Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

150bar ongelma?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 150bar ongelma?

    Audista katosi pari päivää sitten litran verran vihreää kultaa sekä jarru- ja ohjaustehtostus... Tällä kertaa taisi käydä onni onnettomuudessa, kun alustavan selvityksen perusteella syypää hydrauliikkavuotoon on pommilta jarrusylinterille menevä hydrauliputki. Putkelle oli tulleet tunnit täyteen ja se menee uusiksi.

    Kysymys kuuluu, kun vaihdan tuon putken, niin onko jotain erityistoimenpiteitä tarpeen tehdä järjestelmän ilmaamiseksi tai onko hommassa jotain erityistä huomioitavaa?

  • #2
    Ilmaa itse itsensä. Koska säiliö on järjestelmän ylin osa, tulee nestettä helposti paljonkin ulos.

    Comment


    • #3
      Ei suurempia. Voi ilmata, jos haluaa tehdä huolella, nostamalla auton etupään ilmaan ja kääntelemällä auto käynnissä renkaita laidasta laitaan lisäten aina välillä nestettä, kunnes nestepinta ei enää laske.

      Comment


      • #4
        Ok, kiitoksia ohjeista.

        Comment


        • #5
          Hydrauliputki tuli vaihdettua eilen ja sain tehostukset takaisin. 150bar puolen ilmaaminen tosin kesti niin pitkään, että alkoi usko loppua. Jossain vaiheessa jo epäilin koko hydraulipumpun särkyneen. Lopulta tehostus kuitenkin palasi ohjaus- sekä jarrusysteemiin:)

          Rempan jälkeen auton jarrut ei ole kuitenkaan entisellään. Jarrupoljin painuu huomattavan alas ja jarru ottaa kiinni tosi alhaalta. Tuntuu siltä, kuin jarrupiirissä olisi ilmaa. Olen varsin hämmentynyt tästä uudesta ongelmasta. Käsittääkseni 150bar hydrauliikka ja varsinainen jarruhydrauliikka ovat toisistaan riippumattomia. Jarruhydrauliikkaan ei siis ole koskettu lainkaan rempan yhteydessä ja ennen äksidenttiä jarrut toimivat erinomaisen hyvin.

          Seuraavaa siis on tehty ja jarrut on melkein kokonaan häipyneet: Pommilta jarrusylinteriin tai siis sille "hydraulic servo unitille" menevä hydrauliputki on vaihdettu ja 150bar järjestelmä ilmattu. Jarrunestettä ei mielestäni ole hävinnyt eli en oikein usko jarrupiirin vuotavan. Olisikohan jarrupääsylinteri voinut jotenkin viottua tuossa hommassa, kun jarrutehostus oli pois päältä jonkin aikaa? Seuraavaksi pitää varmaan ilmata jarrut ja jos sekään ei auta, niin sitten uusi pääsylinteri tilalle. En kyllä ymmärrä, miksi jarrujen ilmaus voisi tähän auttaa, mutta oikein muutakaan en nyt keksi.

          Kaikki vinkit ja vihjeet ovat tervetulleita.

          Comment


          • #6
            Pommi on aina pelottava osa kyseistä järjestelmää. Tuppaavat hajoamaan. Itseasiassa koko kyseinen tehostusjärjestelmä on melko pelottava... :)

            Comment


            • #7
              Minua pelottaa enempi se, että jarrut on nyt osittain epäkuntoiset ja järkeenkäypää syytä ilmiöön ei ole löytynyt. Olisi kiva kuulla, jos jollain muulla on ollut vastaavia ongelmia 150bar järjestelmän kanssa pelatessa.

              Comment


              • #8
                Ile.......Pitäiskö sun käydä hakee tuoreempi versio saksanmaalta ennen ku rupeet taas raahaa sitä trailerii... Mut korjatahan toi pitää.

                T: Mikko

                Comment


                • #9
                  No niin, selvisihän tuo ongelma, kyseessä oli doubletrouble taas kerran. Tarkemman syynäyksen jälkeen löysin pienen vuodon takajarruletkusta -> toinen jarrupiiri pois pelistä -> jarrupoljin painuu normaalia alemmas. Nestettäkin toki hävisi säiliöstä vaikka muuta väitin edellisessä postauksessa, nestehävikki vaan oli sen verran vähäistä etten sitä heti huomannut.

                  Kaksi vikaa oli siis tullut autoon lähes samanaikaisesti. Ensin kypsyi 150bar putki ja heti sen jälkeen tuli vuoto jarruhydrauliikkaan, lieköhän tuolla 150bar systeemin ilmauksella jokin syy siihen, että jarruletkun selkä katkesi? Vanha letkuhan se toki oli.


                  Mikko: Uudemman auton hankinta on kovasti harkinnan alla.

                  Comment


                  • #10
                    Olisiko mahdollisesti toiminut aiemmin hieman vajailla paineilla ja nyt sitten oikeilla paineilla hajosi? Todennäköisin syy on sattuma. Itse vaihdoin pari vuotta sitten koko ohjausvaihteen hammastankoineen ja sen remontin jälkeen kierrokset on nousseet itsekseen tasakaasulla loputtomasti. Enkä vieläkään ole keksinyt syytä tuohon ongelmaan saati sitten sen aiheuttajaa. Mihinkään ohjaushässäkkiin kun en koskenut...

                    Onni osuu harvoille, meille muille enemmän sattuma kenkkuiilee :)

                    Comment

                    Working...