Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

EAS: Opelin moottori?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    EAS: Opelin moottori?

    Ei liity Audeihin millään tavoin, mutta ehkä joku täällä tietää vastauksen tähänkin.

    Käytiin katsomassa kaverille dieselmoottorista Opel Astraa. Auto oli -99 mallia ja koneena 2.0 turbodiesel, kilsoja mittarissa n. 270tkm.
    Muuta en moottorista osaa sanoa, kuin sen, että se oli 2.0, näytti 16-venttiiliseltä ja venttiilihatussa luki Ecotec tjsp.


    Auton jotakuinkin täydellistä huoltohistoriaa tutkittaessa alettiin ihmettelemään, kun jakohihnanvaihdosta ei ollut mitään merkintää ja auton huolto-ohjelmakaan ei siitä pikaisella tutkimisella mitään maininnut. Onkohan tuo moottori kenties ketjuvetoinen?

  • #2
    Ainakin autowikin tarjoamalle Y20DTH moottorilla on ketju. Myös motonet http://www.motonet.fi/Malli.php tarjoaa ketjua.

    Comment


    • #3
      Ketju on

      Comment


        #4
        Jep, ketju on tuossa diisselmoottorissa. Auton tuleva omistaja varmisti asian Opelin maahantuojalta.

        Comment


        • #5
          Tuo on parempi laitos kuin Y22DTR ekotökki, mm. imusarjan irtoilevat läpät puuttuu. Pumppu on täälläkin tuttu VP44. Ketjun kiristimestä en muista, keltaiselta foorumilta lisää.

          Comment


            #6
            Kyllä tuosta astran koneesta löytyy myös ne imusarjan läpät. Konetyyppi on on joko X20DTL tai X20DTH.Ensimmäiset 2 litraiset dieselit oli DTL:ä ja DTH tuli MUISTAAKSENI jossain 99/00 vaiheessa. L on laiskempi ilman välijäähyä ja H on välijäähyllä. Helppo tunnistaa kun katsoo meneekö turbolta lähtevä imuputki suoraan kannen yli imusarjaan eli silloin on L kone.

            noonse:n kanssa on näitä tullut muutamia räpläiltyä.

            Comment


            • #7
              Kiitos oikaisusta. Sitten on läppien poisto aiheellinen harrastus tässäkin ja ehkäpä imusarja puhdistaen, egr blok jne. pientä hyödyllistä iltapuhdetta :)

              Comment


              • #8
                Egr:n saa poistettua käytöstä ihan yhden vastuksen lisäämisellä, tuli joskus tehtyä em. toimenpide yhteen Oobeliin.
                Ohjeet löytynee vieläkin tuolta Oopeli Cerhon Foorumilta.

                Comment


                • #9
                  Ei se läppien poisto taida ihan välttämätön toimenpide olla, mutta ainakin imusarjan ja läppien puhdistus sekä egr:n poiskytkentä on todellakin suositeltava toimenpide.

                  Muutenkin se imusarjan aukaisu on kannattavaa, koska tiivisteet tahtoo imusarjan tukkeutumisen myötä alkaa vuotamaan.

                  10k ohmin vastus ilmamassamittarin imuilmanlämpötunnistimeen, niin egr ei enää sen jälkeen ole pelissä...

                  Comment

                  Working...
                  X