ei mullakaan tullu vikakoodia mutta kun se massamittari vaihdettiin ni oikuttelu loppu siihen
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Passat 1.9 TDI tehottomuus.
Collapse
X
-
horch, en ole varma, ei ainakaan pistänyt silmään, katon huomenna..
Ja turbo kyllä kieltämättä kuulosti vähän oudolle, varsinkin näin kylmillä keleillä ja kylmällä koneella. Ja tekikö sulla molotow siis missä yhteydessä tuota että tehot katosi? Pelkästään rajun kiihdytyksen jälkeen vai ihan vaan millon halus lakata toimista? Ja minkä hintanen toi ilmamassamittari oli? Eli vissiin MAF-anturi(kö)?
Comment
-
juu maffihan se. tarvikeosan laitoin makso muistaakseni alle 50 euroa. ensi oireet oli just kyykkääminen täyskiihdytyksestä ja pelas taas virrankatkaisun jälkeen näin monta kertaa kunnes tuli kerta ettei uudelleenstarttauskaan enää auttanut.. vaiha se maffi ennenkuin rupeet tota turbojumppaa harrastaan, halpa kokeilu
Comment
-
Jahas, no pitääpä käydä vielä huomenna käydä korjaamolla kyselemässä vikakoodinlukua, vaikka se kyllä vakuutti tietävänsä ja väitti että turbo paskana, enkä hetkeäkään epäile. Mutta juu, halpa kokeilu toi maffin vaihto. Mutta sanotaan nyt, että ei ole kertaakaan täyskaasulta kyykännyt, vaan lähinnä rajumman kiihdytyksen jälkeen kun vauhti on himmattu siihen 120km/h motarilla. Ja välillä taas ihan yhtäkkiä tasakaasulta ilman kiihdytyksiä ja vain 80-120km/h. Kaupunki ajossa en ole huomannut vielä tehojen katoomista. Ja eikö turbo syö öljyä / savuta niin että sen huomaisi jotenkin? Oma kosla ainakaan vie öljyä yhtään, eikä savuta, paitsi perus kylmänä. Tai perus dieseli käryt tulee, mutta ei mitään vaaleen harmaita pölläytyksiä mitä hajonnut turbo antaa.
Comment
-
Kannattaa tosiaan ajon aikana napata noita logeja ulos, miten käyttäytyy. Pelkät vikakoodit ei paljasta totuuksia. Itse en tuollaista satunnaista kyykähtelyä lähtis ensimäisenä korjaamaan uudella ahtimella. 90% näiden laitteiden vioista johtuu:
-ilmamäärä mittarista
-N75 venttiilistä (tai venttiilin letkuista)
-VNT ahtimen siipien karstoittumisesta.
Satunnaisesti vikoja voi olla toisaallakin, esim kulahtanut ruiskupumppu tekee melkoisen hassuja. Juuri omasta vanhuksesta putsasin määränsäätimen sähkökalut, monenlaiset ongelmat poistui tuolla. Mutta pumpullakin ajettu jo reilu 500tkm, joten olihan sinne metallia käämeihin kertynytkin.
Comment
-
Itellä kans vastaavaa vikaa oli tosin vanhemmassa 2.5 TDI:ssä. Tehot hiipui täysin ja satunnaisesti sitten toimi. Otin MAF:n irti ja putsasin lanka-anturin, joka oli ihan töhnässä. Sitten hain tuolle härpäkkeelle tarkoitettua puhdistusspraytä Motonetista, kunnon satsi niin on toiminut sen jälkeen bueno.
Eihän tuo välttämättä ole sama vika, ja MAF voi olla eri tyyppiä, mutta yksi jälleen halpa keino...
Comment
-
Jep. Täytyy vielä tutkailla. N75 nyt ainakin naksu kun testattiin, mutta ei välttämättä tarkoita et se olis ehjä. Maffin vois putsailla vaikka ensiksi ja kattoo auttaako. Niistä alipaineletkuusta ei ole varmuutta. Otan vaikka kuvan niistä töiden jälkeen. Voiko turbo sitten tehdä tuollaista että hyytyy ihan yhtäkkiä ja uudelleen käynnistyksen jälkeen toimii taas hetken. Toi nimenomaan tuntuu että se hyytyy ja tlukehtuu niin voisko se maffi sit kiukutella? Missäpäin konehuonetta se tässä btw sijaitaee?
Comment
-
Maf löytyy ahtimelle menevästä imuletkusta, heti ilmanputsarin jälkeen.
En oikein jaksa uskoa, että ahdin toimisi noin, että sähköt pois käyttämällä toimii jälleen. sähköpuolen vialta tuo kyllä kuulostaa, yliahto melko todennäköinen syy. Ajonaikainen paineiden seuranta kertoisi paljon, kun voi verrata toteutunutta pyydettyyn.
Comment
-
Limp modeltahan tuo kovasti haiskahtaa...
Ja kyllä se N75 voi ihan hyvin naksua vaikka ei toimikkaan.
Itse etenisin seuraavasti:
1. unohda tässä vaiheessa turbon vaihto
2. vikakoodit VCDS:llä
3. logit VCDS:llä
...ja vasta sitten vaihtamaan osia.
Kyllähän se vika osia vaihtamallakin löytyy, muuta todennäköisemmin nopeampi ja halvempi tapa on ensin sulkea vikakohteita pois.
N75, alipaineletkut ja maf ovat minunkin veikkauslistalla, mutta näin "etänä" on hieman hankala varmasti sanoa.
Ja äläkä sitten sorru halpaan tarvike ts. ei merkkiä maffiin
Comment
-
Noniin, kävin korjaamolla ja sillä ei nyt ollu aikaa laittaa lukijaa kiinni ja lähteä ajelulle. Sovittiin sitten seuraavasti, eli vien auton ens viikolla sinne ja se tutkii sitä. Koittaa siis ensin että heiluuko siivet ahtimessa, sano että 99% varmuudella se on se turbo edelleen, koska anto vikakoodia yliahtamisesta, mutta siis varmistaa vielä silti. Turbon korjaus sitten tulisi maksamaan 350e + työt eli noin 500 euroa, josta autokauppias lupasi maksaa puolet. Eli omasta pussista 250e, joka on mun mielestä aika reilu, ton hintasesta autosta kumminkin vaan kyse. Mua ainakin mielyttää tää ratkasu, koska jos turbolla on tosiaan ajettu se 424tkm, niin se tulisi kumminkin vaihdettavaksi varmaan melko pian. Ja kun kuunneltiin se oikeesti sirisee melkolailla.
Ilmottelen sitten lissää varmaan ens viikon loppupuolella, että mikä oli loppuen lopuksi vika.
Comment
-
Eli jos vika on yliahdosta, on syy turbossa? Mahdollista kyllä, mutta ensin kokeile se n75 venttiili, joka ohjaa ahtimen siipiä. Jos ei toimi kunnolla, ahtaa yli ja antaa tuon koodin. Seuraavaksi kokeile miten hyvin se vnt mekanismi liikkuu, jos takertelee, voi siivet elvyttää uunin puhdistus vaahdolla.. Uutta ahdinta et saa alle 900e (noin), eikä näitä ahtimia saisi tehtaan ohjeen mukaan edes korjata. Putsaus on eriasia, mutta se hoituu vaikka itseltä. Egr putki vain pois pakosarjasta ja tuupata se ahtimen puoli täyteen vaikka mr musclen uuni vaahtoa, putki takaisin kiinni ja ajoa paikat kuumaksi.
Mutta edelleen, kokeile se N75 nyt ensin.
Comment
-
Minkä takia turboa ei sais korjata? Myydäänhän niitä kunnostettuja turboja fin turbollakin, ellen ihan väärin ole ymmärtänyt? Ja turbo tulee tiensäpäähän kumminkin joskus, joten ei tässä nyt hirveää vahinkoa tule kumminkaan, vaikka vika ei olisi siinä. Multa löytyy audista 3b audista, joka seisoo nyt pihalla, tuo n75 venttiili, sitä voisi kokeilla jos se käy sinne? Ja motonetistä voin kanssa hakea maffi anturin ja kokeilla sitäkin. Ja mikä se helvetin lisäaine sinne suodattimeen oikeen on? Kukaan ei tunnu tietävän yhtään mistä puhutaan, kun olen kysellyt, mm: Laakkonen.
Ja juu, tosiaan audissakin oli sen verran ahto-ongelmaa ja tuli vaihdettua sillon juurikin n75 ja maffit ja moottorinlämpötila-anturit jne jne. Ennenkin näiden kanssa ollaan pelattu, mutta tuo ahdin kuulostaakin siltä että olisi tulossa tiensäpäähän, Se on sitten hienoa kun alkaa öljyä syömään ja savuttamaan. Vältetään tämäkin.
Unohtu ottaa niistä alipaineletkuista kuva. Mutta siis se kohta haarottuu kolmeen eri suuntaan, eli oikealle ja vasemmalle puolelle ja sitten ns. keulaa kohti, sinne ahtimimelle/ pakosarjaan ja siinä on se tulppa päässä. Tuntu hörivän aikalailla ilmaa kun otin sen tulpan pois päästä.
Comment
-
Vnt-ahtimen kunnostus on kielletty, eikä FIN-Turbo kunnosta oe-vnt ahtimia. Viritysjutut ovat asia erikseen. Hukkaportilliset normiahtimet saa kunnostaa. Garretilla on nyt vaihtoahdin mallisto, joka on aitoa tavaraa. Sillä ei ole mitään tekemistä kopio-osilla "tehdaskunnostettujen" kanssa.
Soitappa HallaMaster huomenna, niin selvennetään asia, johon olet joutumassa.
Terv. Markus//Finturbo
Comment
-
Mut sillon se nokinen ahdin pitää itse laittaa paloiksi ja ultraäänipesuriin, yksinkertaista eikö totta?
Mä edelleen tsekkaisin ne alipaineletkut ja ottaisin ne "korjaukset" sieltä pois. Parhaassa tapauksessa tuolla on nyt tulppa N75:n letkussa ja ahtimen toiminta sen takia sekaisin. Ensimmäisessä viestissähän jo mainitaan "Heitin tulpan siihen päähän. Ja siis tämä tapahtui ennen kuin ongelmia ilmeni." Eli kokeile nyt ennenkun käytät euroakaan osiin ottaa vaikka se "siihen heittämäsi tulppa irti".
Comment
-
Joo katsot nyt mainitut alipaineletkut, mutta jos kuitenkin meinaat sille ahtimelle tehdä jotain, niin onneksi ei mene muidenkaan kaaliin toi vnt-ahtimen huoltokielto.
Eli tosta ja ei ole kaukana Hämeenlinnasta http://www.arcticperformance.fi/site...d=51&Itemid=62
Comment
-
Jokainen voi itse tehdä kuinka haluaa, mutta jos saa epävarmaa josta maksetaan rahaa, lienee kuitenkin olennaista tietää, missä voi mennä pieleen.
1. Säätö. Toteutuuko oikeat painearvot kuluneilla osilla, edes melkein? Rajoittimen asento, jos käytetään kopio keskiosaa?
2. Ovatko osat yleensäkään mitoissaan, kello ehjä jne?
3. Painotus. 168000rpm, perusjakkaralla taikoja tekevä 70-luvun ajatus ei enää ole tätäpäivää...
Tästä alkuun mietittäviä asioita. Uunin puhdistusaine on hyvä juttu, ei tarvii paloitella ahdinta nokisen pakopesän takia. Sulanutta tekniikkaa se ei vaan korjaa.
Comment
-
Joo joo, no tuota me sovittiin tai siis korjaaja oikeastaan sanoi, että jos ahdin ei ole pelastettavissa, niin sitten saa jäädä tekemättä. Eli vissiin lähinnä laakerin vaihtoa meinas. Firmaa en tiedä mihin se vie sen, mutta kuulemma ns. yhteistyökumppanina toiminut ja siksi tekee vähän edullisemmin.
Mites noi letkut sitten, minkä näkönen se EGR on ja missä sijaitsee? Pakosarjassa kiinni jossain vai? Ja siis onko se mahdollista että se EGR otettu pois, ja sille menevä letku vain tulpattu? Huomenna panostan vähän enemmän kun saan auton lämpimään talliin töiden jälkeen. Pihalla hämärässä ei mene kuin hermot. Ja audiin tuli vaihdettua kyllä alipaineletkut, eli kyllä jonkunmoinen käsitys löytyy. Tai löytyykö noista letkuista jonkun näkönen "piirustus" jossakin? Koitin kattoa tuolta CarProg2:sesta mutta ei sieltä saanu selkoa.
Comment
-
Jos oikeasti saat rempatun turbon sinne 250e:llä niin ei se paha tarjous ole.
Hyvä olisi varmistaa kuitenki mitä oikeasti rahalla saa.
On mullakin caddyssä MarcusS:n toimittama hybridi, jollasta ei mistään tehtaalta sellasena ole saanut.
Tunterhan tämä korjaamo varmasti vag tdit?
N75 venttiilejä on monia erillsisia tdi koneissa.
Comment
-
Ei tietoa, kai se tuntee kun ottaa ainakin työnalle (toivottavasti ainakin)
Mutta juu, niistä alipaineletkuista. Tässä ois kuva missä näkyy hieno tulppaus. En tiedä kuuluuko tuossa olla edes tulppaa tai mihin tuo on mennyt, toivottavasti tuosta ottaa selkoa.
Comment
-
jäljittäisin että se on varmaankin N75/ pallolle menevässä putkessa oleva t-haara joka menee EGR:ää ohjaavaalle venttiilille?
Eli tuosta kuvasta ensimmäinen T-haara nro 21 mistä on tulpattu?
edit_ jossainhan se toinen pää on (heti siinä ahtoputken alla varmaankin kun ei ole kuin 20cm pätkä kuvan mukaan mikä puuttuu), laita sinne ja kokeile mitä vaikuttaa.veikkaus että auttaa asiaan.
Comment
-
No kattelin aikasemminkin jo paikkoja tuolle mutta ei löytynyt kyllä mittää. Huomenna pitäs ajaa noin 15km duuniin, voiko tulla nyt ajaa ilman lisävahinkoja? Ja otanko ton tulpan pois vai jätänkö.
Comment
Comment