Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C5 ostaminen mietityttää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 C5 ostaminen mietityttää

    Kävin koeajamassa -97 A6 2.8V6Q. Auto oli siisti ulkoa ja sisältä. Nyt ostopäätöstä kuitenkin vaikeuttaa pari seikkaa, joihin toivoisin valaistusta.

    1) Eli alusta tuntui ajossa jotenkin vetelältä ja autoa joutui maantiellä koko ajan ohjailemaan (eli se haki). Oma IV Golfini tuntuu paljon jämäkämmältä ajaa. Johtuuko tämä mahdollisesti vetelistä renkaista (Nokian Hakkapeliitan nastat), kuluneista raidetangonpäistä (jonka vuoksi kulmat poskellaan) vai kuuluuko auto olla tuollainen? Luulisi, että tuon luokan auto menee maantiellä kuin "kiskoilla".

    2) Takaa kuului ääntä, jonka kuvittelin laakeriääneksi. Onko tämä tyyppivikoja vai voisiko nastarenkaiden ääni kuulostaa sellaiselta muutoin hiljaisessa autossa?

    3) Myyjän ja mittarin mukaan autolla on ajettu pitkästi alle 200tkm. Onko mitään konstia tarkastaa tätä? Saksankielisen huoltokirjan merkinnät loppuvat vuoteen 2005, jolloin mittarissa oli n.100tkm. Saako VAG-COM:illa katsottua ECU:n matkalukeman?

  • #2
    1) kuuluisi mennä kiskoilla. Tukivarsissa väljää ja pyöränkulmat päin prinkkalaa.

    2) joskus nastarenkaat kuulostavat erehdyttävästi laakerivialta. Kuuntelija takapenkillä ja loivia kaarroksia valtatienopeudessa tuo varmuutta diagnoosiin.

    3) mittaristoon koodatun kilometrilukeman voi tarkistaa. Mitäpä kilometreistä, jos kalusto on tarpeen mukaisessa kunnossa.

    Comment


    • #3
      Vetely voi myös mennä onnettomien renkaiden piikkiin. Kerran olen yhtä kaverin autoa ajanut, ja luulin vaihtokunnossa olevan pyöränlaakeri ja alustan puslat. Ei ollut, vaan talvirenkaat täysin onnettomat.

      Comment


      • #4
        Kiitoksia nopeista vastauksista!

        Kuinka paljon tukivarsi- ja laakerijumppa maksaa (lähinnä osat)? Jos vaihdetaan, niin kaikki sitten kerralla ja miellään parempaa kuin alkuperäiset. Entä voinko laittaa/onko järkeä laittaa tilalle S6 alustan osia?

        Pieniä ajokilometrejä tukee myös ajotietokoneen näyttö, jossa muistaakseni oli kaikki pikselit tallella.

        Comment


        • #5
          Tuosta voi lukea tukivarsista:
          http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=52667

          Tukivarsisarjojen hinnat alkaa n. 200e:sta, mutta varmaan arvaatkin mikä on 200e sarjan laatu.

          Comment


          • #6
            Osta multa ehjä ja varmasti vähän ajettu niin ei tarvi arvailla :)

            Renkailla tosiaan on paljon vaikutusta. Kyllä nuo A6:t aika herkkiä menemään tuulen mukana. Muutenkin vakio alusta tuntuu melko "lötköltä" vaikka palikat on kunnossa. Tosin jäykempää alustaa alle niin tuokin vaiva katoaa.

            Comment


            • #7
              Juu nätisti menee jos alusta/renkaat kunnossa. Ehjiä tukivarsia on turha vaihtaa.

              Comment


              • #8
                Kannustavista vastauksista innostuneena sovin myyjän kanssa uuden koeajon - tällä kertaa on kesärenkaat alla. Jos auto toimii, kuten ajattelen, taitaa tähänkin perheeseen tulla ensimmäinen rinkulanokka.

                Comment


                • #9
                  98 mallinen (ekat rek. -97 puolella) ei ole ihan parhaasta päästä suuntavakaavuudessa. -99 malliin on tullut selkeä parannus alustaan. Molemmat vuosimallit joskus itsellä ollut.

                  Vm. 2000 tehtaan sport alustalla oli todella hyvän tuntuinen, kun kävin koeajolla.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja JaVaKa Näytä viesti
                    98 mallinen (ekat rek. -97 puolella) ei ole ihan parhaasta päästä suuntavakaavuudessa. -99 malliin on tullut selkeä parannus alustaan. Molemmat vuosimallit joskus itsellä ollut.

                    Vm. 2000 tehtaan sport alustalla oli todella hyvän tuntuinen, kun kävin koeajolla.
                    Lähipiirissä on yhteensä kolme C5 korista A6:sta, -98, -99- ja -00 vuosimallit. Viikko sitten hankittu -98 vaikuttaa minun mielestäni parhaalta suuntavakauden puolesta jos vakioalustoilla verrataan, saattaa tosin olla -99 mallivuotta, en ole vielä tarkastanut. Eiköhän tuon koeajamasikin yksilön saa kuntoon pelkällä tukivarsijumpalla.

                    Yllätyin positiivisesti tuosta 30v 2.8 V6:sesta, edelliset kokemukset oli 12 venttiilisestä ja tuo uudempi on tosiaankin aivan eri planeetalta.

                    Comment


                    • #11
                      98 mallinen (ekat rek. -97 puolella) ei ole ihan parhaasta päästä suuntavakaavuudessa. -99 malliin on tullut selkeä parannus alustaan. Molemmat vuosimallit joskus itsellä ollut.
                      Mitäs tuossa -99 mallin alustassa on erilaista -98 mallin alustaan?

                      Comment


                      • #12
                        Kesärenkailla Audi tuntui olevan aivan toista maata, joten kättä puristettiin kaupanteon merkiksi. Nyt täytyykin sitten hommata paremmat talvirenkaat, kun noilla näyttää olevan noin paljon merkitystä. Laakeriääneksi luultu äänikin loisti poissaolollaan, joten sekin meni nastarenkaiden piikkiin.

                        Ehkä osittain suuntavakautta haittaava seikka on auton huomattavan kevyt ohjaus. Tätä tulee varmaankin vaistomaisesti helpommin käänneltyä, kun on tottunut Golfin jäykempään (lue tunnokkaampaan) ohjaukseen. Onkos olemassa mitään hyvää konstia virittää ohjausta vähän tunnokkaammaksi (ja jäykemmäksi) maantienopeuksissa? Taajamassahan tuosta on vain etua, kunhan palauttaa kunnolla.

                        Comment


                        • #13
                          Nuo Audin todelliset ajokilometrit mietityttävät edelleen. Yritin VAG-COM:lla tutkia asiaa, mutta oma versioni (409) ei osaakaan näyttää ECU:n laskemia kilsoja. Kauppa on siis sovittu, mutta auto ja rahat eivät ole vielä vaihtaneet omistajaa.

                          Onko siis mitään mahdollisuutta todentaa, että autossa oleva mittaristo on auton alkuperäinen? Golfista katsoin, niin instruments valikossa EXTRA-kentässä näkyy auton runkonumero. Hakeeko VAG-COM tämän mittarilta, vai jostain toisesta paikasta? Voinko siis olettaa, että mittari on alkuperäinen jos runkonumero instruments valikossa täsmää auton runkonumeroon?

                          Comment


                          • #14
                            Ehkä osittain suuntavakautta haittaava seikka on auton huomattavan kevyt ohjaus.
                            En omaa kovin lyhytaikaista vertailukohtaa Golfin ja A6 ohjauksen väliltä, mutta A6 ohjaus on huomattavan jäykkä verrattuna esim. typ44 mallin ohjaukseen. Vuosia sitten A6 ohjaus tuntui jopa turhan jäykältä kevyen edeltähänsä jälkeen - oli jopa pieni pettymys. Sittemmin siihen on tottunut. Ajonopeuden mukaan tehostusta säätävä Servotronic on parkkipaikoilla eri maata, mutta valtatienopeuksissa tavan ohjausta vastaava.

                            Jos asia mietittyttää, pihassa on kaksi koeajettavaa A6-ajoneuvoa. Raumlane ain Raumlast jeesaa.

                            Comment


                            • #15
                              Audi on nyt pihassa

                              Eli kaupat tuli!

                              Nyt seuraakin sitten kori-kysymys. Osaako joku suositella hyvää automaalaria Raumanseudulla tai lähiympäristössä? Mieli tekisi maalauttaa etu- ja takapuskurin alaosat sekä helmat korinväriseksi.

                              Comment


                              • #16
                                FFP:ltä poimittua:
                                Rauma

                                Narvi-auto
                                "Jos teet koko auton ylimaalauksen niin silloin voin suositella vaikka Narvi-autoa, mut jos maalautat vain osittain unohda kyseinen paikka.
                                "Narvi-Autossa maalautettu parit autot ja paljon irto-osia eikä jäljessä ole moitteen sijaa ollut. Ei niin pohjissa eikä maalipinnassa."

                                Nikander
                                "Nikander Uotilassa on alansa huippuja, valitettavasti myös hinnassa."
                                "Nikander on Raumalla varmaan parhaita mut sen huomaa myös hinnasta."

                                Laitila

                                Autopalvelu Hannu Leinonen
                                "Kaksi kolarikorjausta sekä muutamia irto-osia on tuolla tullut maalautettua ja jälki on aina ollut viimeisen päälle. Tämän päivän hinnoista ei ole tietoa, mutta kannattaa kysyä, jos maalaamon ei tarvitse ihan Turussa sijaita."
                                "Rauman lähettyviltä voin erittäin lämpimästi suositella automaalamo Hannu Heinosta Laitilasta, osaa maalata ja saa sävyt kohdilleen."

                                Comment


                                • #17
                                  Sama homma mielessä samalla seudulla! Ajattelin samalla kysellä myös myllytyksen hintoja.

                                  Saataiskohan halvemmalla, jos vietäis molemmat kerralla ;)

                                  Comment

                                  Working...