Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

coupen alustamurheita

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    coupen alustamurheita

    Ongelmana on etupäässä sijaitseva mystinen vika, joka ilmenee renkaiden ollessa linkussa ja auton liikkuessa ryömintä nopeutta. Keula liikahtaa yht'äkkiä sivusuunnassa ja auton vieressä kävellyt kaveri sanoi, että etupyörä ikäänkuin luistaisi asvaltilla. Samalla kuuluu juriseva ääni. Rengas ei kuitenkaan liiku siten että siellä olisi väljää.

    Pyörissä ei tunnu väljää, kun rengas on ylös nostettuna. Alapallo ja raidetanko on vaihdettu, sekä laakeri apparin puolelle, josta ääni mielestäni kuuluu.Lisäksi puslat ovat vaihdettu kesällä. Pyöränkulmat myös säädetty lähiaikoina. Ei kuullosta myöskään vetarin niveleltä, eikä rengas linkussa pyöritellessä tunnu pykimistä.

    Ideoita? Multa ovat loppu.

  • #2
    Käsitänköhän nyt oikein, mutta voisiko tuo olla ihan normaali juttu tuossa torsenissa?? Eli renkaiden ollessa linkussa ei eturenkaiden pyörimisnopeus ole sama kuin taka-akselilla, joten se alkaa ikäänkuin puskemaan vastaan. Tuota teki ainakin 3B passatti kun paikaltaan / hitaassa vauhdissa yritti jyrkästi kääntyä. Tuon tarkemmin en osaa selittää, mutta joku voisi tuon joko tyrmätä tai kompata... :)

    Comment


      #3
      Samansorttista nytkähdystä tekee coupe minullakin, liittynee voimansiirron toimintaan.

      Comment


        #4
        Ja mulla :)
        Torsenpelissä kaiketi aivan normaali ilmiö.

        Comment


          #5
          Juurikin, pyrkii tasaamaan akseleiden välille syntyvää nopeus eroa ja tämän vuoksi pykii.

          Comment


          • #6
            Itsekin tuota ihmetelleenä tulin siihen tulokseen, että se taitaa vain olla torsenin ominaisuus. Etupyörät vaan kääntyy "liikaa".. :)

            Comment


              #7
              Tuohonkin ominaisuuteen vaikuttaa hieman alla oleva rengastus.

              Comment


                #8
                Kai se on sitten uskottava. Ihmetyttää, kun en ennen ole huomannut. Kai musta on vaan tullut vainoharhainen, kun on rahatkin loppu. =) Kiitos vastanneille.

                Comment


                  #9
                  Ei käy järkeen. Samanlaista retkutusta myös kytkin pohjassa. Onko kuitenkaan voimansiirrosta johtuvaa?

                  Comment


                    #10
                    Eihän kytkin vaikuta etu- ja takaperän väliseen yhteyteen. Etuvetarit irti ja työntää autoa niin sittenhän se selviää?

                    Comment


                      #11
                      Niin mä itsekseni sitä mietinkin, että eihän se vaikutakkaan voimansiirron pyörimiseen.

                      Comment


                      • #12
                        eihän se kykä vaikuta siihen.. vain et onko veto päällä. kyllä se tasaa se torseeni silti. ja toi on normaali ilmiö. kaverilla coupessa samanlaisia oireita eikä muuten mitää vikaa..

                        Comment


                          #13
                          Esitetäänpä toinenkin vaihtoehto. Kytkin pohjassa torsenin lukitusvaikutus on 0, eli se vastaa avointa tasauspyörästöä. Itsellä kuitenkin myös tuo ilmiö on ollut jo kolmessa ehjässä autossa, joten viastakaan ei ole kyse.

                          Veikkaankin ohjausgeometriaa syylliseksi. Ackermann-periaatteen mukainen ohjausgeometria selittää, miksi ulompi pyörä puskee parkkipaikkakäännöksissä niin paljon, että se lipsuu.
                          Eli lyhyesti, rattia kääntäessä pyörät eivät käänny yhtä paljon.

                          Vanhoissa Saabeissa tämä taisi olla voimakkaimmillaan, autoa ei pystynyt työntämään pyörät linkussa ja parkkihallin betonilattiaan jäi aina musta raita pysäköinnistä. Nykyajan leveämmät matalaprofiilirenkaat korostavat lipsumista, puskeminen ei häviä renkaan joustamiseen.

                          Comment


                            #14
                            Minä muistelisin että ihan samanlaista sivuttain "lipsumista" tapahtuu minunkin autossa joskus parkkipaikalla. Tuota ohjausgeometriaa minäkin veikkaisin syylliseksi.

                            Comment


                            • #15
                              Samaa tekee minullakin ja teki edellisessäkin quattrossa, joten tuntuu olevan ominaisuus.
                              Eli tuntuu että etupyörät luistavat kun kääntää ratin tappiin ja liikkuu eteenpäin.

                              Comment


                                #16
                                Jälkipolville tiedoksi, että poistui tuo epämiellyttävä ominaisuus renkaanvaihdon yhteydessä. Olisko pyörimiseroissa ollut heittoa? Merkittävää eroa ei ollut renkaiden kuluneisuudessa, mutta en keksi muutakaan syytä. Ehkä tämäkin johtui maasäteilystä.

                                Niin ja nyt muuten luistaa perä kun renkaat kääntää tappiin ja polkaisee kaasua. =)

                                Comment

                                Working...
                                X