Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alustan suojaus ja sinkki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alustan suojaus ja sinkki

    Elikkääs, talvi tulee ja teiden suolaus yhtä varmasti. Ostin keväällä ekan audini ja nyt olis tarkoitus se saattaa talvikuntoon suojauksen osalta. Etu pyörän lokasuojan pokkaus on kääntynyt ulospäin ilmeisesti renkaan siihen osuessa n. 2,5cm matkalta. miten tällainen kannattaa hoitaa kuntoon. miten sinkitys vaikuttaa korjaukseen. Voisiko joku neuvoa miten kannattaa tällaista sinkki korista tuontiautoa ruveta talveksi suojaamaan. Ruostesuojaus liikkeessä ei oikein ole vaihtoehto kun tuppaa olemaan aika kallista tuo käsittely.

  • #2
    Audit on tehtaalla suojattu riittävän hyvin Suomen talvea vastaan. Lisäkäsittelyt eivät ole tarpeellisia, joskaan ei sellaisesta varmaan haittaakaan ole.

    Sinkityn pellin korjauksessa ei sikäli ole mitään ihmeellistä, paitsi sitä kannattaa käsitellä niin, ettei sinkkipinta rikkoudu. Jos sinkkaus irtoaa, niin paikkaan voi tehdä kylmäsinnakusen eli sopivaa sinkkipitoista ruosteenestomaalia pari kolme kerrosta päälle.

    Hitsaus on yleisestiottaen pahasta, koska se polttaa sinkin pois aika laajalta alueelta ja pellin molemmin puolin.

    Comment


    • #3
      Eli siis väännän pokkauksen takaisin muotoonsa ja hion varovasti pieneltä alueelta. Kelpaako maaliksi paukkupullo maali vai onko parempi jos on ihan siveltävää?

      Muilta kokemuksia audien ruostumisesta/ruostesuojauksesta?

      Comment


      • #4
        Lyhyesti ja hieman ehkä oikaisten: eivät ruostu, jos ei ole kolaroitu ja sitten korjausta ranetettu. Jos on niin paha kiveniskemä, että se on sinkin läpi peltiin saakka, kannattaa toki paikata heti.

        Jälkikäsittelyjä näille ei ole kait tavattu pitää tarpeellisena, juuri kuten Ilkka totesi. Pahemman pohjakosketuksen jälkeen on hyvä katsoa, ettei ihan paljas pelti paista.

        Comment


        • #5
          Kelpaako maaliksi paukkupullo maali vai onko parempi jos on ihan siveltävää?
          Siveltävä aina parempi, sillä tulee paksumpi maalikalvo ja on ehkä muutenkin miellyttävämpi käyttää, kun ei tarvitse suojata ympäristöä maalisumulta.

          Comment


          • #6
            80/90-luvun taitteen audien korit on "ikuisia", uudemmat huonompia, sinkki on kallista...

            Comment


            • #7
              Jos on niin paha kiveniskemä, että se on sinkin läpi peltiin saakka, kannattaa toki paikata heti.
              Hommasin tuollaisen 04-mallisen A6 Avantin ja suureksi yllätyksekseni ja pieneksi pettymyksekseni takalokasuojassa on ilmeisesti kiveniskemästä lähtenyt pieni, halkaisijaltaan n. 0,5 cm ruostekupru. Mitähän tuolle kannattaisi tehdä, kun itse ei ole mikään ammattilainen?

              Comment


              • #8
                Mitäs kannattaa sutia pohjaan, kun sieltä on tietenkin sora vienyt paikoin massat mennessään ja paljas pelti paistaa? Maalia, massaa? Roiskeläpät edessä ois kova sana. Mutta vähän ehkä rumat.

                Comment


                • #9
                  Pohjamassaa. Sellaista elastiseksi jäävää, ei kovaa helmamassaa. Alkaviin ruostekohtiin voi imeyttää ensin yön yli kotelomassaa. Maali ei ole hyväksi, ellei pintoja saa täysin puhtaiksi.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja tapza_s Näytä viesti

                    Muilta kokemuksia audien ruostumisesta/ruostesuojauksesta?
                    22 vuotta/ 560 tkm, ei ole vielä tarvinnut reikiä paikkailla :-)

                    Comment


                    • #11
                      11 vuotta joista 5 Suomessa ja takaluukun rekisterikilven panelin ympäriltä (pinta)ruosteessa. Säännöllinen pesu ja vahaus on kovia sanoja, kun halutaan pitää auto ruosteettomana ja maali kunnossa.
                      Pihassa on saman ikäinen konsernin tuote, jossa ei moisia ongelmia ole..

                      Comment


                      • #12
                        22 vuotta ja tarvitsi takasisälokarien ja viereisten helmankulmien paikkaamista.

                        Comment


                        • #13
                          Esim bilteman vahapohjaista kotelo suojaa koteloihin, ovien pohjille, paksin reunoille.

                          Kotelosuojaa kohtiin joista auton pohjamassa kulunut ja kotelosuojan päälle elastista korimassaa.

                          Helmoihin joihin vaikka teipillä rajaus kuivuvaa, ylimaalattavaa esim bilteman alustamassaa.

                          Ovien alalistat irti, puhdistus, kotelosuojaaväliin ja kiinni.

                          Puskurit jos irroitat niin paljatuvien metallialojen pintaan kotelosuojaa ja puskurit kiinni.

                          Sitten säännöllistä pesua ja vahaa.

                          Hyvän näköinen misukka rattiin ja itse viereen istumaan Warsteiner tölkki kädessä:).

                          Comment

                          Working...