Ongelma pahentunut pikkuhiljaa. Aamulla käynnistäessä alkoi alussa pienenä nikotteluna mutta nyt ei lähde enää ilman piiitkää hehkutusta edes käyntiin. Kiihdyttäessä tehot selvästi hukassa ja moottorijarrutuksen jälkeen kun painaa kaasua niin puskee vain älyttömästi valkoista savua eikä vastaa kaasuun ollenkaan. kun käyttää sitten tyhjkäynnillä ja alkaa sen jälkeen uudelleen kiihdyttää niin alkaa taas toimimaan, tosin silloinkin on tehot hukassa. Käynnistäessä pukkaa aina melko hirvittävät valkoiset savut... Ajoitus katsottu ja jakopään huolto tehty. Mistähän lähtis etsimään vikaa. Pumppu,venttiilit???
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1,9 tdi tehot hukassa
Collapse
X
-
Mikäs moottori kyseessä? Moottorikoodi tai vakio teho kertoo jo jotain. Eli onko pumppari vai jakajapumpullinen. Ilmeisesti jakajallinen koska pumppua itse epäilit?
Mutta eikös valkoinen savu meinaa, että on vähän vääränlaista ainetta pytyssä (jäähytysnestettä) = kansipahvissa voisi olla sanomista. Musta savu vielä terveellistä, tulee vain riittävästä polttoaineesta (tai liian vähästä ilmasta suhteessa polttoaineeseen). Sininen taas viittaisi enemmän öljyyn.
Vaikka jako kohdillaan, voisiko olla alakiilapyörä kulahtanut sen verran, että jako elää moottorijarrutus / kiihdytys yhdistelmässä?
Edit:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=64731
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=71756Viimeksi muokannut Razur; 12.8.2009, 07:12.
-
-
joo, kilometrejä 370 000 ja moottori on 110hp vuosimallia 98
kansipahvia olen itsekkin hieman peljännyt... mietin vaan että voiko se vaikuttaa käyntiinlähtöönkin...
Jos kansipahvi mennyt, onko automaatisesti kannen koneistus edessä? Kellään tietoa kuka oulussa tekisi kohtuu hinnoilla mahdollisen vaihtotyön? Nesteestä sen verran että sitä on tosiaan kulunut, olen vain luullut että se tipotta jostain muualta kun aiemmin kone vaikutti kuiten ihan pirteältä.Viimeksi muokannut anttimi; 12.8.2009, 08:33.
Comment
-
Tuon jaon tarkistus voisi olla ihan aiheellista. Kato ekana vipottaako alahihnapyörä. Se on merkki siitä, että alaratas voi olla löysällä.
Tulee kyllä sinistä, mustaa ja valkoista yllin kyllin jos ratas on oikeen löysällä.
Tai sitten on vaan kansi halki tai tiivisteessä vikaa?
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=54732
Comment
-
Häviääkö sinulla Antti jäähdytinnestettä autostasi tai tuleeko paisuntasäiliööon painetta, tai soutaako nestepinta edestakaisin kun painelet kaasua ja paisuntasäiliön korkki on irti, tai näkyykö nesteessä öljymäisia jäämiä? Nämä on hyvä tarkistaa ihan ensimmäisenä jos epäilee kansi- tai kannentiivistevikaa.
moottorijarrutuksen jälkeen kun painaa kaasua niin puskee vain älyttömästi valkoista savua eikä vastaa kaasuun ollenkaan.Käynnistäessä pukkaa aina melko hirvittävät valkoiset savut...
Kyllähän se nestevuoto myös käyntiinlähtemiseen vaikuttaa kun pytyissä on jäähdytinnestettä käynnistettäessä. Paheneva taudinkuva, kuten kerroit, kuuluu myös asiaan, koska tällaiset vuodot harvemmin itsestään korjaanutvat tai häviävät.
Comment
-
Joo, pitää tarkistella toi neste homma ihan ensiksi. Onko oulussa asiansa osaavia kavereita jotka tekee näitä hommia ihan silleen että vien auton ja haen pois kun taas käy ja kukkuu??
Se valkoinen savu kyllä haisee todella vahvasti dieselille... voisko olla et se lataa jotenkin putkeen asti sitä dieseliä jos on esimerkiksi pumppu vika? Savua ei tule normi ajossa, kiihdytyksissä... Jotenkin vaan tuntuu että se ei olis vesihöyryä, mutta pitää tutkia toi paisarin tilanne ensin ja miettii sitten muuta...
Mietin tässä että jos venttiilikin kanittaa...?
Comment
-
käy ihan normaalisti.Jako tarkistettu kun viime viikolla tehtiin merkkiliikkeessä jakopään huolto. Oireet oli jo ennen huoltoa. Alan epäileen pumpun tai venttiilin kuntoa. Tänäänkin kun ajoin niin tuntui että vedot olis ollut melkein kaikki tallella. Perjantaina diesel turuselle alkaa varmaan selviämään. Nesteitä ei ollut kadonnut eikä neste ollut öljyn sekaista.
Comment
-
Tietääkö kukaan pystyykö diesel turunen oulussa kattoon vikakoodit, jos sieltä vaikka jotain selviäis... Auto on automaattilaatikolla ja maantienopeuksissa kun löysää kaasun kokonaan pois ja hetken kuluttua painaa uudelleen niin alkaa savua tulemaan ihan pirusti ja kaikki vedot pois. Kuitenkin jos kaasun löysäämisen jälkeen pukkaa vaihteen vapaalle, niin käy auto ihan normaalisti eikä savua tule ollenkaan. tuota savutus ilmiötä ei tapahdu pienissä vauhdeissa kun silloinhan ei tapahdu ns. moottorijarrutusta, vaan kun kaasun löysää ajaessa, laskee kierrokset normaalisti tyhjäkäynnille. Auton huilatessa tyhjäkäynnillä kun kaasua sitten painaa, tuntuu kuin olisi pikku viive ennen kuin moottori vastaa kaasun painallukseen... Voiko nämä viat sopia ajoitukseen tai rikkinäiseen pumppuun?
Mikäs se ennakon säädin on? Todetaanko vika vikakoodeista vai voiko sen kunnosta varmistua muuten
Comment
-
Auto on automaattilaatikolla
Tietääkö kukaan pystyykö diesel turunen oulussa kattoon vikakoodit
Comment
-
Kyllä se vaatii ainakin pumpun remppausta. Melkei kannattaa ehkä laittaa silloin vaihtopumppu. Halvaksi ei tule.
Se kai riippuu vähän miten se on hajonnu.
Sulla nyt kuitenkin auto toimii jotenkin, ja vika ilmenee vain tietyllä tavalla ajaessa. Ehkä vika on siis muualla kuitenkin.
Vikakoodien tsekkaus nyt aluksi. Pumpun ongelmista saattaa vikakoodeja löytyä.
Comment
-
Oliko kampuran pää ottanu niin pahasti osumaa? Mulla ei niin ollu käyny ja omassa se oli tosi löysällä, eli pääsi liikkumaan paljon.
Ei välttämättä ole päässy niin paljoa liikkumaan, että olis venttiilit vääntyny. Tilaa tdi:ssä ei ole liikaa jaon hyppäämiselle kuitenkaan
Se hihnapyöräväpättää ihan siitäkin, että se ratas on löysällä.
En usko, että se on kierossa. Ottivatko edes sitä vielä auki?
Alaratas 55e merkkitiskiltä, just hain varmuuden vuoksi :)
Comment
-
Pitää melkein olla sellainen lukitus työkalu joka tulee kiinni niistä neljästä pultista joilla tulee muut hihnapyörät siihen kiinni ja nojaa sitten lohkoa vasten.
90 nm ja 90ast. on tiukkuus jotan tiukkaan tulee ja muuten hankala saada kiristettyä ilman että kone pyörii. Sinne sopii 12-kulmainen 19mm hylsy
Comment
-
Joo, audi kävi puristusmittauksessa ja 4 pytyn puristukset kadonneet... kahdessa paikassa epäilivät että männänrenkaat jumineet. Mitäänn ylimääräistä ääntä ei koneesta kuulu, joten toivoa sopii että kyse olisi vain jumimisesta. Diesel turunen suositteli fortea moottoriin, irroittaa kuulemma jumineet renkaat... saas nähä miten pojan käy.
Comment
Comment