaa. Eräs tuttu oli teettänyt moottoripyörään jarruletkut ja olivat olleet kuulemma erittäin sopuhintaiset.

              Comment


              • #8
                Yleensä jarruletku hylätään kun pinnassa on murtumia. Letkut on kuitenkin kudosvahvistettuja joten murtuminen ulkopinnassa on merkki siitä että kohta on aika vaihtaa, ei se jarrupaine ole pelkän pintakumin varassa.

                Comment


                • #9
                  Mahtaako ulkoisiin murtumiin olla mitään keinoa estää niitä? Kumia pystyy tietysti jollain aineilla elvyttämään.
                  Jarrunesteiden vaihto ei tuohon kuitenkaan auta.

                  Comment


                  • #10
                    Ympärivuorokautisesti paskan seassa ja vielä jousitus nylkyttää koko ajan edestakaisin, ei mikään ihme jos 10 vuoden välein pitää uusia. Taitaa olla enemmän kosmeettista tosiaan nuo murtumat mutta on ne siitä merkki että letkut ovat vuosikausia vanhat joka tapauksessa eikä vaihdosta ainakaan haittaa voi olla. Paitsi jos onnistuu nylppäämään sen jarruputken puoleisen liitoksen...

                    Comment


                    • #11
                      Toissa vuonna meni A6:n etuletkut vaihtoon, taisi olla alkuperäiset vielä, eli 12 vuotta oli ikää. Edellisestä B5:sta meni myös vaihtoon. Kerran jarrutustilanteessa letkun poksauttaneena vaihtelen noita ihan mielelläni, ja inssiäkin olen joskus pyytänyt tsekkaamaan jarrut erityisellä huolella :)

                      Comment


                      • #12
                        Tapsa, oon teettänyt turbolle öljyletkun tuolla Lahden Hiflexillä. Saa tosiaan millä tahansa liittimillä ja hintaa oli muistaakseni pari-kolmekymppiä.

                        Comment


                        • #13
                          Mulle kertoivat joskus Hiflexillä, etteivät tee jarruletkuja, mutta jarruletkujen paikalle sopivien letkujen tekeminen onnistuu. Tällä siis viitattiin siihen, etteivät ko. letkut täytä katsastusvaatimuksia ;)

                          Hinnoissa ei ole ollut moittimista, kun tuolta on erinäisiä nippeleitä tullut haettua.

                          Comment


                            #14
                            Hi-flex ei tee autoihin koska se on kiellettyä. Ei tee muutkaan hytikkaliikkeet enään. Mulla meni just vaihtoon teräspunos letku, koska ulkopuolen kumisuoja oli rispaantunut halki. Melkonen savotta oli tuo vaihtaa, koska sain pari väärää letkua ensin ja sitten ne putkien mutteritkin mureni käsiin. No nyt siellä on sitten saabin letku kesään saakka. ETKAkin antoi väärän kokosen letkun? Tuossa on takana faceliftin satula ja siihen kuuluu 10mm/1jaolla olevat liitokset ja AC:ltä sain 12mm letkun. Ei ollu tönäriä mukana eikä tiskilläkään ollut niin tuli otettua vaikka olin jo kerran kokeillut motonetin quattron letkua joka oli 12mm.

                            Ehti tuossa katsastuksen korjausaikakin jo vanhentua, mutta tällasta tää motorsportti on. Nyt pitää käyttää uudestaan pikasesti ennenkuin tulee lisäkuluja virkavallalta.

                            Comment


                            • #15
                              Ei tee muutkaan hytikkaliikkeet enään
                              Joiltakin hytikkaliikkeiltä/autotarvikkeita myyviltä liikkeiltä saa omien mittojen mukaan tehtyjä hyväksyttyjä HEL Performance letkuja. Esim. Tuolta tai Tuolta tai Tuolta tai Tuolta tai Tuolta

                              Comment


                                #16
                                No hyvä että löytyy, pitänee tilata kesäks tommoset omaankin. Ei vaan saanut näistä kolmesta pk seudun liikkeestä mitään ja sanoivat että ei ole sallittua tehdä autoon tai sitten niillä ei ollut sallittua letkutyyppiä josta autoonkin saa niitä tehdä?

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä ne kannattaa vaihtaa heti suosiolla. Harvemmin ne letkut montaa kymppiä maksaa ja yleisesti helppoja vaihtaa.

                                  Senaattorista ilmailin jarruja, kun takaa herkistelin satulat. Huomasin ison halkeaman toisessa takajarruletkussa, jota inssi ei edellisenä päivänä leimalla ollut huomannut. Pyysin isääni pumppaamaan polkimella painetta ilmaamista varten ja letku räjähti samaisesta kohtaa, kun olin juuri ilmausruuvia aukaisemassa.

                                  Ei muuten maistu hyvälle se jarruneste...

                                  Comment


                                    #18
                                    On se parempaa ku bensa : )

                                    Mulla oli vain teräspunosletkun liitoksen päällä oleva suojakumi lohjennut, mutta eiköhän noi ole jo ikänsä puolesta vaihtokunnossa. Varmaan 9 vuotta vanhat.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eilen katsastussetä väänsi 3 letkua poikki A3:sta ja totesi että kaikki 4 kannattaa vaihtaa. Pitääkö muuten auto käyttää nykyään uusintanäytöllä samassa paikassa? Tuli vaan jotenkin semmoinen mieli etten enää kyseisen katsatusaseman palveluja käytä...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eikö ole hyvä että turvallisuuteen vaikuttavat viat löytyvät ?

                                        Ei tarvitse enään käyttää samalla konttorilla näyttämässä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Poikki? Millä ja miten sait auton pois sieltä, jos noin teki?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei jarruletkujen kuulukaan kestää vääntämistä. Oliko siis varmasti nyt kyse jarruletkuista? Eihän sitä olisi yksikään täysijärkinen katsastaja päästänyt takaisin tien päälle jos jarruletkut on poikki? Sehän on hengenvaarallinen laite siinä vaiheessa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllähän ehjä letku kestää vääntämistä,kääntämistä ja vaikka lukkopihdeillä ruttuun painamista.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mutta kun miettii minkälaisella voimalla jarruletkua täytyisi vääntää että se menisi poikki? Vaikka olisi valmiiksi murtunutkin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jos oikeasti haurastunut letku niin ei kummoisesti tarvi vääntää että katkeaa. Ja jos kolme letkua olisi poikki niin kauas ei edes pääsisi, kun jarrupoljin olisi lattiassa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Korjausta sen verran, että ehkä ei ihan poikki, eli auto on ajettavissa. Letkujen kuoret sai murrettua, mutta silti, että kaikki samalla kertaa vaihtokunnossa!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nykyään jälkitarkastuksen voi suorittaa millä asemalla tahansa. Klik.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja e61D Näytä viesti
                                                        --Letkujen kuoret sai murrettua, mutta silti, että kaikki samalla kertaa vaihtokunnossa!
                                                        Ne on saman ikäisiä, niin luonnollista, että alkaa murtumia tulemaan samaan aikaan. Onhan ne voitu jättää tarkastamatta edellisissä katsastuksissa ja nyt kun tarkastettu, niin vauriot havaittu.

                                                        Ehjää letkua ja jo lievästi pykinyttä letkua ei saa murjottua kukaan käsivoimin vaihtokuntoon, joten en ainakaan automaattisesti osta tuota, että katsimies olisi ne rikkonut. Laitahan kuva vanhoista letkuista, kun saat uudet vaihdettua, niin nähdään miltä katsimiehen käsivoimin "poikki murjomat" letkut näyttävät! :)
                                                        Viimeksi muokannut audiq; 16.9.2014, 15:58.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sitä mieltä minäkin olen että aika paljon sitä saa vääntää että poikkeaa. Tottakai valmiiksi haperan letkun joka on irtonaisena käsissä voi saada taiteltua katki mutta eihän sitä saa siellä pyöräkotelossa mitenkään väännettyä niin paljon ilman jotain vääntörautaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jarruletkuthan on tosiaan kaksikeroksisia ja koska ovat turvallisuuden kannalta tärkeät, hylky tulee jo kun ulommassa kerroksessa on vaurio. Monet katsastusmiehet nimenomaan kokeilevat taivutta jarruletkua hieman, jotta näkevät paremmin onko kuoressa halkeamia tai syntyykö kuoreen halkeamia. Jos kuori murenee käsin taivutettaessa, niin letku on kyllä vaihtokunnossa.

                                                            Ja kyllä jarruletkun kuuluu kestää kohtuullista taivuttamista/Vääntämistä/Kiertämistä. Senhän vuoksi jarruletkua laitetaan jäykkien putkien jatkoksi. Jäykällä putkella liikkuvan liitoksen tekemenin on hieman haastavaa (mutta ei toki mahdotonta)

                                                            Comment

                                                            Working...