Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pulttijaon muutos vanteeseen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Olisko ollut 15mm ohkasin mitä Tommi tekee, 20mm ainakin. matalalla kannalla olevat kuusiokolopultit ei paljoa tilaa vie.

    Tossa kuva parista adapterista mitkä itelle tuli, sisimmäinen vähän perinteisempi 4x4" -> 4x100 ;)
    http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopa...01%29.jpg/full

    Alumiiniklöntti 30mm, teräsklöntti 15mm.

    Comment


      #62
      joo, pitänee joskus kysellä. Alkaa himottamaan tuon pikkuaudin alle esim. 17" Bolerot huudella maailmalta, 4x108 jaolla olevat tuntuu olevan aikalailla kiven alla.. Jos sitten 5x112 laittelisi adaptereilla:)

      Comment


        #63
        Alkuperäinen kirjoittaja Jukka Pohjalainen
        Yhdet teettänyt, minimi oli 20mm. Osta pois niin saat 5x114.3 jakoiset vanteet sopimaan 5x112 audiin.
        Saahan ne sopimaan epäkeskopulteillakin...ei tarvitse spacereitä(paitsi jos ET:tä tarvitsee muuttaa).

        Comment


          #64
          Epäkeskopulteillakin??

          Comment


            #65
            Jos nyt ihan en väärin muista niin 5x112 <-> 4x108 adapterin tekeminen on melko mahdotonta koska joku reikä osuu aina päällekkäin.

            Comment


              #66
              4x100 saattais löytyä paremmin vannevalikoimaa kuin 4x108, jos 5-pulttiselle muuttaminen ei onnistu.

              Comment


                #67
                Joo...epäkeskopulteilla...paitsi, että niitä ei ole 14mm(ilmeisesti Audin pulttikoko).
                12mm ainakin löytyy...ja löytyy myös epäkeskomuttereita.
                Mitäs ihmeteltävää niissä on?

                Comment


                • #68
                  Minkä audin 5x112 navat sopisivat etuveto cabrioon jossa 4x108 ja levyt ympäriinsä ? Mitä pitäisi vaihtaa, levyt ? navat ? mitä sanoo katsastusmies ? Muistaakseni joku täällä foorumilla on tehnyt päivityksen ?

                  Comment


                  • #69
                    Jos en ihan väärin muista, niin Jypellä oli 5x112 jako

                    Comment


                      #70
                      Tänään juuri keskusteltiin aiheesta (lue: muut kertoivat ja olin oppipoikana). Ilmeisesti ehkä kai mahdollisesti S2:n hilut saisi eteen jolloin sinne saisi 5x112 mutta taaksepa etuvedossa ei taida mitään bolt-on ratkaisua olla. Jos napaan poraa 5x112:n, jää navan reunoille niin vähän tilaa että vähän siinä ja tässä onko fiksua. 5x100 olisi tämän osalta turvallisempi. Katsastusmies ei sano mitään kun ei mainitse asiasta.

                      Comment


                        #71
                        Jos niinkuin ihan virallista haluaa tehdä niin eiköhän sekin onnistu. Eteen kyllä vaihtuu osia sitten ihan repullinen, koska se huutaisi S2 etunapoja eli käytännössä nilkkoja ja sitämyöden myös vetareita. Tämä siksi, että laakerin koko myös muuttuu ja sitämyöten vetarit. V6:een varmaan ihan käy suoraan isolla sisänivelellä vetarit eli ei sinällään ongelmaa. V6:ssa saattaa olla isot laakerit valmiiksi, en jaksa tsekata nyt :)
                        Takana napa on 8A0501653B jota on käytetty myös lötköissä. Vastaavanikäisen etuvetolötkön takanapa 5-pulttisena on 437501653 eli eiköhän se noilla onnistu. Takajarrulevyksi varmaankin siis myöskin lötkön 437615601 ja eteen luonnollisesti S2:n.

                        Comment


                        • #72
                          Tuollainen teksti löytyi:

                          4x108 to 5x112 conversion

                          B2 Quattro
                          B3 FWD
                          B3 Quattro/Coupe
                          B4 FWD
                          B4 Quattro/Coupe

                          Can Josh,Richard,Slab and others who have performed this conversion state what is needed,especially for the FWD guys?Part #'s would be greatly appreciated.
                          Thanks alot.

                          B2 Quattro (4000S)
                          FRONT:
                          1. UR-Q complete assembly
                          2. Convert to 2-Piece strut system found in B3/B4 cars and follow the procedure below.
                          REAR:
                          1. UR-Q complete assembly
                          2. Convert to 2-Piece strut system found in B3/B4 cars and follow the procedure below.

                          B3 FWD
                          FRONT:
                          1. Rear S2 hubs + S2 rotors
                          2. Early S4/s6 hubs with modifications to both the hubs and carriers.
                          REAR:
                          1. 200/5000T FWD Turbo complete spindle/rear brake assembly.

                          B3 Quattro
                          FRONT:
                          REAR:

                          B4 FWD
                          FRONT:
                          REAR:

                          B4 Quattro
                          FRONT:
                          1. S2 hubs + S2 rotors
                          2. Early S4/s6 hubs with modifications to both the hubs and carriers.
                          REAR:
                          1. A4 hubs + A4 rotors : There is a difference of 8mm in the A4 hubs. They stick out farther and therefore the rotors have more hat height
                          2. S2 hubs + S2 rotors


                          Audi 80 TYP89 FWD - (FWD VIN 89-J-373 599 >> - Two Piece Front Struts) Description Part Number Quantity
                          A4 1.8T Hubs - Front 8D0 407 615D 2
                          Wheel Bearings - Front 75mm 8D0 498 625 2
                          Axle Bolts - Front 8A0 407 643 2
                          100 C4 / 5000T TYP44 Hubs - Rear 75mm 4A0 501 653 C 2
                          Wheel Bearings - Rear 4A0 598 625 A 2

                          Audi 80 TYP89 Quattro Description Part Number Quantity
                          A4 1.8T Hubs - Front 8D0 407 615D 2
                          Wheel Bearings - Front 75mm 8D0 498 625 2
                          Axle Bolts - Front 8A0 407 643 2
                          S2 Hubs - Rear * 895 501 653 2
                          Wheel Bearings - Rear 75mm * 893 498 625 D 2
                          Axle Bolts - Rear 8A0 407 643 2

                          Audi 80 B4 FWD Description Part Number Quantity
                          A4 2.8 Hubs - Front 4A0 407 615 D 2
                          Wheel Bearings - Front 82 mm 8D0 498 625 2
                          Axle Bolts - Front 4A0 407 643 2
                          100 C4 / 5000T TYP44 Hubs - Rear 4A0 501 653 C 2
                          Wheel Bearings - Rear 75mm 4A0 598 625 A 2

                          Audi 80 B4 Quattro Description Part Number Quantity
                          A4 2.8 Hubs - Front 4A0 407 615 D 2
                          Wheel Bearings - Front 82mm 8D0 498 625 2
                          Axle Bolts - Front 4A0 407 643 2
                          S2 Hubs - Rear * 895 501 653 2
                          Wheel Bearings - Rear 75mm * 893 498 625 2
                          Axle Bolts - Rear 8A0 407 643 2

                          Comment


                            #73
                            Jos en ihan väärin muista, niin Jypellä oli 5x112 jako
                            Juu näin oli.

                            Comment


                            • #74
                              onko audi a4 b5 vanteiden jako 5x114.3 vai toi 5x112?? Se on siis 110 riisseli??

                              Comment


                                #75
                                Kyllä se 5x112 on.

                                Comment


                                • #76
                                  ahaa.... Selväpeli, ollut ihan siinä uskossa et se ois toi 5x114.3... :D

                                  Comment


                                    #77
                                    Onkohan C4:n pyöränapa mitenkään soviteltavissa B4:n? Olisi varmaan hygienisin tapa.

                                    FK:n jaon muuttava spacer maksaa 250€/sarja, joten se ei kannata. Varsinkaan, kun ET muuttuu sen 30mm. Saa olla melko erikoiset vanteet, että moiseen ryhtyy..

                                    Paljonko muuten kustansi tuo koneistamon kierros?

                                    Comment


                                      #78
                                      C4 napa ei käy, ainakaan suoraan.Tuo jaon muuttava spceri on halvin ratkaisu, koska jos navat tempaisee nilkasta irti, joutuu uusimaan laakeri ja ne maksaa 200€. Toinen halpa on tehdä tuo koneistus vanhoihin napoihin ,mutta epäilen ettei yksikään putka koneista levyjä ja napoja alle 250€. S2 navat kävis paikoilleen oikeiden nilkkojen kanssa, mutta silloin tulisi ostaa vetaritki tai uloimmat nivelet.

                                      Olen laskeskellut, että jaon muuttaminen järkevästi 4x108 -> 5x112 maksaa vähintään 500€.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Onko kukaan tehnyt vannemuutosta 4x108-&gt;5x112 tjn.?

                                        Juu, oon täs tuskaillu/ootellu tietoa vannetehtaalta saanko vanteet vai en.

                                        Nyt tuli mieleeni, että jos muutais ton jaon enemmän nykyaikaiseen, eli sellaiseen jolla löytyy vanteita hyllystä. (vanhalla jaolla ON tilauksessa vanteet, mutta tehdas ei ole vielä vastannut tuleeko vanteet ja jos tulee niin koska.... ) eli vielä ehtisi muuttaa.

                                        Kysymys kuluukin, kun/jos muutan jaon 4x108 >5x112 jaolle(tai jollekin muulle), niin paljonko täytyy ottaa huomioon ET muutosta tai jotakin muuta?? Jos alunperin olin ajatellut ET 40, renkaaalle 235/45/17, niin varmaaankin tuo speisseri/muutos palikka vaikuttaa n. 10-20 ET lukuun, eli ET pitäis olla jotain luokkaa 20? Vai menikö väärin päin? Mut siis, et kumit mahtuis alle ja ilman kosketuksia=katastuksesta läpi. Noita speisereitä ku on monenlaisia eri valmistajilla, toinen on 20mm paksu ja toinen 40mm paksu tjn. Otanko alumiinia vai terästä?

                                        Onk joku tehny tällästä muutosta, menikö helposti, sekä teknisesti, että katsastuksellisesti? Tiedoista kiitollinen. ( siis saa kertoo ihan mistä vaan muutoksista vanne sydeemissä, ei ole rajattu Coupe typ 89 malleihin, siis jaonmuutoksista, kokomuutokset ehkä tiedämme..)
                                        Niin siis, täähän tulee vielä laskemaan tontiin kevään mittaan, ei paljoo 40mm edestä ja takaa, tuoneeko ongelmia tullessaan tuo?

                                        Comment


                                          #80
                                          Kannattaa mielummin vaihtaa navat ja levyt.
                                          Epäilen vahvasti ettei leimakonttorilla suhtauduta kovinkaan suopeasti adapteri pulttijakomuutoksiin mikäli huomaavat moiset.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Ja tuommosella muutospalalla ei taida onnistuu tuommonen 4x108->5x112. Menee reijät päällekäin.

                                            Comment


                                              #82
                                              Muutospalathan on vain lailliset jos ovat vannevalmistajan tai autonvalmistajan hyväksymät tuohon autoon. Sen lisäksi mistä meinasit löytää vanteet ET:llä 60-80 mm jos tavoite on palojen kanssa et 40? Yleiset ET-luvut kuitenkin ovat 20-40 mm. 4*108 vanteitakin löytyy paljon et 15-25 mm, esim pösöistä ja Fordeista, tuo Audin 40-45 mm alkaa olemaan jo harvinaisempi
                                              Navat vaihtoon vaan , samalla voit upgradata jarrut isommaksi

                                              Comment


                                              • #83
                                                Juu, juuri niinkuin ajattelinkin, ei helppoa ratkaisua TÄHÄNKÄÄN pulmaan. Niinku näyttää, et kaikkien juttujen kanssa saa "voimistella", et saa jotenki homman onnistumaan.

                                                Kyllä mä oon tietoinen, noista voortin jne. vanne mahdollisuuksista, mutta kun sitä on sellainen pässi, ettei haluu mitään voortin vannetta alle heittää.. eihän siinä tartte sitä keskimerkkiä olla, mut jo tieto siitä, et on vihollisen riittää.

                                                Ja se on mulle ainaki merkitsevää, et vanne näyttää hyvältä, niihin ku kuitenki menee jonkin verran pelimerkkejä, ja voorteihin + muihin ei oikein löydy (mun mielestä) hyvännäkösii vanteita.

                                                Pitää katella mikä on lopullinen ratkaisu tähän probleemaan, kiitokset kannanotoista.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Meckisforumissa (www.meckisforum.de) oli juttua navan vaihdosta. Jos oikein ymmärsin niin pyöränlaakerit on samat ja c4:sen vakio jäähdyttämätön levy + napa menis heittämällä taakse. Jos sitten haluaa jäähdytetyt levyt niin vaihtoehtoja oli useita, siinä erehtymisen mahdollisuutta enemmänkin.
                                                  Etunavoista en tiedä, laakerikokoja vertailemalla saattais päästä eteenpäin.
                                                  Itsellä harrastebemarissa (1502) navat (320/6 E21) + levyt toisesta uudemmasta bemarista (323 E21) ja sitten Girlingin Volvolle tekemät 4-mäntäiset satulat, Jujuna tuossa että tuon 320:sen navat on samalla pienellä laakerikoolla kuin 02:sessa, 323:sesta sitten taas jäähdytetyt levyt. Volvon satulat koska bemarin omat harvinaiset ja kalliit

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    suomessa kaikki levike palat ovat aina laittomia. mutta ei katsastus setiä kiinnosta sellaiset asiat. entisessä autossa oli rh:n adapteri vanteet ja kyselin että ovatko lailliset ja laitoin ukolle tuv laput käteen. heti tul vastaus että suomessa laittomat vaikka olis muualla euroopassa hyväksytyt.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      ^eipä ollut inssi ilmeisesti hommistaan ajan tasalla

                                                      Aken sivuilta:

                                                      "Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm ellei auton valmistaja muuta ilmoita."

                                                      Eli nimenomaan nuo RH:n adapterivanteet täyttävät TUV lapun kanssa tuon tekstin. Itellä ainakin onnistui muutoskatsastus ilman ongelmia kun isompia vanteita kävin konttorilla näyttämässä, tosin tulevaisuutta varten pyysin lisäämään lappuun nimenomaan, että kyseessä on adapterivanteet, kun noita katsastajia joka lähtöön on.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        tuohon itsekkin viittasin mut ei tuntunu kelpaavan.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Miten saa muutettua 5*100 jaon 5*112 jaoksi?

                                                          Miten saa muutettua, muuten kuin pulttijaon muutos adaptereilla?

                                                          Käykö 8L:n 8P:n navat?
                                                          Kertokaa tyhmälle.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Jos hankit vaa oikella jaolla olevat vanteet jos muutos adapteri ei kelpaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X