Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ-44 Hammastangosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ-44 Hammastangosta

    Tulipa vietettyä viikonloppu vuotavan ohjauksen parissa. Osittaiseksi onnitumiseksi voidaan sanoa rempattu pumppu, joka pitää! Mutta se hammastankohan vuotaa korjauksen jälkeen kuin seula! Melko karu pudotus maanpinnalle, kun on koko päivän purkanut, kasannut ja pujotellut tankoa pois ja paikoilleen. Onko kokemusta, minkä takia vuotaa, vaikka kaikki näyttäisi olevan ok? Ja mitenkäs sen pitävyyden voisi testata, ennen kuin laittaa sen paikoilleen???

  • #2
    Typ-44 Hammastangosta

    Nyt on sitten hammastanko korjattu niin,että EI vuoda! Kiitos hyvistä vinkeistä.

    Comment


    • #3
      koko päivän purkanut, kasannut ja pujotellut tankoa pois ja paikoilleen.
      Varmaan tuon takia ei monikaan ole kyseiseen hommaan ryhtynyt. Joten voi monelta olla kokemus vähissä, ja väärät neuvot eivät juurikaan asiaa auta. Nopeasti kuitenkin olet homman hoitanut :)

      Edit: Perheen molemmista Aadeista raidetangon suojakumit poikki, jos yhtään helpottaa :(

      Comment


      • #4
        Onkos tuosta suurtakin haittaa, jos suojakumi poikki? On nimittäin poikki myös tosta 80:stä.

        Comment


        • #5
          Mutu on, että ei, ellei lokaa yms pääse sisään. Voisiko sen paikata esim ilmastointiteipillä tai muulla?

          Comment


            #6
            Patenttejahan voi aina yrittää. Hammatangon kasaamisessa erityisen herkkä paikka on juuri sylinteriputken läpivientirengas (se sininen muovirengas). Sen nimittäin helposti laittaa väärin päin, varsinkin jos ei purun yhteydessä huomannut tarkasti katsoa oikeaa asennustapaa. Olettaisin, että kyseisen muovirenkaan väärin päin asennus aiheuttaa helposti vuotoa. Muuta kriittistä siinä kokoamisessahan ei olekaan. Oikeastaan vain tuo läpivienti hässäkkä (se v-mainen paketti siellä aivan keskellä koko putkea...).

            Täytyy oma pumppu vielä avata ja laittaa se isokin o-rengas uusiksi ja kunnon tiivistetahnojen ja -lakkojen kera. Huomasin nimittäin, että juuri ainakin saman näköinen o-rengas jäi yli tuosta hammastangon tiivistyssarjasta.

            Comment


            • #7
              Joo, kyllä niiden stefojen ja o-renkaiden kanssa sai olla tarkkana! Siitä pumpusta, itse olen huomannut niitä korjatessani, liki 10 kpl. ettei se yleensä vuoda kun siitä isosta o-renkaasta joka on sen jonkinlaisen venttiilin takana( se mötikkä siinä pumpun taaimmaisen puoliskon päässä). Sen sisällä on kuusiokoloruuvi ja sen lisäksi itse mötikässä kierteet, eli ensin ruuvi pois ja sitten varovasti vaikka putkitongeilla mötikkä pois, sieltä löytyy o-rengas, joka näyttää yleensä olevan melkoisen riekaleina. Ko. o-rengasta en ainakaan minä ole missään korjaussarjassa nähnyt, enkä missään purkukuvissakaan, mutta sen kun hakee tiivistekeskuksesta ja vaihtaa, niin ei tarvitse mitään lakkoja, eikä liimoja, ainakaan itse en ole tarvinnut... Niin sitten kun pumppu on palasina, niin näyttää vielä vähän vesihiontapareria molemmille lohkoille, niin tulee liitoksesta tiivis.

              Comment


                #8
                Ei siihen keskimmäiseen ison o-renkaan vaihtoon tarvinnut kuin avata lohkot erilleen. Siinähän se oli heti lohkojen välissä.

                Myyvätkö ne tiivistekeskuksessa ihan yksittäisiäkin o-renkaita? Jaa... Keravalla toimii jälleenmyyjä, eli sieltä sitten.

                Comment


                • #9
                  Joo, mutta se mötikkä minkä ympärille se o-rengas tulee lähtee irti edellä kertomallani tavalla ja se n alla on toinen o-rengas, joka ainakin mulla on aina ollut tosi huonossa kunnossa! Jossain aihetta käsitelleessä ketjussa oli kuviakin pumpusta purettuna, mutta sitä mötikkää ei missään näy irroitettuna.

                  Comment


                    #10
                    Sen sisällä on kuusiokoloruuvi ja sen lisäksi itse mötikässä kierteet, eli ensin ruuvi pois ja sitten varovasti vaikka putkitongeilla mötikkä pois, sieltä löytyy o-rengas, joka näyttää yleensä olevan melkoisen riekaleina.
                    Meinasin avata tuon, mutta kun laskin korjaussarjan o-renkaat niin päättelin ettei siellä ole enää mitään vaihdettavaa. *toc* Noh, viikon ajelujen jälkeen pumppu ei vielä vuoda. Oletan sen toimivan toistaiseksi.

                    Comment


                      #11
                      No perskules. Ihmettelinkin mitä virkaa sillä kuusiokoloruuvilla oli siinä keskellä. Täytyypi avata. Kunhan jostain sitten saa hommattua siihen oikeanlaisen o-renkaan.

                      Comment


                      • #12
                        Sehän siinä hämää, kun ei sitä niissä sarjoissa ole. Voisin katsoa mitat kunhan saan siirrettyä itseni tonne autotalliin.

                        Comment


                          #13
                          Olisin erittäin kiitollinen. Sitten onnistuisi vaikka viikonloppuna kokoaminen, kun on tiivisteet jo valmiina. Niin miten oli, saiko tuolta tiivistekeskuksesta/jälleenmyyjältä ihan irrallisena ostettua tiivisteitä?

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä ne niitä myy ihan kappaleittain, tosin yleensä ostan samalla enemmän ja kun on kerran rempannut pumpun, niin ottaa mallit mukaan, on meinaan melko paljon huokeampaa, kun esim motonetista ja laatukin on varmasti parempi.

                            Comment


                              #15
                              OK. Jos vain viitsit ja pystyt, niin pistäpä pumpun o-renkaiden koot. Tämän "uuden" o-renkaan kanssahan niitä tarvitaan yht. 16, jos venttiilien o-renkaita ei lasketa. Eli 6+1+1 lohkojen väliin, 8 tulppiin. Venttiileihin menisi vielä 2 kappaletta, mutta melko turha vaihtaa. Lähinnä nyt niiden lohkojen väliin tulevien mitat.

                              Voitaisiin kerätä joskus yhteen kattava info koko typ44:sen ohjaustehostuksen korjaamisesta. Täytyy paikata tallin nurkasta vielä yksi hammastanko ja ottaa kuvia kokoamisesta.

                              Comment


                              • #16
                                Jep, palataa huomenna asiaan.

                                Comment


                                • #17
                                  No, nyt tuli mittaukset tehtyä, aika vaikeeta, kun ei ole sellaista mittatukkia.
                                  Eli ne 6 kpl. jotka tulee lohkojen väliin :10,5mm halk. 2mm. paksuus, sen mötikän ympärille tuleva, 1kpl. 36mm halk. 2mm paksu, ja se uusi, mötikän alle tuleva: 28mm halk. 2mm. paksu. Niiden proppujen alle tulevat: 8kpl. 17mm. halk. 2mm. paksu. Näitä proppuja en ole koskaan avannut, koska eivät oikeastaan vuoda, vaan lähinnä hikoavat.
                                  Voisin varustautua digikameralla, kun korjaan sen epäonnistuneen hammastangon.

                                  Comment


                                    #18
                                    6kpl 10,5x2mm
                                    1kpl 36x2mm
                                    1kpl 28x2mm
                                    8kpl 17x2mm

                                    Kiitoksia kovasti! Nuo on mitä todennäköisemmin juuri tarkat arvot. Venttiilien o-renkaita nyt ei tarvitse vaihtaakaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Coupen ohjausongelma

                                      Täällä on monta hyvää mun ongelmaa sivuavaa topiccia, mutta tyydyttävää vastausta en omiin ongelmiini saanut mistään niistä. Tämä aihe saa luvan toimia "hevosena".

                                      Eli kaikilla tuntuu vuotavan ohjaustehostimen nesteet hammastangon jostain päästä pihalle. Omassa vm. -90 Coupessa ohjaustehostin taas ei toimi oikealle käännettäessä kunnolla. Vasemmalle toimii kuin unelma, mutta oikealle käännettäessä ensin toimii muutama kymmen astetta hyvin, mutta sitten menee ohjaus raskaaksi ja kuuluu ikäänkuin pihinää/suhinaa ratin takaa.

                                      Tämän pihinän/suhinan olen paikallistanut jonnekinpäin hammastankoa. Sitä kuuluu kuskin jalkatilasta ja moottoritilasta käänneltäessa. Auttakaa miestä mäessä?!?! Mikä on vikana?!?

                                      Niin ja omastani ei vuoda yhtään nesteitä, eli varmaan jotkut paineet karkaa pellolle.

                                      Comment


                                        #20
                                        Olisiko itse ohjausvaihteen mötikkä (yhdistää ratin hammastankoon ja ohjailee tehostusta) kaput? Tai sitten mäntä valskaa sylinterissä paineet ohitse.

                                        Vasemman alakulman mötikkä.
                                        http://www.cs.helsinki.fi/u/nolvi/ti...jausvaihde.jpg

                                        Comment


                                          #21
                                          Onko kukaa kokeillu sitä forten ohjaustehostimen "korjauslitkua" lötköön? Ventosta loppu vuoto kokonaan ku pruuttasin purkin tuota öljyjen sekaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mitä Forten litkua?!?! Vois kokeilla ennen kuin alkaa hajottamaan koko systeemiä...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Forté -käsittelyn yhteydessä laitettiin koneeseen tiivisteen pehmennin. En tiedä onko vaikuttanut, kun kone ei öljyä syönyt ennenkään, mutta jos toivottavasti ehkäisee kulutuksen tulevaisuudessakin.
                                              Dieselikin pitäisi viedä käsittelyyn, kilometrejä on koneella takana ja öljynvaihto ajankohtainen.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tuolta löytyy. Yllätyin kyllä todella tuon toimivuudesta. Eihän se tietty takaa että se jokases ongelmas pelittää mut varmasti halvempi ja helpompi konsti kokeilla enste.

                                                http://www.tecalemit.fi/korjaamolaitteet/forte06.asp

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Voihan se tarpeeksi ajoissa havaittuun vikaan auttaakin. Itse kun purin hammastangon, muutamista tiivisteistä oli jäljellä vain murusia. Ei olisi paljoa pehmentimet auttaneet.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Nyt on Fortet koneessa. Pitää seurata miten äijän käy.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Parin sadan kilometrin ajon jälkeen ei ole tapahtunut mitään erityistä muutosta...Seuraava uhri taitaa olla sitten jasson ehdottelema "ohjausvaihteen mötikkä"...

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X