Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alapallon kiinnityspultit? (yksi katkesi, korvaus muulla?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alapallon kiinnityspultit? (yksi katkesi, korvaus muulla?)

    Elikkäs suuntauksessa napsahti yksi kolmesta alapallon kinnityspulteista poikki. Nehän näyttää olevan sellaisia niittityyppisiä toisesta päästä.
    Voinko vain porata / lyödä sen vanhan pois ja laittaa tavallisen pultin/nylocmutterin sinne?
    Ei kai ne konttorilla ala tommoisesta napisee?

    #2
    Jos sinulla on peltiset alatukivarret, niin alapallot on kiinni sellaisella kierretankohässäkällä. Eli siellä on levy, johon on hitsattu kolme kierretankoa, jotka menevät tukivarren/alapallon rungon läpi. Toiselle puolelle tulee mutterit. Uuden osan saa merkkiliikkeestä eikä ole edes kovin kallis. Mutta kait sen katkenneen tangon voi korvata pultilla. Tuskinpa ne katsastuksessa sitä huomaa, eikä se rakenteellisesti edes huono ratkaisu itseasiassa ole.

    Jos kyseessä on alumiiniset tukivarret, niin sitten edellämainittu ei välttämättä päde. En ole tutustunut sellaisen alapalloratkaisuun.

    Comment


      #3
      Onkos noita aluvarsia ollut jollakin?

      Poraa vaan katkennen pois ja laittaa kunnon pultin tilalle.

      Comment


      • #4
        Ei ne peltiset ainakaan ole. Umpikankea tuntuisi olevan ja rautaa. Olisiko tuo sitten taottu valuvarsi.

        Kataloogissa tosiaan oli semmoinen kolmen pultin paketti, mutta omassani ei mielestäni sellainen se ollut.
        Voi olla, että se on semmoinen, kun sieltä vähän moskaa raaputtaisi pois.

        Laitan kuitenkin nyt alkuun M10 pultin isolla aluslevyllä ja nyloc mutterin.

        Ainut minkä huomasin, niin kaikki ovat 10.9 lujuutta. myös tukivarren kiinnitys yms. pultit.

        Comment


          #5
          Ymmärtääkseni alkuperäisenä ei ole ollut umpikankiteräksestä tehtyjä tukivarsia. Olisiko mahdollista, että se on kuitenkin alumiinia? Kokeile tarttuuko magneetti kiinni tukivarteen. Tai voihan se olla tarvikeosa.

          Comment


          • #6
            Eikait alumiinisia orginaalina ole, pellistä prässättyjä ja teräksestä valettuja. -94 mallivuonna alussa mielestäni vaihtui ainakin B4 Ässissä peltisestä teräksiseen.

            Comment


              #7
              -94 mallivuonna alussa mielestäni vaihtui ainakin B4 Ässissä peltisestä teräksiseen.
              Mun auto on mallivuoden -94 tuote ja sieltä löytyy peltiset tukivarret. Voi ne tietysti olla vaihdettu jälkikäteenkin. Ainakin taka-akselin ylätukivarret ei olleet sitä mitä perhealbumin/VIN-koodin mukaan siellä olisi pitänyt olla (olivat uudemman mallin), joten enpä ihmettelisi, vaikkei etupäänkään osat olisi kirjan mukaisia.

              Voi muuten olla, että sekoilen nyt noiden alutukivarsien kanssa. Olen jotenkin käsittänyt, että "forged" tukivarret olisi alumiiniset aina, mutta saatanpa olla väärässä.

              Comment


                #8
                Ei siellä alumiinia ole ja forged on myöskin väärä termi. Ihan valurautaa tai sellaista ne on.
                Perhealbumista selviää missä pitäisi olla mitäkin. Tarvikekirjat puhuu helposti puutaheinää.

                Comment


                • #9
                  Eipäskun justiinsa toisinpäin kun sanoin yllä, perhealbumin mukaan B4 S2:ssa vaihttuu ***R-125000 kohdalla valetut prässättyihin, eli -94 vuoden kohdalla vaihtui peltisiin. RS2:ssa vuoden -95 aikana vaihtui peltisiin, ja Coupe S2 ***R-005000 runkonumeron kohdalla vuonna -94.

                  Comment


                    #10
                    Nostan vanhan keskustelun.
                    Eli alapalloniveltä vaihtaessa meni yksi pultti poikki tukivarresta ja muutkin pultit näyttää olevan suht happamia. Onko muuta laillista tapaa korjata tilanne kuin vaihtaa koko tukivarsi? Valurautainen tukivarsi kyseessä.

                    Ne pultit taitaa olla kuitenkin kiinteästi siinä tukivarressa. Kumma ettei ole tehtaalla laitettu happosia pultteja...

                    Comment


                      #11
                      ne pultit on vaan prässätty siihen varteen, uusia numerolla 893407745A

                      Suomen hinnasta en tiedä mutta gyntteriltä saa parilla eurolla per pala.

                      Comment


                        #12
                        Itse korvasin tavallisilla 10 mm:n pulteilla, hyvin on toiminut eikä katsastusmiestäkään kiinnostanut.

                        Comment


                          #13
                          Taitaa sitten lähteä nuo vanhat ihan lyömällä irti?
                          Jos laittaa uudet prässättävät, tarviiko jotain erikoistyökaluja?

                          Tosin pultteja on saatavalla helposti, joten taidan sellaisiin päätyä.

                          Comment


                            #14
                            Lyömällä lähtee joo, uudet menee paikalleen laittamalla boorit kohdalleen ja kiristämällä.

                            Comment


                              #15
                              Jos lähtee :D
                              Nimittäin on sitten hitusen tiukassa. Valmistaudu henkisesti. Tai no pasilla taisi taas olla helppoa ja mulla ei...

                              Comment


                                #16
                                Noo, miulla joka pultti oli ruostunut 7 mm:n paksuiseksi... :)

                                Comment


                                  #17
                                  No kai ne lähtee viimeistään voimalla:)

                                  Tarviiko muuten vahvemmat pultit kuin 8,8? 10,8?

                                  Mulla oli korroosio pienentäny pultit juuresta sinne m6 kokoon...

                                  Comment


                                    #18
                                    Itse laitoin ainakin 8.8:n. Tuo on varmuudeksi vielä koeponnistettu ajamalla kaiteeseen, jolloin vanteesta irtosi nyrkin kokoinen pala ja alapallo siirtyi reilun sentin pulttien välissä, mutta kyllä ne kesti...

                                    Comment

                                    Working...
                                    X