Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 ABS-antureiden ja boksin testaus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B5 ABS-antureiden ja boksin testaus?

    Ei tuota uutta hakua osaa enää käyttääkkää, tai ainakaan sillä ei mitää löydy...

    Ongelmana kuitenkin seuraavaa: autossa raksuttaa ilmeisesti joku ABS:n rele koko ajan kun ajaa, kunnes pian liikkeelle lähdön jälkeen syttyy ABS:n valo ja punainen jarruhuutomerkki alkaa vilkkua. Uudelleen käynnistämisen jälkeen sama juttu. Aiemmin pukkas koodin 00597 - Wheel Speed Impulses: Deviation (Intermittent), nyt tulee koodit 00285 ja 00283 - ABS Wheel Speed Sensor: Front Right (G45) / Left (G47).

    Vaihdoin autoon viikonloppuna etupyöränlaakerit, jolloin molemmat anturit olivat liittimistään irti, kulkivat tolppien mukana. Takaisin asennettaessa puhdistin huolellisesti molemmat anturit ja vetonivelien puolelta hammaskehät paineilmalla ja rätillä sekä korjasin aiemmin pienillä nopeuksilla eri nopeustietoa antaneen vasemman anturin kauemmaksi kehästä (vastaavalle etäisyydelle kuin oikean puolen anturi). Tänään irrotin oikean puolen anturin liittimen ja tarkistin, että liitin on kunnolla kiinni ja puhdas. Ei apua.

    Mikäköhän voisi olla vialla? Antureiden yhtäaikaiseen vioittumiseen en usko, enkä usko että johdotkaan olisivat menneet molemmista poikki... Boksi? Pystyykö antureita tai boksia testaamaan mitenkään?

    #2
    Ne anturit on aika tarkkoja sen asennussyvyyden suhteen. Aika usein noita kirjoitteluja näkee, että just laakerinvaihdon jälkeen tekee tuota. Yleensä on tainnut anturin naputtelu oikeaan kohtaan auttaa.

    Comment


      #3
      Kyllä niitä antureita voi ainakin tutkia VAG-COMilla. Sieltä näkee antaako signaalia. Ja sitten jos ei luota purkin toimintaan niin sitten niitä voi mitata oskilloskoopilla.

      Comment


        #4
        Niin, unohtu sanoa, että VAG-COMin mukaan noilta kahdelta anturilta ei tule minkäänlaista tietoa, näyttävät samaa nopeutta (1,0 kmh) koko ajan. Aiemmin siis tuo apukuskin anturi on antanut normaalia signaalia, kuskin puoli on tippunut nollaan vähän ennen pysähtymistä. Siksi luulin, että kuskin anturi oli liian lähellä (oli huomattavasti lähempänä hammaskehää kuin toinen puoli).

        Autodata väittää, että antureilta voisi mitata sekä anturin, että boksin liittimistä vastuksen, pitäisi olla 400-2300 ohmin välillä. Uskaltaako normaalilla yleismittarilla mennä koskemaan noihin piuhoihin?

        Comment


          #5
          Ootko nyt ihan varma, että katoit noi puolet oikein, ettet nyt vaan oo menny "korjaamaan" väärää puolta. Signaalin tippuminen kuulostaa siltä, että ne on nyt liian kaukana.

          Virrat ku katkaset, niin eiköhän sen vastuksen voi mitata. Akku kannattaa irrottaa, jos boksin liittimeltä mittaat.

          Comment


            #6
            Aiheuttaako antureiden signaalin puuttuminen vikakoodin anturista, vaikka anturi itsessään olisi kunnossa? Mikä on antureille oikea etäisyys hammaskehästä? Nyt ne ovat edessä ehkä noin 3-5 mm:n päässä kehästä.

            Comment


              #7
              Kyllä se aiheuttaa, mutta enpä muista tarkkaan minkälaisen. Tuo 3-5 milliä on aivan liian kaukana. Millin päässä voisi olla sopiva, itse laitan ne niin lähelle kuin saa kunhan vaan ei osu.

              Comment


                #8
                Kiitoksia vastauksista, täytyypä koittaa jos nuo olisivat sen verran irti että menisivät lähemmäksi. Palataan asiaan mikäli ei tule helpotusta ongelmiin.

                Comment


                  #9
                  No niin, Audi on taas elämänsä iskussa. Vaihdoin tänään eteen levyt ja palat ja säädin samalla kaikkien pyörien anturit. Loppujen lopuksi kaikki muut paitsi vasen taka-anturi olivat liian kaukana.

                  Säädin ensin edestä anturit lähemmäksi ja kävin koeajolenkillä, ei huomattavaa parannusta. Loggasin VAG-COMilla pyörien nopeudet ABS boksilta ja huomasin taulukosta, että oikea takapyörä on myöhässä kiihdytysten ja jarrutusten kanssa. Niinpä auto uudelleen ylös ja taka-anturit säätöön. Nyt ei valot vilku ja ABS ei ruksuta turhaan. Sais pian jo hommata nosturin ku autoa saa olla koko ajan nostelemassa...

                  Tulivat muuten ABSit heti tarpeeseen, tallilta emännän kotoa lähtiessä päästiin ajamaan noin kilometri niin oli hirvi tiellä... Kiitoksia vielä kerran auttaneille.

                  Comment

                  Working...
                  X