Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen ilmausongelma 80 B4 (ratkaistu)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrujen ilmausongelma 80 B4 (ratkaistu)

    Profiilin kasikympissä (ei ABS) hiukan jarruongelmaa: Auto kävi viime viikolla pikkupajalla jarruletkujen vaihdossa, ja poljin tuntui noudettaessa lähes normaalilta. Parin ajopätkän jälkeen tuntui pedaali painuvan aivan liikaa, joten vein kapineen takaisin pajalle seuraavana päivänä. Asentajat koettivat ilmata etupäätä, mutta sieltä ei kuplia tullut - sen sijaan kuskin puolen takapyörältä tuli ilmaa jonkin verran. Takajarruihin ei siis ollut kajottu, vain letkut vaihdettu eteen, ja asentajat vakuuttivat ettei taatusti ollut päässyt säiliö tyhjenemään, että olisi sieltä haukannut happea.

    No, pedaalin tuntuma oli selvästi parempi, ja ajelin kotiin - ja seuraavana päivänä painuu taas selvästi syvempään. Ei kun TI-hallille viikonloppuna, ja ilmailin itse joka nurkan, ja juuri tuo kuskinpuolen takajarru on se murheenkryyni: laskin sieltä läpi toista desiä nestettä, eikä taatusti enää ollut kuplia, mutta kun käynnistin auton ja pumppasin jarrua hetken, sieltä tuli taas vähän kuplia. Puolenkymmentä kertaa toistin operaation, ja aina sieltä tuli vähän ilmaa - vaikka oli paineen avulla siis työnnetty lientä läpi vaikka kuinka.

    Mistään kulmasta ei tullut lopulta kuplia, joten löin nippuun ja ajoin kotiin, mutta edelleenkin tuntuu kuin olisi ilmaa; poljin painuu syvempään kuin ennen, ja nopea pumppausliike vaikuttaa asiaan. Nestevuotoja ei näy missään. Onko kenelläkään, joka jaksoi lukea loppuun asti, vinkkejä?
    Viimeksi muokannut taski; 17.8.2008, 15:42. Perustelu: otsikon päivitys

  • #2
    Nestevuodoltahan tuo vaikuttaisi, kun ilmaa vaan tulee ulos toistuvista ilmauksista huolimatta. Vuodon ei tarvitse olla iso ja saattaa olla vaikeasti paikallistettava.

    Tai sitten järjestelmässä vaan on sitkeästi ilmaa jossakin. Minulla on yleensä mennyt jarrunestettä litra tai pari, kun olen systeemin kunnolla ilmannut.

    Comment


    • #3
      Ilmaten vain. Jos ei korjaannu niin vikaa sylintereissä. Yksi homma on tietysti hyvä tarkastaa, että palat liikkuvat nätisti puristimissa=eivät ole jumissa.

      Tarkasta myös etteivät jarrut jumita=sylinterit toimivat.

      Itselläni on aika huippu tuo motonetin paineilma ilmaus vekotin kun sillä ilmaa siististi renkaat maassa ilman nosturia tai pyörän irroituksia.

      Comment


      • #4
        Juu aikomus oli jatkaa savottaa perinteisellä "päätä seinään"-menetelmällä. Nestevuotoja en ole saanut paikallistettua sitten niin mistään (siis jarruneste, se onkin ainoa mikä tuossa kestää sisällä). Sylinterit ja satulat liikkuvat kuten pitää.

        Itselläni on aika huippu tuo motonetin paineilma ilmaus vekotin kun sillä ilmaa siististi renkaat maassa ilman nosturia tai pyörän irroituksia.
        Mulla oli kyllä yhdenlainen oma viritys, mutta ei kovin häävi; saattaa vielä ajattaa Motonetin kautta...

        Kiitos vastauksista. Katsotaan miten homma etenee. Tässä se taas nähtiin seuraus "kolmen markan suutarin" käytöstä.

        Comment


        • #5
          Sellainen jarrusäiliön paineistuskorkki on varsin kätevä ilmausapu, mutta sylinteriä kannattaa silti liikuttaa eli painella poljinta, että kaikki kolot varmasti ilmaantuvat.

          Voihan se ottaa jostain säröstä ilmaa sisään, mutta ei juurikaan vuoda ulos.

          Comment


          • #6
            Kyllä kaikki jarrut yleensä ilmataan, jos eteen vaihdetaan jarruletkut. Oleellista takajarrujen ilmauksessa on vapauttaa paineenrajoitusventtiili (se jousihässäkkä taka-akselin luona), esim. 6mm tappi jousen väliin tai ilmata jarrut taka-akseli tukien päällä tai pyörät maassa.

            Comment


            • #7
              jarrujen ilmaus

              Eikös se järjestys ole aina niin että kauimmaiselta pyörältä ( takaoikea) edetään kohti pääsylinteriä...

              Elikkä vaikka etujarrut käyttää auki niin takajarruista lähtien ilmaus... Vaikka ei pitäis olla ilmaa takajarruissa niin selvästi siltä vaikutti ainakin alkutilanteessa.

              Ainakin omassa B4.ssä joutui ilmaamaan melko huolella ennenkuin tuli kuplat pois. Kumma juttu.

              EDIT: ja jos ois ollut ABS ja päässyt ilmaa niin oisin veikannut että ABS yksikköön jäänyt ilmakupla ja pitää ilmata auto käynnissä tai jotain... mutta kun ei.

              Comment


              • #8
                Jos jarrut oli ennen letkujen vaihtoa hyvät, niin epäilys vaan kohdistuu niihin ja niiden liitoksiin.

                Comment


                • #9
                  Äh. eipä löytynyt paikallisen Motonetin hyllystä sitä paineistussydeemiä... Pitää viritellä uudelleen tuo oma kötöstys ja varmuudeksi vielä takaiskuventtiili ilmausruuville. Sitten työntelen, kulma kerrallaan, pullon-pari lientä läpi, palataan sen jälkeen asiaan. Kiitos jälleen huomioista.
                  Jos jarrut oli ennen letkujen vaihtoa hyvät, niin epäilys vaan kohdistuu niihin ja niiden liitoksiin.
                  No asentaja(t) oli tapellu liittimien kanssa aika tavalla, ja ne on nyt sen näköisetkin. Että ei ole poissuljettu ajatus tuokaan.

                  edit: Hasa, huomionarvoinen pointti. Tuossa voi tosiaan olla mitä vaan. Kummastuttaa se outo ilmiö: kun aikansa ilmailee, niin pedaali tuntuu suht hyvältä, mutta hetken ajelun jälkeen se menee paljon huonommaksi.
                  Viimeksi muokannut taski; 14.8.2008, 11:46.

                  Comment


                  • #10
                    Ettei olis pääsylinteri antautunut?
                    Ilmatessa tulee niitä pitkiä liikkeitä polkimeen ja sylintereihin, joita normaalisti ei ole tullut. Aiheuttaa sit tiivisteiden korkkauksen, kun mennään mahdollisesti hapettuneelle alueelle sylinterissä. En maalaile piruja seinille, mutta näitäkin sattuu.

                    Comment


                    • #11
                      No niin, nyt se on kunnossa. Ei se muuta vaatinut kuin nöyrällä asenteella ja kärsivällisyydellä ilmaamista pitkän kaavan mukaan.

                      Sellainen takaiskuventtiilillä varustettu apuletku oli ensin käytössä, mutta vastusti suotta virtausta - 1.5 m kirkasta 6 mm letkua, bonapurkki (ja mutteri letkunpäähän painoksi) oli paras kapine yksin ilmaukseen ilman paineistusvälineitä. Bonapurkki siksi, ettei vahingossakaan tule pumpattua säiliötä tyhjiin, vaan aina täyttöä samalla kun tyhjentää purnukan. Ja pitkä letku siksi, että näki mitä tapahtuu. 0,5 - 1 litraa joka nurkasta piti pumppailla, ennen kuin tuli valmista. Ja auto käynnissä paljon helpompaa.

                      Aika savotta oli, mutta nyt tuntuu jarrupoljin siltä miltä pitääkin.

                      Comment

                      Working...
                      X