Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

pommin esipaine

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • pommin esipaine

    moro!

    Mikähän mahtaa olla tarkalleen hydraulisen jarrutehostimen työpaine? 150bar? Nyt on vanha pommi hydrauliikka-asiantuntijan käsissä, ja uusi paineakku siihen tulosa. Nyt pitäisi vain asettaa sopiva esipaine ko. akkuun.

    PS, hinta tulee olemaan jotakuin alle 50e, uudella todella laadukkaalla paineakulla.

    #2
    Muistikuvani mukaan noihin on 70-80 bar uudelleen täytön yhteydessä laitettu.

    Comment


    • #3
      Tuollaiset ohjeet pommin täyttöön löytyivät osoitteesta http://www.20v.org/brakprob.htm

      1. Inspect and test bomb for good condition.
      2. Install high pressure fitting (rated for 6500psi working pressure).
      3. Recharge with 1000-1100psi nitrogen.
      4. Monitor for 24-48 hours for pressure leakage

      Comment


        #4
        Minulle pantiin 70 bar. Liikakaan ei ole hyväksi koska mitä suurempi paine, sitä vähemmän tilavuutta "jää" nesteelle.

        Comment


          #5
          Ja mikäli jotakuta vielä kiinnostaa tämän vanhemman matalapainejärjestelmän pommin omatäyttö niin itselleni laitettiin 55 BAR. Tähän tulokseen päädyttiin useiden kokeilujen perusteella siten, että saatiin pommin lataus-varaus -aikasuhde mahdollisimman hyväksi. Itselle siis toteutettiin tuo "vanhanmallin" pommi hydrauliikka-alan tarvikeliikkeen hyllyltä löytyneellä about saman kokoisella uudelleen täytettävällä pommilla johon sitten tehtiin tarvittava kierresovite. Hintaa kertyi pari vuotta sitten n. 100e koko projektille.

          Comment


            #6
            Kiinnostaapa hyvinkin. Kaikki tiedot ovat tervetulleita, kiitokset niistä. Mistähän voisi pommin täyttöön apua kysellä, jos projektiin ryhdyn? Ja ryhdyttävähän se on kun nykyinen (käytettynä puoli-ilmaiseksi saatu) oireilee jo. Mulla on alkuperäinen tallella, joten senhän voisi pistää remonttiin.

            Comment


              #7
              Itse sain pommini täytettyä Tampereella TTY:n hydrauliikan labrassa, jossa kaverini on töissä. Täyttöhän varmasti onnistuu missä hyvänsä hydrauliikkaliikkeessä, jossa on typpikaasulaitteistot asianmukaisilla sovittimilla. Jos ei kotiseudultasi löydy tällaista liikettä niin sitten onnistunee ainakin täällä.
              Omasta projektista sen verran:
              - Kaupan pommissa kierre oli liian pieni joten siihen tarvittiin sisäkierre-ulkokierre-sovite.
              - Alkuperäinen pommi painaa paikalleen laitettaessa venttiiliä, jota tuo sovite ei enää painanut. Niinpä hitsasimme sovitteen päähän M8:n prikan. Tällöin painoi venttiilin auki ja neste pääsi pommiin.
              - Sitten ruuvasimme painemittarin pommin jalassa olevan merkkivalon anturin paikalle ja sillä voitiin sitten tarkkailla paineen käyttäytymistä eri pommin paineilla.
              Kaiken kaikkiaan suhteellisen yksinkertainen toimenpide jos on tarvittavat sovitteet, reilusti tee-se-itse-henkeä ja hitsikone lähettyvillä (olisiko mennyt n. 2-3h koko operaatioon).

              Comment


                #8
                Varmuuden vuoksi kerrottakoon vielä, että satasessa on 150bar järjestelmä (Jaakolan 75bar sijaan) ja tällöin tuollainen kierteillä liittäminen ei ole mahdollista, koska paineensäädin on hitsattu paineakkuun kiinni.

                Comment


                • #9
                  kiitoksia tiedoista. tämä on tarkoitus korjata hitsaamalla sopiva kierresovite ja kiertämällä uusi akku paikoilleen. Sanoi tämä mestari että vanhojen täyttö ei ole pitkäikäinen ratkaisu, halpa tosin. Saa nähä sitten..

                  Comment


                  • #10
                    Olikos tähän pommityyppiin missä on paineensäädin hitsattuna mitään korvaus/korjaus vinkkiä?
                    Kun ei tuota tehdas uutta pommia kehtais millään ostaa, täyttövehkeet jne töistä löytyy.
                    Ja hydraulikaupastahan akkuja saapi, mutta tuo paineensäädin vaan mietityttää..

                    Comment


                    • #11
                      Joo-o, mulla homma kariutui siihen että se paineensäädin oli jotensakkin rikki, eli se vuosi paineet takaisin pumpulle(tai jonnekkin)....korjaamaton paikka taisi olla. Voisihan siihen rakennella vaikka minkälaisen kötöstyksen, mutta jossakin homman mielekkyys kohtaa rajansa

                      Comment

                      Working...
                      X