80 B4 1993, sedan - Takaluukun valo toimii omituisesti, kun luukku on kiinni se palaa jos autossa on virrat päällä. Kun avaan luukun, se sammuu. Eli ajossa valo palaa aina, turhaan. Pimeässä kun luukun avaa, sen huomaa palavan kun luukkua raottaa mutta sen 10-15cm kun luukkua on avannut, valo sammuu - eli valo toimii päinvastoin kun sen pitäisi. Mitä sille voi tehdä, miksi se noin tekee?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Takaluukun valo
Collapse
X
-
-
Vieras
Aivan mahdoton sanoa josset kerro mikä auto. Se muuten pitäisi lukea profiilissakin. On hieman eroa toteustavassa riippuen onko sedan/avant/cabrio, ja typ80/81/82/85/89 tai B4.
Ja 90% todennäköisyydellä on johdoissa vika.
Comment
-
en saanut vielä selville vikaa
En oikein ymmärrä tuon valon logiikkaa. Se on pois päältä kun autossa on virrat pois - päällä jos virrat päällä ja takaluukku kiinni. Kun takaluukka avaa yli tietyn rajan, valo sammuu.
Tänään räpläsin ja laskin että takaluukkua saa raottaa n. 20-25cm ennenkuin valo sammuu. Kaikki johtoniput näyttävät päältäpäin hyviltä enkä niitä heilutellessa saanut mitään muuttumaan. Voi toki olla että kun luukkua avataan tarpeeksi, kontakti katkeaa johdossa(osittain poikki sisältä) ja siksi valo sammuu.
Mutta miksi valo on päällä kun takaboksi on kiinni ja sammuu kun johto saranan kohdalla vääntyy? Luulisi että kytkin ns. avaa virtapiirin kun luukku on kiinni eikä valo voi mennä päälle vaikka johto olisikin missä kunnossa tahansa? Jos valo toimisi normaalisti, meneekö se päälle heti kun luukun avaa vai vasta tässä samassa vaiheesa eli kun luukkua on raotettu sen 20cm? Jos näin on, valoni toimii täsmälleen päinvastoin kun pitäisi. Jos valon taas pitää mennä päälle heti kun luukkua raottaa sentinkin, on jotain muuta.
Comment
-
Ainakin B5:ssa (sedan) se on takaluukussa verhoilun takana musta mötikkä mikä toimii asennon mukaan (joku painovoimainen katkaisin). Se "kolahtaa" päälle, kun luukun avaa tarpeeksi. Jossain vikaa, tai jostain syystä kytkin väärin päin asennettuna ja se kytkee, kun luukku kiinni? Tietty jos se aikasemmin toiminut OK, niin jossain vikaa sitten.
Comment
-
Ikäluokan ominaisuutena luukun johtosarja sökönä saranan taivekohdilta. Ekana hajoavat eristeet ja sitten katkeilevat johdotkin. Sopivalla taivutuksella virta "hyppää" ylitse toiseen johtimeen ja lisäkäännöllä etääntyvät tarpeeksi ettei enää hypi. Seuraavaksi keskulukon toiminta sekoilee ja rekiste- sekä peruutusvalot löytävät oman tahdon.
Comment
-
miten iso huolto edessä?
Kaikesta päätellen se johtonivaska aiheuttaa tämän vikasuman. Onko kenelläkään tietoa hoituuko se paikallisella korjauksella(johto poikki, kuoritaan ja korjataan ja päällystetään) vai vaatiiko isompaa remppaa, esim. johtosarjan?
Mitään arviota mitä tulisi maksamaan vian hoito huollossa?
Comment
-
Kaipaa uudelleen johdotuksen ainakin koko matkan saranoiden ohitse. Periaatteessa uusi luukun johtosarja olisi helppo korjaus mutta lienee saatavuuden ulottumattomissa.
Notkeaa johtoa ja sähköistä sekä niiden autoasentamisesta ymmärtävä henkilö hoitaa homman muutaman tunnin askartelulla.
Comment
-
kävin huollossa
Huoltomies sanoit että johdot olivat ok, oli kai yleismittarilla tarkistettu. Vain toisen peruutusvalon kanta oli hapettunut. Voiko näin pieni juttu aiheuttaa sen että takaluukun valo temppuilee ja mittariston valot sekä nuo sumuvalot menevät päälle samaan aikaan?
Comment
-
tarkennusta
Virrat kun pistää päälle ja valot, mittaristoon ei syty kuin ajotietokoneen ledit, ei siis mittariston taustavalot päälle lainkaan. Vilkut ja ajovalot, sisävalot yms toimii ok. Peruutusvaloista ei ole varma, en ole vielä tarkistanut. Etumusuvalot menee päälle nappulasta normaalisti mutta jos pistän takasumuvalot: samalle menee päälle myös etusumuvalot vaikka kytkin pois päältä JA mittariston taustavalot. Lisäksi takaluukun valo menee päälle kun sen avaa, mutta sammuu kun luukkua avaa noin 20cm tai yli.
Huollossa sanotiin että toisen peruutusvalon polttimon kanta olisi hapettunut. Voiko tämä aiheuttaa jonkinlaisen maadoituksen joka sekoittaa sähköt noin?
Koko juttu lähti siitä kun takaluukun valo toimi edellämainitusti. menin vetelemään sitä johtonippua saranan kohdalta(oli neuvottu että voi olla poikki). Sitten meni nuo mittaristonkin valot pois. Vaikka nyt vääntelisinkin johtonippua saranan kohdalta, ei se vaikuta mitenkään mihinkään.
Comment
-
Olen korjaamassa johtonippua itse, eli pätkäsen ja liitän uuden johdon tilalle. Osaako joku sanoa:
1) mikä johto olisi paras joka kestää tuossa saranan kohdalla + pakkasta?
2) kuinka monta sähköjohtoa siellä suojan sisällä menee, että tiedän ostaa oikeaa valmista johtoa?
3) mikä olisi paras tapa tehdä sähköjohdon liitos, en ole sähkömies eikä ole hirveästi kokemusta tehdä luotettavia liitoksia. Mutta jos saan esimerkin, esim. linkin jonnekin sivulle jossa ohjeet, onnistuu kyllä.
Comment
-
noniin
Johtoa sitten pätkäsin ja korvasin sen saranakohdan robokaapelilla. Ei auttanut mitään. Mistäs lähtisin seuraavaksi tarkistelemaan?
Ongelma liittyy valoihin, koska kun valot ovat pois päältä, automaattivaihteiston sport-nappulassa on valo päällä(kytkettynä päälle). Mutta kun valot laittaa päälle, sporttivalo sammuu ja samoin mittaristoon ei tule valoja(nehän menee päällekin vasta kun valot pistää päälle, joten mulla ei näy koskaan mittarin valoja). Muuten toimii, eli etu ja takavalot ok, takaluukun sisävalo ok, vilkut ok ja keskuslukituskin toimii normaalisti. Voisiko ongelma olla takavalon kannassa eli jotain tapahtuu kun ne valot pistää päälle ja muuallakin alkaa oirehtimaan(mittarin valotm, sport-valo lähinnä siis).
Comment
-
Vieras
Vaikuttaako takapaksin luukun heiluttelu edelleen siihen mitä valoja palaa?
Kannattaa myös katsoa että mittariston liittimet on kunnolla kiinni. Ja mikäli vielä tuossa mallissa on viiksimallinen valokytkin - niitäkin on hajonnut.
Comment
-
sähkö-ongelmasta
Ennen saranakohdan johdon korjausta takaluukun valo oli päällä aina kun luukku oli kiinni ja sammui kun luukkua nosti yli n. 15cm raolle. Eli toimi kuin päinvastoin. Samoin kun luukkua aukaili täysin auki, takaluukusta jostain vasemmalta kuului sähkömoottorin ääntä. Eli johto joko vääntyi tai venyttyi niin että jonkinlainen kontaktihäiriö tuli ja keskuslukituksen moottori meni päälle pariksi sekunniksi(sammui itsestään kyllä). Lukot autossa eivät mennet lukkoon, joten en tiedä mitä se siellä teki. Mutta takaluukun aukaisemisen yhdistin tähän moottorin päälle menemiseen joten johdoista se kai oli kiinni.
Johdon korjaus auttoi että nyt valo palaa normaalisti ja tuo moottori ei inise vaikka luukkua miten avaisi. Muihin valoihin takapaksin heiluttelu ei ole koskaan vaikuttanutkaan. Ihmeelliseksi asian tekee juuri se seikka että auto oli ennen täysin toimiva sähköiltään, mutta juuri sillä hetkellä kun vetelin saranan johtoa, tulivat nämä mittari ja sport-nappulan oireet.
Autoon on vaihdettu 1kk sitten peruutusvalon kanta joka oli kuulemma hapettunut, mutta vika oli jo ennen sitä eikä tuo auttanut asiaan.
Valoviiksi, voiko se olla rikki jos valot toimivat normaalisti? Mittaristossa muuten valot toimii mutta ei nämä taustavalot.
Tosiaan on ehdoteltu sitä maadoitusongelmaa, eli joku saman sulakkeen alla(?) aiheuttaisi häiriötä aina kun valot pistää päälle ja siksi tämän sulakkeen "alla" tapahtuu omituista.
Mulla menee hermot tähän, vien auton kohta huoltoon ja maksan perhanasti siitä että joku muu yrittää tarkistaa asiaa.
Miten voisin tarkistaa maadoitusten toimivuutta vaikka en ole sähkömies? Takaluukussahan on useita liittimiä, ehkä niistä voisi jotenkin päätellä mikä kusee.
Comment
Comment