Jos on DPF, niin sen pudistuspoltto ei onnistu viallisella läpällä. En kovin paljoa ajelis.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
3.0 TDI läppävika
Collapse
X
-
Tilasin sitten ebaysta tällaisen. Siis mulla on 5-pinninen malli.
http://www.ebay.co.uk/itm/VDO-STEUER...item25a5e348a0
Comment
-
Vieras
Kuinka halvalla uusi pitää saada, että sen voi ostaa? 220€ VDO:sta ei ole paljon. Etenkin jos marmorilta sama osa on tuplat.
Comment
-
Miulta poistettiin läpät kokonaan ja softaan tehtiin muutama pikku muutos. Auto toimii jouhevasti ja läpät eivät tule enää koskaan antamaan vikakoodia.
Voin mainostaa tekijän luvalla. Halpaa oli verrattuna imusarjojen uusintaan ja tehotkin kasvoivat.
Comment
-
Tässä ketjussa on taas kahdesta eri osasta keskustelua ja menee vähän sekaisin. Läppiä moottorista löytyy se on selvä. Bank1&2 imuläpät on eri keskustelu kuin kaasuläppä. Itsellä siis edellisessä oli tuo ensimmäinen joka kiukutteli ja siitä löytyy pitkä keskustelu toisessa ketjussa. Pitäisi varmaan moottorikoodi ottaa pois jotta keskustelu siitä aiheesta siirtyisi oikeaan uomaan.
Ymmärtääkseni tässä keskustellaan kaasuläpästä ja sitä ei voi poistaa aivan ongelmitta. Hinta nopeasti toimitettuna näyttäisi olevan noin 250€ ja jos viikon lisää napsuttelee olutta niin osan saa about 175€.
Kaikilla tuntuu olevan vain mummo malleja hyllyssä eli hampaattomia yksilöitä joten DHL toimittakoot maanantaiksi uuden osan ovelle.
Comment
-
Osaisko kukaan sanoo mikä vois olla vika kun ebaystä tilasin vahvistetut imusarjan läppähässäkät moottoreilla, mutta edelleen antaa vikakoodin.
(BMK kone)
Address 01: Engine Labels: 059-907-401-ASB.clb
Part No SW: 4F0 910 401 A HW: 4F0 907 401 A
Component: 3.0L V6TDI G000AG 0020
Revision: --H01--- Serial number:
Coding: 0011372
Shop #: WSC 52000 205 81708
VCID: 1A3B8671D59AADEEB3-804E
1 Fault Found:
012597 - Intake Manifold Runner Control
P3135 - 001 - Lower Stop not Reached
Freeze Frame:
Fault Status: 01100001
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 265642 km
Time Indication: 0
Date: 2015.12.03
Time: 18:43:14
Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Torque: 167.7 Nm
Speed: 0.0 km/h
Voltage: 12.08 V
Duty Cycle: 88.8 %
Duty Cycle: 20.5 %
Duty Cycle: 20.5 %
Readiness: 0 0 1 1 1
VCDS output testillä apparinpuoleinen ei yleensä ensin aja mutta kun irroittaa liittimen ja laittaa takaisin ni alkaa ajaa ja arvot 20.9% ja 81.3%. Nämä samat arvot kuskinpuoleisessa ja se ajaa heti.. Ja kun laittaa virrat päälle niin kuskinpuoli ajaa kerran nopeasti ja jää ylös mutta apparinpuoli ajaa kerran ja sitten hitaasti alas..
Comment
-
Täällä sama ongelma kuin TDIQJepellä, mutta kuskin puolen läpissä. Ensin tuli muutama satunnainen ilmoitus vikamuistiin, mutta vikavalo ei vielä syttynyt. Sitten alkoi lamppukin palamaan.
Ensin vaihdoin läppämoottorin ja läppien väliset tangot. Tällä ei ollut vaikutusta, vaikka vanhat tangot olivatkin kuluneet jo päistään väljiksi. Sitten ajoin samoja output testejä ja huomasin että kuskin puolen läppämoottori ei suostunut toimimaan samalla tavalla kuin mitä toimiva repsikan puoleinen moottori. Liitintä irrottelemalla moottori alkoi välillä toimimaan ok.
Sitten vaihdoin moottorin ebaysta tilattuun uuteen, mutta sama vika jatkui. Lopuksi tilasin läppäkorjaussarjan, jossa tuli mukana uudet läpät, "laakerit", läppätangot ja läppiä kääntävä muovinen vipuvarsi kuulapäällä. Vanhat läpät olivat jokseenkin väljät, mutta eivät kovin pahasti. Itse imusarjat olivat lähes puhtaat, vaikka koneessa 230tkm. Uusilla kilkkeillä läpät ovat jämäkät, eikä klappia ole yhtään.
Uudella moottorilla ja läpillä output testissä kaikki menee hienosti läpi ja pyydetyt läppäasennot saavutetaan nätisti molemmissa raja-arvoissa VCDS:llä katsottuna. Silti vikakoodien nollauksen jälkeen vikaa alka satunnaisesti ilmaantua vikamuistiin ja lopulta vikavalo syttyy. Välillä vikavalo sammuu myös itsestään, joten vika ei ole jatkuvasti päällä.
Olen alkanut epäillä jotain kaapelivikaa moottorin ja ECU:n välillä, mutta en ole ehtinyt sitä vielä testaamaan. Hyvät neuvot ja arvauksetkin ongelman selvittämiseksi otetaan mielellään vastaan.
Comment
-
Vika on erittäin harvoin itse säätömoottorissa vaan joko kuluneessa tangossa tai läppien akselissa tai molemmissa. Jos vika on sähköinen vikakoodi on siihen liittyvä katkos, oikosulku tms. Jos taas mekaaninen niin vikakoodina alavastetta ei saavutettu yms.
Niin ja pelkkä klappi ei välttämättä ole aina syynä vaan jäykkäliikkeisyys tai sitten vaan mekaaninen sovitus moottorin kanssa ei täsmää. Monesti näissä "vahvistetuissa" tätä vikaa.
Edit2. Toisin sanoen moottorin ohjainlaite hakee läppämoottorilta tiettyä asentoa tietyllä virralla ja jos näin ei tapahdu parin yrityskerran jälkeen jää moottori virrattomaksi ja ns."löysäksi" ja kun asia toistuu riittävän monesti niin vikavalo. Vikakoodi jää jo eka kerrasta.Viimeksi muokannut tede; 4.12.2015, 21:10.
Comment
-
Kiitos tiedoista. Pitää vielä tutkia asiaa kunhan joutais. Ja olihan nyt niin ettei näihin ole olemassa mitään sopetusta?
Laitoin vielä kyselyä valmistajalle ja katsotaan mitä sieltä vastaillaan kun onhan noissa 2 vuoden takuu olevinaan..
VCDS löytyy joten jos jotain vinkkiä mitä sieltä vois vielä tutkailla/testailla niin saa infota!
Comment
-
Uudet läpät liikkuvat kevyesti rajoittimien välissä käsipelillä koitettuna. En siis ihan heti uskoisi että uudet läppähilppeet vanhojen imusarjojen sisällä aiheuttaisivat sellaista jumia, että moottori ei voisi saavuttaa vastetta.
Tätä on nyt testattu lisää laittamalla vihoittelevan läppämoottorin alle jokaisen kiinnitysruuvin kaulalle kaksi pientä prikkaa, joka nostaa moottoria n. 2,5-3mm ylemmäs alkuperäisestä paikastaan. Ilmeisesti moottorin ääriasennot kalibroituu heti virrat päälle laitettaessa, koska pyydetty ja saavutettu läppäasento olivat tämän muutoksen jälkeen samalla tasolla kuin ennenkin. Vikavalo palaa ja sammuu välillä itsekseen myös tällä virityksellä.
Voisiko kaapeloinnissa tapahtuva huono kosketus tai kaapelin orastava vika aiheuttaa sellaista, jossa tietyllä virralla ei saavutetakaan pyydettyä asentoa esim. ylimääräisen kaapelin vastuksen takia?
Edit: Lisäyksenä vielä, että sama korjaussarja tuli laitettua myös repsikan puolen imusarjaan, jossa ei alunperin ollut mitään vikaa tai se ei antanut vikakoodia. Alkuperäinen tanko oli yhtä väljä kuin mitä kuskin puolellakin ja samoin itse läppäakseli oli yhtä väljän oloinen. Silti korjatulilla akseleilla vikakoodia tulee edelleen vain kuskin puolelta.
Comment
-
Nyt on vaihdettu alkup. servomoottori ebay:sta hankitun tilalle ja ainakin alustavissa testeissä (kylmäkäynnistys sekä lämpöinen kone) useamman käynnistyksen jälkeen vikakoodia ei ole enää pukannut.
Lueskelin erilaisilta ulkomaan foorumeilta, että näihin läppäservoihin pitäisi ajaa samanlainen adaptaatio kuin turbon servoon, jotta uusi servo voisi toimia OK. Tästä päättelin, että vanhalla servolla (mikäli siis muuten vain ehjä) läpät voisivat toimia ongelmitta. Korjattujen / vahvistettujen imusarjojen kohdalla näissä voi olla sama adaptaatio-ongelma, mikäli moottoria ei ole sopeutettu imusarjan liikerataan.
Liikuttelin vielä läppiä kylmänä useamman kerran käsipelin, kun välitanko oli irti servomoottoria vaihdettaessa. Aavistuksen kankeampi oli liikerata läppien sulkeutumisen rajoittimen lähellä, mutta verrattaessa itse läppämoottorin palautinjousen voimakkuuteen, kyseessä on lähes havaitsematon ero.
Seuraillaan siis tilannetta ja toivottavasti omalla kohdalla nämä läppäongelmat ovat ainakin hetkeksi historiaa.
Comment
-
Kuinka yleistä on, että vika on servomoottorin johdossa?
Kuskin puoli antaa koodi ja liikkuu laiskasti vaikka tanko on pois paikaltaan. Sama ongelma vaikka vaihtaa vänkärin puolen servomoottorin paikalleen. Läpät ja siihen liittyvät osat on vaihdettu.
Toimi pienen hetken ja taas koodia pukkaa. Kun käyttää virrat päällä ja pois muutaman kerran ennen starttia, saattaa vikavalo olla muutaman päivän pois.
Suotta alkaa ostamaan uutta imusarjasettiä, jos vika on sähköissä?
A4 B7 3.0TDI kyseessä. Ongelman kanssa tullut taisteltua jo melko pitkään.
Jos löytyy Oulun alueelta tämän osaajia niin voi laittaa vaikka YV:tä :)
Comment
-
Eilen kävi pihassa yksi 4F 2.7TDI jossa oli syttynyt samana iltana moottorin vikavalo. Luin koodit ja se oli juurikin tuo "Intake Manifold Runner Control". Kuinka paljon näillä on saanut tavallisesti ajaa ennenkuin vika ilmestyy? Sillä vaan kysyn kun olivat ostohousut jalassa koeajolla juuri kun tuo valo oli syttynyt, Saksan tuonti, ei luotettavaa huoltokirjaa mukana, -07 vuotinen auto ja ~160tkm mittarissa.
Oma kantani ja ehdotukseni oli ettei jatkoon noilla lähtöarvoilla mutta onko läppävika todennäköinen jo noilla metreillä jos mittarilukema pitää paikkansa? Ihan yhtä todennäköistä on että mittarilulkemaa on kopeloitu.
Comment
-
Omassa B7:ssa on nyt 220 tkm mittarissa (jonka todenperäisyydestä ei 100% varmuutta), ja oletettavasti alkuperäiset läpät, tangot ja moottorit. Imusarjat ja läpät oli ainakin sisältä siinä kunnossa, ettei niitä ole todennäköisesti ikinä vaihdettu. Muutaman kerran antoi koodia kuskin puolen rajoista, kun noita oli tullut irroiteltua, mutta korjaantui tangon päätä lämmittämällä ja puristamalla tiukemmaksi. Nyt on menty noin 10 tkm ilman koodeja.
Comment
-
Offtopicia vähäsen tuosta mittarilukemasta. Jos epäilyttää ajetut kilometrit, niin eikai se muuta vaadi kuin VCDS:llä tarkistaa onko ecussa samat lukemat kuin mittarissa? Vaikka 500tkm ajettuun laittaa uuden mittariston ja sinne näpytellään 250tkm, niin ecussa säilyy alk.per lukema. Toki ecu on voitu myös vaihtaa, mutta jaksetaanko näitä nykyisin vielä ruuvailla vanhojen taksimersujen tapaan Saksassakaan?
Olikos ne virtuaaliläpät aivan huuhaata, joita forumillakin kaupattiin? http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=145182 Jos tosiaan toimivat, niin vikaantuneet läpät askarrella pois vain konehuoneesta..
Comment
Comment