Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkaremontin hintatietoa AFB 2,5TDI V6?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Meidän Aurin nokat kesti melkein 250 000km. Viimeksi laitoin koneeseen Mobilin LL:t ja siitä se alkoi.

    Noin 28 000km jälkeen aamuisin alkoi kuulumaan startatessa samanlainen ääni kuin pakosarja olisi vuotanut. Muutaman sekunnin käynnin jälkeen putki "lämpeni" kiinni. Seuraavaksi alkoi kulumaan epäilyttävää naputusta kuin remmin pää olisi noussut pystyyn ja sitten pahin, isot volvot ja mersut ei enää jääneetkään kuin P... Junttilan tuvan seinää valoista kiihdytettäessä.

    Kurkistus öljyntäyttöputkesta sai vähäiset hiukseni nousemaan pystyyn, apumiehen puoleisen venttiilikopan nosto sitten vahvisti asian.
    Nopea analyysi ja viiltävä tilaus Saksasta, nokat, keinut, nostimet ja tarvittavat tiivisteet. Yläkerta kokonaan auki ja lisätilaus yhden nokan pukin muodossa.
    Audilla Espoossa alettiin v....maan ja se sitten siitä palvelusta. Kaiken lisäksi sieltä olisi saanut pukin kyllä mutta sen mukana olisikin ollut myös tehdasuusi kansi, venttileineen päivineen. En viitsinyt edes kysyä hintaa. Kytkykauppaa jos mikä.
    Soitto saksaan ja pukki on aamuksi toimitettu auton viereen. Ei tarvitse Siperiasta sitäkään hakea, sitä se Siperia opetti...
    Veikkaampa että kuriirin hinta huomioiden ollaan vielä murto-osassa palveluhaluttoman ja tyrmistyttävän ystävällisen, työhönsä tympääntyneen varaosamyyjän tiskillä konsanaa.

    Tein muuten ne kuuluisat erikoistyökalut, joita ilman ei ajoituksia saa kohdalleen, itse. Saas nähdä onnistuinko?

    Mode edit:Pari kappalejakoa.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 12.7.2007, 23:06.

    Comment


    • No niin, taas lentää lakki liikennevaloista lähtiessä takapenkile.
      Omat työkalut toimi erinomaisesti ja ilmeisesti ajoitus onnistui kohdalleen. Jos haluaisin säädättää pumpun vielä, niin missäs sen voisi pks- alueella tehdä? (mielellään ei Audilla!)

      Comment


      • Tuli mieleen kysäistä että mitä öljyä arvon audistit koneissanne käytätte?

        Comment


          Laita VAIN sitä oikeaa Castrolia. ÄLÄ laita Mobilia. Castrol kestää paremmin, Mobil on pesuaine ei öljy.

          Comment


          • laittakaa motor uppia koneeseen niin rupee kestämään ja sit vielä öljypohja pois, sehän sen kalvon sinne osien väliin tekee ;)

            Comment


              Tuolla on paljon kuvia 60000 km ajetuista vuoden 2002 nokista. En kyllä tuollaisia vaihtaisi omaan kulkineeseeni. Noinkohan käy kaupaksi :-)

              Mitkähän DBilasin virinokat nämä ovat? Tuo firma ainakin korjaa nokka-akseleita. Onkohan nämäkin vanhoista tehdyt.. Mitenköhän "Plasmanitriert für extrem hohe Oberflächenhärte" poikkeaa alkuperäisten käsittelystä?

              Comment


              • Itse hommasi juuri oulusta 373tkm ajetun akn 2.5 tdi avantin. Lastu siinä ilmeisesti on kun lakkia lennättää taka penkille. Huolto historian mukaan ei oo nokkiin koskettu, saapa nähä millon ne porsii kiinni. Öljykorkista katottuna ei kulumaa näkyny.

                Comment


                • Taas on yksi AFB käynyt nenäleikkauksessa. Hommaan alettiin kun alkoi kamala naputus, ja venakopat kun saatiin auki niin oli yllätys että nokat itsessään olivat hyvässä kunnossa, vain yhdessä painimessa oli nimellinen kuluma. Kuitenkin nokat vaihdettiin uusiin.

                  Itse naputus kuului katkenneesta nostimesta, sitten sellainen yllätys löyty että yksi keinuvipu oli jollakin ilveellä päässyt kääntymään pois sijoiltaan, ja pakoventtiili oli jumissa. Aloimme siitä sitten purkamaan, ja tasan yksi nostin lähti ehjänä irti.

                  Auto käy nyt jotenkin kevyemmin, ja alavääntö parani huimasti, todennäköisesti siksi kun kaikki pakoventtiilitkin toimivat nyt. Ainoa mikä tuossa pitää vielä selvittää on huojuva kiihdytys, voisiko sitte olla että n75 tai vnt:tä säätävä tanko toimisi nihkeästi.

                  Hintaa hommalle tuli n.2500€, sis. nokan osat tepolta, kannen koneistus ja uusi venttiili, ajovalonpesimien asennus inssin pyynnöstä ja työt.

                  Comment


                  • Onko kukaan laittanu 2.5 AXX koneen tilalle 2.5 BXX konetta. Ei näyttynyt kovin pahan hintaisilta ebayssä.

                    Comment


                    • Eikös tuo päivitys onnistu ihan kansien vaihdolla Bxx mallisiin? Itellä kiinnostais enemmän tuo 1,9 vaihtaminen 2,5 tilalle, tosin koitan vaihtaa koko auton samalla joka nurkasta raapivaan.

                      Comment


                      • -Nelonen kutosen tilalle???

                        Comment


                        • On kehityskelpoinen, mutta projekti jäissä hönnärojektin syödessä oravannahat:
                          Tämä

                          Comment


                          • Ei kai se veekutonen nyt niin huono kone ole että kannattaa ruveta moiseen savottaan? Koeajoin aikanaan muutamaakin passattia 1,9 koneella , tuntui hiukan pieneltä painavaan autoon tehoversiosta riippumatta. Vääntöalue tuntui turhan kapealta. Laittaa ennen vaikka 2,7 tai 3,0 rullakoneen. Pääsee eroon nokka ja pumppuongelmista kertaheitolla. Ja varmasti riittää haastetta :) Toki makuasia tämäkin.
                            Viimeksi muokannut vitonen; 25.2.2009, 16:38.

                            Comment


                            • Jo tuota tuli käytyä nokkaosia kyseleen, kylmänä vähän kovemmat venttiiliäänet ja ainaki siinä 1500 jengan kohilla vähän hytkyttää kone. Tulee se halvemmaksi vaikka tipinki korjauksen kanssa ko että alkaa vaihtaan 1,9 tilalle. Taas ajaa muutaman satkun ja siinävaiheessa on sama mitä tekee. Voihan tuon jättää sitten kakkosautoksi, takapenkit pois ja pakettiautoksi. Pittääpä kaivella topicceja missä kerrotaan tuo nokanvaihto-operaatio sillai seikkaperäisesti...

                              Comment


                              • Onko foorumilaisilla mitään kokemuksia tuosta AYM-koneesta?
                                Onko siinä paremmat nokat?
                                Vuosimalli 2002 (tai 2003 jonkun tiedon mukaan).

                                Comment


                                  Rullanokat Bxx-koneista alkaen. Haulla lisää.

                                  Comment


                                  • BFC ei kuitenkaan ole rullanokka.

                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&highlight=bau

                                    Comment


                                      Kokemusta AYM:stä on noin 50 tkm ja 1 v 3 kk verran. Nokka-akselit ovat vahvistettua materiaalia, mutta keinut taitaa olla samaa tavaraa (ainakaan tässä ei mainita mitään niiden muutoksista) kuin aiemminkin.

                                      Ei pahaa sanottavaa laitteesta kun tiedostaa rakenteen heikkoudet ja pyrkii omilla toimillaan vähentämään riskin realisoitumista.

                                      Omassa autossa (A6 Avant 2002, ajettu 212 tkm hankintahetkellä) öljyjä on vaihdeltu Suomeen tulon jälkeen noin 15 tkm välein. Sitä ennen oli nodatettu LongLifeä Saksassa. En tiedä, mitkä öljyt oli sisällä kun sen hankin (ajettu silloin noin 27 tkm niillä öljyillä), mutta moottorin ääni auton ulkopuolelle oli lähinnä kuin betonimyllyn pesua nyrkin kokoisilla kivillä. Nyt sen tunnistaa veekutoseksi.

                                      Eli älä noudata Long Lifeä ja jos ei ole asennettuna mitään moottorinlämmitintä, niin mietipä vaikka ns. säteilylämmitintä, joka siis lämmittää öljypohjan kautta voiteluainetta. Teet kylmäkäynnistyksistä lämpimämpiä ainakin sen koneiston voitelun osalta.

                                      Comment


                                      • Kiitos tiedoista.. Aukaisin jo uuden topiikin tuohon kyselleen autoni öljyvuodosta.
                                        Auto on myös Saksasta tuotu (peräisin Ranskasta) ja ei ole longlife-ohjelmalla, onneksi!

                                        Comment


                                        • Aika masentavaa ja ihmeellistäkin luettavaa, kun porukka täällä kertoilee nokkien leviämisistä ym. uskomattoman vähillä kilometreillä ja rahaa palanut tuhansia euroja...

                                          Huh. En tiedä, millaista kestoa uskaltaa omalta A6 3.0 tdiltä odottaa, mutta ilmeisesti kumminkin parempaan suuntaan on menty selkeästi... En nimittäin riemusta kiljuisi, jos tyyliin 145-245 tkm välillä joutuu 3000-5000 e remonttiin, kun vertaa mitä autojen yleensä tulee kestää. MB ja VW -ambulanssit, poliisiautot (lähinnä VW) ym. kestää todella nöyrästi 300-500 tkm raskasta rääkkiä ja suurin osa yksilöistä ilman mitään moottoripuolen korjattavaa ongelmaa; toki huollot tuovat osansa sekä normaalisti kuluvat osat, mutta olishan se, jos nokka-akseleita ja muita joutuu noilla kilsoilla vaihtelemaan...

                                          No täytyy toivoa, että em. kaltaiset ongelmat Audi on älynnyt korjata...

                                          Comment


                                          • Hytkytys senkun pahenee.. 1700 jengaa ja tuntuu selvä tutina, siitä ylöspäin tiuhenee kierrosten mukaan ja häviää jossain 2500 kohilla. Taidanpa huomenna raottaa koppaa..

                                            Tarviiko tuohon nokanvaihtoon muuta "erikoisempaa" työkalua kuin ajoitustyökalun? Millanen se oikeastaan edes on? Jonkulainen rauta millä lukitaan hihnapyörät yhteen asentoon vai?

                                            Comment


                                            • Jaa eipä tuo näyttäny ollenkaan pahalta. Pitäsköhän öljykorkin puoleinen koppaki käyttää auki vai luottaisko että kaikki on kunnossa toisenpuolen perusteella? Parissa kärjessä oli parin kymmenyksen luokkaa olevaa kulumaa, keinut kaikki ok, paininlevyissä vähän kulumisen jälkiä ja vipujen nokissa.

                                              Comment


                                              • 2,5 tdi:stä

                                                No vaggineitten kanssa koko ikäni tuohunnut. No nyt sitten menin 2 vko:a sitten ostamaan A4 2,5 TDI:n ja 222 tkm ajettulla AKN koneella. Ja minä kun foorumeilla olen paljon pyörinyt, niin en perkele sitten kattonut näitä nokkavaurion vaaroja ollenkaan. Eli tervetuloa joukkoon kummaan...vai tummaan.

                                                Auto on muuten kuin unelma recaron nahkajakkaroilla ja joka pyörä vetää. 6-vaihteisella manuaalillakin. Mustakin vielä :) Yllättävän halvalla auton sainkin ja vielä liikkeestä...mikä on muuten liikkeen vastuu ko. urakasta, jos semmoinen löytyy. Muistelisin 6 kk moottori ja vaihteisto ?

                                                No kone ei kyllä tee mitään ihmeellistä kukkuu ja toimii. 30 tkm sitten on nokkahihna vaihdettu ja samalla nokat katsottu. Siis nämä olen kuiteista saanut selville.

                                                Öljyntäyttökorkista olen katellut mutta ihmeempiä kulumisia en löytänyt, mutta mitä olen ymmärtänyt tämä ei mitään takaa.

                                                Tarkoitus olisi nyt audilla ajella pitempäänkin ja aika on varattu paikalliselle VAG velholle nokkien katsontaan.. Eli ymmärsinkö oikein pelkillä vahvistetuilla nokka-akseleilla mikäli kulumat ovat luokkaa 0,5 mm. Mites tämä vanhojen koneistus ? Tällä Audilla nyt mennään syteen tai saveen tieto luo tuskaa.

                                                Voi kun ei olis niin herkkä kaikille äänille ja ilmiöille. Hyvää kevättä kaikille meille 2,5 TDI omistajille.
                                                Viimeksi muokannut iku78; 13.3.2009, 15:47. Perustelu: lisäinfo

                                                Comment


                                                  Kovaa ajoa vaan, niin kyl ne kestää siel. Ekohippailu ne nokat tuhoaa. ;)

                                                  Comment


                                                  • -Juu, annat vaan Mika Löylyä sille kutosellelle. Siittä se tykkää. Kunnon öljyillä ja max. 15tkm vaihtovälillä niin on ainakin yritetty. Paljon niitä haukutaan, mutta pirusti niitä on liikenteessä. Toki nokkaongelma on olemassa :myönnettäköön, mutta käyttäjä on tässäkin kohdin avainasemassa. Ja kaikekseenkin toi kutonen on murinoineen koneena sitä luokkaa, että kyllä siitä ilosta vähän extraa voi nokkien ja polttoaineen muodossa maksaakin. -Ja mikäs täällä nyt ikuista olis...

                                                    Comment


                                                    • 2,5 tdi:t

                                                      Kävin Audiin Teboilin Diesel diamond:ia Tokmannilta 10 litran tonkan 0w-40 muiostaakseni 62 ? mun mielestä halvimmat öljyt Suomessa on Kakkosen Kyöstin liikkeissä. Korjatkaa jos olen väärässä. Eikös tämä ole passelia juuri AKN koneelle ? Oon aina öljyimuria käyttänyt olis varmaan fiksuin näissä tapauksisa ihan propun kautta pudottaa. Näkis noi kultahiput astiasta.

                                                      Comment


                                                        Kyllähän tuo nokkaongelma aika paljon keskustelua herättää, johtuen varmaankin siitä että remontin hinta on kyllä suhteellisen kova. Mutta monikaan ei V6 TDI moottorista käy täällä foorumeilla kirjoittelemassa että oman auton nokissa ei ole mitään vikaa vaikka ajettuna XXXtkm. Itselläni tuo AFB kone ajettu nyt 295tkm ja minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut eikä kyllä mitään merkkiä ole että olisi tulossakaan. Liekö sitten maanantaikappale kun on jäänyt tyyppivika tulematta? Eiköhän tuo normaalilla käytöllä aika pitkäikäinen moottori ole kunhan vaan öljyt vaihtelee ajallaan ja mahdollisesti jättää pitkät tyhjäkäyntiajat väliin (taxit). Ja kuten Vitonen mainitsi, tulee näitä maantiellä vastaan todella paljon ja en millään usko että niihin järjestään olisi nokat vaihdettu... Luulisi siinä tapauksessa varaosaliikkeiden ja korjaamoiden omistajien nimien löytyvän kohtuu korkealta veropörssistä. Eli ole Iku78 vaan rauhallisin mielin, sillä todennäköisyys siihen että uudessa Audissasi on nokkavika on huomattavasti pienempi kuin se että mitään ongelmia ei ole/tule.

                                                        Comment


                                                          Viitsisikös joku selittää juurta jaksain mitä sieltä V6 TDi:n venttiilikoneistosta itseasiassa kuluu/hajoaa? Edit: tähän jo löysin vastauksen, nokat, nostimet ja keinut sieltä taitaa pääsääntöisesti mennä.


                                                          Niin ja ymmärtääkseni noissa uudemmissa Bxx-koodin omaavissa moottoreissa olisi jotenkin parempi rakenne, rullakeinut yms. Onnistuukos sitten tuollaisen Bxx-tyyppisen koneen koko venttilikoneiston laitto Axx-moottoriin?
                                                          Viimeksi muokannut Ilkka L; 24.3.2009, 14:44.

                                                          Comment


                                                          • No tulipas nokkaremontti tehtyä 2,5 AFB koneeseen. Nokat,nostimet,keinut,tiivisteet,stefat ja samalla kaikki jakopään osat.
                                                            Hintaa kertyi 1360e
                                                            Ei mielestäni enää niin pahan hintainen

                                                            Comment


                                                              Millä osilla teit? Alkaa olla aika edullisen kuuloista.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X