Kannattaako 250tkm ajettuun tehdä kyseinen temppu jos täyttöaste näyttää 60g, vai suosiolla varautua suodattimen pesuun?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
DPF + VCDS
Collapse
X
-
-
Päivitetääs tuo oma tilanne tänne;
Tuon episodin aikoihin tuli kovat pakkaset ja auto sai rauhassa levätä pari päivää parkissa. Lähtiessäni tuota anturia hakemaan yllätyin positiivisesti kun limp mode olikin hävinnyt ja kaikki toimi taas kuten piti. Tuohon dpf-nollaukseen kokeilin monia keinoja ja joku niistä ilmeisesti lopulta toimi vaikkei alkuun siltä näyttänyt. Liekö sitten vaati pidemmän ajan ilman virtoja vai mikä lie. Ei tullut katottua mitä arvoja se sitten lopulta näytti kun vikatila poistui.
Ja tosiaan selvää ohjetta en tähän hommaan löytänyt kun jokaisessa luki että "jos tämä ei toimi niin sitten kokeile tätä...". Ja ihan tuolla ross techin piuhalla ja VCDS:llä tein koodauksen.
Tuo DPF jokatapauksessa alkoi olla ehtoopuolella ja tällä viikolla se viimein korvattiin putkella. Mennään tällä konfiguraatiolla nyt eteenpäin ja nautitaan paremmin kuuluvista V6:en soundeista :)
Comment
-
Dpf vaihto ja vcds
Elikkäs nyt ois dpf puhdistettu ja pitäs autollekkin asia ilmoittaa, mutta enpähän löydä mistään moista valikkoa mistä sen vois tehdä.
edes coding 2 kohdas ei anna valikkoo millä numerolla esim pakkopoltto tehdään.
Kyseessä a6 2006 2.7 tdi
Autocomilla homma ei onnistunut ainakaan
Ja vcds versio on 12
Comment
-
Sisarmerki 3.0 tdi BKS ja 2006 Touareg kyseessä. Uuden painero-anturin adaptointi ei onnistu, vinkkejä?
Lyhyesti tausta turbo ratkesi, DPF täyttyi. Turbo ja DPF vaihdettu. Noin 2000 km ajoa, auto menee vikasietotilaan ja herjaa täyttä DPF:ää. DPF "nollattu" rempan aikana onnistuneesti.
Nyt viimeisenä oljenkortena tosiaan tuo G450-anturin vaihto, mutta jostain syystä adaptointi ei onnistu. Ohjeen mukaan koitettu syöttää Long adaptation ja channel 83 arvoa 1 - test - save. Test-napin jälkeen tulee ilmoitus ettei arvo kelpaa. Arvo oli 2 eikä muuksi muutu.
Onko jollakulla todellista kokemusta anturin adaptoinnista virta-avainta kääntelemällä? Netissä puhutaan kovasti, että pistämällä 5 sekunniksi virrat päälle 40 s pois, tämä viisi kertaa, adaptoisi anturin yhtälailla.Viimeksi muokannut Latexi; 3.3.2019, 18:18.
Comment
-
DPF ja lämpöongelmat
Tere!
Jatketaampa samaan threadiin.
Dpf:n kanssa ollut viime aikoina ongelmia. Auto ei ole saanut polttoa tehtyä vaan pari kertaa joutunut tekemään VCDS:llä hätäregeneraation. Tämän jälkeen nollattu tiedot pdf paine-ero, soot mass / oil ash. Oil ash pysynyt nollissa.
Toisen regeneraation jälkeen
"soot mass calculated" arvo pysyi 35g
"soot mass measured" meni alle 1g.
"particle filter different pressure" pysyi 120 hPa
Seuraavana päivänä hehkun merkkivalo jälleen vilkkui ja jossain vaiheessa ajon aikana alkoi myös menopuolta rajoittaa.
Nollasin alla olevat koodit (samat jotka oli aikasemminkin):
Address 01: Engine (J623-CJGA) Labels:. 059-907-401-V2.clb
Part No SW: 4L1 910 401 H HW: 4L0 907 401 C
Component: 3.0TDI EDC17 H35 0003
Revision: 53H35--- Serial number:
Coding: 2A2A4012A53601020000
Shop #: WSC 31414 790 00001
ASAM Dataset: EV_ECM30TDI0114L1910401H 001008
ROD: EV_ECM30TDI0114L1910401H.rod
VCID: 2809FA4B327541B7F6D-807C
3 Faults Found:
5188 - Diesel Particle Filter
P2463 00 [167] - Excessive Soot Accumulation
MIL ON - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Mileage: 179984 km
Date: 2019.05.07
Time: 06:07:36
Engine speed: 1092.00 /min
Normed load value: 4.3 %
Vehicle speed: 22 km/h
Coolant temperature: 31 °C
Intake air temperature: 5 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 13.280 V
Unlearning counter according OBD: 40
P Flt Ld fac Ash Cor: 1.0000
Particul.filter diff.pressure: 54 hPa
Exh t Adap T Oxi Cat Ds: 69.9 °C
Exh t Adap TP Flt Ds: 222.0 °C
Exhaust gas jet volume in particle filter: 108.4 m³/h
Current operating mode_2-Bits 0-7: 0
Current operating mode_2-Bits 0-7: 0
Current operating mode_2-Bits 0-7: 0
Current operating mode_2-Bits 0-7: 16
5162 - Diesel Particle Filter; Differential Pressure Sensor
P2453 00 [096] - Implausible Signal
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 179960 km
Date: 2019.05.06
Time: 13:12:04
Engine speed: 0.00 /min
Normed load value: 0.0 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 72 °C
Intake air temperature: 40 °C
Ambient air pressure: 1000 mbar
Voltage terminal 30: 12.660 V
Unlearning counter according OBD: 39
Sensor for particle filter differential press: raw value: 129 hPa
Particle filter: difference pressure: 128 hPa
Particle filter: offset for differential press.: 0 hPa
Particle filter: differential pressure: dynamic offset: 0 hPa
Outside air temperature: 17.0 °C
Particle filter: soot mass measured: 0.00 g
Particle filter: soot mass calculated: 0.02 g
5189 - Particulate Trap Bank 1
P2002 00 [039] - Efficiency Below Threshold
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Mileage: 179984 km
Date: 2019.05.07
Time: 06:07:36
Engine speed: 1092.00 /min
Normed load value: 4.3 %
Vehicle speed: 22 km/h
Coolant temperature: 31 °C
Intake air temperature: 5 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 13.280 V
Unlearning counter according OBD: 40
Ambient temperature: 2.5 °C
Particle filter: offset for differential press.: 0 hPa
Particle filter: soot mass measured: 52.48 g
Particle filter: soot mass calculated: 0.74 g
Particle filter: kilometers since last regeneration: 23648 m
Particle filter field regeneration: cancel conditions-Bits 0-7: 0
Particle filter field regeneration: cancel conditions-Bits 0-7: 0
Readiness: 0 0 0 0 0
Nollauksen jälkeen:
Soot mass calculated 2,69g
Soot mass measured 0,02g
Difference pressure -2hPa
Sitten...
Paine-eroanturia tarkemmin katseltuani huomasin tämmöisen, ei liene ihan normaali viritys.
[IMG] http://photos.google.com/share/AF1Qi...pyVHV4Tld4Z05n [/IMG]
Tarkemmin kun katsoo kuvaa niin näkee, että anturin toinen letku on pätkäisty n.10cm pitkäksi. Eikö molempien letkujen kuuluisi mennä hiukkasloukulle?! Kuitenkaan ennen tätä episodia ei ole tullut kertaakaan paine-eroanturilta minkään näköistä vikakoodia. Eli ohjelmaa lienee ronkittu tältä osin?
Lisäksi huomannut että lämmöt nousee välillä erikoisen hitaasti 90°C vaikka olisi hyvinkin lämmintä. VCDS:llä
"coolant temperature" 73°C
"Engine oil temperature" 81°C
viisarin näyttämä mittaristossa 90°C.
Lämpötila-anturi ja/tai termari vaihtokunnossa?
Ajatus olisi pitää dpf ainakin toistaiseksi, mutta jos ei suostu yhteistyöhön niin se saa poistua... :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Malmbvil Näytä viestiTere!
Jatketaampa samaan threadiin.
Dpf:n kanssa ollut viime aikoina ongelmia. Auto ei ole saanut polttoa tehtyä vaan pari kertaa joutunut tekemään VCDS:llä hätäregeneraation. Tämän jälkeen nollattu tiedot pdf paine-ero, soot mass / oil ash. Oil ash pysynyt nollissa.
Toisen regeneraation jälkeen
"soot mass calculated" arvo pysyi 35g
"soot mass measured" meni alle 1g.
"particle filter different pressure" pysyi 120 hPa
Seuraavana päivänä hehkun merkkivalo jälleen vilkkui ja jossain vaiheessa ajon aikana alkoi myös menopuolta rajoittaa.
Nollasin alla olevat koodit (samat jotka oli aikasemminkin):
Address 01: Engine (J623-CJGA) Labels:. 059-907-401-V2.clb
Part No SW: 4L1 910 401 H HW: 4L0 907 401 C
Component: 3.0TDI EDC17 H35 0003
Revision: 53H35--- Serial number:
Coding: 2A2A4012A53601020000
Shop #: WSC 31414 790 00001
ASAM Dataset: EV_ECM30TDI0114L1910401H 001008
ROD: EV_ECM30TDI0114L1910401H.rod
VCID: 2809FA4B327541B7F6D-807C
3 Faults Found:
Samat vikakoodit:
Wednesday,08,May,2019,19:48:25:26031
VCDS Version: Release 18.9.1 (x64) Running on Windows 10 x64
www.Ross-Tech.com
Address 01: Engine Labels: 059-907-401-V2.CLB
Control Module Part Number: 4L1 910 401 H HW: 4L0 907 401 C
Component and/or Version: 3.0TDI EDC17 H35 0003
Software Coding: 2A2A4012A53601020000
Work Shop Code: WSC 31414 790 00001
ASAM Dataset: EV_ECM30TDI0114L1910401H 001008 (AU56)
ROD: EV_ECM30TDI0114L1910401H.rod
VCID: 2809FA4B327541B7F6D-807C
2 Faults Found:
5188 - Diesel Particle Filter
P2463 00 [167] - Excessive Soot Accumulation
MIL ON - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 180150 km
Date: 2019.05.08
Time: 18:53:41
Engine speed: 2572.00 /min
Normed load value: 27.1 %
Vehicle speed: 57 km/h
Coolant temperature: 38 °C
Intake air temperature: 11 °C
Ambient air pressure: 1010 mbar
Voltage terminal 30: 14.380 V
Unlearning counter according OBD: 40
P Flt Ld fac Ash Cor: 1.0000
Particul.filter diff.pressure: 136 hPa
Exh t Adap T Oxi Cat Ds: 560.0 °C
Exh t Adap TP Flt Ds: 222.0 °C
Exhaust gas jet volume in particle filter: 734.0 m³/h
Current operating mode_2-Bits 0-7: 0
Current operating mode_2-Bits 0-7: 0
Current operating mode_2-Bits 0-7: 0
Current operating mode_2-Bits 0-7: 16
5189 - Particulate Trap Bank 1
P2002 00 [039] - Efficiency Below Threshold
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 180150 km
Date: 2019.05.08
Time: 18:53:41
Engine speed: 2572.00 /min
Normed load value: 27.1 %
Vehicle speed: 57 km/h
Coolant temperature: 38 °C
Intake air temperature: 11 °C
Ambient air pressure: 1010 mbar
Voltage terminal 30: 14.380 V
Unlearning counter according OBD: 40
Ambient temperature: 10.5 °C
Particle filter: offset for differential press.: 1 hPa
Particle filter: soot mass measured: 44.30 g
Particle filter: soot mass calculated: 4.02 g
Particle filter: kilometers since last regeneration: 189756 m
Particle filter field regeneration: cancel conditions-Bits 0-7: 0
Particle filter field regeneration: cancel conditions-Bits 0-7: 0
Readiness: 0 0 0 0 1
Ja tänään kun laittoi virrat päälle tuli sitten pelkästään tämä paine-eroanturi vikakoodi.
1 Fault Found:
5162 - Diesel Particle Filter; Differential Pressure Sensor
P2453 00 [229] - Implausible Signal
MIL ON - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 180207 km
Date: 2019.05.08
Time: 19:55:44
Engine speed: 0.00 /min
Normed load value: 0.0 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 72 °C
Intake air temperature: 35 °C
Ambient air pressure: 1000 mbar
Voltage terminal 30: 12.600 V
Unlearning counter according OBD: 40
Sensor for particle filter differential press: raw value: 501 hPa
Particle filter: difference pressure: 501 hPa
Particle filter: offset for differential press.: 1 hPa
Particle filter: differential pressure: dynamic offset: 0 hPa
Outside air temperature: 18.5 °C
Particle filter: soot mass measured: 0.01 g
Particle filter: soot mass calculated: 5.17 g
Readiness: 0 0 0 0 1
Kattelin painearvoa measuring datalla (auto ei käynnissä) niin se lähti tippumaan tuosta 501 hPa -> 20 hPa...eli elää tosiaan omaa elämää. Uusi anturi on, mutta turha lienee vaihtaa kun on tuollainen viritys.
Sitä ihmettelen, että miksi vasta nyt alkoi tuon paine-eroanturin arvot heilumaan, nollasin sen arvot kyllä mutta ennen sitä tuli vikakoodit tuosta jo pariin otteeseen. Auto ollut minulla melkein vuoden ja nyt vasta tuli nämä ongelmat.
Se lienee selvä että jotain hyötyä tällä on haettu mutta mitä? Hajun, käyttäytymisen yms. mukaan vaikuttaisi siltä että filtteri on kuitenkin paikallaan, tai ainakin auto niin luulee.
Jos jollakin on tähän asiaan tietämystä niin mielellään kuullaan.
Pitänee viedä auto pajalle joka tapauksessa.
Comment
-
Voi hyvin olla että on noin tehtaan jäljiltä. On tullut ennenkin vastaan, että vain toinen paine-eroanturin lähdöistä menee hiukkassuodattimen ja toinen ulkoilmaan. Tämä on siis ihan normaalia, olettaen että hiukkassuodattimessa ei ole putkea tulpattuna. Yleensä ne putket tulee rinnan sinne paine-eroanturille, jos sielä niitä kaksi on.Viimeksi muokannut Mehtala; 9.5.2019, 22:19.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mehtala Näytä viestiVoi hyvin olla että on noin tehtaan jäljiltä. On tullut ennenkin vastaan, että vain toinen paine-eroanturin lähdöistä menee hiukkassuodattimen ja toinen ulkoilmaan. Tämä on siis ihan normaalia, olettaen että hiukkassuodsytimessa ei ole putkea tulpattuna. Yleensä ne putket tulee rinnan sinne paine-eroanturille, jos sielä niitä kaksi on.
Alkuperäinen kirjoittaja Matts Näytä viestiEikös tuo moottorin lämpötila ole liian matala polttoa varten, onko anturi rikki?
Pystyykö tuota termarin toimivuutta testaamaan VCDS:llä mitenkään? Vai selviääkö vasta vaihtamalla toimivuus?!
Tuommoisen kuvan nappasin.
Voiko noita lämpöjä vertailemalla päätellä mitään?
DPF max temp... -273,1°C ??
https://drive.google.com/file/d/1Av6...ew?usp=sharing
Comment
-
Paine-eroanturia tarkemmin katseltuani huomasin tämmöisen, ei liene ihan normaali viritys.
Comment
-
Kiinnostaa tuo "oil ash"-arvo. Osaako joku vastata, että nouseeko tuo arvo jollain tietyllä vakionopeudella kaikissa samanlaisissa diesel-koneissa vai vaikuttaako sen nousunopeuteen ajotyyli tai ajo-olosuhteet tms... Eli voiko "oil ash"-arvosta laskea suoraan auton todelliset kilometrit? Millaisia arvoja teillä on ollut 3,0TDi-koneissa jos autolla on ajettu yli 200tkm? Itsellä CAPA-kone.
Comment
-
Terve.
Tarvisi nollata dpf oil ash arvot (dpf replacement), pönttö pesty puoli vuotta sitten. P242f koodi tulee aina uudestaan kun sammuttaa auton. Pelaa muuten hyvin paitsi tekee nyt talvella tiuhaan regenerointia 100-200km välein, osasyy pätkäajo. Obd11 kokeiltu eri login codeilla long adaptionista ja basic settingssistä 81 kanavalta laittaa 0001, tämä ei kelpaa. Ecu tässä edc17. Auto a6 4f 2010 2.7tdi CANC 340k
Google pelattu läpi tämän asian tiimoilta ja tieto just tän facelift 4f diesilin osalta erittäin vähissä...
Comment
-
Tervehdys!
Lainaan tätä vanhaa ketjua, vaikka osuukin vain osittain.
Audi Q5 2011 2,0 tdi (DPF) aiheuttanut viimeaikoina sekä harmaita hiuksia, että paljon rahanmenoa. Nyt ajattelin lähestyä asiaa muuten kuin kiikuttamalla auton marmorille tutkittavaksi.
Lyhyesti: Autossa syttyi taannoin DPF-vikavalo moottoritienopeuksissa. Joidenkin kymmenien kilometrien jälkeen valo sammui eikä palannut.
Seuraavana päivänä syttyi sekä “moottorivalo”, eli pakokaasujärjestelmän vikavalo, että adblue fault-ilmoitus. Auto Audille ->
Adblue vuotoa korjaukseen, pumppu vaihtoon, eropaineanturi vaihtoon ja hätä regenerointi, pelkistysaineen syöttöyksikkö vaihtoon. N. 2000€ arvosta siis hommia.
Auto kotiin -> 20km myöhemmin samat vikavalot -> auto pajalle ja vaihtoivat jotain hapettuneita liittimiä ja valot sammui.
Reissun päälle kun lähdettiin sitten taas niin pian matkan alusta syttyi dpf-valo ja paloi ajoittain. Kunnes syttyi taas ja alkoi vilkuttaa hehku-valoa ja limp modeen auto.
Auto vikakoodinlukuun ja tulos:
8194 - Diesel particulate filter
P2458 00 (237) - regeneration duration
MIL ON - confirmed - tested since memory clean
Freeze frame:
Fault status: 00000001
Fault priority: 2
Fault frequency: 1
Mileage: 207992km
Date: 2021.06.07
Time: 22:54:27
Engine RPM: 1819.00 /min
Normed load value: 99.2%
Vehicle speed: 114km/h
Coolant temperature;´: 85c
Intake air temperature: 28c
Ambient air pressure: 1000 mbar
Voltage terminal 30: 14.360V
Unlearning counter according OBD: 40
Counter for regeneration time of particulate filter: 12600.10s
Particel filter: kilometres since last regeneration: 424246m
Particle filter: soot mass measured: 10.54 g
Particle filter: soot mass calculated: 0.38g
Particle filter: differential pressure: dynamic offset: -3 hPa
readiness: 11000
Nollauksen / vikakoodinluvun jälkeen valo ei ole syttynyt uudestaan.
Pystyykö tuosta päättelemään mikä koodin konkreettisesti aiheutti? Voiko esim. tuo vaihdettu eropaineanturi ja hätäregenerointi vaikuttaa tähän? Mielessä lähteä kesälomareissuun autolla ja haluaisin olla hieman varmempi, että tuo ei aiheuta reissussa ongelmia, mutta merkkiliikkeen diagnostiikka ei ainakaan kiinnosta hinnan vuoksi.
Kiitos, jos joku voi auttaa.Viimeksi muokannut -miikka-; 29.6.2021, 15:47.
Comment
-
Terve,
Audi A6 4f 2009 3.0tdi CDYA,
Autoon syttyi dpf valo, hetken päästä moottorin vika valo ja sitten hetkun valo vilkkumaan. Ja auto vika tilaan,
testeristä selvis että läjä hehkuja mykkänä ja kaasuläppä. Nämä nyt vaihettu, eikä vieläkään vikatila poistunut. Dpf:stä jää edelleen vikakoodit päälle. Pakko regenerointia yritetty VCDS:llä 226 kautta, mutta ei onnistunut. ECU 17.
Oil ash 0,40
nythän ei tiedä kauan on ollut hehkut mykkänä ja moniko regenerointi jäänyt sen takia tekemättä. Joten hirveästi tekisi mieli jollain keinoin saada pakko regeneroitua ennenkuin alkaa miettimään muita toimenpiteitä.
sellainen asia arvelluttaa että pitääkö flektin toimia pakko regeneroidessa ja saanko flektin toiminnan testattua jotennin VCDS:llä. Kesällä pistin merkille ett tyhjäkäynnillä ilmastointi päällä ei flekti pyörinyt ja muutaman kerran kiskaisi auton aivan huuruun. Vikakoodeja flektistä ei ole.
antaako eropaine anturi vikakoodia ja saako sen toiminnan testattua?
Comment
-
Olisiko täällä viisaampia, kun ei enää oma tietämys riitä? Eli case A5 -08 3.0tdi CAPA ja DFP-vika. Autossa on Findieselin softa, jossa on egr disabloitu, mutta DPF käytössä.
Tästä jo reilu viikko sitten facen puolella hätäapua tien päällä kyselinkin, kun Tahkon reissulla auto päätti mennä vikatilaan. Ei onnistunut saada vikatilaa reissun aikana pois ja nyt auto on seissyt tallissa sen jälkeen häpeämässä. Mutta pitäisihän tuo saada takaisin käyttöön...
Nyt on selvinnyt, että todennäköinen alkusysäys tähän on ilmeisesti ollut viallinen termostaatti, jonka takia lämmöt eivät nousseet ja poltot jääneet tekemättä. Ensin siis syttyy DPF:n merkkivalo ja n. 100km päästä limp modeen. Ei siis tehnyt polttoa, vaikka pienellä vaihteella/kovilla kierroksilla ajoin varmaan lähes tunnin. Lämpömittari pysyi koko ajan alle 60. Hain huoltoasemalta pari paperipussia kennon eteen, mutta ei siitä mitään apua lämpöihin juurikaan ollut.
Seuraavalla huoltoasemalla yritin paikallaan ollessa pakkopolttoa vcds:llä, mutta ilmeisesti vikatilan takia ei tuota tehnyt. Jatkettiin siitä mökille ja sieltä lopulta sunnuntaina takaisin kotiin. Koko 600km limp modessa, ei tarvinnut paljoa ohitella☹
Jo mökillä ollessa yritin basic settings:stä nollata dpf:n arvoja siinä kuitenkaan onnistumatta. Kaikki arvot pysyivät ennallaan. Lisäksi yritin tehdä adaptaatioista ”particle filter initialization” jotta tuon olisi saanut jotenkin huijattua toimimaan edes sen verran että olisin päässyt yrittämään pakkopolttoa ja ilman limp modea kotiin. Tuotakaan se ei suostunut tekemään. Ilmoitti vain ”ERROR: Channel Not Available”
Nyt vitutuksen laskettua kävin tuon kimppuun ja otin vähän vikakoodeja ja arvoja ylös.
Vikakoodit ovat seuraavat:
Tuesday,21,December,2021,14:25:59:62949
VCDS Version: Release 19.6.2 (x64) Running on Windows 8.1 x64
www.Ross-Tech.com
Address 01: Engine Labels: 059-907-401-V1.clb
Control Module Part Number: 8K0 907 401 F HW: 8K0 907 401
Component and/or Version: 3.0TDI EDC17 H01 0002
Software Coding: 0114002C180F0928
Work Shop Code: WSC 06325 000 00000
ASAM Dataset: EV_ECM30LTDIA5 A02002 (AU48)
ROD: EV_ECM30LTDIA5_A02.rod
VCID: 2E6B30E271E2A03F05-807A
2 Faults Found:
5188 - Diesel Particulate Filter (Bank 1)
P242F 00 [167] - Restricted/Clogged
MIL ON - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 252170 km
Date: 2021.12.21
Time: 14:12:17
Engine speed: 0.00 /min
Normed load value: 0.0 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 72 °C
Intake air temperature: 27 °C
Ambient air pressure: 1010 mbar
Voltage terminal 30: 12.320 V
Unlearning counter according OBD: 40
Engine speed: 0.0 /min
Vehicle speed: 0.00 km/h
Field regeneration status-Bits 0-7: 00000000
Field regeneration status-Bits 0-7: 00000000
Field regeneration status-Bits 0-7: 00010000
Field regeneration status-Bits 0-7: 10000000
Particul.filter diff.pressure: 3 hPa
Exh t Adap TP Flt Us: -270.0 °C
Exhaust gas vol.flow particulate filter: 0.0 m³/h
Distance since last regeneration: 0 m
5189 - Particulate Trap Bank 1
P2002 00 [039] - Efficiency Below Threshold
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 252170 km
Date: 2021.12.21
Time: 14:12:17
Engine speed: 0.00 /min
Normed load value: 0.0 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 72 °C
Intake air temperature: 27 °C
Ambient air pressure: 1010 mbar
Voltage terminal 30: 12.320 V
Unlearning counter according OBD: 40
Engine speed: 0.0 /min
Vehicle speed: 0.00 km/h
Field regeneration status-Bits 0-7: 00000000
Field regeneration status-Bits 0-7: 00000000
Field regeneration status-Bits 0-7: 00010000
Field regeneration status-Bits 0-7: 10000000
Particul.filter diff.pressure: 3 hPa
Exh t Adap TP Flt Us: -270.0 °C
Exhaust gas vol.flow particulate filter: 0.0 m³/h
Distance since last regeneration: 0 m
Readiness: 0 0 0 0 0
Kuvissa kaappaukset vcds:n ruudulta auton ollessa sammuksissa, tyhjäkäynnillä, n.2000rpm ja n.3800rpm.
Kertooko nuo nyt mitään muuta hälyttävää, kuin että DPF on täysi?
Ajattelin tuon DPF:n säilyttää autossa ja irrottaa sen ja käyttää pesussa, mutta jos en sitä pääse nollaamaan/uusimaan vcds:llä, niin onko auto edelleen vikatilassa tuon pesun jälkeen?
Aikaisemmista postauksista luin, että muutkin (QHad ja TDIq) ovat painineet tämän asian tiimoilla. Miten nämä tapaukset lopulta selvisivät/ratkesivat? Vai pitääkö tuokin auto räjäyttää, kuten se jyväskyläläisen Tesla.
Comment
-
Se on toi oil ash jos menee yli 0.35l niin antaa ton P242F koodin. Kyllähän sulla ton lämpötilojen puolesta pitäs poltto mennä läpi kun raja on ilmeisesti 73 astetta.
No joka tapauksessa mulla oli sama tapaus tosin en saanut sitä limppiin kun poltto meni läpi kuitenkin. Sytytti ainoastaan vikavalon.
Minä ratkaisin sen obd elevenin kanssa juurikin noin että koodasin DPFn vaihdetuksi, koska polttoja ei tee kun kerran 600km aikana niin tuskin on ihan tukossa vielä meni läpi ainakin CCWA koneeseen ihan hienosti.
Olisko VCDS:llä jotain tän tyylistä:
After Secure Access, [Basic settings-04], "Resetting of learned values of particle filter"
Viimeksi muokannut saapasjalka; 21.12.2021, 22:16.
Comment
-
VCDS:llä jo monta kertaa tuokin (viimeinen kuva) After Secure Access, [Basic settings-04], "Resetting of learned values of particle filter" koitettu, eikä mikään muutu mihinkään.
Silloin kun tuohon limp modeen meni, ei lämmöt olleet kuin max 50-60 astetta. Nämä kuvakaappaukset on otettu nyt tänään ja niissä lämmöt olisivat olleet riittävät, mutta ei taida antaa tehdä polttoa, kun pönttö täysi ja auto vikatilassa.
Comment
-
Löytyy Adaptationista kohta IDE00275-Particle Filter initialization, mutta VCDS ilmoittaa että " ERROR: Channel Not Available". Eli VCDS:llä (päivitin VCDS:n vielä uusimpaan versioon) tuo ei ainakaan onnistu. Mahtaisiko jollain muulla onnistua?
Onko tuo ainoa tapa kertoa autolle, että dpf on vaihdettu, vai tunnistaako se vaihdon jostain muista arvoista?
Kokeilun vuoksi pesin suodattimen ja paine-eroarvot tippuivat alkuperäisistä huomattavasti.
Ennen pesua: 0rpm 3hPa, idle 15hPa, 2000rpm 54hPa ja full rpm 103hPa.
Pesun jälkeen: 0rpm 3hPa, idle 6hPa, 2000rpm 17hPa ja full rpm 38hPa.
Eikö nuo jo ole arvoja, jolla tuon pitäisi toimia ilman vikatiloja, mutta millä pirulla sen kertoo autolle..
Kaikki opitut arvot on nollattu Basic Settings:stä, mutta vikatila on ja pysyy.
Comment
-
Auto A6 3.0tdi ASB-koneella ja huollosta soittelivat että DPF on tukossa, paine-ero 400mba. Suosittelivat pesua ettei tule muita ongelmia. Auto ollut minulla vasta hetken aikaa, eli en tiedä kuinka tukossa tuo on (en osaa verrata vaikuttaako tukkoisuus kulkuun), vika-valoja ei tästä johtuen näy. Onko vinkkiä, kannattaako yritää pakko-regeneroinilla polttaa tuota auki vai yrittää suosiolla pesua.
Comment
-
Onkohan lopputuloksen kannalta merkitystä tekeekö polton liikkeellä vai auton ollessa paikallaan?
Comment
-
- 1 like
Comment
Comment