Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F/C6 2007, H&R - keula liian alhaalla?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 4F/C6 2007, H&R - keula liian alhaalla?

    Tervehdys,

    asennutin A6 2.0TFSI automaattiin vm. 2007 H&R:n madallusjouset vakioiskunvaimentimien kanssa. Jousien ilmoitettiin madaltavan -40mm, ja myyjän mukaan nämä yleensä madaltavat vähemmän kuin lupaavat.

    Nyt 16" vakiovantein näyttää, että keula on visuaalisesti liian alhaalla. Myös mittaamalla vanteen keskiöstä lokasuojan kaareen keula on madaltunut noin 2 cm enemmän kuin perä - vakionahan keula on näissä syystä tai toisesta perää korkeammalla, ja nyt näillä jousilla keula laski 0,8 - 1,0 cm perää alemmas. Lopputulos siis oli, että perä laski vain n. 2-2,5 cm ja keula yli 5 cm.

    Tämä ei minusta nyt näytä hyvältä, ja pohdin pitäisikö ostaa vakiourheilualustan jouset - vai mikä neuvoksi. Olen tilannut 18" talvirengaspaketin, joka pienemmän ET:n ja suuremman leveyden vuoksi hieman korjannee tilannetta. Kysyn kuitenkin seuraavaa:
    1. Voisiko etu- ja takajouset olla asennettu väärin päin ts. onko niissä eroa/ voiko edes asentaa ristiin/ menisikö balanssi sitten vielä enemmän pieleen?
    2. Voiko tällaisten ei-säädettävien jousien korkeutta mitenkään säätää - kysehän on vain muutamasta millistä?
    3. Onko tämä tyypillistä H&R:n jousille/ madallussarjoille ylipäätään, että madaltavat vähän mitä sattuu?
    Autolla on ajettu n. 100 tkm, joten vakioiskarit eivät välttämättä ole parhaassa iskussa - jos edes ovat enää alkuperäiset, ostin auton käytettynä. Ennen jousien vaihtoa keula kuitenkin oli tässäkin autossa perää korkeammalla, eli iskareista lopputuloksen epäonnistuminen tuskin on kiinni?

  • #2
    Ensimmäisenä tarkistaisin, että sarja on oikea ja on tarkoitettu autoosi. Yleensä H&R kyllä laskee autoa ihan luvatusti tai tosiaan jopa vähemmän.

    Comment


    • #3
      Monilla jousi/alustasarja valmistajalla on eri jäykkyisiä jousia eri moottoreilla 2.0tfsi, 2.0tdi,3.0tdi, jne. jne. valmistettuihin autoihin.
      Jos laitteisit autoosi esim. 3.0tdi:n etujouset h&r:n katalookista, saisit keulaa ylemmäs

      Comment


      • #4
        Mulla on tehtaan sport alusta 17" s-line vanteilla eli sport paketti, keula alempana kuin perä sekä minun silmälle sopivan matala.

        Tuota tehtaan sport alustaa en vaihtaisi mihinkään on meinaan todella
        hyvä / jämäkkä ajaa ei siis mikään kivireki 17" renkailla.
        Orkkis alusta on mielestäni vetelä jo normi ajossa sportin jälkeen.

        Maavara on sport alustallakin jo hiukan liijan pieni roiskeläpät raappii
        jatkuvasti katukivi ylityksissä ja hidaste pateissa, sekä pohjamuovi kun on pikkuisenkin lunta.

        Comment


          #5
          Ainakin paketti ja tyyppihyväksyntäpaperit ovat oikeat ja 2.0TFSI:lle tarkoitetut. Erikoista, kun samat jouset kävisivät myös 2.4 V6:lle, jonka luulisi painavan enemmän.

          Tarkennuksena vielä, minkä koen ongelmaksi: ero näkyy nimenomaan renkaan ja lokasuojan kaaren välillä - se on siis nyt pienempi edessä kuin takana tuon n. sentin kun vakioalustalla asia oli päinvastoin. Balanssi olisi tietty ihannetila. Myös vakioalustalla keula oli maasta mitaten alempana kuin perä, vaikka pyöränaukossa tilanne siis oli päinvastainen.

          Comment


          • #6
            Omassani n 0,4-0,6 cm keula alempana kun perä keseskiöstä lokasuojan reunaan mitattuna.

            Comment


            • #7
              Ei ole kokemusta H&R:n seteistä Audissa, mutta mitä on muutamia muissa kulkineissa tavannut, niin tällä valmistajalla juuri keula putoaa enemmän, kuin perä, vaikka on tasasetti. Tämä on joissain tapauksissa juuri ratkaissut valinnan H&R:n hyväksi juuri tuon keulimisen kitkemiseksi.

              Comment


                #8
                Vaikuttavatko iskarit auton korkeuteen ts. jos asennan (kunnossa olevien) vakioiskareiden yhteyteen originaalisportalustan pelkät jouset, onko vaikutus vakiokorkeuteen sama -20 mm?

                Comment

                Working...