Osaako kukaan vastata minkä sulakkeen takana kaasuläpän ja EGR venttiilin moottoreiden sulakkeet ovat?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.0TDI, EGR, DPF...
Collapse
X
-
Päädyin tilaamaan viikonloppuna uuden EGR venttiilin saksasta, toivottavasti saapuu viellä tälläviikolla. Mutta tosiaan jos EGR on rikkoutuessaan särkenyt sulakkeen niin osaisiko joku B7 koppasen audin omistaja valaista löytyykö EGR: än moottorille sulaketta vai onko sille edes omaa? Joltain jenkkisivulta luin että olisi coolerin tuulettimen releen varassa joka löytyy e-boxista? Olenko hakuteillä ?
Comment
-
Työkaveri osti saksasta 2.0 tdi A3:sen, vm 2012 ja autoon oli vaihdettu ennen kauppoja uusi EGR. Nyt antaa kuitenkin satunnaisesti Implausible signal-vikakoodia vikavalon kera, mutta vikavalo häviää kun sammuttaa auton. Mekaanista vikaahan ei enää pitäisi olla kun EGR on uusi, mutta onko viallinen EGR voinut paskoa lambdan joka nyt sitten satunnaisesti herjaa EGR-koodilla?
Comment
-
Vikakoodi lista
Moi, lainaan vähän tätä keskustelua...
Pisti silmään, kun käytin Audin vikakoodin luvussa ja tulosteeseen tuli seuraavaa:
OBD-TESTAUS
Auton vikamerkkivalo (MIL) ei pala.
Autostasi ei löytynyt päästöihin liittyviä vikakoodeja.
Toimintavalmiustestin osatestit:
ok Polttoainejärjestelmä (Moottorin ohjausmoduuli)
ok Peruskomponentti (Moottorin ohjausmoduuli)
ok Happianturi (Moottorin ohjausmoduuli)
ok Happianturin lämmitin (Moottorin ohjausmoduuli)
hylätty EGR järjestelmä (Moottorin ohjausmoduuli)
Kysymys kuuluu... Miksi EGR järjestelmän kohdalla on tullut hylätty? Onko se kenties poistettu käytöstä? Katsastuksessa ei tullut huomautuksia.
Comment
-
En näistä tiedä tarkemmin niin sen takia tiedustelin asiaa. Se siis vain pisti tietämätöntä silmään.
Vikakoodit luettiin ihan eri syistä. Esp valo syttyy ajossa melkein joka ajokerralla. 4 vedon ohjausyksikköä herjaa. Toivottavasti selviää pelkällä johtojen ja liittimien kunnostuksella...
Kiitos teidän vastauksistanne.
Comment
-
Asiaa sivuttu monessa kohtaa mutta ei oikeen c7 ympäristön suhteen. Autona 2013 A6 CGLC 2.0cr.
Valaiskaa viisaammat vähän kun öljyremontti menossa omassa A6:ssa ja samalla huomasin että egr:n lauhduttimen kierron läppä oli muurautunut umpeen eikä näin ollen ole liikkunut ainakaan viimeiseen 50tkm.
No jokatapauksessa se oli suunnitteilla deletoida. Ja kun vielä auton oltua samalla kylällä aikaisemminkin selvisi että se on ohjelmoitu ja egr koodattu pois käytöstä. En kyllä ymmärrä miksi yhtäkään laippaa ei oltu tulpattu.
Nyt kun esim darkside myy deletointi sarjaa niin siihen kuuluu kolme sokeaa laippaa.
https://www.darksidedevelopments.co....nking-kit.html
Eli pakosarjan laippa, imusarjan laippa ja yksi laippa kanteen. Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein menee pakosarjasta tuleva putki egr moduuliin jossa pakokaasuja jäähdytellään, jonka jälkeen ne johdetaan kanteen pakosarjan puolelta. Ja toiselta puolelta kantta putki lähtee imusarjaan kaasuläpälle. Mitä kannessa tapahtuu? Ja miksi darksiden descriptionissa sanotaan näin?
“This kit blanks off the Turbo EGR Port, Cylinder Head EGR Port and the EGR port on the Inlet Manifold whilst retaining the ASV so the engine still remains smooth when switching off the ignition"
Oman pitkän matikan mukaan tarvitsisin neljä laippaa. Pakosarjaan, kanteen molemmin puolin ja vielä imusarjaan yhden. Häiritseekö tuo mahdollisesti sammutustilanteessa jotain jos sen poistaa kokonaan?
Comment
-
Tässä vielä kuva kannesta. Liekkö tuo vain toimisi kanavana tuolle pakokaasun kierrolle. Kansi kun on koneistamolla ja en itse sitä ruuvaa muutenkaan kun myyjäliikkeen puolesta hoidetaan. Olisi vain tässä vaiheessa helpompaa tukkia kaikki tarpeettomaksi jäävät kanavat ja kierrot.
Comment
-
Joo sehän se varmasti yksinkertaisin tapa on. Ajattelin vain nakata koko keksinnöllä vesilintua. Pitää yrittää selvittää tuon kannen osalta tuo kanava.
Comment
-
Sen verran tulppaa ettei pakosarjasta pääse kaasut muualle kuin turbolle päin niin se riittää. Ei tuolla kannen reiällä ole niin väliä, perustaa vaikka sellaisen hyönteishotellin siihen... Kannen etupuolelle kannattaa jättää se EGR-putki paikoilleen ja niinkuin jo sanoin niin peltilätkä kannen ja putken väliin niin pysyy ahtopaineet imusarjassa. Alumiini tai rosteri tai maalattu pelti, ei varmaan niin väliä.
Comment
-
Morjesta,
ja pahoittelut jos tästä on jo aikaisemmin keskusteltu - ei riitä ymmärrys näistä termeistä tulkitsemaan että onko juuri tästä jo keskusteltu noissa EGR-ketjuissa vai ei.
Koneena 2.0 TDI, ja koneen koodi ilmeisesti CGLC (-14 A5 quattro). Rullattu 147tkm, ja määräaikaishuollossa seuraava löydös:- "EGR:n jäähdyttimen säätöakseli jumissa"
- "ei vikakoodeja"
- auto toimii normaalisti
Auto ei tosiaan oireile millään laillla; itse pistin merkille että tällä huoltovälillä öljynkulutus on ollut hieman suurempaa kuin aikaisemmin (reilu 3l lisätty / 30tkm), ja huoltoneuvoja meinasi että saattaisi liittyä tähän - tai sitten ei.
Korjausehdotuksena merkkiliikkeeltä "EGR+jäähdyttimen vaihto", joista osan hinta n. 900€ ja työt n. 500€ -> 1400€ yhteensä.
Ajatuksethan alkoivat samantien siirtyä EGR:n disablointiin, ja tähän liittyen onko kellään heittää mutuilua näiden kahden kysymyksen tiimoilta:- mikä ihmeen jäähdytin tässä on siis edes kyseessä? Onko EGR:llä siis jokin oma jäähdytin?
- riittääkö tässä kohin enää EGR:n disablointi, vai tuleeko tuo "jäähdytin" vaihtaa joka tapauksessa?
Kiitoksia etukäteen jeesailusta!
Comment
-
Tämä episodi (toivottavasti) päätöksessä nyt - EGR on disabloitu, ja ainakin ekat 1000km päästy ilman ongelmia (kop kop kop). Tässä alla vielä koonti koko keissistä siltä varalta että jollakulla muulla tulee sama homma.
Tarkka vika
Kyseisen moottorin EGR:ssä on jäähdytin, jonka sisällä on kaksi eri reittiä pakokaasulle. Käytettävä reitti valitaan sen mukaan kuinka paljon pakokaasua tarvitsee jäähdyttää, ja tuon valinnan tekee juurikin tuo jäähdyttimen säätöakseli.
Omassa yksilössäni siis tuon kyseisen säätöakselin huomattiin menneen mekaanisesti rikki, ja EGR kierrätti pakokaasun aina samaa reittiä jäähdyttimestä läpi. Marmori ei osannut sanoa että kumpaan asentoon se oli jumittunut (pidempi vai lyhyempi jäähdytysreitti), mutta sillä kuulemma ei ollut käytön eikä korjauksen kannalta merkitystä. Mitään oireita tai vikakoodeja ei siis vielä ollut ilmennyt, mutta ennuste oli että "jos tuota ei korjata, irtoaa jäähdyttimestä ajan myötä enemmän ja enemmän moskaa joka päätyy moottoriin, ja sitä kautta lopulta aiheuttaa ongelmia siellä".
Se, miksi jäähdyttimestä tuolla vialla irtoaa moskaa eikä näin tapahdu silloin kun tuo säätöakseli toimii ei itselleni selvinnyt, mutta tämä oli tuomio.
Ongelman ratkaisuehdotuksia
Löysin kolme eri tapaa hoitaa ongelmaa:- korjaus marmorilla 1400€ (osa 900€, työ 500€, ei mitään vastaantuloja)
- osan vaihto "vakuuttavan oloisella" korjaamolla 1000€
- osan osto itse ja vaihto nyrkkipajalla ~400€ (Valeon "OEM-quality" osa oli n. 300€, ja halvin tarjoaja Autojerryn kautta lupasi vaihtoa jopa 80€:llä)
- EGR-disablointi alkaen 250€
Mikään ratkaisuista ei tuntunut oikein mieltäylentävältä; ero marmorin ja "vakuuttavan oloisen" korjaamon välillä ei kuitnekaan isossa mittakaavassa ollut nyt niin paljoa, ja EGR:n disablointi ei ilmastotuska-näkökulmasta nyt ihan ykkösjutulta tuntunut myöskään. Nyrkkipaja-vaihtoa en muuten olisi edes pitänyt relevanttina vaihtoehtona, mutta maallikko-googlailun perusteella tuon osan vaihto ei tuohon koneeseen ilmeisesti ihan älytön temppu ole - TOSIN videot mitä aiheesta löytyi kyseisestä CGLC-koneesta oli Q5:sta, joten en sitten tiedä onko kuinka eri homma A5:ssa).
Lähdin penkomaan tuota EGR:n disablointiratkaisua, ja kun on aivan maallikko näissä, oli kyllä melkoisen kaivelun takana että mille virityspajalle auton uskalsi kyseiseen operaatioon viedä. Keskustelin kolmen eri pajan kanssa, ja disablointisuunnitelmat jakautuivat näihin:- pelkkä softamuutos riittää, muu on turhaa
- pitää tehdä sekä softamuutos että fyysinen tulppaus, muuten tulee ongelmia
Korjaustoimenpide
Päädyin sitten muutaman illan due diligencen jälkeen saastutusaspektista huolimatta valitsemaan EGR-disabloinnin Tdi Tuning Finlandilla (http://www.tdituning.fi/). Hinta EGR:n poistolle oli 250€, ja toisella 250€ sai "kevyimmän mahdollisen ohjelman" koneeseen joka toi väitetysti n. 20hp lisää.
Itse toimenpide, joka kesti n 2.5h tehtiin seuraavasti:- uusi moottoriohjaussofta, jossa EGR poistettu sekä tuo lisäpotku koneeseen
- fyysinen tulppaus siitä kohdin, mistä pakokaasu menisi EGR-järjestelmään sisään
- tämä siksi, että JOS kävisi jotain EGR-venttiilin hajoamisia tai muuta, ei tavaraa pääse vääriin paikkoihin
- EGR:n johdot otettu irti kokonaan
- tästä en itse ihan hirmu fiiliksissä ollut, mutta kuulemma "paras tapa tässä operaatiossa"
Sivuvaikutuksena varoiteltiin kovilla pakkasilla lämpöjen huonommasta nousemisesta, koska tuo EGR:n jäähy kerää lämpöä konehuoneesta talteen, ja sitähän nyt ei ole käytössä.
Mutta kuten sanottu niin toivottavasti tällä homma taputeltu - tähän mennessä olevalla kokemuksella voi kyllä kyseistä toimijaa suositella lämpimästi, oli ammattitaitoinen ja oikein selkeä meininki sen suhteen että mitä tapahtuu ja mitä tehdään. Nyt vain kovaa ajoa sitten.
Comment
-
Kohde on 2014 CR 2.0TDI 140hp ja DPF poltto. Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kuinka usein DPF polton normaalisti tulisi tapahtua. Mitään valoa tms ei ole mikä kertoo, jotta nyt se putsaa itseään, mutta näen sen keskikulutuksesta ja hetkellisestä kulutuksestä, että nyt putsaillaan. Kulutus nousee ainakin litralla 100km kohti. Normikeskikulutus 100k jälkeen on jossain vähän alle 6l, polton päällä ollessa ollaan 7l luokassa.
Ajettu on 140tkm. Mun mielestä toi putsailee melkein kerran tankillisella, eli kerran 1000km matkalla. Sen kyllä huomaan hajusta, kun poltto on päällä ja pysähtyy. Semmonen käry ettei paikoillaan kauaa jaksa sitä haistella.
Tämä on päästöhuijauskorjattu, ja kertaalleen on jo esim toi SCR katti vaihdettu takuuseen. Joku harhakuvitelma tullut, että toi huijauskorjaus ei olisi kovin terveellinen auton komponenteille, mutta se on vaan mun mutuiluia.
Ihan vakavasti suunnitteilla on softata auto kesän tullessa, mutta en ole vielä oikein päättänyt mitä kaikkea samalla tehtäisiin.
Comment
-
Vieras
Sanoisin myös että 1000km on normaalin oloinen sykli. Joissain dokumenteissa oli aikoinaan että mitä vain 500-1000km väliltä riippuen ajosta.
Comment
-
No sitten on varmaan normaalia. Onko järkevää tehdä softauksessa siihen muutoksia, jos ei ole pönttöä poistamassa?
Semmosen muutoksen huomasin viimeisimmän adblue korjauksen jälkeen, että nyt tuolla pääsee alle 6l keskikulutuksen sadalla. Viimeksi siis vaihdettiin adblue suuttimen tiiviste, kun oli tavaraa kristallisoitunu tiivisteen juureen. Sytytti siis adblue vian joka korjaantu tolla.
Ennen tuota ei ikinä alle 6 vaan aina 6.5-6.7.
Myös kuvittelen polttojen tapahtuvan nyt harvemmin. Kovaa mutuilua tosin vaan.
Comment
-
Ei ole mitää logeja, eikä korjauselostuksiakaan. Tämä korjaus liittyy yli vuoden vaivanneeseen Adblue faulttiin, jossa vaihdettiin eri kerroilla SCR katti ja SCR Anturi. Viimesellä kerralla suuttimen tiiviste. Kaikki korjattiin Veho takuuseen, enkä saanut mitään lappuja korjauskerroista. Jonkun korjauksen ajoivat softaan (siis kai uusi versio) heti ensimmäiseksi, mutta eipä siitä tietoa ole mihin se laitettiin. Se tapahtui reilu vuosi sitten, viimesin korjaus tehtiin joulukuun puolivälissä jonka jälkeen mun mielestä nämä kulutukset yms muuttui.
Viimesimmän ongleman arvelivat johtuneen vuotavasta tiivisteestä joka päästi ilmaa väärästä paikasta sotkemaan antureita tms. Ei paljon SCR katalyysistä ole käsitystä muuta kuin tuntuu olevan perhanan herkkä systeemi.
Eli mun fiilis on se, että toi putsaa nyt DFP:ää harvemmin kuin Adblue ongelmien aikaan. Toki mun tuurilla se adblue taas alkaa kenkkuilla, mutta seuraava korjaus on poistaa se käytöstä.
Comment
-
Minulla on erikoinen ongelma audi A6 2.0TDI 2009.
Alunperin moottorin vikavalo paloi ja vikakoodi P0401 oli siinä.
Vaihdoin tämän koodin perusteella EGR-Venttiilin ja tein yleistesterillä opetuksen siihen. Vika hävisi, mutta parin päivän päästä auto meni limppimoodiin, menetti tehot ja hehkujen valo vilkkui. Vikakoodeja oli P0403.
Ajattelin tämän johtuvan halvasta ridexin egr venttiilistä ja ostin motonetista uuden egr-venttiilin ja opetin sen myös.
Sama ongelma tuli myös tämän kanssa auto menee satunnaisesti hätätilaan ja tosiaan vain tuo P0403 vikakoodi tulee.
Mietin myös, että ongelma voi olla myös piuhoissa, mutta en löydä kytkentäkaaviota tähän mistään.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa?
Comment
-
Apua kaivattaisiin viisaammilta mahdolliseen DPF ongelmaan. Käyttiksenä Audi A4 avant 2.0TDI quattro b9 vm 2016. Mittarissa tällä hetkellä 150tkm ja viime viikolla alkoi moottorin vikavalo palamaan yllättäen. Kävin lukemassa autosta koodit ja auto antoi P2002 koodin eli hiukkassuodattimen tehokkuus kynnysarvon alapuolella tai jotain vastaavaa. DPF vikavalo ei kuitenkaan syttynyt lainkaan palamaan. Vikakoodien lukemisen yhteydessä nollattiin koodit ja tehtiin pakkopoltto hiukkassuodattimelle, jonka jälkeen ongelma oli poissa n. 150km verran. Tämän jälkeen syttyi taas moottorin vikavalo ja auto herjaa samaa koodia. Tänään katsottiin kaverin kanssa arvoja VCDS:llä ja löydetyt arvot olivat liitteenä olevan kuvan mukaisia. Jos oikein ymmärsin, niin loukku on täynnä tuhkaa vai onko muut samaa mieltä?
Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Voiko hiukkassuodatin oikeasti olla täynnä näillä kilsoilla? Auto ei kuluta öljyä eikä se ole ollut myöskään missään kaupunkiajossa, joten polttojen olisi pitänyt onnistua kyllä pidempien ajojen aikana.
Viimeksi muokannut Erwin; 4.9.2021, 10:20.
Comment
-
Myös paineanturi (G450) voi olla viallinen jos vikakoodi oli tämä:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...4/P2002/008194
Comment
Comment