Hei,
Nyt kaivataan vinkkejä pulmaan. Ostin pari kuukautta sitten 05 vuosimallisen ja 134 000 km ajetun A6 3.0 TDI Q Tipronic avantin.
Alkuun olin autoon erittäin tyytyväinen, mutta sitten aloin ihmettelemään vakionopeudensäätimen toimintaa: ylämäessä vauhti laski n. 15 km/h, kunnes auto vaihtoi pienemmälle vaihteelle ja kiihdytti rajusti takaisin asetettuun nopeuteen. Tämä toistui lähes joka mäessä. Netistä löysin monta viittausta, että vika liittyisi elinkaarensa lopussa olevaan MAF sensoriin. Noissa viittauksissa mainittiin myös matalien kierrosten tehottomuus ja itsekin aloin kiinnittämään asiaan enemmän huomiota. Näinhän se oli, tuntui, kuin moottori lähtisi vetämään kunnolla vasta 3000 rpm:stä ylöspäin.Selkeä MAF vika siis, olihan autolla ajettukin yli 130 000 km.
Ihmettelin myös kovasti valmistajan ilmoittamia kulutuslukemia, sillä pitkän ajan keskiarvo on tähän mennessä ollut 9,6 l/ 100 km (2kk, 5000 km, keskinopeus 65 km/h, lähinnä moottoritietä) ja kaupunkiajossa auto kuluttaa n. 13 l/ 100 km. Ei siis lähellekään valmistajan ilmoittamia lukeamia. Ajattelin, että nuo liittyvät tuohon heikkoon tehoon ja MAF-vikaan.
Hankin VCDS:n ja kaapelin ja luin vikakoodit:
000260 - Mass Air Flow Sensor (G70): Intermittent
P0104 - 001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00110001
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Time Indication: 0
Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Torque: 167.7 Nm
Speed: 0.0 km/h
Duty Cycle: 80.9 %
Voltage: 12.69 V
Absolute Pres.: 999.6 mbar
Mass Air / Rev.: 0.0 mg/str
Eli vikailmoitus selkeästi puolsi tuota MAF epäilystä.
Tein vielä testikiihdytykset ja keräsin tietoa auton suorituskyvystä ja tein niistä kuvaajat, jotka löytyvät oheisten linkkien takaa:
http://aijaa.com/v.php?i=005878414999.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=001458415000.jpg
Eli kuvaajien perusteella selkeästi MAF:n lukema aivan liian matala ja nousee vaivoin n. 3000 rpm:n kohdalla huippuunsa ja sama turbon paineiden kanssa.
Tilasin netistä uuden alkuperäisen MAF:n (203 euroa) ja kävin hakemassa Audicenteristä uuden ilmanputsarin. Ilmanputsarin ajattelin vaihtaa varmuuden vuoksi samalla, jottei se vaikuttaisi lopputulokseen. Tuo osoittautuikin fiksuksi tempuksi, sillä ilmaputsaria ei näemmä oltu missään auton aikaisemmissa huolloissa vaihdettu, vaikka huoltohistoria merkkihuolloissa on aukoton. Se oli aivan musta, pölyinen ja valmistusleima 01-05. Oheisen linkin takana kuva vanhasta ja uudesta vierekkäin, ei varmasti ole epäselvää kumpi on kumpi.
http://aijaa.com/v.php?i=001828415001.jpg
Uuden ilmanputsarin ja MAF:in vaihdon jälkeen autoon tuli aivan eri tavalla potkua, nyt vetää melko alhaalta lähtien ja paljon parempi ajaa. Myös vakionopeudensäädin toimii jälleen oikein. Alla uudet kuvaajat huoltotoimenpiteiden jälkeen:
http://aijaa.com/v.php?i=006588415002.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=000288415003.jpg
Eli selkeästi paremmat: MAF huippu tulee 1000 rpm aikaisemmin, mutta laskee vähän tämän jälkeen ja turbo tulee myös 1000 rpm aikaisemmin.
Mielestäni käyrät eivät kuitenkaan vielä ole sellaiset, kuin niiden pitäisi tulisi olla. Olen käsittänyt, että MAF:n pitäisi nousta lähes välittömästi maksimiin ja turbon pitäisi antaa myös lähes välittömästi maksimipaine, jotta vääntö 450 nm toteutuisi heti 1500 rpm:stä ylöspäin. Jokin siis vielä selkeästi ahdistaa, vaikka jo nyt tehoa on huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin.
Myöskään huoltotoimenpiteillä ei ollut mitään vaikutusta kulutukseen, edelleen dieseliä menee runsaasti, ehkä jopa enemmän kuin ennen, vaikka kuinka yrittäisi pihistellä. Maantiellä olen päässyt 8,9 l/ 100km lukemaan (n. 200 km matkalla) ja yhdistetyssä ajossa n. 10 l/ 100 km on säännöllinen kulutus. Pelkässä kaupunkiajossa menovettä menee sitten paljon enemmän. Ostohetkellä auton ajotietokone näytti rangeksi 900 km täydellä tankilla ja nyt samalla ajotavalla 700 km täydellä tankilla.
Mitään vikakoodeja ei enää VCDS löydä, tuo MAF virhe poistui uuden MAF:n asennuksen myötä.
Mistä pitäisi lähteä korkeaa kulutusta ja viimeisiä hukassa olevia tehoja metsästämään?
Nyt kaivataan vinkkejä pulmaan. Ostin pari kuukautta sitten 05 vuosimallisen ja 134 000 km ajetun A6 3.0 TDI Q Tipronic avantin.
Alkuun olin autoon erittäin tyytyväinen, mutta sitten aloin ihmettelemään vakionopeudensäätimen toimintaa: ylämäessä vauhti laski n. 15 km/h, kunnes auto vaihtoi pienemmälle vaihteelle ja kiihdytti rajusti takaisin asetettuun nopeuteen. Tämä toistui lähes joka mäessä. Netistä löysin monta viittausta, että vika liittyisi elinkaarensa lopussa olevaan MAF sensoriin. Noissa viittauksissa mainittiin myös matalien kierrosten tehottomuus ja itsekin aloin kiinnittämään asiaan enemmän huomiota. Näinhän se oli, tuntui, kuin moottori lähtisi vetämään kunnolla vasta 3000 rpm:stä ylöspäin.Selkeä MAF vika siis, olihan autolla ajettukin yli 130 000 km.
Ihmettelin myös kovasti valmistajan ilmoittamia kulutuslukemia, sillä pitkän ajan keskiarvo on tähän mennessä ollut 9,6 l/ 100 km (2kk, 5000 km, keskinopeus 65 km/h, lähinnä moottoritietä) ja kaupunkiajossa auto kuluttaa n. 13 l/ 100 km. Ei siis lähellekään valmistajan ilmoittamia lukeamia. Ajattelin, että nuo liittyvät tuohon heikkoon tehoon ja MAF-vikaan.
Hankin VCDS:n ja kaapelin ja luin vikakoodit:
000260 - Mass Air Flow Sensor (G70): Intermittent
P0104 - 001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00110001
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Time Indication: 0
Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Torque: 167.7 Nm
Speed: 0.0 km/h
Duty Cycle: 80.9 %
Voltage: 12.69 V
Absolute Pres.: 999.6 mbar
Mass Air / Rev.: 0.0 mg/str
Eli vikailmoitus selkeästi puolsi tuota MAF epäilystä.
Tein vielä testikiihdytykset ja keräsin tietoa auton suorituskyvystä ja tein niistä kuvaajat, jotka löytyvät oheisten linkkien takaa:
http://aijaa.com/v.php?i=005878414999.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=001458415000.jpg
Eli kuvaajien perusteella selkeästi MAF:n lukema aivan liian matala ja nousee vaivoin n. 3000 rpm:n kohdalla huippuunsa ja sama turbon paineiden kanssa.
Tilasin netistä uuden alkuperäisen MAF:n (203 euroa) ja kävin hakemassa Audicenteristä uuden ilmanputsarin. Ilmanputsarin ajattelin vaihtaa varmuuden vuoksi samalla, jottei se vaikuttaisi lopputulokseen. Tuo osoittautuikin fiksuksi tempuksi, sillä ilmaputsaria ei näemmä oltu missään auton aikaisemmissa huolloissa vaihdettu, vaikka huoltohistoria merkkihuolloissa on aukoton. Se oli aivan musta, pölyinen ja valmistusleima 01-05. Oheisen linkin takana kuva vanhasta ja uudesta vierekkäin, ei varmasti ole epäselvää kumpi on kumpi.
http://aijaa.com/v.php?i=001828415001.jpg
Uuden ilmanputsarin ja MAF:in vaihdon jälkeen autoon tuli aivan eri tavalla potkua, nyt vetää melko alhaalta lähtien ja paljon parempi ajaa. Myös vakionopeudensäädin toimii jälleen oikein. Alla uudet kuvaajat huoltotoimenpiteiden jälkeen:
http://aijaa.com/v.php?i=006588415002.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=000288415003.jpg
Eli selkeästi paremmat: MAF huippu tulee 1000 rpm aikaisemmin, mutta laskee vähän tämän jälkeen ja turbo tulee myös 1000 rpm aikaisemmin.
Mielestäni käyrät eivät kuitenkaan vielä ole sellaiset, kuin niiden pitäisi tulisi olla. Olen käsittänyt, että MAF:n pitäisi nousta lähes välittömästi maksimiin ja turbon pitäisi antaa myös lähes välittömästi maksimipaine, jotta vääntö 450 nm toteutuisi heti 1500 rpm:stä ylöspäin. Jokin siis vielä selkeästi ahdistaa, vaikka jo nyt tehoa on huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin.
Myöskään huoltotoimenpiteillä ei ollut mitään vaikutusta kulutukseen, edelleen dieseliä menee runsaasti, ehkä jopa enemmän kuin ennen, vaikka kuinka yrittäisi pihistellä. Maantiellä olen päässyt 8,9 l/ 100km lukemaan (n. 200 km matkalla) ja yhdistetyssä ajossa n. 10 l/ 100 km on säännöllinen kulutus. Pelkässä kaupunkiajossa menovettä menee sitten paljon enemmän. Ostohetkellä auton ajotietokone näytti rangeksi 900 km täydellä tankilla ja nyt samalla ajotavalla 700 km täydellä tankilla.
Mitään vikakoodeja ei enää VCDS löydä, tuo MAF virhe poistui uuden MAF:n asennuksen myötä.
Mistä pitäisi lähteä korkeaa kulutusta ja viimeisiä hukassa olevia tehoja metsästämään?
Comment