Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrusatuloiden kunnostus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    En tiedä, paljonko se pieni määrä on, mutta voitelin nuo männätkin sivulta sillä jarruosarasvalla.

    En hoonannut, sylinterit olivat sisältä täysin kunnossa ja ihan kirkkaat. Siitä tiivisteen palanpuolelta oli vähän hapettumaa, hiaisin sitä 1200 -hiekkapaperilla.

    Liukutappeja ei ole. Tuo on nelimäntäinen satula, joka tulee kiinteästi kiinni siihen napaan ja männät ovat samassa nestetilassa -> männät tasaavat itse

    Palkeenkieli on tietysti vaihtoehto, mutta jarrut alkoivat laahaamaan juurikin mäntäjumin takia. Yksi noista uusista männistä ei mene mielestäni ihan niin syvälle kuin muut, liekö siinä joku vika

    Comment


    • #62
      Putsasithan satulasta kunnolla tiivisteiden urat?

      Comment


      • #63
        Joo, mutta pitänee silti käyttää osina koko laitos vielä

        Comment


        • #64
          Jarrujen kasaaminen onnistui tiettyyn mittaan asti hyvin. Viimeiset millit mäntien sisäänlaitossa olivat melkoinen ongelma. Männät ikäänkuin "pomppasivat" takaisin sylinterissä, vaikka sormin painamalla pystyi liikuttamaan niitä. Onko kyse siitä, että tuolla on tuo painekanava sylinteristä toiseen ja tuli paineltua männät pohjaan väärässä järjestyksessä -> tunneli meni toisen männän takia tukkoon ja näin ollen sinne jäi ilmakupla? Painoin todella lujaa pienellä vääntötyökalulla, jolla sain viimeisen männän menemään paikalleen.
          Viimeksi muokannut seepra; 26.1.2016, 21:41.

          Comment


          • #65
            Ja mitäpä vielä: kuskin puolelta ei saa satulaa pöydälle, kun se metallinen jarruputki pyörii punneille sen 11 mm liittimen kanssa ympyrää. Mikä neuvoksi?

            Comment


            • #66
              Lämpö tai uusi putki.

              Comment


              • #67
                Noita saa käsittääkseni joka varaosaputkasta. Miten tuo koko määritellään tuossa, kun katoin netistä, että noita on vaikka minkä kokoisia? Onko Arilla tietoa, minkä kokoista tuo putki on?

                Comment


                • #68
                  Hp2 satuloihin väänsin ihan 4.75mm CuNi:sta uudet putket. Vanhat putket saattoi olla 5mm, pois otetut putket ja nipat oli messingin värisiä.

                  Comment


                  • #69
                    Jepu, pitää jostain kehittää vaikka lainaan tuollainen jarruputkityökalusarja. Ei raskisi ostaa tuon takia itelle.

                    Comment


                    • #70
                      Korjaamolla/varaosaliikkeestä saat sellaisen putken nipoilla. Itse vain muotoilet, näin on 3 kertaa pitäny itte tehdä. Kun yllättäen sarja jääny toiselle paikkakunnalle.

                      Comment


                      • #71
                        Tuohan on hyvä niksi. Pitänee käydä tilaamassa tuosta naapurin pajalta. Jossain luki, että pitäisi ite taivuttaessa käyttää jotain muotoilutyökalua, mutta onnistunee ihan ilmankin?

                        Comment


                        • #72
                          Onnistuu varovasti taivuttelee ettei mee lynttyyn. Perus kupari putki on helpompaa muotoilla, kun taas CuNi putki on kovempaa.

                          Comment


                          • #73
                            Jarruputkityökalu on niin edullinen ettei kannata maksaa vieraalle. Olikohan reilun 20€ kun Motonetista syksyllä poistin.

                            Comment


                            • #74
                              Se 20€ työkalun kanssa ei mene kuin hermot. Saattahan sillä saada jonkunlaiset päät, kun tarpeeksi nysvää.

                              Kunnollisen saa alle 200 euron.

                              4.75mm. 3/16" on yleisin autokäytössä oleva putki.
                              Viimeksi muokannut Sleepy2; 28.1.2016, 11:18.

                              Comment


                              • #75
                                Kuukausi takaperin kiroilin tuon ikh sarjan kanssa. Hätätilassa tekee mutta en koko autoa tuolla rupea tekeen.

                                Comment


                                  #76
                                  Ja jos varaosaliike tekee valmiiseen mittaan nippoineen osien hinnalla niin turha ostella työkaluja, etenkään huonoja.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Jaa, minä sain ensikertalaisena sillä kyllä tehtyä ihan hyvin. Muutamat harjoituskappaleet tuli mutta ei ollut työkalun vika. Väitän että yhtä nurkkaa kerran parin vuoden välein tehden ei jää työkalun huonouden takia tekemättä.

                                    Eri asia varmasti jos tekee metritavarasta koko auton uusiksi, nyt oli kai yhden pätkän korjauksesta kyse. Toki jos mitan tietää valmiiksi niin sama se on teettää valmis pätkä jonka taittelee sitten paikallaan oikeaan muotoon.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Kaverin jenkkiin väänsin tuolla IKH:n 20€ kalulla kaikki jarruputket. Olihan siinä oma hommansa ja joitain pätkiä meni roskiin kun päät ei onnistuneet, mutta sai tehtyä. Tärkein oli voidella kartio ennen tyssäystä tai muuten työkalukin kuluu melko nopeasti. Oikean tekniikan kun keksi niin yhden putken tekee noin vartissa, toki pituudesta ja asennuspaikasta riippuen.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Kun aikoinaan tein tuohon Urssiin kaikki putket uusiksi erehdyin myös ostamaan Motonet/Biltema linjalta halvan jarruputkisarjan. No muutaman sain tehtyä ja sitten tosiaan alkoi olla koko työkalu loppu. Ostin sitten ns. kunnollisen ja ero oli melkoinen. Sillä teki koko ajan priimaa ja nopeasti. Ilo työskennellä. En muista nyt minkä merkkinen tuo on, mutta Kirkkonummen varaosaputkasta tuon silloin hain ja kolmatta sataa se maksoi.

                                        Niin se on kaikkien noiden työkalujen kanssa, jättäkää ne halvimmat ihan suosiolla hyllyyn. Tulee loppupeleissä halvemmaksi. Jos noita ei väännä kovin montaa niin kannattaa tosiaan teettää, mutta kyllä noistakin ne nykyään veloittaa miehekkäästi.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Kiitos vastauksista. Koetanpa ensin ite irroittaa kuumalla ja sitten pyydän korjaamoa veistämään mulle tuollaisen putken.

                                          Mistä sen tietää, millainen kierre noissa nipoissa on?

                                          Comment


                                          • #81
                                            Mahtaa ~kaikki VAG laitteet olla samalla jengalla.

                                            Comment


                                            • #82
                                              No mikä se jenga on?

                                              Comment


                                              • #83
                                                10x1 mm.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Menipä sit takajarrusatulan männän pölysuoja rikki, lähteekö 02 vuoden a6 audista 2.5tdi v6 pelistä mäntä irti myös jarrua pumppaamalla ? näyttäis tarvikkeena saavan varaosasuojan. Meneekö uus paikalla kiertämällä kuten männän sisään työntö normaalisti mäntätyökalulla ?

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Lähtee myös kiertämällä auki.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Ota koko satula ruuvipenkkiin ja mäntä kiertämällä irti. Jos mahdollista niin pura ensin että varmasti saat kaupasta samankokoisen suojan tilalle. Lisäksi jos suoja on ollu kauan rikki, saattaa mäntä olla jo korroosion tuhoama. Takaslaitto on joskus tuskainen ja menee kiertämällä ja helpoin jos on se ihan työkalu sitä varten. Uusisin samalla sen männän tiivisteen ja herkistelisin käsijarrumekanismin.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Kumi meni rikki vaihtoa jarruremppaa tehdessä, kiertyi jarrumäntää sisään painaessa ja napsahti poikki. Helpoimmaksi olen todennut juurkin tuon 20e maksavan jarrumäntätyökalun touhuihin, ei paha hankinta!

                                                        voiko jarrumäntiä millään tapaa herkistää ? joudun ottamaan etujarrut työnalle. Uudet jarrusatulat joten tuntuu hullulta että niissä olisi ongelmaa männän kanssa, vika on siis set että autolla ei uskalla painaa kovaa jarrua kun tärytys on niin kova. Pitää tutkia mikä on vialla sillä mielestäni ei mitään outoa jarruissa ollut, kyseessä etujarrut.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Paineilmaa letkun reiästä sisään niin poksahtaa nätisti pois. Kannattaa vain laittaa esim. puunpala siihen männän eteen ettei irrotessaan kolahda satulaan. Sylinteri ja tiivisterengas kannattaa voidella tällä.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            ei uskalla painaa kovaa jarrua kun tärytys on niin kova
                                                            Kiero jarrulevy tai roskaa levyn ja navan välissä.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Mulla oli kerran jäähdytetyn etulevyn sisäpinta pystysuunnassa halki, täristeli myös ihan miehekkäästi.

                                                              Comment

                                                              Working...