Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Siis ainakin oman auton huoltokirjan etukannen sisäpuolella on maininta, että DPF siinä missä on muitakin varustekoodeja. Ja jos ei sieltä löydy, niin voi löytyä myös tyyppikilvestä joka löytyy akkutilasta takalootasta.
Pitkässä juoksussa kaikissa dieseleissä on DPF:n lisäksi systeemit joilla vähennetään typen oksidien päästöjä (käytännössä urearuiskutus). Audin mallistossa ei ole enää yhtään mallia ilman hiukkassuodatinta. Eli noiden kanssa on vain opittava elämään, ihan yhtä lailla kuin kattien kanssa aikanaan. Aina voi toki poistaa sisuskalut, mutta ties vaikka joskus alettaisiin syynätä päästöjä tarkemmin.
Riku: Jos on vaihtoehtoja: Jos haluaa säästää ympäristöä ja auton joka ei "pölläyttele" / likaa takamusta, DPF on hyvä. Haittana on yksi kallis, hajoava osa enemmän (ja onhan noissa vikoja ollut). Haittaa tietysti myös putkiston hengitystä ja mahdollista virittämistä.
Yks hyvä tapa tietää, et onko siellä autossa tuollainen DPF: Laita auto kylmänä käyntiin ja odota hetki. Kun auto lämpeneen hiukan, se hiton päästöloukku haisee ihan sairaan pahalle! ;)
Ainakin aiemmin mun dieselit EI ole tuollaiselle haissut ja joku täälläkin muistaakseni kertoi, jotta tuo haju tulee juurikin siitä DPF:stä.
Ja se haju on jotain kuvailematonta, palaneen ja mädäntyneen jätteen makea tuoksu, tms.
Jos jollain parempaa tietoa, niin jakoon vaan... :)
Hajuaisti on ehkä viimeinen millä kannattaa analysoida DPF:n olemassaoloa :) Kunnossa ollessaan se ei kyllä haise millekkään, paitsi silloin kun suorittaa sitää "polttotapahtumaa". Silloin se haisee samalle kuin suoraan radalta tai erikoiskokeelta tuotu kilpuri eli lähinnä "tulikuumalle metallille" :)
Tosiaan huoltokirjan kannesta vaan se tulostettu tarra, missä on kaikki varusteet tms. koodattu niin siitä se näkyy. Tai sitten konehuoneen tyyppikilvessä.
Minulla on sellainen skripti joka ulostaa noita koodeja. Laitatko privana kaikki koodit, yksi per rivi niin voin laittaa paluupostissa selväkielisemmän version.
Minulla on sellainen skripti joka ulostaa noita koodeja. Laitatko privana kaikki koodit, yksi per rivi niin voin laittaa paluupostissa selväkielisemmän version.
Silloin se haisee samalle kuin suoraan radalta tai erikoiskokeelta tuotu kilpuri eli lähinnä "tulikuumalle metallille" :)
Kyllä, viime talvena tuli haisteltua useammankin auton pakoputkea polton yhteydessä. Rööristä tuli lähinnä samanlainen metallinen kuuma hönkäys kuin kuuman sähkökiukaan päältä, ei hajuja. Toisaalta ne autotkin oli aika uusia, en tiedä mikä on tilanne ihan ekoissa versioissa.
Jokainen tekee valintansa. Muistuu mieleen ekat kat-mallit. Sama kone, vähemmän tehoa ja suurempi kulutus sekä huonon moottoriohjauksen takia nopeasti rikkoutuvat katit.
Konehuoneesta tyypikilvestä apparin puolella siinä iskarin yläkiinnityksen kohdalla ilmastointiputkien alla mulla kilpi jossa lukee mm. Typ 8E EUR 4+DPF
Comment