Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

14l/100 3.0 tdi, neliveto, tippiaski, BMK

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 14l/100 3.0 tdi, neliveto, tippiaski, BMK

    Kuluttaa liikaa, normi kaupunki ajoa, laskin litrat ja km, 14l/100km! Pyörän laakerit ja jarrut tuntuu olevan kondiksessa. Onko ehdotuksia mistä etsiä syytä kovaan kulutukseen? Autolla ajettu 221th ja aina huolettu merkkarilla.

  • #2
    Vikakoodeista.

    Comment


    • #3
      Rauman kokoinen kaupunki ei nyt pitäisi ihan mahdottoman stop&go liikennöintiä olla, mutta kyllä minäkin saan 2000kg painavan manuaali-nelikko-1.9tdi:n viemään helposti päälle kymppiä jos suhaa tampereen keskustassa.

      Comment


        #4
        Taitaa tolle aa nelkulle luvattu kaupunki kulutus olla jotain 11-12 väliin. Ja sen se helposti viekin. Eli jos kovin on lyhyttä pätkää kaupungissa, ni sanoisin että vie sen 14l. Toki vikaakin voi olla. Väsynyt maf, laahaavat jarrut yms... A6 kohtuu läski laite, joten vaatii energiaa jos pitää paikaltaan liikkeelle lähteä.

        Comment


        • #5
          Mun mutu on että jos kaupunkiajoa kaikki vie varmasti väh. 12. Miksei tuon 14.
          Painaahan tuo pari pikkuautoa jo.

          Comment


            #6
            Millanen kulutus on maantiellä?

            Comment


              #7
              Ja onko se muuttunut, vai onko kyseessä uusi hankinta?

              Comment


              • #8
                Syksyllä ostin, eli aika lailla uusi meikäläiselle. Katsoin vikakoodit eilen vag.com kaapelilla, ei vikakoodeja. Kävimme pohjoisessa tuossa maaliskuussa ja silloin laskettu kulutus aika tarkkaan 8.4/100 km, boksi katolla ja auto piukassa tavaraa. Matka vauhti noin 100-120.
                Voi se tietenkin olla että se vaan vie kaupungissa paljon..mutta vikaakaan ei voi poissulkea. Auton oma kulutusmittari näyttää jotain 7 pintaan +- maantiellä.

                Comment


                • #9
                  Ihan samoja kulutuksia täälläpäinkin...
                  Kannattaa totuttautua.
                  Matkassa 7-8
                  Kaupungissa toistakymppiä pitkälti.

                  Comment


                  • #10
                    Ihan normaalilta kuulostaa, itsellä teki tiukkaa päästä matkassakaan alle kahdeksan.

                    Comment


                    • #11
                      Uudemmat 3.0 TDI koneet on vähän rauhallisempia syöppöjä. Ainakin itse päässyt 100% matkassa 6 pintaan. Kaupunkiajo, varsinkin talvi, nostaa. Ilmansuodatin jos on yhtään vanhempi niin nostaa helpost 0.5 -1 kulutusta.

                      Comment


                        #12
                        Tuonne suuren suuri kulutus -ketjuun on tästä asiasta aika paljon juttua tullut jo aiemmin ja kuten sielläkin laitoin, niin oma A6 3.0TDI Avant Tiptronic BMK koneella on vienyt edellisen n. 17500km aikana aika tasan 9,5l/100km. Sanoisin että aika ffifty-sixty on maantie - taajama ajoa tuossa. Ja kuten myös olen maininnut, niin alhaisin tankillisen kulutus on ollut 6,8l kun eukko käväs Pohjanmaalta Vantaalla ja takasin + siihen normaalit seka-ajot päälle pari sataa kilsaa.

                        Eli jos pääasiassa lyhyttä ajoa (taajamassa), niin tuo 14l ei varmaan isokaan vika vielä ole varsinkin jos paljon "kylmäkäynnistyksiä" jolloin myös laatikko ottaa aikansa ja luistattelee ennen kuin lämmöt nousevat.

                        Comment


                        • #13
                          Kulutus on minullakin tuossa A6:ssa samoilla spekseillä kuin aloittajalla siinä 10l/100km. Enempi vielä taitaa olla maantie voittoista taival. Ei näillä lahnoilla vaan pääse niin pienellä kun porukka kovasti uskottelee. Toki jos ajotietokoneeseen uskoo niin sitten. Itsellä ainakin tietokone huijaa n. 1l/100km

                          Comment


                          • #14
                            Kiitos hyvistä ja realistisista vastauksista koskien tuota kulutusta Audissa. Kai auto on pakko luovuttaa vaimolle kun sen työmatka on ihan maantie ajoa;)

                            Comment


                              #15
                              Melkein enemmän tosiaan vaikuttaa se onko ajo lyhyttä, vaikka sitten olisikin maantietä. Itsellä työmatka 20km ja molemmissa päissä sellainen vajaa 2km "taajamaa" jossa joutuu myös pysäytellä. Tuo maantieosuus on sitten 10km valtatietä (80/100) ja n. 6km moottoritietä (120). Tuolla profiililla kun tankillisen vetelee, niin kulutus on yli 9l/100km... kun taas ajelen viikonloppureissuja kotikonnuille (125km suuntaansa valtatietä 80/100), on keskari siellä 7,5-8,0l / 100km riippuen muista ajoista viikonlopun aikana. Ja kaikki on tosiaan ihan tankkaamalla laskettu joten ihan pitäisi olla aitoja lukemia...
                              Ja tosiaan vielä aiempaan lisäyksenä että auto on myös lastutettu vaikkei sillä nyt hirveäasti asian kanssa taida tekemistä olla. Ajotietokoneen lukemat on sitten sen n. 1l/100km optimistisempia.

                              Comment


                              • #16
                                Kiva kun kerrankin on ihan rehellisesti näitä kulutuksia listailtu eikä lueteltu niitä laboratoriotuloksia kuin tuolla yleisessä kulutuskeskustelussa. Itsellä -05 Bemun 530d ja samoihin 9-9.5l tuloksiin päästään kun ajo on pelkkää kaupunkia, kehätietä ja pätkää alle 40km/h keskinopeuksilla. Matkassa pääsee kaikkea tuon ja 6.5l väliltä kun alla isoa ja leveää rengasta. Eli ihan sen vie mitä tehdas lupaakin. Kun näitä kulutuksia vertaa omaan A6 3.2 bensaan jolla ajo on aivan samaa pientä syheröä niin pitkän ajan keskikulutus 12.4 ei 36km/h keskinopeudella ole kovinkaan paljon näihin dieseleihin verrattuna. Vähän off topic mutta antaa vertailukohtaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuo kulutusten vertailu on melko turhaa, koska ajoympäristö, -matkat ja ajotyyli vaikuttaa niin paljon asiaan. Omat 3.0 tdi:t 8yksi manuaali A6 ja yksi automaatti A6) eivät vielä koskaan takkauksien välissä ole vieneet yli 10l. Maantiellä lukemat on 7-8 litraa ja kaupungissa tai kärryn kanssa 8-10 litraa.

                                  Tosin omassa ajossa autolla ei koskaan tule ajettua niin lyhyttä matkaa, ettei kone ehtisi kunnolla lämmetä. Sen olen huomannut, että 3.0tdi:n kulutus on ihan aidosti vähintään litran verran suurempi kylmällä koneella.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sen olen huomannut, että 3.0tdi:n kulutus on ihan aidosti vähintään litran verran suurempi kylmällä koneella.
                                    Jos pääsemme näppärällä aasinsillalla pohtimaan termostaatin kuntoa?

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei kai se termostaatin eheys kylmän koneen kulutukseen vaikuta? Jos auto muutoin lämpenee normaalisti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin siis koitin tuossa sanoa, että kulutus on huomattavasti normaalia korkeampi mikäli autolla ajetaan pääsääntöisesti niin lyhyttä ajoa, ettei kone ehdi kunnolla lämmetä.

                                        Itseasiassa tuo ero oli niin suuri, että edellisessä autossa webasto asennus ja käyttö ajon alussa pienensi keskikulutusta 40km pituisella työmatkalla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä minäkin olen tuon piirteen huomannut.
                                          Näin keväällä kun kone ja aski lämpeää nopeammin. Tippuu myös keskari versus keskitalvella.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Minä taas puolestani yritin kyseenalaistaa onko aloittajan autossa termostaatin toiminta tarkastettu?
                                            Eli jos kone ei koskaan lämpeä kunnolla ja teidän empiiriset tutkimuksen kertovat vajaalämpöisen koneen kuluttavan enemmän niin...

                                            Comment


                                              #23
                                              Oma näyttäis vievän kesärenkailla ihan reilusti enemmän kakkua. Talvipyörät on muistaakseni 225 (tai jopa 205?) jotain 16" ja kesäpyörät 235/45-18". Pyörien painossa on eroa kilokaupalla ja nyt kesäkelissä näyttelee tuo kulutusmittari ainakin litran isompia lukemia, vaikka ei siihen absoluuttisesti voi luottaakkaan. Kesänopeudet vaikuttaa tietysti myös, mutta työmatkalla on samat rajoitteet kesät talvet.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla pieneni kulutus kesärenkailla. Talvirenkaat on liian pienet (225/45-17) ja kesäkumit oikeammat 225/50-17. Maantiellä tankkauksesta laskettuna oli 6,8l/100km. Kouvolasta Tahkolle ja takaisin, 2hlö ja viikonlopun kamat. Hyvin tarkkaan rajoitusten mukaan tuli ajeltua, mennessä tuli ohiteltua, kun oli vähän kiirus.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  vähä kul kuulostaa kovalta lukemat. Onkos keksinnössä DPF minkä tukkoutuminen ja regenerointi selittäisi osaa ?
                                                  referenssinä vääräuskoisten merkin 3,9l V8 döö vie kuvaillussa liikennöinnissä ~9 luokkaa. Maantiellä 5 pintaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tuleehan tuohon vielä nelikko-lisäkin kulutukseen.
                                                    Sitä ei liene kiistäminen?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Niissä 4F korin 3.0 koneissa on isoja eroja kulutuksessa ja siinä vaihteisessa 2008 tai 2009 tulleessa versiossa 239 heppaa sitten tehoakin. Ja s-tronic tietysti vähentää entisestään.

                                                      Edit väärä tieto poistettu hämäämästä
                                                      Viimeksi muokannut kontio; 21.4.2015, 21:05.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        4F:ssä ei käytetä 5 lovista Tippiä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          6 lovinen on aina 4äffässä

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ai. millä ne on sit saaneet tippumaan co2 grammat jostain 230->189 ja kulutustakin litran pari, joka pätee ihan reaalimaailmassakin?
                                                            Onko B8 koppaisessa sama juttu vai vaihtuiko niissä sitten laatikkotyyppi 2008?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X