Olen käsityksessä, että läppämallin MAF maksaa pirusti ja kestää ikuisesti. Nämä uudemman mallin olisi halvempia ja kulutusosia.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1.9TDI suorituskyky
Collapse
X
-
Tuosta oman auton moottorintyypistä seuraavanlaisia huomioita, kontissa olevassa tarrassa kyllä lukee että olisi 66kw AHU mallinen avantti. MUTTA rekisteriotteessa lukee 81kw, tarroja ei koneessa ole sekä huoltokirjankaan päällä en nähnyt mitään mihinkään sellaiseen liittyvää mikä viittaisi koneen tyyppiin mutta vag-com tunnistaa AFN:ksi. Moottori kuitenkin ilmeisesti vaihdettu saksan ajoilla, tästä ei mitään merkintöjä tosin.. muutenkaan tuon auton historiasta ei ole oikein vinkkejä :)
Otin muutaman kuvan konetilasta (lisäilen kun saan puhelimen koneen perään kiinni), mutta onko tarkempia vinkkejä mistä ottaa kuvia. Eli mitä eroja moottorissa on AFN -> AHU?
Mistä tuollainen MAF kannattaa käydä ostamassa? Ja minkäverran kustantaa? Jos siihen sijoittaisi.. Ahtomittarin ajattelin ranetella kiinni, minkäverran tuon pitäisi ahtaa (jos kerran AFN).
Ja tuosta virittelystä, aina olen suht varovainen virittelyssä noiden osien kestävyydestä.. huono onnea ollut tähän asti noiden kanssa (2 kpl moottori remppoja tullu tehtyä, toinen kun öljyn paluu katkesi ja toinen kun edellinen omistaja oli laiminlyönyt jotain tms).
Comment
-
EGR-venttiili ja turbo on sellaisia mistä AHU ja AFN erottuu helposti.
MAF kannattaa ostaa marmorilta, kun palautat vanhan niin se maksaa AFN:ään 115e.
AFN vakioahdot kai 1,1bar.
Ei varmaan kannata mennä ostamaan mitään ennen kuin koneen tyyppi on selvillä.
Ja onkohan tuo nyt sitten uudempaa vai vanhempaa tyyppiä, eli pitäisi tarkastaa vielä onko MAP-anturi boksin sisällä vai ahtoputkessa... Tuo koneen ikä vissiin ratkaisee MAFfin mallin, ja senkin miten ahtomittari asennetaan.
Comment
-
http://img212.imageshack.us/my.php?image=kuva237dy6.jpg
Näkeekö tuosta eron koneiden välillä?
Auto on kesällä 97 rekisteröity ekan kerran, eli on 97 vuosimallia.
Comment
-
Kyllä se on AHU tuo kone.
Edit: Ja miten se tarkalleen oli todettu olevan AFN? Vag-comin kun laittaa kiinni, niin se ainakaan ei tuota moottorikoodia kerro.
On tainnu käydä niin, että jos se on tuontiauto, niin on vaan rekisterikatsastuksessa arvottu väärät tiedot otteeseen.Viimeksi muokannut A6tonen; 29.9.2008, 17:49.
Comment
-
eli tuo selventää hieman tuota laiskuutta :) Eli voipi olla että MAF olisi ehjä joka tapauksessa?
Liittimien perusteella ilmeisesti oli todettu tuo AFN:ksi. Eli kun huoltoliikkeeseen on mennyt ja koetettu AHU:n tiedoilla laittaa roikan perään niin ei ole saatu, vasta kun AFN:ksi on valittu konetyyppi niin on toiminut.
Tästä en sen tarkemmin osaa sanoa kun näin isä sanoin asian :) Itse olen pyhästi tähän asti ollut saabisti, eikä tietoa näiden vikakoodien yms luvusta juuri ole...
Comment
-
Liike on varmaan kuitenkin OBD-pistokkeeseen johdon tökännyt, mikä on luonnollisesti sama konetyypistä riippumatta.
Heidän käyttämästä lukulaitteesta ja softasta on vaikea mennä sanomaan mitään.
Jossain suunnassa on varmaan kämmi tapahtunut kuitenkin.
MAF voi silti olla ehtoopuolella, sen kun saisit jossain todettua esim. vag-comilla ilmamassa pyyntiä/toteutumaa seuraamalla.
Se on kyllä totta, että aika laiska tuollainen AHUtomaatti lienee.
Comment
-
Pitää koettaa jossain päästä vag-comiin kiinni. Tosiaan ei tietoa mikä se juttu on että ei liitin käynyt AHU/AFN.. Pitää kysyä kun olen taas jossain välissä puhelin yhdynnässä :) Olen jotain vinkkejä lukenut tuosta virittämisestä, mutta on vissiin järkevin melkein sijoittaa suuttimet, turbo linjalle sekä softaan? Onko tuo vaihteisto sama kuin tehokkaammissa malleissa?
Comment
-
Veikkaisin vaihteiston olevan sama.
Hybriditurbo, suuttimet ja ohjelma, niin kyllä sillä jo AHU kulkee.
Tuosta se ensimmäinen: http://www.fin-turbo.fi/index.php?id=26
Voi myös muistaakseni lähettää oman turbon sinne, niin siitä muokataan hybridi.
Edit: Niinhän siinä lukeekin...
Comment
-
Saako? Onko tämä sitten jo sen verran tuoreempi ECU, kun noiden vanhempien R5-TDI-koneiden kohdalla softa-gurut ei suostuneet tekemään VNT-konversiota vedoten niiden kivikautisuuteen?
Mielenkiintoista.. Tässähän voisi ottaa itselleen jonkin pikkukorisen AHUn ratakiristys-rojektiksi sitten joskus, jos siihen VNT:n saa helposti.
Comment
-
Ehkä AHU:n boksit on jo niin tuoretta tavaraa.
1Z:aan on kahta eri juttua liikenteessä. Toisiin pitää vaihtaa AFN-boksi ja toisiin saa softan suoraan päivitettyä.
Onpa sellanen "tieto" että 1Z/AHU softasta saisi VNT:n enabloitua jotenkin ilman koko softan vaihtoa. Tähän tosin ei ole mulla oikeeta faktaa tarjolla.
Mutta jos ottaa 180hp esim meikäläisen Golffista niin kytkin laukee ekana. Se ei kestä ilmeisesti edes 300nm vääntöä kunnolla.
Comment
-
Tuota N75 pulikkaako ei ole tuossa AHU koneessa? Jokin ahtopaineen säätö vehje tuossa omassani on, milläs nimellä sitä kutsutaan? Magneettiventtiili nimeä itse olen käyttänyt, tosin juontaa tuolta saabi taustasta...
tuo ahtopaineen säätö oli likainen kun auto tuli isälle, puhdistus ja tehot palasivat tällöin (silloin tehottomuus oli sitä ettei auto kulkenut yli 100).
Kestääkö toi vakio turbo sitten tuota pelkkää softaamista?
Comment
-
On siinä N75:nen. Magneettiventtiili se on ja myös ahtopaineensäädin :)
Vakio turbo kestää kyllä lastutuksen, mutta ei sinänsä omaa mitään isoja varoja. Eli normikäytössä kestää kyllä lastutuksen.
Menee turboja tosin vakio tehoillakin aina välillä.
Jaa niin mutta sullahan oli automaatti. Ei siinä ole kytkintä ja kestänee paremmin lastutusta. Tosin vanha tomaatti ei ole kyllä omasta mielestä niitä parhaimpia lähtökohtia lastutukselle.
Comment
-
Tuota N75 pulikkaako ei ole tuossa AHU koneessa? Jokin ahtopaineen säätö vehje tuossa omassani on, milläs nimellä sitä kutsutaan? Magneettiventtiili nimeä itse olen käyttänyt, tosin juontaa tuolta saabi taustasta...
Solenoidiin tulee letkusta ahtopaine, sähköllä ohjataan solenoidia päästämään tuota ahtopainetta toista letkua pitkin hukkaportille ja hukkaportti sitten säätelee sitä ahtopainetta.
Käsky ohjata N75:ttä tulee eculta, ecussa map-anturi (uudemmissa ahtoputkessa) johon tulee letku rintapellin ja moottorin välissä olevalta ahtoputkelta.
Comment
-
Eikös se letku mapille lähde tuosta N75:sta näissä vanhemmissa?
3 letkua siihen tulee. Yksi imusarjan suunnalta, yksi menee hukkaportille ja yksi menee ecun sisälle MAP:iin?
Ongelmia voi tuottaa tuo ecun sisälle menevä letkukin jos sinne on pääsyt öljyä. Aina sinne jonkun verran voi mennä, mutta voi aiheutta MAP:n takkuilua myös.
Comment
-
Ei, letku lähtee ahtoputkesta, EGR-venttiilin ohjaussolenoidin vierestä.
3-letkua on N75:ssä kiinni, yksi tulee turbolta, yksi menee hukkikselle ja yksi coolerille menevään putkeen.
Eli ilmeisesti kun N75 on lepotilassa, ohjataan painetta koko ajan uudelleen kiertoon coolerin kautta ja kun napsautetaan toiseen asentoon, ohjautuu paine hukkiselle.
Comment
Comment