Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Etuapurungon puslien asennus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Etuapurungon puslien asennus?

    Asentelin eilen autooni etuapurungon puslia. Etummaiset eli ne isommat menivät helposti paikoilleen, mutta takimmaiset puslat tuottivat suuria ongelmia ja en saanut niitä paikoilleen. Kuten jokainen homman tehnyt tietää, noiden puslien kumi on hyvin jämäkkää ja siinä on päässä sellainen kumipaksunnos, joka vastustaa asennusta aika lailla. Yritin asentaa ne kierretangon/holkkien/mutterien avulla, mutta tuo pusla on jämkkää kumia, että se lopulta hajosi asennusyrityksessä. Liukasteena käytin mäntysuopaa.

    Pitää käydä hakemassa uudet puslat ja yrittää uudelleen. Kellään hyviä vinkkejä, kuinka nuo takimmaiset puslat saisi ehjänä paikoilleen. Pitäisiköhän virittään jokin kartiomainen holkki, jonka kautta painaa puslan pään koloonsa tai laittaa jotain kiristyspantoja puslan ympärille tms. Ekaksi voisi kuitenkin koittaa vaikka lämmittää puslat kiehuvalla vedellä, jos kumi vaikka pehmenisi siitä sen verran, että pusla menisi rikkoutumatta paikkoilleen.

    Kellään mitään hyviä vinkkejä tuohon hommaan?

    #2
    Klemmari siihen paksunnoksen ympärille auttoi joskus vastaavassa tapauksessa. Eipä tule muuta mieleen.

    Comment


      #3
      Auttakee, Alastaron reissu vaakalaudalla. Kellään mitään neuvoja tähän hommaan tai myöntäköö joku asentaneensa S2:seen nuo puslat ja jos on tehnyt homman, niin kuinka se tapahtui?

      Aslen mukaan asennukseen tarvitaan erikoiskalu: 3301. Tosin samaa työkalua pitäisi käyttää etummaistenkin puslien asennuksessa ja ne meni kotikonstein paikoilleen. Tosin niiden halkaisija on suurempi, joten sitä kumikaulusta joutuu vähempi puristamaan kasaan asennuksessa.

      Uudet puslat (8A0 199 419B) tulevat toivon mukaan perjantaihin mennessä. Olivat melko arvokkaat marmorilla 21e/kpl ja saatavuus huono eli Ruotsista piti tilata -> 2-3 päivän toimitusaika.

      Nyt vaan arveluttaa se, jos uudet puslat taas hajoavat asennusyrityksessä, niin auto jatkaa pukeilla seisomista pitkälle ensi viikkoon.

      Mitä tehdä, olen vähän kahden vaiheilla, vienkö apurungon VAG-huoltoon puslien asennusta varten vai yritänkö itse. Jos vaikka saisi huoltoon ajan perjantaiksi, jos ne puslat yleensä ovat saapuneet siihen mennessä.

      Comment


        #4
        Aika hassuja toimitusaikoja, tuosta Kiitoradantieltä saa Ruotsista löytyvät tavarat seuraavaksi päiväksi klo 16.

        Comment


        • #5
          Vie Ilkka johonkin laitettavaksi jos ei onnistu. Minä joskus aikoinaan yritin typ89 alakolmion puslia vaikka millä mutta enhän minä räpyläkäsi niitä sinne millään saanu. Otin sitten seuraavana aamuna koko härdellin toisen auton kyytiin ja vein paikalliseen merkkihuoltoon. Ystävällisesti lupasivat muiden töiden ohella laittaa puslat paikalleen ja näin tapahtuikin ruokatuntiin mennessä jo. Kyllä ne laittaa merkkiliikkeessä noi jossain välissä kun oikein surkeella naamalla menet sinne, laitat vielä kunnolla laastaria ja ketsuppia käsiin ;)
          Eikä maksanu kuin kympin pari, pieni vaiva verrattuna siihen taisteluun niiden kanssa.

          Comment


            #6
            Yhym, erikoista jos toimitusajat vaihtelevat liikkeiden kesken.

            Paikka mistä tilasin puslat on Helsingin Takkatien VAG-huolto, se ex-Stockan pikahuolto. Tuosta putiikista olen monenmoista osaa Audiin hankkinut (melkein kaikki tarvitsemani osat on syystä tai toisesta lähes aina tilauskamaa...) ja aina ne sanovat toimitusajaksi 2-3 päivää, jos alkuviikosta tilaa. Positiivista on se, että ainakin toistaiseksi toimitusaikataulut on toteutuneet.

            Pitänee harkita siirtymistä Kiitoradantien asiakkaaksi. Tosin tuolla Takkatiellä on niin näppärä asioida linja-autolla liikennöitäessä. Pitäisi kyllä hankkia joku nollabudjetin varaosanhakuauto.

            Täytyy kyllä funtsia homman teettämistä VAGilla. Puslien paikoilleen asennus on sellainen 10min työ irtonaiseen apurunkoon, jos on pelit ja vehkeet eikä Murphy iske kapulaa rattaisiin. Tosin meikäläisen tuurilla ne laittavat puslat vahingossa väärinpäin.

            Comment


              #7
              Armahda nyt myyjää sen verran ettei minunkaan akte tarjoa tuota B-loppuista osaa kun nelisylinterisen A80Q:n apurunkoon. Vitosissa pitäisi olla A-loppuinen valmistenumerosta P-000001 eteenpäin, vanhemmissa 857 199 419 B.

              Comment


              • #8
                Suosittelen Käymään Kiitoradantien wv autossa. Varaosamyyjä on todella ammattitaitoinen kyseisessä paikassa.

                Comment


                  #9
                  Samoilla linjoilla Janin kanssa. 8A0 199 419A nuo olisi ollut ihan oikeat puslat minun mielestä.

                  Comment


                    #10
                    Kröhm... nyt olen anteeksipyynnön velkaa varaosamyyjälle. Totta tosiaan, oikeat osat sinne oli tullut ja minä yritin tilata väärän. Olin näköjään alun perin tilannut väärät puslat, jotka sitten onnistuneesti rikoin, mikä näköjään olikin oikeastaan positiivinen asia.

                    Täytyypi heti huomisaamusta kipaista putiikkiin takaisin ja hakea ne puslat pois, jos ne nyt siellä vielä ovat.

                    Comment


                      #11
                      Aamulla hain puslat ja jätin apurungon liikkeeseen puslien asennusta varten. Äsken tuli liikkeestä soitto, toinen pusla meni asennuksessa rikki, toinen saatiin paikoilleen, kun hiottiin puslan asennusaukosta maalit pois (mitä ihmettä?). No nyt ei jaksa enää ottaa stressiä, yhtä vastoinkäymistä ollut koko homma. Saisi tuon auton edes tämän vuoden puolella liikenteeseen.

                      Comment


                      • #12
                        Itse olen vaihtanut noita puslia ruuvi-prikka-hylsy-systeemillä. Liukastuaineena kotelovahaa. Hyvin ovat menneet pahemmatkin laippareunaiset kumipuslat paikoilleen ilman vaurioita.

                        Comment


                          #13
                          Samalla tavoin olen minäkin puslia asennellut. Tähän mennessä on kaikki puslat menneet suosiolla paikoilleen, kuten myös meni nuo etuapurungon isommat puslat. Takapuslat vaan tuntuvat olevan keskimääräistä vaikeampi tapaus. Kuullostaa helpolta, mutta käytäntö voi olla toinen. Ongelma tuossa on se, että puslan kumiosan sisällä oleva metallirunko ei tunnu oikein kestävän tarvittavaa puristusvoimaa ja rikkoutuu asennuksessa suht. helposti. Jos näillä tiedoin ryhtyisin uudestaan pusla-asennukseen, niin ostaisin varalle ainakin yhden ylimääräisen puslan. Noita kun ei ole hyllytavarana ja homma seisoo äkkiä 3 päivää uusia osia odotellessa.

                          Comment


                            #14
                            Tässä hommassa ei näköjään mikään mene putkeen. Merkkihuolto on nyt harjoitellut kolmen puslan verran asennusta ja nyt nostivat kädet pystyyn - ei kuulemma onnistu. Täytyy jatkaa harjoituksia omin avuin.

                            Comment


                              #15
                              Onkohan sillä kumireunuksella kuinka suuri merkitys jos leikkaisi sitä pienemmäksi?

                              Oletkos Ilkka vaihatnut takakelkan puslia? Ne ainakin näyttää siltä ettei mene mitenkään paikoilleen

                              Comment


                              • #16
                                Ovatkohan noi ihan erilaiset 44:en pusliin verrattuna? Olen itse vaihtanut kahteen satkuun noi puslat ilman suurempia ongelmia.

                                Etu- ja takapuslat ovat tässäkin tapauksessa erinäköiset silleen että toiset ovat ns. ylhäältä pullistuvat kun taas toiset (en juuri nyt muista että etu- vai taka...) suorat ja 'rihlatut'.

                                Suurin ongelma minulla on ollut irrotus, toisessa satkussa täytyi antaa pillillä lämpöä samalla kun pusla oli puristuksessa ennenkuin paukahti irti.

                                Asennus yleensä onnistunut puristamalla hydraulisesti ja voitelemalla pusla kumirasvalla (ns, jarrukumirasva). Apurunko on ollut autossa kiinni ja auto nosturilla. Olen vaan hionut pinnat sileäksi ennen asennusta.

                                Jostain syystä sellainen kutina että sulle on myyty väärät puslat...?

                                Comment


                                  #17
                                  Puslat on "valitettavasti" olleet aivan oikeat. Osanumero on varmistettu moneen kertaan aktesta ja myös autossa kiinni olleen vanhan puslan varaosanumeron perusteella.

                                  Vanhojen puslien irroitus oli suorastaan naurettavan helppoa verrattuna näiden uusien asennukseen. Leikkaa vaan puslista pois sen kumikauluksen, niin se lähtee kierretanko/mutteri/prikka/holkkisysteemillä kivuttomasti irti. Tämä ei tietystikään oikein onnistu, jos apurunko jää autoon kiinni puslienvaihdon ajaksi.

                                  Onkohan sillä kumireunuksella kuinka suuri merkitys jos leikkaisi sitä pienemmäksi?
                                  Tämä olikin jo ajatuksena. Periaatteesa tuo kumikaulus vain estää apurunkoa liikkumasta ylöspäin. Jos kaulusta pienentäisi ja laittaisi vaikka puslan päälle hieman sen ulkohalkaisijaa suuremman jämäkän kumirenkaan, joka toimisi apustopparina. Estäisi ainakin apurungon hötkymisen, jos pienennetty kaulus ei sen ylöspäin liikkumista jaksa yksinään estää.

                                  Toinen viritys joka tuli mieleen, on puslan leikkaaminen keskeltä kahtia. Siis niiden kaulusten välistä. Tällöin ne saisi helposti paikoilleen, puslan kiinnityspultti kuitenkin lukitsisi ne paikoilleen.

                                  En vaan oikein pidä tälläisistä virityksistä.

                                  Oletkos Ilkka vaihatnut takakelkan puslia? Ne ainakin näyttää siltä ettei mene mitenkään paikoilleen
                                  En ole vielä takakelkkaan ehtinyt puuttua. Jahka tuon etuapurungon puslat saan vaihdettua, (jolloin kaikki liikkuvat osat/nivelet/puslat on keulasta uusittu), niin sitten voisi miettiä noita takapään apurungon puslia.

                                  Tosin hieman ottaa nuppiin, kun noi etupuslatkin oli itseasiassa aika hyvässä kunnossa, mutta silti jokin mielenhäiriö iski ja aattelin vaihtaa ne varmuuden vuoksi, jottei tarvisi miettiä puslia sen enempää. Vain yhdestä puslasta löytyi alkavaa haperoitumista.

                                  Jos takapään puslat on edes lähellekään samassa kuosissa, niin tuskinpa niitä on lähiaikoina tarvetta vaihtaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    En suosittele puslien silpomista. Minulla oli taka-apurungosta yhdestä puslasta metallinen sisäosa irronnut ympäröivästä kumista ja tuloksena oli oikeasti äänekäs kolahdus kun kaasun nosti reilusta vedosta. Apurunko pääsi liikkumaan pari milliä ylös/alas. Kumilevyn palasen lisääminen puslan ja korin väliin auttoi vain hieman ensiapuna. Se varsinainen kolahdusäänen aiheuttajakohta ei selvinnyt, mitään ylimääräisiä osumajälkiä ei löytynyt, mutta se rikkinäinen pusla syyllinen kuitenkin oli.

                                    Olen vaihtanut coupesta kaikki apurunkojen puslat kierretangon, aluslaattojen ja holkkien avulla irrottamatta apurunkoja autosta. Isommat puslat menee paikalleen voideltuna suorastaan helposti, pienempien kanssa on hieman vaikeutena se, että puslan saa lähtemään liikkeelle suurinpiirtein oikeassa asennossa. B4:sen puslat pitäisi kai olla samaa mallia kuin t89:ssä, ainakin etupäässä?

                                    Minkälaisella työkalulla olet Ilkka yrittänyt vetää niitä puslia paikalleen, miten leveältä holkki/mutteri ottaa puslan kantaan kiinni? Se ei saa olla suurempi halkaisijaltaan kuin puslan metallisen keskiosan näkyvä kaulus, eli korkeintaan normaali M10 vai onko se M12 prikka/mutteri. Jos se ottaa leveämmältä kiinni niin pusla ei todennäköisesti mene paikalleen ja puslan kumiosaa kiertävä peltirunko vääntyy pilalle voimalla runnoessa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Juu, puslan silpominen on se ihan viimeinen epätoivoinen keino.

                                      Kokeilin pusla-asennuksessa kahta eri menetelmää.

                                      Ensin puristin puslaa kierretangon/mutterin ja vanhan laakerikehän, joka vastasi puslan keskellä olleeseen metalliholkkiin sekä myös puslan teräskauluksen reunaan. Siinähän sitten kävi niin, että teräskaulus lähti vääntymään ja samalla meni puslan sisällä ollut metallirunko rikki.

                                      Toisella kertaa painoin pelkästään siitä puslan keskiholkista sen päälle istuvan paksun M10 pulttiin sopivan prikan avulla. Tällä kertaa asennus meni ilmeisesti pieleen, kun pusla taisi lähteä aavistuksen vinossa painumaan paikallensa ja taas repesi se puslan sisäinen metallirunko. Pusla kyllä lähti lupaavasti painumaan paikoilleen, mutta ollessaan ihan huulilla, se otti ja repesi.

                                      Taisin kyllä hosua vähän noiden asennuksien kanssa ja olin aika väsynyt, kun oli pitkä työpäivä takana ja autoasennusta sen jälkeen kuusi tuntia. Ei ajatus oikein enää luistanut, kuten ei myöskään pusla:)

                                      Korjaamolla yrittivät kuulemma prässillä painaa puslat paikoilleen. Sitä en tiedä minkälaista vastinkappaletta käyttivät prässin ja puslan välissä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Joku panta siihen ympärille tiukasti ensin että saat sen pullistuksen painettua läjään. Runsaasti nestesaippuaa pannan sisälle ja myös apurungon reikään. Sitten ison korialuslevyn kanssa kiskot sen kierretangolla läpi. Eiköhän onnistu. Tuo ensimmäinen vaihe on ikäänkuin välttämätön sellaisten puslien kanssa, joissa "paise" päässä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kuulostaa vähän hölmöltä täältä netin kautta huudella, mutta kesällä vaihdoin pariin etuapurunkoon noita puslia ja käytössä ei ollut muuta kuin muutama holkki, 8.8 kierretankoa, mäntysuopaa.

                                          Ne menivät ihan nätisti paikoilleen kun puslat olivat auringossa lämmenneet melkeimpä kuumiksi, mäntysuovasta liukkaat ja ehdottoman suorassa. Itseasiassa voiman tarve oli aika vähäinen, kun 17mm avolenkillä tiukkasi etusormi haarukassa.

                                          Nyt kun aurinko meni pois, niin auttaisiko pieni esileikki vaikka kuumassa vedessä, sitten vähän liukasta ja vetää sisään?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nyt kun aurinko meni pois, niin auttaisiko pieni esileikki vaikka kuumassa vedessä, sitten vähän liukasta ja vetää sisään?
                                            Siis ollaanko tässä edelleen vaihtamassa puslia? =)

                                            Leikkomaan niitä ei kannata alkaa, nimittäin saat muuten tehdä saman jumpan tulevaisuudessa uudelleen. En muista minkä puslan vaihdoin 90-Audiin, mutta siinä tein tuon em. kardinaali-virheen ja kuittasin hiet ja rystys-veret samasta hommasta kahteen kertaan.

                                            Comment


                                              #23
                                              Se on just se puslan pysyminen oikeassa asennossa se ratkaiseva juttu noiden pienempien puslien kanssa. Pitkä kierretanko jolla pystyy kiristettäessä myös vääntämään/pitämään puslaa linjassa ja apurungon vastakkaiselle puolelle kohtisuorassa oleva ja kierretangon apurungon reiän keskellä pitävä vastakappale. Vinkkinä että muistaakseni 2 tuuman simonsin pakoputkipätkä istui just sopivasti pikkupuslan ympärille ja muhviliitoskappale isommalle puslalle.

                                              Ei se ole välttämätöntä puristaa puslaa pannalla kasaan, puslan kumiosa venyy korkeussuunnaassa ja kapenee ja mahtuu sitten livahtamaan paikalleen kun vetämisen tekee pienen prikan kanssa. En sitten tiedä kumpi on terveempi tapa puslan metallisen keskiosan ja kumiosan toisistaan irtihiertämisen suhteen.

                                              Comment


                                                #24
                                                urkkiin just vaihdettiin etu-apurungon puslat,ei mitään ongelmia ollut ,vähän liukastetta ja hydraulipuristimella painettiin paikalleen :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kiitos ohjeista. Eiköhän se siitä.

                                                  Edellisten juttujen perusteella kovin helppoa tuntuu muilla olevan tuo pusla-asennus. Pitääkin tarkastaa omasta apurungosta, ettei se puslan pesä vaan on ole saanut kipeätä missään vaiheessa ja muuttanut hieman muotoa tms.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Arvatkaas kenen apurungossa on uudet puslat paikoillaan :)

                                                    Homma onnistui itseasiassa kohtuu helposti Jari Pitkäsen ohjeilla. Kiitämme vielä neuvoista. Lisäksi kiitos Kiitoradantien VV-autolle ripeästä ja asiantuntevasta varaosatoimituksesta - saitte uuden asiakkaan.

                                                    Ensin koitin rakentaa puslalle kiristyspannan, mutta en saanut järkevästi sitä toteutettua. Keksin kyllä hyvän konstin siihenkin (2-osainen keskeltä halkaistu puristuspanta, jonka ympärille sitä kasassa pitävä putki, josta pusla mahtuu menemään läpi), mutta metallisorvin puute jätti erikoistyökalun rakentamisen odottamaan aikoja parempia.

                                                    Voin kertoa, ettei autohommissa ole varmaan ikinä jännittänyt niin paljon, kuin sitä pannahisen puslaa paikoilleen puristettaessa. Koko ajan oli pelko persiissä, milloin pusla sanoo naks ja poks eli taas 21e kulu + monen päivän ventta tiedossa uutta osaa vartoillessa. Skottailin näet sen verran, etten kehdannut hankkia varapuslaa hommelia varten. Riittävästi noita puslia jo särjetty tämän homman tiimoilta (meikä 2kpl ja merkkihuolto 3kpl). Veikkaan, että osan: 8A0 199 419A maailmanmarkkinahinta saattaa olla nousussa yllättävän kysyntäpiikin johdosta:) Toivottavasti en tyhjentänyt Ruotsin varastoa noista.

                                                    Kuitenkin, kaksi viikkoa kestänyt Ilkka vs pusla -ottelu päättyi 5-6. Nyt palkitsen itseni huurteisella tosin vain yhdellä, kun huomenaamulla ryömin auton alle asentelemaan hienoa (alkavat ruosteet hiekkapuhallettu & koko runko maalattu epoksilla tottakai) lähes uudenveroista apurunkoa paikoilleen.

                                                    Kellään muuten mitään hyviä ohjeita apurungon paikoilleen säätämiseksi? Aattelin ottaa alatukivarsista mitat pyöräkotelon reunoihin ja siftata sen niillä siten, että molemmat pyörät on samassa asemassa pyöräkoteloihin nähden.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kuka tietää passaakko 8A0 199 419A puslat näiden kuvassa olevien tilalle? Ovat kyllä pahasti eri näköiset... [IMG=http://img834.imageshack.us/img834/2420/22092001.th.jpg][/IMG]

                                                      Uploaded with ImageShack.us



                                                      Uploaded with ImageShack.us

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X