Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

URS4 takajarruista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • URS4 takajarruista

    Hetken ajon jälkeen alkaa ihan kohtuullinen tärinä takaa ja kun pysähtyy niin kuskinpuolen jarrurumpuosa on niin kuuma että ku sylkäsee niin on kun kiukaalle vettä heittäs.

    Ja kun taas lähtee ajamaan niin ei mitään tärinää ja seuraavan kerran ku pysähtyy niin rumpuosa on ihan kylmä.

    Kummastahan jarrusta tuommonen vois tulla(käsi tai levy jarrusta) ??

    Jos jollain samoja vinkeitä

    #2
    sekä käyttö- että käsijarru käyttää samaa satulaa.
    a) satula ja/tai käsijarruvaijeri ryytynyt
    b) pyöränlaakeri vainaa

    Comment


    • #3
      eikö tuossa toimikkaan se jarru silleen että käyttöjarru toimii levyllä ja käsijarrulle on rumpu jossa on kengät.

      Comment


        #4
        Ei toimi ei.

        Comment


          #5
          ei, autosi ei tuolta(kaan) osin ole ooppeli (tai porsche).

          Comment


          • #6
            sitä aina oppii uusia asioita

            Comment


              #7
              Jep, tuo ongelma vaivaa lähes kaikkia levyjarrullisia vähän vanhempia Audeja. Tyyppivika siis. Omassa vanhassa lötkössä (Typ44) oli satulan akseli ruostunut/hapettunut, johon käsijarrun vaijerin kiinnitys siis tulee, ja näinollen jumitti pahasti. Muutaman kerran oli levy oranssinpunainen...

              Nykyisessä C4:ssa ilmeni samat oireet (vaikka käsijarru oli aluksi aktiivisessa käytössä), mutta vika paljastuikin vaijerin jumitteluksi. On muutes ihmeen edulliset nuo vaijerit VAG-tiskiltä haettuna. 25e kipale.

              Comment


              • #8
                Mullaki jumitti satulat(ja vaijerit) mutta ei se mitään vapinaa pitäny. Kuumeni tietysti, mutta kun väänsi satuloista käsijarruvivut pois päältä ja muisti olla käyttämättä seisontajarrua niin pystyi ihan normaalisti ajamaan korjausmotivaatiota odotellessa. Uutta satulaa ja vaijeria tilalle niin kyllä se siitä.

                Comment


                • #9
                  Pitänee alkaa käymään nuo jarrut läpi ympäriinsä niin jospa ne sitten menis jonki aikaa taas.

                  Comment


                  • #10
                    Eikös noita ole korjailtu laittamalla rasvanippa jarrusatulaan?
                    Oliskohan tuosta muuten kenelläkään kuvaa tai muuta informaatiota mihin kohtaan tuon rasvanippa kannattaisi laittaa?

                    Comment


                      #11
                      Ex 80:iin laitoin nipat satuloihin suoraan tuon käsijarrun käyttöakselin vastapuolelle, siis osoittamaan alaspäin. Ensin toki purkasin ja puhdistin satulat toimiviksi, sitten nipat ja kasaan, ei tarvinnut 4 vuoteen koskea jarrujen jumimisen takia! Sitä ennen joka katsastukseen täytyi erikseen "tehdä" käsijarrut...

                      Noita nippoja on laitettu myös taaksepäin satulasta, mielestäni aivan sama kunhan sinne rasvaa saa. Siihen akselille saa ilmeisesti sovitettua O-rengassarjasta myös tiivisteen, joka pidentää satulan herkistelyn voimassaoloaikaa.

                      Comment


                      • #12
                        Kävin pikku koeajolenkin ja tulin siihen tulokseen että taitaa olla kuskinpuolen takasatula jumissa ku naputtelin ne käsijarru"vivut" meisseliä ja vasaraa apuna käyttäen niin siihen asentoon että ne on ns pois päältä.

                        Lenkin aikana polkasin ihan kunnolla jarrua ja sen jälkeen menosta tuli TOSI tahmeaa ja hädin tuskin liikku ja pihaan ajettua takajarrusta nousi savua, ja hetken ku se oli jäähtyny niin se löysäsi ja auto taas rullaa ihan hyvin.


                        Käsijarruun en uskaltanu koskea.

                        Comment


                        • #13
                          Mikähän on tuo takajarrulevyn vaadittu vähimmäispaksuus(sorvaus mielessä)??

                          Ja takajarrusatulassa oli se mäntä kiinni "kierteellä" mikä idea siinä on??

                          Comment


                            #14
                            18mm jos siellä on jäähdytetty levy. Kierteet liittyy tuon käsjarrun toimintaan.

                            Comment


                            • #15
                              jäähdytettyhän siellä on.!!

                              Koitin jumpata takasatulaa ja ulospainettua niin se ei mennykkää sinne sisään tkas puristimella.. nin onko siinä joku tsysteemi että se ite säätää sen aina siihen palan lähelle ja kun vaihtaa uudet palat nin kiertää se mäntä sisään niin mahtuu uudet palat???

                              Comment


                                #16
                                Juu kiertämällä mäntä takaisin.

                                Comment


                                  #17
                                  Painaa ja kiertää samaan aikaan. Biltemasta löytyy tuohon hommaan ihan viksu työkalu joka ei muistaakseni edes mahdottomia maksa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Suhauta synt.sprayvaseliinia tai CRC.tä pölysuojakumin ja männän väliin,niin ei lähde se kumi kiertymään männän mukana ja siten rikkoudu.
                                    Joissain satuloissa tuo suojakumi on "ruostunut" mäntään kiinni.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla se conture oli liimautunu ruosteella kiinni siihen satula osaan ja se oli aika ihana saada paikoilleen... siihen varmaan ois joku fiksukin tapa mutta laittelin sen "ajan" kans paikoilleen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sen verran vielä takajarruista että saako tuohon tarvikkeena takalevyjä??

                                        Jäähdytetty malli kyseessä!!

                                        Comment


                                          #21
                                          Saa ainakin Zimmermanilta tarvikelevyä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko tuonne zimmermanille mitään sivua??

                                            Onko sillä suomenkielisiä sivuja

                                            Comment


                                              #23
                                              Koivunen
                                              Tuoltahan noita löytyy.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joo sieltähän niitä löytyy..!

                                                Varmaan mulla edessä nuo 314mm levyt(ufo) ja ne pienemmät mallit on sitten tavis levyjarrut se 286mm.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ufoja saa vain ja ainoastaan orig. osana ja niiden halkaisija on 310mm.

                                                  314x30 etulevy on perinteistä disainia.

                                                  Takalevyjä saan Zimmermanin valmisteena Saksasta reiällisenä 154 eur per pari, ja ilman reikiä 89 eur.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pikakysymys jos joku näitä ropaillut sattuisi muistamaan: kummin päin tässä kuvassa tiiviste numero 4 kuuluisi olla? Tasainen kumipinta ulospäin vai tiivisteen sisällä oleva jousi ulospäin? Purkaessa oli niin palasina nuo tiivisteet ettei ottanut selvää.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Minusta nuo on alkujaan jousi sisäänpäin, niinkuin tiivisteet tyypillisesti on. Mutta jos laitoit satulaan rasvanipan, niin laittaisin tiivisteen toisinpäin, että vanha rasva pääsee pois kun nipasta työntää prässillä uutta.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X