Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 2.5 TDI (V6) jakohihna

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 2.5 TDI (V6) jakohihna

    No niin, auto ajettiin parkkiin eikä sen jälkeen halunnut enää käynnistyä. Starttaa muttei käynnisty. Syytä tähän on etsitty kissojen ja koirien kanssa jo hyvä tovi. Aluksi epäilin paluupuolen ilmavuotoja ja syöttöpumppua (kun näissä 2.5tdi tuppaa juuri nuo hajoamaan). Mutta myös jakopään ajoitus tuli mieleen tarkistaa.

    Kun kampiakselin reikään laittaa 8mm poranterän, niin myös apukuskin puoleiset nokat on kohdillaan, mutta kuskin puoleiset nokat + öljykorkista tarkistettava merkki ei ole. Eikä tällöin myöskään syöttöpumppu ole kohdillaan. Onko mahdollista että pelkästään kuskinpuoli olisi päässyt "hyppäämään" auton sammutusvaiheessa?

    Ahdasta on mutta saako jakohihan vaihdettua keula auki, eli syylärin ja koneen välistä?

    Auto on 2004 2.5tdi BAU. 30tkm viime hihnaremontista, itse hihna päällisinpuolin ehjä!
    Viimeksi muokannut Kitunen; 29.4.2015, 21:23.

  • #2
    Jako laitettu kohdilleen. Näköjään hihnan saa muljattua "huolto-asennossa".
    Räntäsade yllätti niin loppu testit siirtyy myöhemmälle.

    Löytyykö näistä rullanokkaisita (BAU kone) kuskinpuolen nokista merkintää yläkuolokohdasta, siis öljykorkista kun katselee? Yksi suuri O merkintä löytyy mutta jos sen mukaan laittaa niin ei kyllä oikein natsaa... Kuskin puolen nokkien takapäässä kun tuppaa olemaan kahdet lovet, eli kummanmukaan jaon nyt laittaa.

    Comment


      #3
      Se lovi joka on nokassa hieman epäkeskosti, pitää olla kannen päädyn kanssa tasan ja keskellä oleva lovi on taas alipainepumpulle. Tarkkana sit, ettei alipainepumppu lipsahda väärää koloon. :)

      Comment


      • #4
        Lovet meni sentään oikeinpäin.
        Alipainepumpun laitoin niinpäin kun se sinne lupsahti. Mitäs tapahtuu jos se olisi mennyt vääriin koloihin? Tuskin sen pystyy edes väärinpäin laittamaan, kun se toinen lovi on sen verran epäkesko. Auto pelaa kuitenkin täysin normaalisti :)
        Viimeksi muokannut Kitunen; 30.4.2015, 16:09.

        Comment


        • #5
          Aloin säätämään pumpun ennakkoa ja tulipa vastaan seuraavanlainen ilmiö.

          Eli tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella jakohihna "väpättää" vasemmanpuoleisen nokka-akselin hihnapyörän tietämillä todella voimakkaasti. Liike on niin voimakasta, että hihna pääsee osumaan suojakoteloon ja tästä syntyy "läpyttävä" ääni, jota jo aiemmin luulin venttiilikoneistosta kuuluvaksi.

          Moottori sammutettuna hihna on myös mielestäni liian löysä. Onko muilla ollut vastaavaa? Kasausvirhe kiristäjän kanssa?

          Tässä videota tapahtumasta:
          https://onedrive.live.com/redir?resi...nt=video%2cmp4

          Comment


            #6
            Jos kiristinvipu pääsee putoamaan kiristimen väärälle puolelle niin hihna ei kiristy, eipä tuossa oikein muuta virhettä voi tapahtua.

            Comment


            • #7
              Tänään tarkoitus nyppästä keula huoltoasentoon ja purkaa niin pitkälle että vika selviää.

              Ei tuo joka tapauksessa normaalia taida olla. Katselin youtuubista videoita ja yhdelläkään videolla ei hihna värähdellyt vastaavalla tavalla.

              Onko lie miten harvinaista, että hydraulinen kiristin särkyy/kuoleutuu?

              Comment


                #8
                Ei ole mulle tullut yhtään vastaan.

                Comment


                • #9
                  Kasausvirhehän siellä on. Joku kyläseppä varmaan tehnyt jakopääremontin kun oli nylpätty hihnapyörän kuusiokolopultitkin paskaksi. Vielä en ole viskotuulettimen kannatinta purkanut pois mutta sain otettua kiristimen jalasta kuvan mistä näkee että on hangannut siivua jalustasta pois:





                  Comment


                  • #10
                    Nyt tuli tenkkapoo. Minkäs mallinen kiristin se tämmöinen on, missä ei ole tuossa keskellä kuusiokolopulttia (aka kiristyspultti)? Erehdyin tuosta rullan rungossa olevasta kuusiokoloavaimen reiästä kääntämään vastapäivään ja hihna meni kireäksi palaamatta takaisin. Eli tehdäänkö tuossa esikiristys jotenkin automaattisesti? Mitenkäs tuollainen malli säädetään?

                    Comment


                    • #11
                      Ei jumalauta... Siinä on käytetty vaan jotain random pulttia (rälläkällä katkaistu "sopivan" mittaiseksi" sekä lopuksi hiottu laikalla kanta pois kun on ilmeisesti ottanut tuohon viskotuulettimen kannakkeeseen/koppaan kiinni. Tuo liian korkea kantainen pultti lienee jumittanut tuon kiristäjämekanisminkin siten, ettei tuo automaattikiristys ole toiminut.

                      Mitä tähän nyt sanois sitten.. Jos jollain on tässä sawomaalla tarjota tuota epäkeskoa rullaa tai edes sen pulttia niin olisin kiitollinen.

                      Comment


                      • #12
                        Voisko joku ystävällinen sielu mitata tuon pultin halkaisijan? Nyt näyttää siltä että tälle patentille on syykin. Nähtävästi (lohkosta?) korkannu tuon epäkeskon pultin kierteet. Pitäny sitten kierteyttää isommalle pultille ja tästä syystä tehty tuo patentti..(ehkä?)

                        Joku "räjäytyskuva" tuosta epäkeskorullan asennuspultista olis myös hyvä (missä näkys mihinkä väliin tulee aluslevyt yms.

                        Comment


                          #13
                          Audi a6 2.5tdi (V6) jakohihna

                          M10 se on alunperin. Ohut aluslevy tulee pultin ja laipan väliin. Mulla löytyy kyllä kiristinrulla pultteineen ellei lähempää kukaan ilmoittaudu.
                          Viimeksi muokannut TDIq; 26.3.2016, 19:39.

                          Comment


                            #14
                            Helicoil toki ei o ikinä vaihtoehto kunnon ranetukselle näennä. :)

                            Comment


                              #15
                              Minä kyllä väittäisin tuota M8 pultiksi.

                              Comment


                              • #16
                                Olipahan taas työmaa..

                                Eli tosiaan joku takametsien tarzan korkannut tuon epäkeskon alkuperäiset kierteet ja tilalle on sitten väännetty M12 kierre. Epäkeskon pultinhan kuuluisi olla samanlainen kun tuossa aiemassa kuvassa epäkeskon alla näkyvä "keinuvivun" pultti (toki ilmeisesti 5mm pitempi).

                                Joku suhari on sitten tehnyt tuosta alkuperäisestä pultista holkin poraamalla siihen M12 reiän. Pultti on ilmeisesti kaivettu jostain miljoonalaatikosta, vedetty sitten kiinni ja todettu että kanta on liian korkea -> laikalla matalaksi. Käytin samaa pulttia kasauksessa, mutta tällä kertaa kasasin aluslevyt oikein, herkistelin mekanismin ja smirgelillä ajoin kuuskulmahylsylle sopivan kannan.

                                Koeajojen päädyttyä todettiin nykyinen systeemi toimivaksi, hihna ei enää väpätä ja kiristin hoitaa tehtävänsä. 4 astetta vaikutti tuo kiristäjän toimivuus jopa syöttöpumpun ajoitukseen (löysällä hihnalla kerkesin säätää ajoitukseksi 2 ATDC, nyt kireällä hihnalla ajoitus 5-6 ATDC).

                                Eli huomenna pumpun ajoitus ja sitten toivotaan että vehkeet taas pelaisi tovin. Tuohon ei nyt alkuperäistä systeemiä saa kun vaihtamalla sen etukopan tai tekemällä Helicoilin. Kiitoksia vastauksista kaikille.

                                EDIT: Kaikki oli lisäksi kiritty järkyttävällä apinan raivolla. Ei ihme että on kierteet korkattu. Lopullinen syy siis lienee ollut liian tiukka sovite epäkeskon keskiholkilla, aluslevyjen väärä kasausjärjestys sekä helvetinmoinen momentti. Epäkesko oli siis jumissa eikö näemmä kiristynyt näistä syistä
                                Viimeksi muokannut Magirus; 27.3.2016, 00:50. Perustelu: kirjoitusvirheet

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                  Minä kyllä väittäisin tuota M8 pultiksi.
                                  Olet väärässä, kaikki kolme pulttia ovat M10 (kiristin, kiristimen vipu ja ohjainrulla). Linkissäsi on bensakone.

                                  Enemmän sääntö kuin poikkeus että kiristinpyörän kierteet rikki, onneksi se ei pääse mihinkään sieltä karkaamaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Olin muka vielä varmistavinani että katsoin oikeaa moottoria, mutta väärin meni :) Hyväksyn M10 vastauksen lukituksi ;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tarkemmin: Kierre on M10x1.25. Juuri tätä kiristimen kierrettä varten hommattu hienokierre helicoil setti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitoksia vielä tarkennuksista. Seuraavassa jakopääremontissa sovitetaan sinne helicoili ja kasataan alkuperäisillä osilla :) Kiristimen valmistusleima oli vuodelta -13 joten voisin kuvitella hihnankin silloin vaihtuneen.

                                        Hihna pysyy nyt kireällä myös kuumalla moottorilla ja pumppukin on ajoitettu, veekutosen käyntiääni on musiikkia korville :)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X