Tulipa vietettyä viikonloppu vuotavan ohjauksen parissa. Osittaiseksi onnitumiseksi voidaan sanoa rempattu pumppu, joka pitää! Mutta se hammastankohan vuotaa korjauksen jälkeen kuin seula! Melko karu pudotus maanpinnalle, kun on koko päivän purkanut, kasannut ja pujotellut tankoa pois ja paikoilleen. Onko kokemusta, minkä takia vuotaa, vaikka kaikki näyttäisi olevan ok? Ja mitenkäs sen pitävyyden voisi testata, ennen kuin laittaa sen paikoilleen???
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Typ-44 Hammastangosta
Collapse
X
-
koko päivän purkanut, kasannut ja pujotellut tankoa pois ja paikoilleen.
Edit: Perheen molemmista Aadeista raidetangon suojakumit poikki, jos yhtään helpottaa :(
Comment
-
Mutu on, että ei, ellei lokaa yms pääse sisään. Voisiko sen paikata esim ilmastointiteipillä tai muulla?
Comment
-
Patenttejahan voi aina yrittää. Hammatangon kasaamisessa erityisen herkkä paikka on juuri sylinteriputken läpivientirengas (se sininen muovirengas). Sen nimittäin helposti laittaa väärin päin, varsinkin jos ei purun yhteydessä huomannut tarkasti katsoa oikeaa asennustapaa. Olettaisin, että kyseisen muovirenkaan väärin päin asennus aiheuttaa helposti vuotoa. Muuta kriittistä siinä kokoamisessahan ei olekaan. Oikeastaan vain tuo läpivienti hässäkkä (se v-mainen paketti siellä aivan keskellä koko putkea...).
Täytyy oma pumppu vielä avata ja laittaa se isokin o-rengas uusiksi ja kunnon tiivistetahnojen ja -lakkojen kera. Huomasin nimittäin, että juuri ainakin saman näköinen o-rengas jäi yli tuosta hammastangon tiivistyssarjasta.
Comment
-
Joo, kyllä niiden stefojen ja o-renkaiden kanssa sai olla tarkkana! Siitä pumpusta, itse olen huomannut niitä korjatessani, liki 10 kpl. ettei se yleensä vuoda kun siitä isosta o-renkaasta joka on sen jonkinlaisen venttiilin takana( se mötikkä siinä pumpun taaimmaisen puoliskon päässä). Sen sisällä on kuusiokoloruuvi ja sen lisäksi itse mötikässä kierteet, eli ensin ruuvi pois ja sitten varovasti vaikka putkitongeilla mötikkä pois, sieltä löytyy o-rengas, joka näyttää yleensä olevan melkoisen riekaleina. Ko. o-rengasta en ainakaan minä ole missään korjaussarjassa nähnyt, enkä missään purkukuvissakaan, mutta sen kun hakee tiivistekeskuksesta ja vaihtaa, niin ei tarvitse mitään lakkoja, eikä liimoja, ainakaan itse en ole tarvinnut... Niin sitten kun pumppu on palasina, niin näyttää vielä vähän vesihiontapareria molemmille lohkoille, niin tulee liitoksesta tiivis.
Comment
-
Joo, mutta se mötikkä minkä ympärille se o-rengas tulee lähtee irti edellä kertomallani tavalla ja se n alla on toinen o-rengas, joka ainakin mulla on aina ollut tosi huonossa kunnossa! Jossain aihetta käsitelleessä ketjussa oli kuviakin pumpusta purettuna, mutta sitä mötikkää ei missään näy irroitettuna.
Comment
-
Sen sisällä on kuusiokoloruuvi ja sen lisäksi itse mötikässä kierteet, eli ensin ruuvi pois ja sitten varovasti vaikka putkitongeilla mötikkä pois, sieltä löytyy o-rengas, joka näyttää yleensä olevan melkoisen riekaleina.
Comment
-
OK. Jos vain viitsit ja pystyt, niin pistäpä pumpun o-renkaiden koot. Tämän "uuden" o-renkaan kanssahan niitä tarvitaan yht. 16, jos venttiilien o-renkaita ei lasketa. Eli 6+1+1 lohkojen väliin, 8 tulppiin. Venttiileihin menisi vielä 2 kappaletta, mutta melko turha vaihtaa. Lähinnä nyt niiden lohkojen väliin tulevien mitat.
Voitaisiin kerätä joskus yhteen kattava info koko typ44:sen ohjaustehostuksen korjaamisesta. Täytyy paikata tallin nurkasta vielä yksi hammastanko ja ottaa kuvia kokoamisesta.
Comment
-
No, nyt tuli mittaukset tehtyä, aika vaikeeta, kun ei ole sellaista mittatukkia.
Eli ne 6 kpl. jotka tulee lohkojen väliin :10,5mm halk. 2mm. paksuus, sen mötikän ympärille tuleva, 1kpl. 36mm halk. 2mm paksu, ja se uusi, mötikän alle tuleva: 28mm halk. 2mm. paksu. Niiden proppujen alle tulevat: 8kpl. 17mm. halk. 2mm. paksu. Näitä proppuja en ole koskaan avannut, koska eivät oikeastaan vuoda, vaan lähinnä hikoavat.
Voisin varustautua digikameralla, kun korjaan sen epäonnistuneen hammastangon.
Comment
-
majava
Coupen ohjausongelma
Täällä on monta hyvää mun ongelmaa sivuavaa topiccia, mutta tyydyttävää vastausta en omiin ongelmiini saanut mistään niistä. Tämä aihe saa luvan toimia "hevosena".
Eli kaikilla tuntuu vuotavan ohjaustehostimen nesteet hammastangon jostain päästä pihalle. Omassa vm. -90 Coupessa ohjaustehostin taas ei toimi oikealle käännettäessä kunnolla. Vasemmalle toimii kuin unelma, mutta oikealle käännettäessä ensin toimii muutama kymmen astetta hyvin, mutta sitten menee ohjaus raskaaksi ja kuuluu ikäänkuin pihinää/suhinaa ratin takaa.
Tämän pihinän/suhinan olen paikallistanut jonnekinpäin hammastankoa. Sitä kuuluu kuskin jalkatilasta ja moottoritilasta käänneltäessa. Auttakaa miestä mäessä?!?! Mikä on vikana?!?
Niin ja omastani ei vuoda yhtään nesteitä, eli varmaan jotkut paineet karkaa pellolle.
Comment
-
Olisiko itse ohjausvaihteen mötikkä (yhdistää ratin hammastankoon ja ohjailee tehostusta) kaput? Tai sitten mäntä valskaa sylinterissä paineet ohitse.
Vasemman alakulman mötikkä.
http://www.cs.helsinki.fi/u/nolvi/ti...jausvaihde.jpg
Comment
-
majava
-
Forté -käsittelyn yhteydessä laitettiin koneeseen tiivisteen pehmennin. En tiedä onko vaikuttanut, kun kone ei öljyä syönyt ennenkään, mutta jos toivottavasti ehkäisee kulutuksen tulevaisuudessakin.
Dieselikin pitäisi viedä käsittelyyn, kilometrejä on koneella takana ja öljynvaihto ajankohtainen.
Comment
-
Tuolta löytyy. Yllätyin kyllä todella tuon toimivuudesta. Eihän se tietty takaa että se jokases ongelmas pelittää mut varmasti halvempi ja helpompi konsti kokeilla enste.
http://www.tecalemit.fi/korjaamolaitteet/forte06.asp
Comment
-
majava
-
majava
Parin sadan kilometrin ajon jälkeen ei ole tapahtunut mitään erityistä muutosta...Seuraava uhri taitaa olla sitten jasson ehdottelema "ohjausvaihteen mötikkä"...
Comment
Comment