Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.9 TDI (AHU) ECU:n toiminta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.9 TDI (AHU) ECU:n toiminta

    Onko olemassa mitään dokumenttia tai vastaavaa, missä kuvataan ECUn toiminta?
    Viimeksi muokannut A6tonen; 23.9.2008, 20:48. Perustelu: moottorikoodi korjattu

  • #2
    AFU? Siis AFN vai AHU, vai hybridi ;)

    Ei taida moista dokua olla, mitä pitäis saada tietää?

    Comment


    • #3
      Siis tarkemmin ajateltuna AHU. No yllensä kuinka ECU toimii. Esim ahtopaineen säätämisen suhteen: mitä se ensin mittailee ja miten se päättää ohjata ahtopaineensäätösolenoidia.

      Comment


      • #4
        Karkeasti ottaen ahtopaineen säätö menee niin, että ecussa tai ahtoputkistossa oleva anturi mittaa ahtopainetta.
        Tuo anturi lähettää tiedon eculle, jonka mukaan ecu sitten lähettää käskyjä ahtopaineensäätösolenoidille (tuttavallisemmin N75).

        AHUssa hukkaportti, jota ohjataan ylipaineella. AFN:ssä VNT, jota ohjataan alipainekellolla.

        Comment


        • #5
          Tarkoittaakko se tuo hukkaportti sitä, että sen kautta ikään kuin vähennetään ahtopainetta jos ECU niin päättää. Kait siinä pitäis mitata myös kierrosnopeutta ennen mitään säätöä?

          Comment


          • #6
            Sitä se juuri tarkoittaa AHUn tapauksessa.

            Jos paine kasvaa sallittua suuremmaksi, niin hukkaporttia avataan sen vähentämiseksi.
            Ei siinä kierrosnopeustietoa tarvita.

            Comment


            • #7
              En millään jaksa uskoa, että se ahtopaineen säätö on noin yksinkertainen on-off toimenpide. Sen luulisi olevan jotenkin lineaarinen malli kierrosluvun mukaan elikä mitä enemmän koneessa on kierroksia sitä enemmän tarvitaan ahtopainetta?

              Comment


                #8
                Mitä enemmän syöttöä, se enemmän pakokaasua ja sen enemmän kierroksia turbiinissa--> enemmän ilmaa imusarjaan=kovempi paine.

                Kun paine nousee tarpeeksi, pakokaasuja lasketaan hukkaportista turbiinin ohi, jolloin sen pyörintänopeus ei kasva liian suureksi.

                Noin karkeesti..

                Comment


                • #9
                  kuulostaa järkevältä! Kuinka sen voi todentaa, että se myös toimii oikein!

                  Comment


                    #10
                    Painemittauksilla kai.
                    Imusarjan paineen näkee VAG-Comillakin, mutta ahtopaine mittari ei ole pahitteeksi. Pakopaineita ei taida saada selville, kuin mittarilla. Esim. EGR:n laippaan voisi olla hyvä tehdä yhde.

                    Jos ahtopaine nousee liian korkealle (>1,5 bar?) ECU rajoittaa ahtopainetta. Tässä ns. Limp-modessa paineen rajoitus tapahtuu ilmeisesti ahtopaineen säätösolenoidi levälleen avaamalla, jolloin ahtopainetta ei kerry ja meno on kuin vaparilla ajaisi. Tämän tarkoitus on suojata moottoria ja oheislaitteita (turboa) liialta rasitukselta.

                    Comment


                      #11
                      Vakio AHU:ssa ahtopainepyyntö on max. 0,9...1,0 bar, suhteellista painetta (1,9...2,0 abs)

                      Comment


                      • #12
                        Imusarjan ahtopaineen näkee varmaan VAG-COMilla. Tuleeko mittaus jostakin Measuring Blocking Groupista? Mikä Group ja monesko kenttä?

                        Comment


                          #13
                          Mikäs on ongelmana; pitäisikö ensin ottaa selvää miten pakokaasuahdin+hukkaportti toimii?

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja tommo Näytä viesti
                            Imusarjan ahtopaineen näkee varmaan VAG-COMilla. Tuleeko mittaus jostakin Measuring Blocking Groupista? Mikä Group ja monesko kenttä?
                            Kyllä näkee. VAG COM näyttää sitten absoluuttista painetta, että ei kannata hypätä riemusta laipioon jos se näyttää kakkosella alkavia lukemia.

                            CONTROL MODULE 01, Engine
                            GPROUP 10
                            LABEL 3, Manifold Pressure
                            Viimeksi muokannut jannekk; 7.10.2008, 20:49. Perustelu: lisätty groupit

                            Comment

                            Working...
                            X