Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs ja klappi ohjauksessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Urs ja klappi ohjauksessa

    Tämmöistä. Tuntuu että ratti ei olisi suoraan kontaktissa ohjaukseen vaan keskitys on jotenkin perseellään. Ei suostu menemään suoraan vaan vänkää suuntaan tai toiseen ohjauksen heti kun laskee irti. Mutkassa saa joissain tapauksissa kääntää lisää kun "oikaisee" hassusti ohjausta. Raidetangonpäät ja kallistuksenvakaimen kumit vaihdettu, kulmat tarkastettu.

    Voiko siinä ohjausvaihteessa olla jotain päin haitaria? Raidetangon sisäpäät kaputt?

  • #2
    Ohjausvaihdetta voi myös kiriä mikäli sinne on ilmaantunut ylimääräistä "klappia". Säätöruuvi löytyy ohjausvaihteesta, jossa 10mm kannalla oleva ruuvi.

    Comment


      #3
      Kulmien tarkastukseen uudelleen... selvä oire aurauksesta tuo ettei tahdo keskittyä. Toinen fillari pyrkii aina suoraan ja toinen auraa ja siksi keskialuetta ohjauksessa ei ole.

      Comment


      • #4
        Takapyöriin itseasiassa jäi vielä säätö kesken säätöjen ollessa mallia jumissa. Toinen harittaa, toinen auraa, yhteensä 2mm luokkaa aurausta ja auto siis kulkee hieman kuskin puoli edellä "myyryä". Siis jotain asteen osia. Säätäjä kuitenkin suositteli säätämään loppuun jo renkaiden vuoksi ja tuo kuulemma vetää perää edelle jos kulmat on takana väärin. Huomasin asian itsekin. Voisiko tuo peräpään kulma vaikuttaa ohjauskäytökseen tuolla tapaa?

        Comment


        • #5
          Kyllä se voi vaikuttaa. Nelipyörä suuntauksessa kulkukulma pitäisi saada lähelle nollaa.

          Ohjausvaihteesta aikaisempaa keskustelua:

          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=urissa

          Comment


          • #6
            Kiitos. Nuo kuvaukset täsmää kyllä aika tarkkaan. Pitääpä ottaa tuo ohjausvaihde kiristyksen alle. Kulmien säätäjä mainitsi että ajettavuuden pitäisi olla jo etupyörien säädöllä pitävällä pinnalla lähes normaali ja tuo ongelma ajettavuudessa on kaukana normaalista. Varsin työläs ajettava jopa. Kiitoksia vinkistä.

            Comment


            • #7
              Tuossa toisessa keskustelussa linkitetyn kuvan mukainen pultti näkyy tuosta löytyvän. Heti jarrunestepurkin alta. Siitä kiristelemällä sai kyllä ohjauksen "tiukkenemaan" mutta itse ohjauksen veuhtomista ei ei poistanut. Tuntuu urassa kuin ohjaus tosiaan kääntyisi vaikkei ratissa tunnu miltään. Liekkö noiden raidetangon sisäpäiden vaihto miten vaikeasti tehtävissä?

              Comment


              • #8
                Oletko kokeillut sellaista, että nostat keulan ilmaan ja käännät ratin ääriasentoon.
                Sitten stopparia vasten yrität käsin kääntää renkaasta vielä lisää.

                Mielestäni tuolla systeemillä löytyy hyvin väljät raidetangosta.

                Comment


                • #9
                  Jaahas. Löysäsin raidetankoa takaisin ettei ole ihan jähmä. Yksi olennaisesti, ja tupelosti, ajoon vaikuttava seikka kyllä löytyi. Renkaisiin nähden liian vähän painetta. 2,5bar 225/40-18 nakeilla. Liike suositteli +3 bar ja ainakin tuolla 3 tilanne oli jo _paljon_ parempi. Voi ihmisen typeryyttä.

                  Comment

                  Working...
                  X