Kesken ajon moottori nykäisi pari kertaa ja pölläytti savua... välittömästi sammutin moottorin mutta isompaa tutkimusta en ole tehyt kun juhlavaatteissa rippijuhliin menossa! Pikkasen pyöritin mutta ilkeä kolaus kuului joten en jatkanut enempää. No onneksi saimme kyydin mutta auto jäi 50 km:n päähän. Huomenna pitäisi mennä tutkimaan autoa. Mistä aloitan tai varmistan ekana tuon hihnan? Hihna vaihdettu 50 tuhatta km sitten ja auto on vitoskoneella 2.5 tdi 97. Neuvoja kiitos!!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jakohihnako poikki?
Collapse
X
-
Saman kuin hihnan katkeaminen, aiheuttaa myös jos kuningaspultti tai nokka-akselin puoleinen pultti päässyt löysälle / irti / poikki. Tuota kuningaspultti vaivaa on näissäkin tavattu, jos ei ole vedetty riittävän piukkaan. Kiila rattaassa on näissä vain ajoituksia varten, ei liiemmalti kestä, jos puristus pultista pettää.
Comment
-
Tänään on konetta tutkittu ja päällisin puolin ei "vikaa" löydy eli kaikki hihnat ok. Käynnistysyrityksen keskeytin välittömästi koska edestä oikealla puolella "kolisee" joku laakerityyppistä naputusta pitäen (liittyisikö ohjaustehostajaan?) Huomenna avataan lisää...
Nyt lisäinfoa eli ohjaustehostimen pumpun laakeri ainakin on "atomeina". Uusi pumppu kehiin ja toivon mukaan ajo jatkuu...Viimeksi muokannut ara; 19.7.2012, 17:33.
Comment
-
Jos osat on ostettu korjaamosta, niin mikäli asia kuuluu takuun piiriin, niin korjaamo vastaa sekä osista, että töistä. Jos olet itse toimittanut osat, niin takuu töistä kuuluu korjaamolle ja mikäli kyse on osassa olevasta virheestä, niin joudut itse selvittämään asian. Tässä tapauksessa maksat itse työt ja yrität saada ne takaisin osan myyjältä.
Yllättäen saattaa käydä niin, että työn tehnyt osapuoli on sitä mieltä, että vika on osassa ja päin vastoin. Tässä käy sitten aika helposti niin, että artisti maksaa kun ei pysty varmuudella osoittamaan kummassa vika oli. Tästä syystä otan yleensä osat korjaamon kautta, silloin ei ole mitään väliä onko vika osassa vai työssä.
Comment
-
Koko paketti tuli oikeasta korjaamosta jossa tosin on vaihtunut omistaja... ja ulkopuolinen taho on tarkistanut että kiristin on pettänyt. Koneella oli tietysti kaikki tiedot mutta "uusi omistaja" kehotti ottamaan yhteyttä varaosatoimittajaan joka on säilynyt samana. Huomenna saan lisäinfoa varaosatoimittajalta vaikka aluksi tarjosivat vain "uutta" kiristintä" pettäneen tilalle!!! Kukaan ei tietysti halua ottaa asiasta vastuuta...
Comment
-
Itsellä petti kiristin AHF -koneesta 60tkm ajettuna, remmi poikki ja yläkerta solmuun. Hihnan/kiristimen valmistaja/maahantuoja korvasi uudet jakopään osat + kaikki ne osat jotka ostin ko. varaosaliikkeestä. Koneistamonkin laskun olisi jotenkin ehkä saanut takuun piiriin, mutta se jotenkin jäi.
Itselle jäi maksettavaa noin 400€ ja sillä sai uudet jakopään osat ja kanteen kaikki venttiilit + seetit + ohjurit laitettuna.
Comment
-
En osaa vastata miten on hajonnut mutta on "löysä" ihan kädellä tuntee... konetta ei ole vielä avattu koska on epäselvää missä remppa tehdään ja kuka maksaa kuinkakin paljon? Muuten mitä tuollainen remppa mahtaa kustantaa jos tekee homman itse eli mitä täytyy koneistaa ja mitä uusia osia tarvitaan? Ajatuksena minimoida työkustannukset jos ja kun niihin joutunee joka tapauksessa osallistumaan, koska auton taso paranee entisestään ja jakopääremppa siirtyy 90.000 km:n päähän.
Comment
-
Jos kone vielä käy niin nokka-akseli on yhdessä osassa, yleensä se näistä katkeaa kun jako sekaisin. Pakoventtiilit menee uusiksi ja kanteen varmaan seetit ym pientä koneistusta. Alakertaan ei tavitse tehdä mitään, männissä varmaan pakoventtiileistä jäljet näkyvissä mutta tuskin vakavaa. Aika edullisesti tuosta selviää osien suhteen, töitähän siihen kertyy varmaan kymmenkunta tuntia + koneistukset.
Comment
-
Jatketaan tänne.
Omasta 2.5TDI AKE:sta katkesi epäkeskokiristinrullan pultti miten on mahdollista?! Remppa tehty 15Tkm ja itse toki tehtynä. Onko mitään saumaja saada valmistajalta/maahantuojalta korvauksia? Vielä ei ole muista vaurioista tietoa. Täytyy yrittää uudella hihnalla ja mitata puristuspaineet...
Comment
-
Eihän tuota edes kovin kovaan vedetä? Vaikea sanoa millaset saumat on saada korvauksia, koska sen voi tosiaan vetää väärään momenttiin.
Pari vaihtoehtoa moiselle tulee vain mieleen. Joko pultti on tullut liian kireelle tai löysälle ta sitten pultti vain on ollut jotain räkärautaa.
10mm 8.8 pultti esim katkeaa hemmetin helposti kiristäessä jo.
Comment
-
Vieras
-
On niitä kuulemma katkennut B5 ässistäkin joskus. Kiristitkö oikeaan momenttiin?
10mm 8.8 pultti esim katkeaa hemmetin helposti kiristäessä jo.
Comment
-
ei kait vaan näin käynyt, kuin Gatesin ohjeessa varoitetaan:
Älä unohda asentaa (1) aluslevyä kiristimen keinuvivun ja kiristimen rullan taakse!!
Jos keinuvivun kosketuskohta kiristimen tappiin on väärä tai aluslevy puuttuu, on seurauksena vakava vaurio kiristysjärjestelmään (esim. kiristimen pultin katkeaminen) ja/tai hihnavaurio (kuva 10).
en nyt muista nettiosoitetta, jossa tämä pdf.
Vaikka ei olisi tehtykään virheitä, niin valmistajalla taitaa tässä remontissa olla useampaa sorttia tarjolla, joihin vedota.
Comment
-
Gatesin ohje 2.5 V6 TDI:
http://www.gates.com/europe/file_dis...2_5-V6_TDI.pdf
edit: ei taida auttaa vitoskoneeseen, mutta AKE-koneeseen toimii.Viimeksi muokannut pta; 3.10.2012, 12:46.
Comment
Comment