Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrut toimii hassusti..--> ratkaistu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrut toimii hassusti..--> ratkaistu

    Hei, tuossa searchilla koitin ettiä josko olisi samankaltaista ongelmaa ollut muilla, ei pistänyt silmään ainakaan tämmöistä.

    Viimeviikon perjantaina oli noin 28 asteen pakkanen yöllä, auto oli ollut roikassa yön yli jne jne.

    Starttasin ja lähin liikkeelle, kuulu pieni ruksahdus ja jarrut alako huutaa aivan helvetillisesti. Kauhean korkea ulina. Kävin akan nakkaamassa töihin ja ajelin noin 60-80 vauhtia kotia takas lenkki oli ~15km. Jossain vaiheessa jarrut vähän hiljenivät ja ääni ei ollut enään lähellekkään yhtä lahjakas. Ainoastaa pientä vikinää ja satunnaisia rahinoita. Tänään käytin audini pesulla harjapesulassa ja nyt ei enään kuulu kuin rahinaa. Ajoin parkkipaikalle (semmoinen monttuparkkipaikka) ja kun pääsin sinne monttuun, perä niiasi vähän ja kuului jonkin sortin kolahdus/räsähdys jota seurasi jarrujen vikinä ja rahina. Kävin kahvilla kahviossa, lähettiin akan kanssa kämpille takas, ei kuulunut vikinää eikä rahinaa kuin satunnaisesti.

    Käsijarrua ja vaihdetta pidän aina päällä kun auto on yksinään parkissa. Voisiko olla mahdollista että jarrunesteitä on päässyt pakoon, tuli vaan ensin mieleen että kun äänet eivät ole kokoaikaisia, niin jos jarrupalat pääsevät jotenki liikahtelemaan/ovat välijällä että jos väliin pääsee vaikka paskaa tms? Ääni tulee mielestäni takaa kun olen ajellut välissä ikkunat auki ja kuunnellu.

    Kerranki päätin vähän säästää palakoista ni kyllähä se joku rahareikä vie ne, jos ei akka nii viimeistään auto. :D


    E: Okei, se kamalan äänen aiheuttaja, todennäköisesti kivi (?) jäi jonnekkin tien varrelle ennen viikonloppua mutta silti outo kahina jäi mitä kuulee vain ulkopuolelta. Tunkkasin auton ylös ja otin renkaan pois, käsijarrun mekanismi oli jotenkin kamalan nihkeä, pyörittelin jarrulevyä siinä ees-taas ja välissä kahisi ja vingahtiki aika ilkeästi, kokeilin käsin puristella käsijarrun mekanismiä jonka jälkeen se jäikin vähän jumiin. Kopsuttelin vasaralla sen niin auki asentoon kuin vain sain, sen jälkeen ei kahnannu. Eli irtoruosteet pois viilalla, raspilla yms terävillä vehkeillä, jonka jälkeen suihkuttelin sinne tämmöistä tavaraa kuin Finnsco Pro-Line Grafiitti-irroittaja, joka osoittautuikin aika helvetin hyväksi. Annoin vähän aikaa vaikuttaa ja kokeilin niin sai jo käsin puristettua sitä käsijarrun mekanismiä tosi hyvin ja se palauttikin sen hyvin paikoilleen, ei kahnausta eikä mitään ihmeellisiä ääniä. Käsijarrunkahvaki tuntuu vähän jäykemmältä nyt.

    Isäntä sano, että se joltain veljen tytön ukolta oli saanut sen tölkin sitä ainetta ja ettei kuulemma löydy oikein mistään kaupoista. Tuossa selasin Finnscon sivuja ja näkyy nettikaupasta saavan tuota. Tilaukseen vaan.
    Viimeksi muokannut obsi; 5.3.2007, 08:13. Perustelu: Pulman ratkaisu.

    #2
    Ettei vain olisi perinteikäs yhdistelmä; pakkanen + käsijarru = jumiin jäätyminen ?

    Comment


    • #3
      Se kävi mielessä kyllä, mutta viimekerralla tokeni sillä pelkästään että ajo töistä entiselle kämpälle motaria pitkin noin 20km. Nytten tulin töistä niin moottoritiellä tuli vastaan semmosia tosi pieniä kuoppia. Välissä kuului kuopan jälkeen noin 1-3 sekunnin ajan nopia tempoinen kitkutus joka sitten vaikeni. Noh, jos saisi vaikka jotain selkoa tänään kun vien kahdeksaksi auton öljyjen vaihtoon, kyttäis ite vaikka samalla niitä jarruja siinä.

      Comment


        #4
        Kuuluiko se ulina siis jarruttaessa vai koko ajan? Oliko jarrun painamisella vaikutusta ääneen? Tuntuiko pedaali mitenkään erilaiselta?

        Useimmiten siihen "helvetilliseen ulinaan" on syynä kivi (tms.) jarrukilven ja -levyn välissä. Siihen ei vaikuta jarrun polkeminen millään lailla.

        Jos vikinä johtuu paloista, jarrun painaminen kuuluu kyllä äänessä (tietysti jos on syvällisempää ongelmaa, eikä mäntä/pala liiku lainkaan jarrua painaessa, niin ei äänikään muutu, mutta sen todennäköisyys on aika pieni).

        Jarrunesteen vuotamisen ei pitäisi vaikuta palojen liikkumavaraan. Varsinkaan takana, jossa kässärin automaattisäätömekanismi pitää hilut levyn tuntumassa. Onko nestepinta vajunut säiliössä?

        Comment


          #5
          Kuvatunlainen ongelma oli omassa kulkineessa. Syylliseksi osoittautui pieni kivi jarrukilven
          ja -levyn välillä. Oli juuri satulan alapuolella (A4:sessa satula levyn takana). Kun kilpi on
          vielä taitettu ulkoreunaltaan niin se kivi ei sieltä itsestään kovin helposti lähde.

          Pyörä irti ja pyörittelyä ja ihmettelyä vaan. Minä sain tovin etsiä tuota kiveä kyllä ja
          tunnustelin jopa epäuskoisena laakereita jne. Mutta kyllä se kivi sieltä löytyi sittenkin.

          Comment


          • #6
            Kuuluu jarruttaessa ja ei jarruttaessa, jarrun painamisella ei vaikutusta asiaan, tosin nyt tarkemman seulonnan seurauksena se ääni taitaa tulla edestä vänkärin puolelta. Koitin katella autoa alta käsin tänään, vaan normaaliltahan nuo palat ainaki näytti. Eteen vaihdoin jarrupalat ja -levyt kesällä. Voisi varmaan nyt kun on lauhaa, irroittaa tuon rattaan ja levyn ja katella mahd scheissea, jos sinne vaikka nyt oisikin kivi lentänyt ja koko episodi johtuisikin siitä.

            Comment


              #7
              Suosittelen odottamaan mittarin kääntymistä plussan puolelle, ja vasta sitten ryhtymään operoimaan, jos ongelma ei poistu.

              Comment


                #8
                Tod. näk. kivi tosiaan jarrukilven ja -levyn välissä. Eikun tunkilla kulma ylös ja pyörä irti, niin pitäisi olla näköhavainnon ulottuvilla.

                Omassa oli viime kuussa niin sopivan muotoinen (pyramidi) kivensiru siellä, ettei lähtenyt peruuttamallakaan, piti noukkia ruuvarilla sieltä välistä. Ja ääni oli tosiaan kammottava.

                Comment


                • #9
                  Huh, no häätyy toivoa että vika olisikin vain kivi. Pittääpä täsä vaiheesa lähtä tonkiin ku justiinsa heräsin yövuoron jäljiltä. Itsekkin aloin jo kylmähiki selässä miettiä että eihän se nyt laakerikaan voi olla kun se ei kuulu sellaiseen tasaseen tahtiin ja tietyissä tilanteissa..

                  E: 4vant: En vaihtanut mitään suojapeltejä, ainoastaan levyt & palat, näytti kyllä ihan normaalin kokosilta ne suojat..

                  Comment

                  Working...
                  X