Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 2,5TDI V6 Puhinaa ja suhinaa putsarista?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 2,5TDI V6 Puhinaa ja suhinaa putsarista?

    Apuja tarvittais vian paikantamisessa.

    Kysessä vm.2002 aj. 180tkm A4 AYM koneella, ongelmana on että noin 2500-3000 kierroksen asti meno on puhiseva ja suhiseva. Kaasun ja kierroksien mukana rullava ääni kuulu sisälle keskeltä autoa.

    Ahdot on mitattu alipaineletkut ja coolerit tarkastettu ei mitään vika, magneettiventtiili vaihdettu. Olen myöskin tarkastanut alipainekellossa siippiä liikuttavan tangon joka liikkuu normalisti kaasutelessa ja käynistäessä.

    Erilaiset testerit eivät ole lukeneet vikakoodeja vaikka auto on ollut moneen kertaan eri koneissa ja piuhoissa.

    Auttakkaa viisampina selvittämään vikaa kiitoksia jo etukäteen!!.
    Viimeksi muokannut Jokko; 19.12.2009, 12:44. Perustelu: Epäselvä teksti.

  • #2
    EGR:n laippauksen jälkeen ainakin imuäänet nousee hieman.

    Comment


    • #3
      Ihan normaalia. Ilmanputsarikotelossa on pohjassa yks läppä, kattoppa onko tallella vaikuttaa kylläkin hyvin vähän tuohon. Kannattaa ostaa vapari auto niin ei suhinat kuulu kabiinihin...

      Comment


      • #4
        Joko kokeilit sitä tankoa säätää pidemmäksi? Pitäisi näköjään aina olla työkalut mukana, Linnanmäelläkin ;).

        Comment


        • #5
          Ei ole kerennyt, mutta tänään vaihdetaan varmuuden vuoksi koko alipaine kello. Ilmoittelen sitten miten kävi.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja ollila
            Kannattaa ostaa vapari auto niin ei suhinat kuulu kabiinihin...
            :D Nyt hajos....

            Comment


            • #7
              Vaihdettiin turbon siipiä liikuttava alipainekellokin, ilman mitään muutosta vian haku jatkuu !!!

              Comment


              • #8
                Ootko edelleen aivan varma, että tuossa on nyt jotain "vikaa"? Kyllä noissa imuäänet on ennenkin sisälle kuulunu.

                Comment


                • #9
                  Isäukon A6 tekee samaa tai ainakin samankaltaiset oireet löytyy, enkä jaksa uskoa että se ihan normaalia käytöstä on. Reilummin kaasua painettaessa kuuluu korkeahko suhina joka kovenee koneen kierrosten myötä, sitten kuuluu ikään kuin tuhahdus jolloin tulee myös tehopiikki/nytkäys ja suhina häviää. Toisinaan kun onnistut nostamaan kaasun ennen kuin tuo "tehopiikki" tulee, kuuluu ihan selvää kikatusta, ei mitään hajua mistä moinen käytös johtuu..

                  Comment


                  • #10
                    Oisko turbossa jo orastavaa jumimista ja vähän vaikka väljääkin? Ääni ja tehojen seilaus viittaisi vähän sinne suunnalle.

                    Comment


                    • #11
                      Jumimista olen kuutioinut, väljyyttä ei ollut kun nokkaremontin yhteydessä kopeloitiin.

                      Comment


                      • #12
                        Voisko olla "kaasuläppä" joka on imusarjan ja coolerin välissä?? Jos sen toiminta on jotenkin häiriöitynyt-> pysyy kiinni vaikka kierroksia nostetaan ja haittaa ilman kulkemista.

                        Senhän vois kokeilla lukita auki asentoon ja sitten testilenkille.

                        Comment


                        • #13
                          Joo ja turbon väljät on jo katsottu. Tänään putstasin myös imusarjan väliputken ja olihan sitä karstaa siellä, mutta ei kuitenkaan mitään muutosta tapahtunut. Itselläni ideat kuitenkin aika lailla loppunut.

                          Comment


                          • #14
                            Läppäteoriaa kannattaisi kokeilla. Jäähdyttäjän paikkeilla imuputkistossa olevalla läpällähän tukitaan ilmantuloa, ettei kone ravistaisi moottoria sammutettaessa.

                            Comment


                            • #15
                              Coolerin ja imusarjan välinen läppä on kunnossa, sekä pysyy auki.

                              Comment


                              • #16
                                Osaisiko joku neuvoa onko AYM koneessa imusarjan läpät, auto on manuaali vaihteinen?. Ei vaan jaksaisi huvikseen tutkia.
                                Viimeksi muokannut Jokko; 28.11.2009, 12:47.

                                Comment


                                • #17
                                  Missä vaiheessa tuon imusarjassa olevan läpän pitäisi aueta? Onko perusasento kiinni ja alipaineella avautuu kun moottori käynnistetään? Itselläni 2.5 V6 TDI:ssä tehottomuutta alakierroksilla ja ajoittain kone ei vastaa kaasuun ollenkaan, kun tasanopeudesta polkaisee kaasun pohjaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    tuo läppähä on auki aina, sammuttaessa se vaan suljetaan. Mites sun n75 jaksaa?
                                    Tai ahtimen siivikko?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
                                      tuo läppähä on auki aina, sammuttaessa se vaan suljetaan. Mites sun n75 jaksaa?
                                      Tai ahtimen siivikko?
                                      Ok. Täytyy seuraavaks mennä tuohon N75:seen. Tyhjäkäynnillä näytti toimivan tuo N75, ainakin vetää tuon kellon eri asentoon. Saattaa tietysti oireillakin ajettaessa. Täytyy vaihtaa tuo ja siirtyä sitten siivikkoon, jos ei apuja.

                                      Oireethan tässä on tuo ettei vastaa kaasuun ollenkaan kun ajaa tasanopeudella ja polkaisee tallan aivan pohjaan.. Milläs periaatteella näissä on toteutettu kaasupoljin? Onko sähköisellä potentiometrillä vai välitys suoraan pumpulle?

                                      Comment


                                      • #20
                                        sähköinenhän se on. Minäkin tästä olisin kiinnostunu, että missä vika. Tämähän on näköjään aika yleinen vika... Itsekkin olen sitä n75 kaavaillut, että olisikohan vika...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Osia olen ainakin vaihtanut mm.

                                          Liikenula tunnistimen Ilmamassamittarin, ahtimen kellon, egr.n kellon, ahtopainetunnistimen, huohottimen kannen eikä vieläkään ole löytynyt sitä oikeaata osa joka on vian aiheuttajana?.


                                          - Etsinnöt jatkuu kunnes vika löytyy ehdotukset / kokemukset ovat tervetulleita.

                                          Kiitos.
                                          Viimeksi muokannut Jokko; 19.12.2009, 12:41.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko Jokkolla egr vielä käytössä? Ajattelin tuossa vaan, että jos venttiili on sopivasti juntturassa, ei kellon vaihdolla välttämättä ole merkitystä. Helpohko haarukoida laippaamalla EGR. Jos alavääntö palajaa ja vihellys loppuu, itse EGR-venttili on huonosti liikkuvaa sorttia

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei ole EGR laipattuna enää, kun ihan normaalissa käytössä on.

                                              Ei ollut mitään merkitystä kun oli laipattuna, samalla lailla hukassa mikä hukassa.

                                              Ääni joka kuuluu on kyllä suhina eikä vihellys.

                                              Comment


                                              • #24
                                                No se siitä hienosta teoriasta sitten.

                                                Seuraavaksi tulee mieleen, onko letkut ja putket kunnossa. Niitä oletkin ilmeisesti jo tähystellyt.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Samoin välijäähdytin, etenkin sen muovipäädyt. Myös kaikkien kumisten liitoskappaleiden tarkistus, joka on varsin mielekäs operaatio. Niiden määrä on, etenkin työn tekijälle, riittävä. Jotta ne tulisi tutkittua perusteellisesti, on ne kaikki käytännössä irroitettava ja puristeltava käsin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Painetestillähän tuon tietty saisi todennettua laakista.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Letkut, putket ja coolerit tarkastettu ja yhä tyhjän päällä kaikki kunnossa ja ehjät. Kiristimet ja klemmareitakin varmuuden vuoksi samalla vaihdettu.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Välijäähdyttimet tarkistettu painestettuna, samoin muovipäädyt oikein vesi ammessa paineen oltuna coolereissa, eikä falskaa niin mistään reunoista eikä muualtakaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vaihdoitkos se nn75:sen?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            N75 ja ahtopaineen säätöventtiili on vaihdettu heti alussa, ahtopaineen säätö venttiili muuten löytyy tuossa mallissa kuskin puolisesta coolerista päältä eikä mitään muutosta tuohon oireiluun ollut.
                                                            Viimeksi muokannut Jokko; 19.1.2010, 17:39.

                                                            Comment

                                                            Working...